Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Mercedes sjoemmelsoftware ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243960)

Universalia 11 juni 2018 20:57

Mercedes sjoemmelsoftware ...
 
Waren er mensen die echt dachten dat het alleen VW was dat sjoemelsoftware geïnstalleerd had?

Mercedes-moeder moet 774.000 diesels terugroepen

Citaat:

Mercedes-moederbedrijf Daimler roept in Europa 774.000 dieselauto’s terug wegens verdenkingen van gesjoemel met uitstootgegevens. Het Duitse ministerie van Transport heeft opdracht gegeven voor de terugroepactie.
:-P

Micele 11 juni 2018 21:24

Moesten alle Europese landen de dieselrijders verplichten hun autos te laten aanpassen - enkel software - dan waren er dikwijls geen files meer. :-P

En de software update helpt veel te weinig ca. 20% maar, of 15% tot 25% minder NOx naargelang wagen. Globale NOx-mindering zal dan geschatte 3 tot 7% zijn volgens UBA. (en wslk minder sjoemel-koppel en -vermogen...)

Bron Duitse overheid UBA, vraag 5
Citaat:

https://www.umweltbundesamt.de/theme...tworten-diesel

5. Bringen die Software-Updates etwas für die Luft in den Städten?

Ja, allerdings wird die Luft davon kaum besser. Berechnungen des Umweltbundesamtes aus dem Sommer 2017 zeigen, dass die von den deutschen Automobilherstellern angebotenen Software-Updates die Stickoxid-Emissionen der gesamten Pkw-Flotte nach UBA-Schätzung um drei bis sieben Prozent senken können – je nachdem, wie viele Besitzer die Updates durchführen lassen (Annahme: zwischen 3,5 und 5 Millionen Fahrzeughalter) und je nachdem, wie viel das Update bringt (Annahme: zwischen 15 und 25 Prozent pro Fahrzeug bezogen auf die Situation vor dem Update).

Für die Luft in den Städten zeigt sich damit wenig Verbesserung: In den wahrscheinlichsten Szenarien liegt die Minderung demnach etwa zwischen zwei Mikrogramm und fünf Mikrogramm Stickoxide pro Kubikmeter – und hier ist die von den Herstellern im Nachgang zum Nationalen Forum Diesel im August 2017 durchgeführte Umtauschprämie sogar schon mit eingerechnet. Letztlich würden allein mit Software-Updates und Umtauschprämie nur ganz wenige der belasteten Städte den EU-Luftqualitätsgrenzwert für Stickstoffdioxid einhalten können. In Städten wie Stuttgart oder München liegt die Stickstoffdioxidbelastung bei rund 80 Mikrogramm pro Kubikmeter im Jahresdurchschnitt – also bei fast dem Doppelten des erlaubten Grenzwertes von 40 Mikrogramm. Die maximal fünf Mikrogramm Minderung der Stickstoffdioxid-Belastung durch Software-Update und Umtauschprämie reicht daher bei weitem nicht aus, ist aber ein erster wichtiger Schritt. ...
Gemiddeld overschrijden ze de norm met 500 % ...
bron: http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/nox

In redelijk veel landen bestaat er zelfs geen verplichting, zoals in Nederland en in België zal ook wel geen echte verplichting zijn enz...

Citaat:

https://www.ad.nl/binnenland/diesels...door~a502be64/

Diesels sjoemelen maar door

Zo'n 115.000 Nederlanders rijden nog rond in sjoemeldiesels. Zij nemen de schade aan het milieu voor lief uit angst dat de auto na een update minder zuinig rijdt.

Marcia Nieuwenhuis 13-02-17

Bijna een jaar geleden, op 18 februari 2016, kregen ongeveer 175.000 bestuurders van Volkswagens, Audi's, Seats en Skoda's een brief met de oproep om terug te gaan naar de dealer vanwege gemanipuleerde software. Die zorgt ervoor dat dieselauto's in het laboratorium keurig binnen de uitstootnormen blijven, maar op de weg tientallen keren méér uitstootten.

Uit nieuwe cijfers die deze krant bij de RDW heeft opgevraagd, blijkt dat een jaar later nog geen 50.000 dieselrijders - 30 procent - hier gehoor aan hebben gegeven. Veel automobilisten laten de sjoemelsoftware gewoon zitten. ,,Consumenten halen hun schouders erbij op, omdat ze redeneren dat hun eigen veiligheid niet direct in het geding is en omdat ze zelf geen negatief effect ervaren bij gebruik van de auto", zegt Tom Huyskens van de brancheorganisatie van autohandelaren en garagehouders Bovag.

