Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Welke uitstootnorm minimaal bij aankoop nieuwe benzinewagen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244399)

Henri1 19 juli 2018 18:23

Welke uitstootnorm minimaal bij aankoop nieuwe benzinewagen
 
Als je nu een nieuwe (benzine) wagen wil kopen.

Welke EURO-norm is dan de minimale vereiste.
Is de fabricant vanaf september gehouden aan een nieuwe norm ?

Je vind hierover zo weinig informatie en dealers willen blijkbaar enkel van hun oude stockwagens af.....

Micele 19 juli 2018 20:05

Vanaf 1 september 2018 is minimaal euronorm 6C verplicht.

Maar wie slim is gaat voor minimaal euronorm 6D-Temp of tenlaatste verplichte minimumnorm vanaf 1 sept 2019.

ADAC heeft daar een lijst van de wagens die daar onder vallen:
https://www.adac.de/infotestrat/umwe...p/default.aspx

Wie nog slimmer is gaat voor full-Euronorm 6D. (zonder Temp) tenlaatste verplicht de 1 januari 2021. Maar ik denk niet dat die al aangeboden worden, wslk nog wachten... in elk geval staat er nog geen enkele op die lijst, ADAC past die lijst continu aan, euronorm 6D staat er nog niet bij.

Dealers willen natuurlijk eerst hun oudere euronorm kwijt, die zullen ze wel met wat extra korting aanbieden.

Vanaf 1 sept 2018 mogen die euronorm 6B niet meer -in principe- voor de eerste keer als nieuw ingeschreven worden. Maar de meeste wetten hebben achterpoortjes en uitzonderingen onder bepaalde voorwaarden, namelijk voertuigen uit restantvoorraden, die krijgen... zie :
https://mobilit.belgium.be/sites/def...ember_2018.pdf

Denk aan het hoger waardeverlies als men een auto met slechtere milieunorm koopt, tenzij men de wagen natuurlijk tot het einde blijft rijden.

Benzinewagens met een moderne motor met directe injectie zullen dus een benzineroetfilter hebben vanaf euronorm 6C en beter: https://www.hln.be/auto/roetfilters-...2018~adc2ff35/

bron VW Group bijvoorbeeld:
https://www.volkswagen-press.be/volk...benzinemotoren

Henri1 20 juli 2018 06:18

Bedenkt voor de uitleg. Hier kan ik verder mee.

Hoofdzaak is je niet een oude stookwagen laten opdringen en zeker voor minstens Euro6c gaan.

maddox 20 juli 2018 07:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8762675)
Als je nu een nieuwe (benzine) wagen wil kopen.

Welke EURO-norm is dan de minimale vereiste.
Is de fabricant vanaf september gehouden aan een nieuwe norm ?

Je vind hierover zo weinig informatie en dealers willen blijkbaar enkel van hun oude stockwagens af.....

Gij moogt geen bonen meer eten.

Mambo 20 juli 2018 09:44

Ik zou wachten op de euro12 d9

Dat schijnt de beste te worden.

Micele 20 juli 2018 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8763055)
Ik zou wachten op de euro12 d9

Dat schijnt de beste te worden.

Nog beter is geen euronorm, en nooit controle op emissies.
Jeweetwel een E-wagen heeft geen stookpijp.

araneus 20 juli 2018 12:06

Inderdaad, de nieuwste e-wagens zijn veelbelovend. Zeker Hyundai wordt zeer interessant met 2 bruikbare en betaalbare e-wagens in het assortiment (Ioniq en Kona).

Micele 20 juli 2018 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8763146)
Inderdaad, de nieuwste e-wagens zijn veelbelovend. Zeker Hyundai wordt zeer interessant met 2 bruikbare en betaalbare e-wagens in het assortiment (Ioniq en Kona).

De Vlaamse 3500 € premie verzacht hun aankoopsprijs.

De Ioniq is bijna 1 cent per km goedkoper dan de benzine en dieselversie volgens ADAC (15.000 km/jaar, totaalplaatje):

https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-Autos...ich_260562.pdf blz 4

Libro 21 juli 2018 00:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8763131)
Nog beter is geen euronorm, en nooit controle op emissies.
Jeweetwel een E-wagen heeft geen stookpijp.


Libro 21 juli 2018 00:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8763197)
De Vlaamse 3500 € premie verzacht hun aankoopsprijs.

De Ioniq is bijna 1 cent per km goedkoper dan de benzine en dieselversie volgens ADAC (15.000 km/jaar, totaalplaatje):

https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-Autos...ich_260562.pdf blz 4

Die benzine en diesel zijn i30, geen Ioniq want die is enkel als hybride en elektrisch te verkrijgen.

