![]() |
Nederlands toch een wereldtaal
Al deze jongeren van over de hele wereld leren Nederlands in de Verenigde Staten en zeggen ieder in duidelijk Nederlands hun favoriete Nederlandse woord.
Hopelijk zitten onze Belgicisten stevig op hun stoel als ze dit bekijken :-) http://guide.berkeley.edu/courses/dutch/ Ondertussen vinden de meeste Waalse leerlingen daarentegen het blijkbaar niet meer nodig om Nederlands te leren :roll: |
Waar zit jij je blij om te maken.
Die jongeren leren dat om te kunnen zeggen dat ze anders zijn. |
Citaat:
|
Citaat:
Nu nog Vlaanderen onafhankelijk nietwaar? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En je quote een artikel in het Engels. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Toen ik mij naar het politiebureau in M?*laga begaf om de diefstal van mijn geld en papieren aan te geven was daar NIEMAND die Engels sprak. Ik kende gelukkig wat Spaans. Ze hebben het consulaat uit arren moede opgebeld en mij de hoorn gegeven. Ik werd in het Nederlands toegesproken. Ik zou daar voorlopige papieren krijgen zodat ik in orde was tot ik nieuwe had en probleemloos terug thuis kon geraken. |
Een taal leren kan ook voor culturele redenen interessant zijn. Het kan je ook beter verbinden met de bevolking die het spreekt. Bovendien is het economisch nuttig in landen waar het gesproken wordt. Zelfs al kan de bevolking Engels, je zal betere kansen hebben als je de lokale taal spreekt.
Ik leer momenteel Tsjechisch en het kan me niet schelen dat het nuttig is of niet. Het zou nuttig zijn in de Tsjechische Republiek (en in Slovakije), ja. Waarom leer ik het? Omdat ik het kan. Je moet een Belg zijn om deze basislogica niet te begrijpen, niet iedereen is een klootzak hoor. ;) Een muziekinstrument leren is ook 'nutteloos', maar enkel een salafistische moslim haalt het in zijn hoofd het te willen afschaffen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
En iemand die Russisch kan vind je er nog vlugger. ;)
|
Ik vind dat er veel te veel Engels gesproken wordt tegenwoordig en dat het Nederlands veel te veel Engelse leenwoorden opneemt, we moeten opletten dat onze taal hierdoor niet verdwijnt. Vooral in zake mobiele telefoons en computers worden er veel te veel Engelse leenwoorden gebruikt. Desnoods moeten er maar nieuwe Nederlandse woorden uitgevonden worden of bestaande Nederlandse woorden een extra of nieuwe betekenis krijgen.
|
Citaat:
Het hoeft niet zo erg te zijn, maar het valt wel op bij tijden. Een beetje zelfspot en -relativering zijn fijn, maar ga er zeker niet te hard in op. :) De Nederlandse cultuur is een sterke cultuur die te veel onderschat wordt, vooral in Vlaanderen. Buitenlanders verwachten tenslotte geen American Flemings wanneer ze ons land bezoeken. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be