Ook angst dat de auto na de software-update minder lekker rijdt of meer brandstof verbruikt, speelt mee. Probleem is volgens hoogleraar informatica Jan Friso Groote van de TU Eindhoven, gespecialiseerd in de correctheid van software bij apparaten, dat mensen eerder handelen uit eigen belang, dan in het belang van het hele land. ,,Een automobilist met een iets vervuilende auto heeft daar zelf relatief weinig last van. Die denkt waarom zou ik teruggaan voor een update? Mijn auto rijdt prima! Maar iedereen is gebaat bij minder uitstoot.''

Aan de hand van gegevens van 7,1 miljoen Nederlanders stelde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in 2015 dat de uitstoot van stikstofdioxine de sterfte iets verhoogt, met name door longkanker. ,,Als deze sjoemelvoertuigen allemaal zouden worden aangepast, gaat dat tot lagere concentraties leiden'', verklaart Joost Wesseling van het (RIVM). ,,Het maakt echt uit als een deel van de voertuigen dat niet doet.''

In Duitsland heeft de overheid de terugroepactie verplicht. In Nederland beslissen automobilisten zelf óf en wanneer ze teruggaan naar de garage. Milieudefensie wil dat terugroepacties hier ook zo snel mogelijk verplicht worden.

Volle gang

Pon, het Nederlandse bedrijf dat auto's van de Volkswagengroep (ook Audi, Seat en Skoda) importeert, gaat ervan uit dat het aantal eigenaren van sjoemeldiesels ook zonder die verplichting de update nog uit zullen laten voeren. De terugroepacties worden 'in fases uitgerold' en zijn 'in volle gang', aldus de importeur die ook herhaalbrieven stuurt aan klanten. Pon stelt dat er intussen 60.000 auto's zijn teruggegaan. Dit betekent dat er nog altijd zo'n 115.000 sjoemeldiesels rondrijden.
En ook na een software-update blijven het sjoemeldiesels...

Universalia 11 juni 2018 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8736839)
Moesten alle Europese landen de dieselrijders verplichten hun autos te laten aanpassen - enkel software - dan waren er dikwijls geen files meer. :-P

En de software update helpt veel te weinig ca. 20% maar, of 15% tot 25% minder NOx naargelang wagen. Globale NOx-mindering zal dan geschatte 3 tot 7% zijn volgens UBA. (en wslk minder sjoemel-koppel en -vermogen...)

Bron Duitse overheid UBA, vraag 5


Gemiddeld overschrijden ze de norm met 500 % ...
bron: http://ecoscore.be/nl/info/ecoscore/nox

In redelijk veel landen bestaat er zelfs geen verplichting, zoals in Nederland en in België zal ook wel geen echte verplichting zijn enz...



En ook na een software-update blijven het sjoemeldiesels...

Ik ga ze nu niet tot op de grond afbreken de dieselwagens maar ik heb er nooit eentje willen kopen daar ik meer 'fan' was van een benzinemotor. :-D

kelt 12 juni 2018 05:37

Daimler-Benz voorzitter,Herr Dieter Zetsche,mag blij zijn dat hij zich nu niet in de VS bevindt.

Ik twijfel er geen moment aan dat hij,na "urenlange besprekingen" op het ministerie van verkeer zou buitenkomen met een knoop in de maag en,inderdaad, kort daarna zou aangehouden worden op verdenking van bedrog van de Federale Overheid...

Maar goed,hij zit in Duitsland,Europa,waar zachte heelmeesters zich specialiseren in stinkende wonden ,

De "salami-techniek" aangaande het naleven van uitstootnormen bij autofabrikanten moet eindelijk eens ophouden is toch de commentaar die hier en daar al kan gelezen worden.

Mambo 12 juni 2018 07:38

Als ze alles afstellen zoals verplicht dan rijden de meeste diesel terug zoals die stokoude.
Traag.

Door al die filtertoestanden kunnen ze niet veel anders dan pk bij duwen.
En wat te sjoemelen.

dpg 12 juni 2018 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8736988)
Als ze alles afstellen zoals verplicht dan rijden de meeste diesel terug zoals die stokoude.
Traag.

Door al die filtertoestanden kunnen ze niet veel anders dan pk bij duwen.
En wat te sjoemelen.

