![]() |
De volgende spoorwegstakingen zijn op komst!
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180611_03555196
De NMBS kost de belastingbetaler al bakken geld. Wie gaat voor de extra schade opdraaien? Zou de NMBS niet beter geprivatiseerd worden? Erger dan het nu is kan het toch moeilijk worden? |
Citaat:
Citaat : De vakbond wil zo protesteren tegen een voorstel tot herwaardering van de treinbestuurders. ‘Dit voorstel wordt door een meerderheid van het betrokken personeel verworpen’, klinkt het. De vakbond eist nieuwe onderhandelingen die tot een breed gedragen voorstel moeten leiden. De datum is volgens de vakbond bewust gekozen om studenten in de examenperiode ‘zoveel mogelijk te ontzien’. ‘Dit zou immers al bij voorbaat de publieke opinie tegen ons doen keren.’ |
Citaat:
|
Het zullen weer de sossen zijn die staken, die werken niet graag....8-)
|
Mooi zo.
|
Citaat:
Met die belastingbetaler. |
De bonden zullen doorgaan met stakingen organiseren tot alles naar de kloten is. Daarna zullen zij de schuld op anderen steken.
|
Citaat:
|
:cheer: viva de vakbond! :cheer:
:cheer: staken tot alles naar de kloten is! :cheer: :cheer: België moet kapot!!! :cheer: |
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Privatisering is echt niet de heilige graal van het spoorvervoer (zie UK). De enige manier waarop een private spoorwegonderneming winstgevend kan zijn, is door cherrypicking van de meest lucratieve lijnen (maar dan laat je driekwart van het land in de kou staan) en fors hogere ticketprijzen. Maar met fors hoger bedoel ik ook écht fòrs hoger. Om u een idee te geven: een jaarabonnement Birmingham-Londen (1u 22 min) bij operator Virgin Trains kost ongeveer £ 10 000 (!). Stiptheid zal ook niet veel beter zijn, want de factoren die voor vertragingen zorgen blijven net hetzelfde. Van de 17 vertragingen zijn er 7 te wijten aan het rollend materieel (een geprivatiseerd rijtuig is niet betrouwbaarder), 6 aan derden (spoorlopers etc.) en 4 aan de infrastructuur (Infrabel). Je lost de bottleneck aan de Noord-Zuid verbinding niet op door een operator te privatiseren. Overal in Europa waar private operatoren actief zijn, drijft de sector op subsidies. Soms rechtstreeks, soms via absurde verlagingen van de rijpadvergoedingen door de (overheidsgebonden) infrastructuurbeheerder. (vb: de Britse overheid heeft enkele jaren geleden de West-Coast line vernieuwd voor 10 miljard pond om daarna de rijdpadvergoeding voor Virgin verder te verlagen). |
Citaat:
Lees: is het nog wel nodig dat we een spoorwegmaatschappij hebben ? Kunnen we die 3 miljard per jaar niet gebruiken voor alternatieven die wel in de smaak vallen bij de bevolking ? |
Citaat:
Citaat:
Wie zegt bovendien dat spoorverkeer niet in de smaak valt bij de bevolking? De algemene tevredenheidsscore van de NMBS in 2016 was 6.75. De tevredenheid over het personeel bij de reiziger lag echter hoger (7.79 voor het rijdend personeel, 7.24 voor het personeel in de stations). Comfort van de treinen scoort 7.12. De slechtste scores zijn voor ticketprijzen (6.25) en stiptheid (6.04). Aanbod scoort 6.74. http://www.belgianrail.be/nl/corpora...tion_2016.aspx Wat de bevolking vooral lijkt te willen, zijn lagere ticketprijzen, meer aanbod en een betere stiptheid (die deels te realiseren is door investeringen in rollend materieel en spoorcapaciteitsuitbreiding in Brussel). |
Citaat:
a) Ze onbetrouwbaar zijn b) Ze vaak overvol zitten c) Het point to point is en geen direct to destination oplossing is d) Het veel duurder is dan autovervoer voor iemand die niet kan genieten van go-pass of 65+ pass toestanden en enkel occasioneel gebruik maakt van de trein e) De kwaliteit van bepaalde (oudere) stellen erbarmelijk is, en ook bepaalde stations (hasselt, genk) echte "onveilige barakken" zijn Op al deze punten zijn oplossingen te formuleren. Ik vraag me af waarom dat niet wordt gedaan. |
Al van in de studententijd geleden dat ik nog op een trein heb gezeten. En ik zal ook geen trein meer nemen. Dus laat ze maar staken en zichzelf de das om doen :twisted:
|
We hebben in dit rotland dringend een Margaret Thatcher nodig.
Voor de NMBS is elke oplossing goed die een eind maakt aan de vakbondsdictatuur. |
Citaat:
Maar wat betreft uw kritiek - Onbetrouwbaar: stiptheid draait al jaren rond de 88-90 procent. Ik weet niet hoe vaak u de theoretische reistijd haalt met uw wagen, maar ik doe het door files en wegenwerken doorgaans slechter. - Overvol: hangt af van het traject, het tijdstip en het beschikbaar materieel. Een occasionele, niet-professionele gebruiker (zoals in uw punt d) gaat doorgaans niet op dergelijke piekmomenten reizen. - prijs: hangt opnieuw af van het traject. Gaat u een dagje naar zee met het gezin, bent u inderdaad beter af met de wagen. Rijdt u in uw eentje naar Brussel, is de trein doorgaans goedkoper (de prijs per kilometer van uw wagen is meer dan de brandstof alleen). En dan heb ik het nog niet over parkeerkosten. Treinverkeer heeft ook bepaalde voordelen: je kan iets productief doen, het is milieuvriendelijker en het is veiliger. Maar alles hangt natuurlijk ook wat af van uw woonregio. Ik kan mij inbeelden dat spoorverkeer voor veel Limburgers of Westhoekbewoners een weinig valabel alternatief is. |
Citaat:
https://www.tuc.org.uk/sites/default..._7June2013.pdf http://repository.essex.ac.uk/19702/ |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be