Micele 21 juli 2018 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8763653)
Die benzine en diesel zijn i30, geen Ioniq want die is enkel als hybride en elektrisch te verkrijgen.

Natuurlijk zijn dat i30 het staat erbij. :?

ADAC neemt de i30 benzine en diesel als best vergelijkbare wagen met de Ioniq EV die 1 cent per km goedkoper is. De Ionic Hybride is wel het goedkoopste. Dat is het punt wat de ADAC wil maken met hun lange lijst van 9 bladzijden wagens (deels) elektro tegen ICE.

Ook bij de Ampera e moet ADAC de best vergelijkbare Opel Astra uit het eigen huis nemen, ook die Ampera e blijkt 1 cent/km goedkoper dan de Astra benzine 1,6 Turbo Innovation Automatiek, de diesel echter is wel nog altijd 2 cent/km goedkoper dan de Ampera e.

Van de electrische wagenmodellen bestaat er meestal geen identiek fossiel exemplaar buiten enkele uitzonderingen zoals VW Golf en consoorten.

Dan neemt men een vergelijkbare wagen van hetzelfde merk, desnoods van een ander merk bij Tesla bvb.
Of met welke fossiele wagens vergelijkt ADAC de Tesla S en X denk je?
Ook die grote Teslas zijn meestal iets goedkoper en dat zonder rekening te houden met de goedkopere of gratis stroom die Tesla aanbiedt. ADAC rekent namelijk 30 cent/kWh ook voor Tesla, terwijl benzine en zeker diesel nog duurder kunnen worden.

Soit ergens een fixe prijs moet genomen worden, terwijl die steeds verandert.
ADAC neemt Duitse gemiddelde prijzen stand april 2018, referte op blz 2:
1,17 € voor diesel
1,37 € voor Eurosuperbenzine
1,44 € voor Superplusbenzine
30 cent/kWh voor stroom.

In Be zijn benzine (E10) en diesel even duur, terwijl stroom in de regel goedkoper is dan in D.

Henri1 25 juli 2018 05:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8763707)
Natuurlijk zijn dat i30 het staat erbij. :?

ADAC neemt de i30 benzine en diesel als best vergelijkbare wagen met de Ioniq EV die 1 cent per km goedkoper is. De Ionic Hybride is wel het goedkoopste. Dat is het punt wat de ADAC wil maken met hun lange lijst van 9 bladzijden wagens (deels) elektro tegen ICE.

Ook bij de Ampera e moet ADAC de best vergelijkbare Opel Astra uit het eigen huis nemen, ook die Ampera e blijkt 1 cent/km goedkoper dan de Astra benzine 1,6 Turbo Innovation Automatiek, de diesel echter is wel nog altijd 2 cent/km goedkoper dan de Ampera e.

Van de electrische wagenmodellen bestaat er meestal geen identiek fossiel exemplaar buiten enkele uitzonderingen zoals VW Golf en consoorten.

Dan neemt men een vergelijkbare wagen van hetzelfde merk, desnoods van een ander merk bij Tesla bvb.
Of met welke fossiele wagens vergelijkt ADAC de Tesla S en X denk je?
Ook die grote Teslas zijn meestal iets goedkoper en dat zonder rekening te houden met de goedkopere of gratis stroom die Tesla aanbiedt. ADAC rekent namelijk 30 cent/kWh ook voor Tesla, terwijl benzine en zeker diesel nog duurder kunnen worden.

Soit ergens een fixe prijs moet genomen worden, terwijl die steeds verandert.
ADAC neemt Duitse gemiddelde prijzen stand april 2018, referte op blz 2:
1,17 € voor diesel
1,37 € voor Eurosuperbenzine
1,44 € voor Superplusbenzine
30 cent/kWh voor stroom.

In Be zijn benzine (E10) en diesel even duur, terwijl stroom in de regel goedkoper is dan in D.

Wat met de fiscaliteit van EURO6d-Temp ?

Gaat de verkeersbelasting voor euro 5 omhoog, of geldt dat enkel voor nieuwe inschrijvingen ?

Henri1 27 juli 2018 17:42

Iemand enig idee wat betreft :
- BIV
- jaarlijkse rijtaks
- Aftrekbaarheid

van de Hyundai Ioniq Hybrid ?



https://www.hyundai.be/nl/model/ioniq-hybrid.html

PS:
Weet er hier iemand of de benzinemotor een Turbo heeft ?
Heeft deze wagen EURO6d-Temp ?

Micele 27 juli 2018 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8763652)


Vlad 27 juli 2018 18:37

Sluikstorten is verboden ==> uitstootnorm = 0 maX

Micele 27 juli 2018 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8767761)
van de Hyundai Ioniq Hybrid ?
PS:
Weet er hier iemand of de benzinemotor een Turbo heeft ?
Heeft deze wagen EURO6d-Temp ?

