Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Immigratie en integratie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Misdadigers zonder kleur in de krant (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244255)

Hoofdstraat 5 juli 2018 14:15

Misdadigers zonder kleur in de krant

Iedereen kent ondertussen de deontologische regel van journalisten om de achtergrond van misdadigers te verbergen als die van allochtone afkomst blijken te zijn, en te benadrukken als het daarentegen slachtoffers zijn.

Hierdoor krijgen we meer en meer berichten over misdadigers zonder naam of kleur, als het ware steriel. Ik stel voor om ook deze steriele misdadigers een gelijkwaardig platform te geven, ze verdienen het.
--

Neem nu dit voorbeeld in Het Nieuwsblad: "Twee tieners sluiten jongen op in vuilnisbak en steken die in brand: “Dit is moorddadig”". Er weinig informatie maar gelukkig in het Frans iets meer te vinden al is die nog steeds steriel.

De daders zijn 13 en 16 jaar oud en zijn bij het slachtoffer bekend omdat jongeren al maanden de winkel en z'n moeder terroriseren en deden dit zelfs na de feiten als de moeder in gesprek was met de journalist.

Ze kunnen dus al die tijd hun gang gaan tot ze te ver gingen, ook hier is het blijkbaar voor de betrokken journalisten belangrijk om geen achtergrond van dader of slachtoffer mede te delen als zijnde onbelangrijk.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180705_03598880

http://www.dhnet.be/actu/faits/un-ad...324d3f132b9aa7

Skobelev 5 juli 2018 15:14

Och...:roll: Deze middag, na het hoernaal. Drie misdadigers gezocht, alle drie van N-Afrikaanse origine. Maar er is niets mis met islamieten hoor.

Bobke 5 juli 2018 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8753150)
Och...:roll: Deze middag, na het hoernaal. Drie misdadigers gezocht, alle drie van N-Afrikaanse origine. Maar er is niets mis met islamieten hoor.

Verwarde ?

Lof der Zotheid 5 juli 2018 16:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8753150)

Neen. Islam is wreeeeeede.

Hypochonder 5 juli 2018 16:43

Je moet eens kijken naar het opsporingsprogramma Faroek op VTM, daar heeft bijna 99% van de gezochte criminelen "een getaande huidskleur..." Als er beelden te zien zijn is het direct duidelijk om welke soort het gaat.

Bad Attila 5 juli 2018 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 8753118)
Iedereen kent ondertussen de deontologische regel van journalisten om de achtergrond van misdadigers te verbergen als die van allochtone afkomst blijken te zijn, en te benadrukken als het daarentegen slachtoffers zijn.

Hierdoor krijgen we meer en meer berichten over misdadigers zonder naam of kleur, als het ware steriel. Ik stel voor om ook deze steriele misdadigers een gelijkwaardig platform te geven, ze verdienen het.
--

Neem nu dit voorbeeld in Het Nieuwsblad: "Twee tieners sluiten jongen op in vuilnisbak en steken die in brand: “Dit is moorddadig”". Er weinig informatie maar gelukkig in het Frans iets meer te vinden al is die nog steeds steriel.

De daders zijn 13 en 16 jaar oud en zijn bij het slachtoffer bekend omdat jongeren al maanden de winkel en z'n moeder terroriseren en deden dit zelfs na de feiten als de moeder in gesprek was met de journalist.

Ze kunnen dus al die tijd hun gang gaan tot ze te ver gingen, ook hier is het blijkbaar voor de betrokken journalisten belangrijk om geen achtergrond van dader of slachtoffer mede te delen als zijnde onbelangrijk.

Een vraagje, heeft de kleur impact op de zwaarte van de feiten? Zijn de daders meer of minder dader door hun kleurtje? Zijn de slachtoffers meer of minder slachtoffer door hun kleurtje?

Ik weet het niet...

Bobke 5 juli 2018 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8753202)
Een vraagje, heeft de kleur impact op de zwaarte van de feiten? Zijn de daders meer of minder dader door hun kleurtje? Zijn de slachtoffers meer of minder slachtoffer door hun kleurtje?

Ik weet het niet...

Alleen als het een blanke is die een kleurtje iets aandoet.
Dan wordt het plots een misdaad met racistische motieven.

Bad Attila 5 juli 2018 17:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8753211)
Alleen als het een blanke is die een kleurtje iets aandoet.
Dan wordt het plots een misdaad met racistische motieven.

Ah bon?
Straf... de moord op Loubna Benaissa door Derochette was dus een racistische moord.
Staat genoteerd.

Skobelev 5 juli 2018 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8753222)
Ah bon?
Straf... de moord op Loubna Benaissa door Derochette was dus een racistische moord.
Staat genoteerd.

