Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Welk merk smeert de consument het beste een auto aan? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244499)

Micele 28 juli 2018 10:14

Welk merk smeert de consument het beste een auto aan?
 
In de USA bestaat er zo een Pied Piper dealership ranking gebaseerd op valse autoshoppers die dan duizenden autodealers afklapperen en dan een oordeel maken. Tesla Stores zijn er dan ook bij, maar Tesla heeft een wat andere verkoopsfilosofie zonder commissies of kortingen voor de klant. Ze bieden natuurlijk enkel puur electrische voertuigen aan, veel keus is er niet. Het is de beleving die telt, je bent ervoor of niet. Een Tesla verkoper gaat/mag nooit een klant onder zachte druk zetten een wagen te kopen.

Musk is dus eigenlijk alweer (in 2016 ook) "niet kwaad" dat Tesla laatste eindigt, niet zo heel ver achter Porsche... Tesla zit natuurlijk ook heel duidelijk onder het gemiddelde.

Audi is dit jaar eerste en stijgt 8 punten tov 2017, of quasi uit het middenveld (105 pt) tot -met ruime voorsprong- naar de top met 113 pt PSI score.

Citaat:

In a 2012 blog post, Tesla’s CEO explained the company’s approach to distributing and servicing cars. He described the goal of Product Specialists, Tesla’s equivalent of salespeople:

“They are not on commission and they will never pressure you to buy a car. Their goal and the sole metric of their success is to have you enjoy the experience of visiting so much that you look forward to returning again.”

In the latest edition of Pied Piper’s dealership mystery shopper ranking, Tesla finishes dead last again. For the study, they claim to have “measured treatment of car-shoppers who visited 3,466 dealerships throughout the country.”

Tesla didn’t even come close to the average based on their benchmark:



That’s actually exactly as designed by Tesla and CEO Elon Musk. The ranking is mostly based on the capacity of the dealerships to turn potential customers into buyers, but salespeople in Tesla’s stores are not being very sales-oriented as they focus on education.

Pied Piper, a real consultant and market research firm (not based on the HBO series Silicon Valley), has a yearly study that sends “mystery shoppers” to dealerships across the US in several different locations per brand to measure “how well dealerships follow sales processes, such as asking qualifying questions and ultimately asking for the sale”.

Tesla doesn’t use the usual third-party franchise dealership models and instead, it sells its vehicles through the sometimes controversial direct-sale model where they own and operate all their own stores.

The main issue with Tesla using the franchise model is that dealerships are de-incentivized to sell electric vehicles. Most of the cars on their lots are gas-powered and they make most of their profit on servicing the vehicles they sell.

On the other hand, Tesla aims not to make a profit on service. Musk is on record saying that he thinks it’s “terrible” to make a profit on service.

In Pied Piper’s dealership mystery shopper ranking in 2016, Tesla also finished last and the study founds that Tesla salespeople were acting like “museum curators.”

Musk was pleased with the results:
Citaat:

Elon Musk
?
@elonmusk
Tesla finishes last in being salesy! Good. Also, I can't believe there is a real Pied Piper.http://electrek.co/2016/07/11/tesla-...seum-curators/

3:47 AM - Jul 12, 2016
https://electrek.co/2018/07/27/tesla...#disqus_thread
Tesla haalt in 2018 (89) wel 3 punten meer dan in 2016 (86), en opvallend toen stond Porsche nog negende.


Micele 28 juli 2018 10:51

Aanvulling, Musk legt het uit:
https://www.youtube.com/watch?v=D1axlMngNW4

hamac 28 juli 2018 13:57

Het ziet er gewoon naar uit dat Musk géén commerciële kortingen kán toekennen. :lol:

En dat wordt verkocht als een 'beleving'. :lol:

Micele 28 juli 2018 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8768114)
Het ziet er gewoon naar uit dat Musk géén commerciële kortingen kán toekennen. :lol:

En dat wordt verkocht als een 'beleving'. :lol:

En jij denkt dat men echt kortingen krijgt bij dealers? :lol:

"Laten we onze rommelwagens geleidelijk aan 25% duurder aanbieden, en dan zijn die sukkels zelfs blij met 15% korting"
We doen dat natuurlijk allemaal, ons sjoemelkartel kent ons.

Tesla is heel duidelijk als je een loser bent blijf dan bij je stookketel. :-P

maddox 28 juli 2018 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8768116)
En jij denkt dat men echt kortingen krijgt bij dealers? :lol:

"Laten we onze rommelwagens geleidelijk aan 25% duurder aanbieden, en dan zijn die sukkels zelfs blij met 15% korting"
We doen dat natuurlijk allemaal, ons sjoemelkartel kent ons.

