Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Porsche Taycan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243922)

Micele 9 juni 2018 10:38

Porsche Taycan
 
Eindelijk hoort men eens iets van de in 2015 aangekondigde Porsche Mission E.

Komt wslk met pakweg 1 jaar vertraging onder de naam Taycan.

Zou vanaf 95.000 € kosten, of veel minder dan ik eerst dacht. Naja basisprijs toch.

Porsche bouwt een splinternieuwe fabriek voor die eerste moderne E-Porsche enz...

De referte waren natuurlijk Tesla model S en ook X om direct te vergelijken, testritten werden tesamen gedaan, bepaalde dingen werden wslk ook van Tesla gecopieerd neem ik aan. De patenten van Tesla -behalve de batterijchemie- zijn immers vrijgegeven.
https://www.auto-motor-und-sport.de/...trosportwagen/

De batterijtechniek gaat alleszins 800 VDC zijn, zodat men veel zwaardere laadpalen (150 kW tot 350 kW) kan zetten met ongeveer dezelfde kabeldikte als bvb Tesla. Probleempje is wel dat dit netwerk nog moet aangelegd worden, ook de Audi e-tron zal daar dan kunnen laden. Men zou voor 400 km kunnen bijladen op 15 minuten, of 100 km in 4 minuten. Doel om de 120 km zouden die turbocharging-laadpalen komen.

Soit alles staat netjes uitgelegd in de link.

Citaat:

Als Reichweite mit einer Batterieladung nennt Porsche rund 500 Kilometer. Revolutionär soll aber die Turbo Charging-Ladetechnik sein. Über einen 800 Volt-Anschluss soll die im Wagenboden liegende Lithium-Ionen-Batterie in rund 15 Minuten zu etwa 80 Prozent wieder geladen sein – das wäre Saft für 400 Kilometer. Der Mission E soll sich sich aber auch konventionell und sogar induktiv laden lassen. In nur vier Minuten tankt der Sportwagen Energie für 100 Kilometer Reichweite. In einer Kooperation mit Daimler, BMW, VW, Audi, Ford, sowie dem Raststättenbetrieber Tank und Rast plant Porsche den Ausbau einer schlagkräftigen Ladeinfrasturktur für Deutschland und Europa. Zielsetzung: Nie mehr als 120 Kilometer Entfernung zwischen zwei Ladestationen.
Die Mission E was aangekondigd in 2015, ttz debuteerde op de IAA 2015:
https://www.egear.be/porsche-mission-e-productie/

Ik denk dat eerst die Belgische Audi e-tron komt en later die Porsche Taycan, dat kan ook een jaar schelen. Soit tot 2020-2021 hebben ze ruim tijd die laadpalen aan ze leggen.

Voorbeeld... alweer Tesla... die al een 145 kW netwerk (120 kW netto) heeft, Tesla gaat al deze Suc-stations geleidelijk updaten naar vermoedelijk ook daarnaast 250 kW laadpalen, maar dat zal gemakkelijker gaan want hun infra ligt er al, ook administratief.

Micele 10 juni 2018 10:04

Weinig happy few hier te zien.

Ook niet voor vierzitter E-sportwagen kaliber Porsche. Allez mannen onder de 8 minuten op de Nordschleife is toch al deftig.

Soit onze doeners zullen wel zorgen voor een stijging van het BBP. ;-)

Of ze wachten liever op die electrische Audi e-tron die in Brussel gemaakt wordt, ook minstens 10k goedkoper, bovendien eigen land eerst. lol.

Citaat:

https://www.egear.be/audi-e-tron/


De Audi e-tron is een volledig elektrische SUV met 500 km range. De auto komt in 2018 op de markt en is nu al te reserveren.

Audi e-tron prijs

Officiële prijzen zijn nog niet bekend maar Audi heeft al laten verstaan dat de e-tron ongeveer 80.000€ zal kosten.

Sinds januari 2018 kan je de auto reserveren voor 2.000€. Net zoals bij Tesla, wordt het bedrag in mindering gebracht op de uiteindelijke aankoopsom. De eerste leveringen starten vermoedelijk eind 2018.

Beschrijving
De e-tron is Audi’s antwoord op de Tesla Model X. De auto positioneert zich in het Audi gamma tussen de Q5 en de Q7. De conceptversie werd voorgesteld in oktober 2015 op het autosalon van Frankfurt. De productieversie zal in 2018 onthuld worden. Assemblage zal plaatsvinden in België, namelijk in de Audi fabriek in Vorst.

De concept beschikt over een 95 kWh batterij die voor een officieel rijbereik van ongeveer 500 km zorgt. Reken in de praktijk op 300 ?* 400 km.

Accelereren van 0 tot 100 doet de wagen in minder dan 5 seconden en z’n topsnelheid ligt op 210 km/u.

