Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   piloten-willen-erkenning-als-zwaar-beroep (https://forum.politics.be/showthread.php?t=243999)

Garry 14 juni 2018 15:05

piloten-willen-erkenning-als-zwaar-beroep
 
Alle beroepen beroepen zich op de maatregel ' zware beroepen'. 't Is alsof iedereen zo snel mogelijk mee pensioen wil gaan. En eens ze dan zo ver zijn willen ze er niet mee stoppen
http://www.knack.be/nieuws/belgie/pi...l-1141133.html

https://www.youtube.com/watch?v=36MEMMEYvmU

lamenielachen 14 juni 2018 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8738786)
Alle beroepen beroepen zich op de maatregel ' zware beroepen'. 't Is alsof iedereen zo snel mogelijk mee pensioen wil gaan. En eens ze dan zo ver zijn willen ze er niet mee stoppen
http://www.knack.be/nieuws/belgie/pi...l-1141133.html

https://www.youtube.com/watch?v=36MEMMEYvmU

Het is volgens mij toch een beroep waar je best niet stokoud bent.
Reken daarbij de regelmatige tijdverschillen en de onregelmatig uren.
Alvast meer aanvaardbaar dan veel overheids "zware" beroepen.

Bobke 14 juni 2018 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8738786)
Alle beroepen beroepen zich op de maatregel ' zware beroepen'. 't Is alsof iedereen zo snel mogelijk mee pensioen wil gaan. En eens ze dan zo ver zijn willen ze er niet mee stoppen
http://www.knack.be/nieuws/belgie/pi...l-1141133.html

https://www.youtube.com/watch?v=36MEMMEYvmU

Mogen gepensioneerden niet bijklussen?

Garry 15 juni 2018 00:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 8738799)
Het is volgens mij toch een beroep waar je best niet stokoud bent.
Reken daarbij de regelmatige tijdverschillen en de onregelmatig uren.
Alvast meer aanvaardbaar dan veel overheids "zware" beroepen.

Fysiek vind ik het niet echt heel zwaar hoor, vooral toch niet voor piloten. Anders wordt het als ze een nieuw type vliegtuig voorgeschoteld krijgen, dan wordt het een tijd lang blokken, dikke manuals, en dat is misschien niet meer zo voor de hand liggend voor een ouder iemand. Maar dat wil niet zeggen dat hij daarom afgeschreven is hé, hij kan altijd nog wel voor iets anders ingeschakeld worden, iets wat dan ook fysiek misschien minder belastend is. Er zijn jobs genoeg in het vliegwezen.

maddox 15 juni 2018 04:21

Met die mannen hun werkuren (en kabinepersoneel) is het zwaarder dan een vaste nachtshift. Plus ze hebben effectief een paar 100 mensenlevens als verantwoordelijkheid.

Neen, ik kan me daar wel in vinden.

Langs de andere kant, een "opgebrande piloot" die geen andere job aankan, was die wel geschikt als?

Vlad 15 juni 2018 05:32

Groot gelijk hebben ze. De goegemeente wordt al onwel als ze zich twee keer per jaar een uurtje moeten aanpassen of als de vuilophaalwagen 'al' om 6 uur 's ochtends de straat in draait. Mensen die elke dag totaal andere uren werken, 24/24 7/7 en dikwijls pas één dag op voorhand weten om hoe laat dat dan juist zal zijn, zouden maximum tot hun vijftigste aan de slag hoeven te zijn.

Garry 15 juni 2018 06:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8739040)
Met die mannen hun werkuren (en kabinepersoneel) is het zwaarder dan een vaste nachtshift. Plus ze hebben effectief een paar 100 mensenlevens als verantwoordelijkheid.

Neen, ik kan me daar wel in vinden.

Langs de andere kant, een "opgebrande piloot" die geen andere job aankan, was die wel geschikt als?

Ge moet, eens ze die leeftijd bereikt hebben, ze eens gaan zeggen dat ze vanachter die stuurknuppel weg moeten en het verder moeten stellen met minder dan de helft van hun loon. Want ze hebben misschien niet echt een slecht pensioen maar dat wordt slechts berekend aan de hand van hun platte loon. Zelfde geldt voor vrachtwagenchauffeurs, alle premies en overuren vallen weg, die krijgt ge niet meer eens dat ge op pensioen bent.

Ge gaat eens zien slechts hoe weinig er gaan gelukkig mee zijn.