Tesla is heel duidelijk als je een loser bent blijf dan bij je stookketel. :-P

Heheheh, een beetje "koper" kan gemakkelijk 30-35% minder betalen voor een wagen op catalogusprijs, en met levertermijnen van 1 dag of minder.
Mijn laatste wagens waren allemaal zulke "koopjes". Gewoon ermee kunnen leven dat het kleurtjes niet perfect naar je smaak zijn, of dat je een "entertaiment unit met net dat snufje meer of minder hebt". Oftewel, eindereeks/showroom/stockwagens.
Grappig eigenlijk, de wagen -monovolume met alle opties erop en eraan -waar ik nu mee rijd kostte me uiteindelijk minder dan de goedkoopste wagen van hetzelfde merk "2 maten kleiner".

Micele 28 juli 2018 14:21

Indien men een Tesla met korting wil, of men wil afpingelen, dan koop een occasie dan kan men naar hartelust pingelen.

maddox 28 juli 2018 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8768127)
Indien men een Tesla met korting wil, of men wil afpingelen, dan koop een occasie dan kan men naar hartelust pingelen.

Een occasiewagen van €80K, ga ervoor.

Micele 28 juli 2018 14:24

Alleen al door de internetmarkt, of ook grijze import (waar men heuse kortingen krijgt) zijn de constructeurs quasi verplicht happige catalogusprijzen te maken op hun wagens.

Soit op de verkoopsprijs van een wagen verdienen ze veel minder dan op andere dingen in een autoleven.

hamac 28 juli 2018 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8768116)
En jij denkt dat men echt kortingen krijgt bij dealers? :lol:

"Laten we onze rommelwagens geleidelijk aan 25% duurder aanbieden, en dan zijn die sukkels zelfs blij met 15% korting"
We doen dat natuurlijk allemaal, ons sjoemelkartel kent ons.

Natuurlijk. Dat noemen ze prijszetting dat in bepaalde gevallen in het voordeel van de fabrikant/dealer speelt en in andere gevallen in het voordeel van de klant.

BTW, het zijn 'rommelwagens' omdat het geen Tesla's zijn of zijn het rommelwagens omdat ze op fossiele brandstoffen rijden?

Musk zou zo graag de Apple van de auto-industrie willen zijn. Auto's tegen een meerprijs verkopen omdat het een Tesla is.
"You don't own a Tesla. You are Tesla". Verdomme, ik zou die slogan beter versturen als tweet naar Musk.

Citaat:

Tesla is heel duidelijk als je een loser bent blijf dan bij je stookketel. :-P
Musk zal het wel weten zeker hé, Michele.
"Follow the leader, leader, leader ... follow the leader."

Micele 28 juli 2018 14:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8768130)
Een occasiewagen van €80K, ga ervoor.

Daar kan je pingelen, ga ervoor.

Micele 28 juli 2018 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8768133)
Natuurlijk. Dat noemen ze prijszetting dat in bepaalde gevallen in het voordeel van de fabrikant/dealer speelt en in andere gevallen in het voordeel van de klant.

BTW, het zijn 'rommelwagens' omdat het geen Tesla's zijn of zijn het rommelwagens omdat ze op fossiele brandstoffen rijden?

Musk zou zo graag de Apple van de auto-industrie willen zijn. Auto's tegen een meerprijs verkopen omdat het een Tesla is.
"You don't own a Tesla. You are Tesla". Verdomme, ik zou die slogan beter versturen als tweet naar Musk.



Musk zal het wel weten zeker hé, Michele.
"Follow the leader, leader, leader ... follow the leader."

Musk verkoopt geen wagens.

Je weet wat ik met rommelwagens bedoel:

https://www.hln.be/geld/economie/aut...rtel~a7a2b5a0/

doe nu maar of je neus bloedt. :lol:

maddox 28 juli 2018 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8768134)
Daar kan je pingelen, ga ervoor.

Waarom zou ik pingelen voor een wagen die ik als "te duur voor wat het is" vind.

Dat kan de beste wagen ter wereld zijn, maar die doet niet wat ik ervan wil.
In dit geval, is de prijs, zelfs afgepingeld, veel hoger dan ik ervoor wil geven. (let wel: wil, niet kan)

Micele 28 juli 2018 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8768147)
Waarom zou ik pingelen voor een wagen die ik als "te duur voor wat het is" vind.