De auto is voorzien van een 150 kW CCS snellader, waardoor hij aan bepaalde laadpalen even snel kan laden als een Tesla. Verder verwachten we ook een draadloos laadsysteem (Audi Wireless Charging) voor het traagladen.

In 2019 zal een tweede elektrische Audi in productie gaan, namelijk de e-tron Sportback. Dit wordt de elektrische tegenhanger van de A7 Sportback.
Zal eerder halfweg 2019 worden. Zodat men niet ontgoocheld mag zijn, ochottekes.

Profiteur 11 juni 2018 10:29

10 jaar te vroeg. En dan zullen we zien wie er nog E-wagens maakt en ze verkoopt. Het autolandschap van fabrikanten zal serieus door elkaar geschud worden. En 95000 euro voor een Porsche Taycan? Dus ook weer niet voor de gewone mens weg gelegd. Wel een geduchte concurrent voor de Tesla S. Zelfde fiscale voordelen voor de zelfstandigen en wat heeft de succesvolle ondernemer het liefste op de "motorkap" staan : het Porsche embleem of het Tesla embleem?

vlijmscherp 11 juni 2018 10:37

Nog steeds veel te duur.
Ik wacht op een auto minder dan €30.000 die 400 km kan. Een gewone gezinswagen.

Mambo 11 juni 2018 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8736305)
Nog steeds veel te duur.
Ik wacht op een auto minder dan €30.000 die 400 km kan. Een gewone gezinswagen.

Een kruiwagen?

vlijmscherp 11 juni 2018 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8736370)
Een kruiwagen?

wie kan er zich in feite een auto permitteren van meer dan €30.000?

Als ze de prijs er niet onder krijgen, zal die markt sowieso enkel voor de happy few zijn en maw nooit doorbreken.

Mambo 11 juni 2018 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8736375)
wie kan er zich in feite een auto permitteren van meer dan €30.000?

Als ze de prijs er niet onder krijgen, zal die markt sowieso enkel voor de happy few zijn en maw nooit doorbreken.

Er is nog meer happy few dan je zou vermoeden.

Maar juist is juist . Ze zijn te duur.

fox 11 juni 2018 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8736375)
wie kan er zich in feite een auto permitteren van meer dan €30.000?

Als ze de prijs er niet onder krijgen, zal die markt sowieso enkel voor de happy few zijn en maw nooit doorbreken.

Met alles onder de 60K pak je de bedrijfswagenmarkt over in Belgie.

Profiteur 11 juni 2018 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8736375)
wie kan er zich in feite een auto permitteren van meer dan €30.000?

Als ze de prijs er niet onder krijgen, zal die markt sowieso enkel voor de happy few zijn en maw nooit doorbreken.

Onze laatste aankoop een dikke 2 jaar geleden was 42000 euro. Persoonlijk zou ik als particulier tot 60000 euro durven gaan.

Micele 11 juni 2018 12:22

De aankoopsprijs maakt in de regel maar 1/3 of zelfs minder uit dan de totale prijs na x-jaren.

Zo heb ik eens een dubbel zo dure wagen gekocht als een collega en na 6 jaar en xxx.000 km terug verkocht was die wagen uiteindelijk goedkoper als die van mijn collega die hetzelfde deed. En raar dat die keek toen ik hem alle papieren toonde. :-)

Micele 11 juni 2018 15:02

Mercedes EQA zou tot 60 kWh-batterij aanbieden, 2019:

Citaat:

https://electrek.co/2018/06/11/merce...ing-prototype/

The EQA is going to be Mercedes-Benz’s all-electric entry to compete in the same segment as the A-Class.

They unveiled the concept vehicle at the Frankfurt Auto Show last year.

At the time, the German automaker claimed an impressive powertrain consisting of a battery pack of “up to 60 kWh” for a “real-world range” of 400km (250 miles – but on NEDC, so likely closer to 200 miles EPA range), dual motors with over 268hp (200kW) and all-wheel drive delivering 0-100km/h (0-60mph) in around 5 seconds.

They also said that it had DC quick charging capable of adding 100 km (62 miles) of range in 10 minutes.


http://www.autobild.de/artikel/merce...-10241905.html

Oriënteert zich qua prijs aan Tesla.
BMW zal dat met zijn i4 of i5 ook doen.

Rijbereik: WLTP getest is het minstens 400 km.

Dus een prijsrange tussen 40k en 100k neem ik maar aan.

Mercedes spreekt zelfs van 4 varianten op hetzelfde (flexibel) platform, van klein EQ A naar groot EQ S, EQ C ertussen, of analogie zoals A... C... S-klasse enz...
Die foto is een tweedeurs dat zal dus de EQA zijn.