Dat is zoals de militaire in den tijd, die mochten op pensioen gaan van hun 45. Die hadden dat graag want die gingen pas dan dik verdienen. Pensioen trekken + nog een jobke er bij. Maar piloten met twee linkse poten zie ik nog niet direct een en ander gaan bijklussen. Daarbij, die voelen zich pas gelukkig als ze mogen opstijgen. Dat heb je bij mensen die van hun hobby hun werk gemaakt hebben. Als hij dan zijn hobby wil verder zetten mag hij er dik voor gaan betalen in plaats van er dik voor betaald te worden.;-)

Nee nee, het is in heel veel gevallen zoals hier vertelt wordt;
https://www.youtube.com/watch?v=36MEMMEYvmU

reservespeler 15 juni 2018 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8739035)
Fysiek vind ik het niet echt heel zwaar hoor, vooral toch niet voor piloten. Anders wordt het als ze een nieuw type vliegtuig voorgeschoteld krijgen, dan wordt het een tijd lang blokken, dikke manuals, en dat is misschien niet meer zo voor de hand liggend voor een ouder iemand. Maar dat wil niet zeggen dat hij daarom afgeschreven is hé, hij kan altijd nog wel voor iets anders ingeschakeld worden, iets wat dan ook fysiek misschien minder belastend is. Er zijn jobs genoeg in het vliegwezen.

De basis voor het vliegen blijft toch hetzelfde hoor.

Garry 15 juni 2018 07:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8739069)
De basis voor het vliegen blijft toch hetzelfde hoor.

Dat wel, ik zou ook heel waarschijnlijk wel een tweemotorig toestel veilig en wel aan de grond kunnen zetten al heb ik nooit een brevet gehad voor tweemotorige toestellen en al heb ik al vele jaren geen brevet meer wegens medisch afgekeurd zijnde.

Ik herinner mij nog al te goed de stapels boekdelen die mijn schoonvader destijds heeft moeten door kauwen toen de 747 zijn intreden deed.

Zeus 15 juni 2018 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8739040)
Met die mannen hun werkuren (en kabinepersoneel) is het zwaarder dan een vaste nachtshift. Plus ze hebben effectief een paar 100 mensenlevens als verantwoordelijkheid.

Neen, ik kan me daar wel in vinden.

Het hierboven beschrevene geldt ook voor treinbestuurders

Zeus 15 juni 2018 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8739047)
Groot gelijk hebben ze. De goegemeente wordt al onwel als ze zich twee keer per jaar een uurtje moeten aanpassen of als de vuilophaalwagen 'al' om 6 uur 's ochtends de straat in draait. Mensen die elke dag totaal andere uren werken, 24/24 7/7 en dikwijls pas één dag op voorhand weten om hoe laat dat dan juist zal zijn, zouden maximum tot hun vijftigste aan de slag hoeven te zijn.

Het hierboven beschrevene geldt ook voor treinbestuurders

lamenielachen 16 juni 2018 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8739035)
Fysiek vind ik het niet echt heel zwaar hoor, vooral toch niet voor piloten. Anders wordt het als ze een nieuw type vliegtuig voorgeschoteld krijgen, dan wordt het een tijd lang blokken, dikke manuals, en dat is misschien niet meer zo voor de hand liggend voor een ouder iemand. Maar dat wil niet zeggen dat hij daarom afgeschreven is hé, hij kan altijd nog wel voor iets anders ingeschakeld worden, iets wat dan ook fysiek misschien minder belastend is. Er zijn jobs genoeg in het vliegwezen.

Fysiek moe zijn is minder vermoeiend dan stress merkte ik in mijn leven.
De grote tijdverschillen zijn eveneens zeer vermoeiend en kunnen naar stress leiden.
Je vliegt ook niet altijd in vakantieweer. Ga maar eens landen met slecht zicht of sterke zijwinden.
Er zullen zeker zwaardere beroepen zijn maar als militair zijn een zwaar beroep is dan komen piloten zeker in aanmerking.

DewareJakob 16 juni 2018 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8739047)
Groot gelijk hebben ze. De goegemeente wordt al onwel als ze zich twee keer per jaar een uurtje moeten aanpassen of als de vuilophaalwagen 'al' om 6 uur 's ochtends de straat in draait. Mensen die elke dag totaal andere uren werken, 24/24 7/7 en dikwijls pas één dag op voorhand weten om hoe laat dat dan juist zal zijn, zouden maximum tot hun vijftigste aan de slag hoeven te zijn.