Geen turbo (alle mogelijke bronnen, ook via wikipedia);
Geen Euro 6d-temp (bron ADAC, lijst had ik al gepost

https://www.adac.de/infotestrat/umwe...p/default.aspx staat er NIET bij

alle Hyundai euro 6 temp sinds datum achteraan

Hyundai i20 1.2 Otto 1248 55 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai i20 1.2 Otto 1248 62 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai i20 1.0 T-GDI Otto 998 74 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai i20 1.0 T-GDI Otto 998 88 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai i20 Active 1.4 Otto 1368 74 Euro 6d-TEMP Jul. 18
Hyundai Kona 1.0 T-GDI Otto 998 88 Euro 6d-TEMP Jun. 18
Hyundai Kona 1.6 T-GDI Otto 1591 130 Euro 6d-TEMP Jun. 18
Hyundai Kona 1.6 CRDi Diesel 1598 85 Euro 6d-TEMP Mai 18
Hyundai Kona 1.6 CRDi Diesel 1598 100 Euro 6d-TEMP Mai 18)

Micele 27 juli 2018 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8767790)
Sluikstorten is verboden ==> uitstootnorm = 0 maX

Is eigenlijk zelfs volgens de wegcode verboden. :lol:

Citaat:

7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

https://wegcode.be/wetteksten/sectie...gcode/104-art7

Henri1 27 juli 2018 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8767796)
Geen turbo (alle mogelijke bronnen), geen Euro 6dtemp (bron ADAC)

Rijdt dat een beetje vlot dan, of eerder een loom geval ?

Is die 141 PK dan Benzine + electro samen ?

Geen euro6d-Temp ? : https://www.hyundai.news/de/modell-n...ro-6d-temp-um/

Micele 27 juli 2018 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8767803)
Rijdt dat een beetje vlot dan, of eerder een loom geval ?

Is die 141 PK dan Benzine + electro samen ?

Tesamen, maar door het hoog instant koppel van de electromotor zeker niet loom voor een 141 PK en 1445 kg. Dat koppel kan men deels bijtellen naargelang belasting en toerental, geeft tot 265 Nm bij 4000 t/min.

Test kan je ook vinden bij ADAC, of bij andere.

Citaat:

https://www.adac.de/_ext/itr/tests/A...id_Premium.pdf

4-Zylinder Benzinmotor, Direkteinspritzer, Elektromotor
Hubraum 1.580 ccm
Leistung 104 kW / 141 PS (bei 5.700 1/min)
Maximales Drehmoment 265 Nm (bei 4.000 1/min)
Kraftübertragung Frontantrieb
Getriebe 6-Gang-Doppelkupplungsgetriebe
Höchstgeschwindigkeit 185 km/h
Beschleunigung 0-100 km/h 10,8 s
https://www.egear.be/hyundai-ioniq-plug-in-hybrid-test/

Aha dat is nieuw ADAC zal dan zijn lijst moeten updaten.

Hyundai gaat dan tenlaatste vanaf 1 september 2018 enkel nog maar 6d temp hebben. De motoren worden nu al aangepast.
(ik heb de download geopend)

De hybrid heeft de GDI motor, en sowieso worden alle versies aangepast:
Citaat:

GDI und T-GDI Motoren erhalten Benzinpartikelfilter

8. Mai 2018 - Hyundai Motor gehört zu den Vorreitern in Sachen Umwelt und Antriebstechnik: In den nächsten Monaten bis zum 1. September 2018 werden alle Pkw-Modellreihen auf die Abgasnorm Euro 6d-Temp umgestellt.

Henri1 27 juli 2018 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8767805)
Tesamen, maar door het hoog instant koppel van de electromotor zeker niet loom voor een 141 PK en 1445 kg. Dat koppel kan men deels bijtellen naargelang belasting en toerental, geeft tot 265 Nm bij 4000 t/min.

Test kan je ook vinden bij ADAC, of bij andere.



https://www.egear.be/hyundai-ioniq-plug-in-hybrid-test/


Aha dat is nieuw ADAC zal dan zijn lijst moeten updaten.

Hyundai gaat dan tenlaatste vanaf 1 september 2018 enkel nog maar 6d temp hebben. De motoren worden nu al aangepast.
(ik heb de download geopend)

De hybrid heeft de GDI motor, en sowieso worden alle versies aangepast:

Is dit nu een goede keuze voor een profiel met:
65% stadsverkeer
25% gewone wegen
10% snelweg

Hoe zit het fiscaal (BIV en rijtaks) ?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be