Van een oude koe gesproken...:roll:

andev 5 juli 2018 17:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 8753118)

--

Misschien moeten we allemaal, als dat verzwegen wordt, duidelijk doen alsof het om vreemdelingen gaat? Zal vlug reactie op komen als dat niet zo is...

Bobke 5 juli 2018 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8753222)
Ah bon?
Staat genoteerd.

De aanslag op de moslima alvast wel.
Daar moet het onderzoek niet voor afgewacht worden, laat staan de uitspraak.

andev 5 juli 2018 17:29

Citaat:

Ik weet het niet...

Jazeker de kleur heeft belang omdat we dan kunnen en moeten vaststellen dat indien er teveel misdaden enz gelinkt kunnen worden aan een bepaald kleur het vooral lieden zijn met zo'n kleurtje die moeten gevolgd worden en gepast aangepakt! En zoveel mogelijk buiten het land worden gehouden tenzij mits ernstige screening vooraf!
Heeft niets met "racisme" en andere prietpraat te maken.
Het kleur is dus geen probleem maar het probleem heeft soms teveel een bepaald kleur!

Bad Attila 5 juli 2018 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8753229)
Van een oude koe gesproken...:roll:

Ik begin dan ook oud te worden.

Bad Attila 5 juli 2018 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 8753240)
Jazeker de kleur heeft belang omdat we dan kunnen en moeten vaststellen dat indien er teveel misdaden enz gelinkt kunnen worden aan een bepaald kleur het vooral lieden zijn met zo'n kleurtje die moeten gevolgd worden en gepast aangepakt! En zoveel mogelijk buiten het land worden gehouden tenzij mits ernstige screening vooraf!
Heeft niets met "racisme" en andere prietpraat te maken.
Het kleur is dus geen probleem maar het probleem heeft soms teveel een bepaald kleur!

Dat is dan ook mijn vraag niet.
Ik heb trouwens het woord racisme of andere prietpraat nergens aangehaald.

DewareJakob 5 juli 2018 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8753265)
Dat is dan ook mijn vraag niet.
Ik heb trouwens het woord racisme of andere prietpraat nergens aangehaald.

Neen, dat doe je niet. Het onvoorwaardelijk verdedigen van sommige(n) daarentegen...:roll::roll::roll::roll:

Skobelev 5 juli 2018 19:19

Natuurlijk heeft de kleur van belang. Je moet geen "witte" gaan zoeken als de dader een bruine of een zwarte is.

Bobke 5 juli 2018 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8753262)
Ik begin dan ook oud te worden.

Oud of niet, het draadje gaat over ‘Misdadigers zonder kleur in de krant’.

Hoofdstraat 5 juli 2018 22:38

Citaat:

Ik weet het niet...

Kleur niet, inteelt wel. Moslims en Roma maken 50% uit van de Belgische gevangenen en hebben een disproportioneel groot aandeel in de misdaad, dus de achtergrond van de dader lijkt me erg belangrijk. Zonder die info kunnen we er ook niet gericht aan werken dus door te verzwijgen maken ze het alleen maar erger in plaats van beter.

Wat me vooral stoort is de selectieve en zelfs ronduit leugenachtige berichtgeving van de media, de informatie moet correct zijn, niet gekleurd. Op die manier wordt elke misdaad zonder beschrijving door de bevolking haast automatisch toegeschreven aan allochtonen, ook als dit niet zo is. Het doet meer slecht dan goed.

In Engeland hebben ze de techniek om moslims te vermelden als Aziaten, wat technisch geen leugen is maar praktisch natuurlijk wel.

Hoofdstraat 5 juli 2018 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 8753233)
Misschien moeten we allemaal, als dat verzwegen wordt, duidelijk doen alsof het om vreemdelingen gaat? Zal vlug reactie op komen als dat niet zo is...

Dat gebeurt al, maar de reactie van de media kom maar vlug als de daders blank zijn of niet-moslims. Sommige artikels zijn zelfs geschreven als lokaas om nadien de reacties als racistisch te kunnen neerzetten, die freaks kicken er op en verdienen er wat extra mee als ze betaald worden per woord.

daiwa 6 juli 2018 01:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8753239)
De aanslag op de moslima alvast wel.
Daar moet het onderzoek niet voor afgewacht worden, laat staan de uitspraak.

Doet me denken aan die aanval aan een benzine station op een Neger jaren geleden waar men dat al direct in de schoenen schoof van een rechtse extremist, de naam VB viel meermaals. Daar kon men ook niet wachten tot meer geweten was over de dader.
Twee dagen lang hét item op de VRT en andere media.

Tot men de dader oppakte en het een Turk bleek te zijn. Over de zaak werd niet meer gesproken in de media.

Citaat:

Aanbevelingen berichtgeving allochtonen.
http://nageltjes.be/wp/?p=29852#respond

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be