Juist.
En dan hoor je iemand die één keer in zijn leven naar de US of naar het verre Oosten vliegt dat ze na een maand nog last hebben van jet-lag...

DewareJakob 16 juni 2018 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8739117)
Het hierboven beschrevene geldt ook voor treinbestuurders

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8739115)
Het hierboven beschrevene geldt ook voor treinbestuurders

En ik zal het geen twee keer zeggen...:-D

Garry 17 juni 2018 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen (Bericht 8739978)
Fysiek moe zijn is minder vermoeiend dan stress merkte ik in mijn leven.
De grote tijdverschillen zijn eveneens zeer vermoeiend en kunnen naar stress leiden.
Je vliegt ook niet altijd in vakantieweer. Ga maar eens landen met slecht zicht of sterke zijwinden.
Er zullen zeker zwaardere beroepen zijn maar als militair zijn een zwaar beroep is dan komen piloten zeker in aanmerking.

Militairen die op 55 jaar nog gepakt en beladen moeten rennen die moet de vijand niet meer neer schieten, die vallen uit zich zelf wel dood. Maar piloten, die heb ik nog niet zien koersen hoor op en af naar hun toestel. Maximum wat die doen is voor het opstijgen even rond het toestel wandelen om te kijken of ze niets abnormaals opmerken zoals bv. sporen van een kleurstof rondom bepaalde bouten wat zou kunnen duiden op metaalmoeheid.

Voor het overige beperkt zich hun taak in een checklist aflopen en een aantal uur op hun gat zitten. Een 737 land beter op computer dan dat zij het doen, alleen vlak na dat hij de grond raakt de brakes bedienen en tijdens de vlucht, en vooral naar het einde toe voor de landing, een aantal keer de instellingen aanpassen.

Ik zeg niet dat ze er verder niets van moeten kennen, vandaar ook dat ik eerder al gezegd heb dat het voor wat oudere piloten niet meer vanzelfsprekend is om nog over te stappen op een nieuw en vooral ander type van toestel, maar verder fysiek gaan ze er niet van krom lopen hoor.

maddox 17 juni 2018 06:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8739115)
Het hierboven beschrevene geldt ook voor treinbestuurders

Alvast niet voor de Belgische. Telkens die slecht geslapen hebben dreigen ze met stakingen.

lamenielachen 17 juni 2018 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Garry (Bericht 8739067)
Ge moet, eens ze die leeftijd bereikt hebben, ze eens gaan zeggen dat ze vanachter die stuurknuppel weg moeten en het verder moeten stellen met minder dan de helft van hun loon. Want ze hebben misschien niet echt een slecht pensioen maar dat wordt slechts berekend aan de hand van hun platte loon. Zelfde geldt voor vrachtwagenchauffeurs, alle premies en overuren vallen weg, die krijgt ge niet meer eens dat ge op pensioen bent.

Ge gaat eens zien slechts hoe weinig er gaan gelukkig mee zijn.

Dat is zoals de militaire in den tijd, die mochten op pensioen gaan van hun 45. Die hadden dat graag want die gingen pas dan dik verdienen. Pensioen trekken + nog een jobke er bij. Maar piloten met twee linkse poten zie ik nog niet direct een en ander gaan bijklussen. Daarbij, die voelen zich pas gelukkig als ze mogen opstijgen. Dat heb je bij mensen die van hun hobby hun werk gemaakt hebben. Als hij dan zijn hobby wil verder zetten mag hij er dik voor gaan betalen in plaats van er dik voor betaald te worden.;-)

Nee nee, het is in heel veel gevallen zoals hier vertelt wordt;
https://www.youtube.com/watch?v=36MEMMEYvmU

Zoals alle beroepen in het transport, over de weg op het water of in de lucht, je kiest ervoor en meestal doe je het "heel" graag.
Daardoor is het echter niet minder vermoeiend.
Op de binnenvaart bvb is het gebruikelijk dat de kapitein zo zijn 16 uurkes aan dat knuppelke zit en slapen moet hij nu ook niet doen want het gaat snel en alsmaar groter, zoals in de luchtvaart trouwens.
Stel dat je op een tanker zit met tegenwoordig mogelijks 3 ?* 4.000 ton gevaarlijke stoffen.
Je mag er niet aan denken dat je daarmee een ernstige aanvaring krijgt.
Juist daarom blijft het wenselijk dat je kwik en monter je job kan doen.
Het is niet voor niets dat je vanaf een bepaalde leeftijd regelmatig testen moet afleggen om te zien of je lichamelijk nog voldoet.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be