Citaat:

2019 wird der EQC als erstes Serienmodell aus Daimlers neuer EQ-Familie auf den Markt kommen. Das kompakte SUV soll mit Tesla, Audi e-tron (dem elektrifizierten Q5-Nachfolger) und dem 2020 erwarteten BMW i5 konkurrieren. Insgesamt soll es vier Varianten geben, vom kleinen EQA bis zum noblen EQS. Daimler wird den neuen Mercedes EQC am Standort Bremen bauen.

Mercedes zielt vor allem auf Tesla

Der Name "EQ" steht bei Daimler für "Electric Intelligence": Die Markenwerte Emotion und Intelligenz sollen damit zusammenfließen, heißt es. Bis 2025 sollen mehr als zehn elektrische Mercedes auf dem Markt sein.
Tegen 2025 wil Mercedes zelfs meer dan 10 electrische modellen aanbieden.

Binnen goed 2 jaar zal er een ruime keus zijn aan E-wagens die 400 km halen, maar de basisprijs zal wslk rond de 40.000 € liggen of de vuistregel is 2 nullen toevoegen. :-P (toch in de premiumklasse).

De E-Dacia (batterijpack Zoe) zal de helft goedkoper zijn. ;-)

Micele 11 juni 2018 16:25

Geen grap... Elon Musk denkt aan mini-boosters van Space-X voor de Tesla roadster nog sneller te maken (en ook veel sneller te doen remmen). 8O
(als peperdure optie, de achterzitjes gaan dan wegvallen)

Citaat:

https://www.teslarati.com/tesla-road...pacex-package/

Elon Musk
@elonmusk

SpaceX option package for new Tesla Roadster will include ~10 small rocket thrusters arranged seamlessly around car. These rocket engines dramatically improve acceleration, top speed, braking & cornering. Maybe they will even allow a Tesla to fly …


Elon Musk
@elonmusk
Note, gas contained would be ultra high pressure air in a SpaceX rocket COPV bottle. The air exiting the thrusters would immediately be replenished whenever vehicle pack power draw allowed operation of the air pump, which is most of the time.

2:16 PM - Jun 10, 2018

12:29 AM - Jun 10, 2018
Lord lima bean
@Lord_Lima_Bean
21h
Replying to @UHDDreamer and 2 others
No, he is using them for energy storage, he is using them for a supercar to assist with brakes, turns, and speed, they are cold air thrusters.

Elon Musk
@elonmusk
Exactly. Total energy stored even in ultra compressed air is low vs battery, but power output is insane. The composite overwrapped pressure vessel (COPV) is most advanced ever made. It’s what SpaceX is qualifying for NASA crewed missions. Extremely robust — literally bulletproof.


10:00 PM - Jun 10, 2018
Nu kan Porsche niet meer mee, ruimtevaarttechniek hebben ze daar niet. lol.

Eduard Khil 11 juni 2018 17:34

een teslakiller! Het einde voor Musk is nabij!

dpg 11 juni 2018 17:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8736305)
Nog steeds veel te duur.
Ik wacht op een auto minder dan €30.000 die 400 km kan. Een gewone gezinswagen.

Musk beloofde ze voor 35.000 maar kan ze niet maken voor die prijs, de zwendelaar.

Eduard Khil 11 juni 2018 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8736676)
Musk beloofde ze voor 35.000 maar kan ze niet maken voor die prijs, de zwendelaar.

meer nog, hij kan ze gewoon nog niet deftig maken, tout court :lol:

nog steeds onder de helft van wat hij zou moeten halen per week, en zijn deadline heeft hij zelf al verschillende keren verchoven :lol:

Micele 11 juni 2018 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8736676)
Musk beloofde ze voor 35.000 maar kan ze niet maken voor die prijs, de zwendelaar.

En Porsche beloofde me een 911 voor 20k. lol.

Micele 11 juni 2018 18:06

En alle dieselconstructeurs beloofden al sinds 20 jaar diesels die zich aan de euronormen houden. De bedriegers. lol.

Steek ze de bak in.

dpg 11 juni 2018 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8736682)
meer nog, hij kan ze gewoon nog niet deftig maken, tout court :lol:

nog steeds onder de helft van wat hij zou moeten halen per week, en zijn deadline heeft hij zelf al verschillende keren verchoven :lol:

De believers zonder aandelen, dat zijn pas degenen die zich hebben laten vangen , maar goed ze hebben nog wat tijd om door te sparen en een e-dacia te kopen.

Micele 11 juni 2018 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 8736682)
meer nog, hij kan ze gewoon nog niet deftig maken, tout court :lol:

nog steeds onder de helft van wat hij zou moeten halen per week, en zijn deadline heeft hij zelf al verschillende keren verchoven :lol:

Echt? Die durft nog al. lol.

Zoiets is nog nooit gebeurd in de auto-industrie. :rofl:

Eduard Khil 11 juni 2018 18:12

het einde is nabij! Red wat er nog te redden valt!


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be