Klopt niet.

Wat Audi en Mercedes doen is besparen op hun "adblue" om hun klanten een beetje meer te kunnen uitmelken.


Als je ziet waar men bij sommige Mercedes voertuigen dit navullen moet gebeuren,

https://upload.wikimedia.org/wikiped...dBlue_Tank.jpg

terwijl bij de meest logische oplossing het vullen naast de brandstopvulopening zou moeten gebeuren.




En de meerkost per 1000km is peanuts als je zelf bijvult.

Micele 12 juni 2018 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8736988)
Als ze alles afstellen zoals verplicht dan rijden de meeste diesel terug zoals die stokoude.
Traag.

Door al die filtertoestanden kunnen ze niet veel anders dan pk bij duwen.
En wat te sjoemelen.

Je vergeet iets, dan worden ze ook nog eens pokke duur. :-P

Profiteur 12 juni 2018 10:31

Dus eigenlijk puur leedvermaak en er plezier in hebben dat het mensen centen kost. Alles goed zolang Musk en zijn Tesla maar in de hemel worden geprezen. Hoe oud ben jij eigenlijk? Ik begin me vragen te stellen of je wel geestelijk bij volle verstand bent. Of wat ik hier al ooit ergens gelezen heb. Micele = verkoopster bij Tesla zelf. En aan de manier waarop ze Tesla de hemel in prijst, haar verhalen totaal uit de lucht zijn gegrepen en de manier waarop ze andere automerken afbreekt. Ja dat is duidelijk de communicatie en manier van "werken" van Tesla werknemers. Eigenlijk verontrustend dat een automerk op dergelijke manier hun gelijk moet kunnen halen :roll:

Tavek 12 juni 2018 10:50

Haha

Oh jee, iemand is met het verkeerde been uit bed gestapt deze ochtend.

Profiteur 12 juni 2018 10:59

Ja want het is iets kouder en de zon schijnt niet :lol: ;-)

De laatste maanden ben ik van een gestresseerd werkmens naar een positief en lachend persoon geëvolueerd. Heel mijn kennissenkring heeft dat al opgemerkt en gezegd. Ik ben blij dat ik dat op mijn 50e kan zeggen :-)

Micele 12 juni 2018 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8737167)
Haha

Oh jee, iemand is met het verkeerde been uit bed gestapt deze ochtend.

Ik dacht dat them ging uitrazen in zijnen hof. Toertjes draaien op zijn vervuilende zitmaaier ofzo. Kwestie van wat diesellucht op te snuiven. :-)

Profiteur 12 juni 2018 14:22

Diesellucht? Ik weet niet met wat gij uw gras af doet maar mijn zitmaaier werkt op benzine 95 :lol: En ik had vandaag dan toch geen zin om wat in de tuin te gaan werken dus ik luierik maar wat. Want hey omdat het kan ;-)

Maar kom laat ons nog wat lachen en nog wat verder zeveren. Want buiten dat kunnen we er toch niets aan veranderen. De politiek beslist onder druk van diegenen die de meeste centen onder tafel en aan campagnes geven en de burgers moeten maar volgen. Maar kunnen al die politici en ondernemers wel voluit van het leven genieten?

Micele 13 juni 2018 08:49

Het gaat er nog stuiven of het gaat de goede kant op, nu beginnen de Duitse politici zich echt te keren tegen hun auto-industrie.

In september 2018 is het 3 jaar ontdekking Dieselgate.

En de autoindustrie heeft het nog altijd niet gesnopen, en probeert er zich onderuit te sjoemelen. Ze denken er met een blauw oog van af te komen, ik denk niet dat het daarbij zal blijven.

Citaat:

http://www.deutschlandfunk.de/diesel...icle_id=420068

Dieselskandal

"Die Industrie hat die Tragweite der ganzen Sache nicht begriffen"

Die SPD-Politikerin Kirsten Lühmann fordert im Dieselskandal mehr Druck auf die Autoindustrie. "Wir haben schon viel zu viel Zeit verloren", sagte die verkehrspolitische Sprecherin der SPD-Bundestagsfraktion im Dlf. Die Autobauer hätten wohl geglaubt, mit einem blauen Auge aus der Sache herauszukommen.
Illusies maak ik me echter niet...

"Socio-economische wetten" zullen altijd voorrang krijgen op de gezondheidswetten -voor een minimum aan luchtkwaliteit- die al jarenlang blijken enkel maar een vodje papier te zijn.

