Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   België dreigt naast Tesla-fabriek te grijpen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244051)

1000 miles 19 juni 2018 21:32

België dreigt naast Tesla-fabriek te grijpen
 
Bron:https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10023494.html
Citaat:

.....Maar Vlaanderen lijkt een eventuele Tesla-droom te moeten opbergen. Musk vindt dat een fabriek van Tesla op de Duits-Franse grens, 'dicht bij de Benelux', zin zou hebben.
Hoe zou dat komen dat hij de "frans-duitse grenssstreek" verkiest boven Vlaanderen...
Vlaanderen...
- met zijn ontoereikende transportmogelijkheden,
- met zijn regelmatige stakingen van overheidspersoneel waardoor alles in de soep draait (zoals daar zijn: luchtverkeer, loodsen, politie, spoorweg,...)
- met zijn miserabel milieu,
- met zijn politiek korte en onstabiele beleidsvisie
- waar expansie van bedrijven eerder een vloek dan een zegen is
- waar gespecialiseerd personeel schaars is
- ...

Het zou getuigen van economische zwakzinnigheid moest Musk hier een fabriek neerpoten.
Desondanks alle belastingvoordelen die de regering ongetwijfeld beloofd, zijn we verre van aantrekkelijk voor buitenlandse ondernemers.

Desondanks K.Peeters en consoorten ons constant het tegendeel door het strot wil duwen in de media

Tavek 19 juni 2018 22:46

Een Tesla fabriek in Duitsland die veel Duitsers tewerk stelt zou er voor zorgen dat de Duitsers hun beleid veel positiever zullen maken tov electromobiliteit.

En die fabriek zal nog lang op zich laten wachten. Eerst is China aan de beurt...als Trump zich kan inhouden met de trade wars.

kelt 20 juni 2018 05:29

Wel,Vlaanderen is een regio geworden waar zelfs bedrijfsterreinen die pal naast de autostrade liggen als "moeilijk bereikbaar" kunnen omschreven worden

Het zou heel verbazingwekkend zijn dat er nog grote industriele projecten zouden afkomen naar hier,zelfs als er een grote oppervlakte vrijkomt.....

De verkeersknoop,die GEORGANISEERD is door duizenden lokale politici,IS al investerings-afstotend ,dat werd al verschillende keren met zoveel woorden gezegd op kanaal-Z door mensen die onze status als aantrekkingspool voor grote buitenlandse investeringen volgen.

Tavek 20 juni 2018 14:02

De zet om in Duitsland te bouwen is politiek geinspireerd kelt.

Belgie is een kleine markt. De regels rond autos op Europees niveau worden nog in grote mate gestuurd vanuit Duitsland. Door een gigafactory in Duitsland te zetten kan Musk wegen op de Duitse besluitvorming: hij is er opeens een grote werkgever geworden.

Sukkelaar 21 juni 2018 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8742775)
Wel,Vlaanderen is een regio geworden waar zelfs bedrijfsterreinen die pal naast de autostrade liggen als "moeilijk bereikbaar" kunnen omschreven worden

Het zou heel verbazingwekkend zijn dat er nog grote industriele projecten zouden afkomen naar hier,zelfs als er een grote oppervlakte vrijkomt.....

De verkeersknoop,die GEORGANISEERD is door duizenden lokale politici,IS al investerings-afstotend ,dat werd al verschillende keren met zoveel woorden gezegd op kanaal-Z door mensen die onze status als aantrekkingspool voor grote buitenlandse investeringen volgen.

Graag meer uitleg over die georganiseerde verkeersknoop.

kelt 22 juni 2018 04:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 8743726)
Graag meer uitleg over die georganiseerde verkeersknoop.

Misschien een ander draadje maar tch zal ik maar een tip van de sluier oplichten...

De meeste industriezones bestaan al 25 jaar of langer,velen stonden zelfs in de vroege jaren zeventig al op ontwerpplannen) en toch "slagen" de gemeentebesturen er in om de aan- en afvoerwegen ernaar toe te laten volleggen met verkeersremmende maatregelen ,herinvesteren in scholen die er langs liggen en,erger nog,staan nieuwe verkavelingen toe langs diezelfde wegen (dus tussen de autostradeafritten en de industriezones.)

Mooi voorbeeld van de prioriteiten verleggen....en denken dat een industriezone ergens een soort eiland is...

En dan maar klagen dat de camions in de weg rijden..en dat er veel "sluipverkeer" is ..tsja...


Wachten we dus maar weer op de volgende economische crisis,zal het merkelijk rustiger worden....En verwonderen we er ons over dat,geleidelijk aan,gebouwen van vroegere PRODUKTIE-fabrieken veranderen in magazijnen......Een minder complexe logistieke affaire dan een fabriek en 5 man en een vorkhefftruck is er voldoende.Maar eerlijk gezegd brachten diezelfde gronden indertijd,als aardappelveld meer werkgelegenheid en toegevoegde waarde in de vroegere economische ketting dan tegenwoordig...(en het is onmogelijk ze weer in aardappel- of groenten veld om te toveren,waarvoor nochtans stigende vraag is)

Maar ik hoef niet te speculeren hoor,gewoon gaan zien,kies maar een willekeurige gemeente met een industriezone vlak langs de autostrade uit....
(ikzelfs heb "ervaring" met Waregem-Deerlijk) ;-)

Profiteur 22 juni 2018 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8743043)
De zet om in Duitsland te bouwen is politiek geinspireerd kelt. Door een gigafactory in Duitsland te zetten kan Musk wegen op de Duitse besluitvorming: hij is er opeens een grote werkgever geworden.

Ik denk niet dat Musk ook maar iets zal kunnen veranderen tegen 1/ de grote Duitse fabrikanten en hun lobby, 2/ de Duitse mentaliteit en voorliefde voor zware benzinemotoren en 3/ Verkeersbelastingen in Duitsland voor zware motoren zijn een fractie tegenover die van België en al zeker tegenover Nederland. En zo een grote werkgever zal hij in Duitsland nu ook niet zijn. Waarschijnlijk nog zo geregeld dat hij de eerste jaren geen euro aan de Duitse schatkist zal bijdragen en de Duitse burgers enkel geld zal kosten. In dat opzicht mogen we blij zijn dat er geen gigafactory in België zal komen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8744002)
En dan maar klagen dat de camions in de weg rijden..en dat er veel "sluipverkeer" is.

Door de kilometerheffing op snelwegen sturen ze nu sluipverkeer op gewone wegen. Hier in de gemeente is er een kleine studie naar gedaan. Op de gewestweg die pal door een volgebouwd centrum loopt is sinds de kilometerheffing het vrachtvervoer gigantisch is gestegen. Zo is er bijvoorbeeld heel veel vrachtvervoer van in het Buitenland ingeschreven vrachtwagens die niet Brussel - Antwerpen - Turnhout over de snelwegen doen maar de trafiek Brussel - Turnhout via de gewone wegen doen (dwars door de gemeenten door).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be