Het gaat er aan stuiven? Ja 3 jaar na ontdekking dieselgate voeren ze nog altijd razzias uit op verdachte automanagers, gisteren weer eentje van Audi en VW, privaat huisonderzoek dat is met een rechterlijk bevel hé.
Men zoekt uiteraard naar "bewijzen".

Het aantal verdere beschuldigden is nu opgelopen tot 20.

Citaat:

http://www.manager-magazin.de/koepfe...a-1212268.html

12.06.2018

Abgasskandal

Ermittler werfen Audi-Chef Stadler Betrug vor und durchsuchen seine Wohnung

Nun hat der Abgasskandal auch Audi-Chef Rupert Stadler voll im Griff: Seit dem 30. Mai würden der Vorstandsvorsitzende der Audi AG sowie ein weiteres Mitglied des Vorstands der VW-Tochter aus Ingolstadt als Beschuldigte geführt, teilte die Staatsanwaltschaft München II am Montag mit.

Zur Sicherung von Beweismaterial seien am Montag die Privatwohnungen der beiden genannten Beschuldigten durchsucht worden. Den beiden Vorständen werde jeweils Betrug sowie mittelbare Falschbeurkundung zur Last gelegt. Hierbei gehe es um den Vorwurf, dass Dieselfahrzeuge mit manipulierter Software zur Abgassteuerung auf den europäischen Markt gebracht worden seien.

Ein Audi-Sprecher bekräftigte, die VW-Tochter kooperiere mit den Ermittlern. Volkswagen Börsen-Chart zeigen lehnte wegen der laufenden Ermittlungen eine Stellungnahme ab. Es gelte weiterhin die Unschuldsvermutung, sagte ein Sprecher.

Die Zahl der Beschuldigten in dem Ermittlungsverfahren habe sich damit auf 20 erhöht. Die Staatsanwaltschaften in München und Braunschweig ermitteln seit vielen Monaten in der Dieselaffäre gegen zahlreiche Beschuldigte bei Volkswagen und Audi.

Profiteur 13 juni 2018 11:30

Is puur om de media voor hun kar te spannen en de publieke opinie te bespelen. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom ze bij managers thuis een huiszoeking gaan doen. Zouden die in hun kelder emissiemetingen doen en manipuleren :roll:

Regel 1 is toch : laat nooit op je officieel adres iets rond slingeren. Geen PC, laptop, GSM, eender welk papier ... Je privé moet smetteloos zijn.

Vandaag kan de politiek en bij uitbreiding justitie niet anders meer dan een heksenjacht tegen zogenaamde "sjoemelaars" ontketenen. De media heeft alles uitvergroot en bepaalde lobbygroepen hebben constant fake news de wereld in blijven sturen. En de burgers zijns zo simpel dat ze alles wat met milieu te maken heeft geloven. Bespeeld door lobbygroepen gesteund door??? Producten van E-wagens misschien? Ik zou er alleszins niet van verschieten dat sommige Amerikaanse ondernemer(s) dergelijke malafide praktijken er op na houden.

Groen = poen en dat is de meest lucratieve business die er vandaag ontstaan is.

dpg 13 juni 2018 12:08

Ach BKA zal nog moeten bewijzen dat het fraude is of dat er gebruik werd gemaakt van de lacunes in de wetgeving.

kelt 13 juni 2018 20:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8736988)
Als ze alles afstellen zoals verplicht dan rijden de meeste diesel terug zoals die stokoude.
Traag.

Door al die filtertoestanden kunnen ze niet veel anders dan pk bij duwen.
En wat te sjoemelen.

Alle "uitstootnormen" zoals die totnotoe bestaan,zijn er IN OVEREENKOMST met de autofabrikanten gekomen....

....en toch,even niet kijken en ze sjoemelen alweer.....
Het is nu wel duidelijk,hardleersheid zit aan de top.Als men in Europa niet de moed heeft topmensen in de prison te gooien,dan kan men zorgen dat er zovele boetes en schadevergoedingen opgevorderd worden dat alle winsten die de autoconcerns ooit gemaakt hebben op de verkoop van dieselauto's teniet gedaan worden....kwart eeuw werk .......pssssjjjjt.......doorgesjast..

(een RAZENDE ex-dieselrijder annex burger/belastingsbetaler....die lang gedacht heeft de best mogelijke verbrandingsmotor-technologie in te zetten......:evil: )


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be