Dat kan de beste wagen ter wereld zijn, maar die doet niet wat ik ervan wil.
In dit geval, is de prijs, zelfs afgepingeld, veel hoger dan ik ervoor wil geven. (let wel: wil, niet kan)

Anekdote:

Ik heb ooit een Porsche 911 nieuw gekocht (zware BMW ingeruild tegen xxxxx gehandeld maar we kwamen eerst niet tot een akkoord scheelde 3000 DM)

Het eerste wat de hoofdverkoper nagaat is navragen of je die wagen wel kunt betalen en vooral of je die kunt laten onderhouden bij hun. ;-)

Dit kwam ik wat later te weten van iemand (die me goed kende) die wist dat ik een dure Porsche wou kopen alhoewel ik dat niemand verteld had, hij zei ga nu maar terug ze nemen uw vraagprijs voor uw BMW aan. :-D)
Die iemand was vroeger ook klant bij Porsche.

En ik werd heel vriendelijk ontvangen, en na een halfuur was de Porsche besteld. Na 6 jaar heb ik dezelfde Porsche ook daar verkocht, was geen probleem, zelfs zonder een andere wagen daar te kopen.

Tavek 28 juli 2018 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 8768114)
Het ziet er gewoon naar uit dat Musk géén commerciële kortingen kán toekennen. :lol:

En dat wordt verkocht als een 'beleving'. :lol:

Hij hoeft dat niet te doen.

De vraag is vele malen groter dan het aanbod. Beter nog, hij kan wagens met marges verkopen die bijna ongezien zijn voor de sector.

De klassieke producenten moeten allerhanden truken uitvoeren om de vraag aan te zwengelen: reclame, marketing, kortingen, promoties, extra opties, associaties met andere events en merken, enz.....

Tavek 28 juli 2018 15:43

Overigens, als je je product moet "aansmeren" met kortingen, acties en opties...is het geen goed product.

kelt 28 juli 2018 15:52

We mogen Tesla een beetje vergelijken met Apple in hun eigen sector...

Leuk,al die "cut throat" concurrentie in de Android-mobieltjes markt maar Apple heeft daar weinig mee te maken met nochtans een produktengamma dat ongeveer hetzelfde doet,maar tegen prijzen die toch merkelijk "uit de buurt" liggen....Geen probleem voor de gelovigen en bekeerlingen tot het merk.

Ook een beetje te vergelijken met merken als BMW die ermee wegkomen om voor aanschaf en vooral voor onderhoud van hun "mobiele statements" toch merkelijk meer centjes te kunnen vragen dan andere merken.....

Een merk dat "gelovigen" heeft in plaats van klanten kan zich dat permitteren.
En DAT is de marketing oefening.....

Tavek 28 juli 2018 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 8768225)
We mogen Tesla een beetje vergelijken met Apple in hun eigen sector...

Leuk,al die "cut throat" concurrentie in de Android-mobieltjes markt maar Apple heeft daar weinig mee te maken met nochtans een produktengamma dat ongeveer hetzelfde doet,maar tegen prijzen die toch merkelijk "uit de buurt" liggen....Geen probleem voor de gelovigen en bekeerlingen tot het merk.

Ook een beetje te vergelijken met merken als BMW die ermee wegkomen om voor aanschaf en vooral voor onderhoud van hun "mobiele statements" toch merkelijk meer centjes te kunnen vragen dan andere merken.....

Een merk dat "gelovigen" heeft in plaats van klanten kan zich dat permitteren.
En DAT is de marketing oefening.....

Niet echt.

Indien de Model 3 een flopauto was, was Tesla nu reeds dood. "Gelovigen" zouden die wagen blijven slikken, zelfs als ze er mee constant langs de kant stonden.

De meeste specialisten uit de sector zijn het er over eens dat dit toestel "grensverleggend" is.

Grensverleggend omdat het anders, nieuwer en beter is. Waar klassieke ICE fabrikanten altijd hetzelfde doen, doet Tesla iets nieuws. Electrisch ipv ICE, ipad middenconsole ipv instrumentencluster, ventillatie over de gehele middenconsole ipv via vents, over the air software updates ipv in de garage, supercharging, verregaande self driving capabilities, enz....kortom de Model 3 is een tech product pur sang.

Tesla is niet per see de beste in ieder domein. Maar ze bundelen het wel het beste tot een nieuw en innovatief product, dat ook nog eens blits er uit ziet. Het plaatje klopt.

Apple heeft dat ook zo gedaan: design & technologie combineren. En dan de hype laten spelen.

De rest kan achtervolgen.

Hypochonder 28 juli 2018 16:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8768213)
Overigens, als je je product moet "aansmeren" met kortingen, acties en opties...is het geen goed product.

Het zijn echt wel bepaalde klantengroepen die daarnaar vragen. Tegenwoordig struinen ze eerst het internet af op zoek naar al hun zogenaamde noden, daarna gaan ze meestal welgeteld één concessie binnen om hun keuze te maken. Verkopers krijgen dus in feite maar één kans die ze koste wat het kost moeten grijpen.

hamac 28 juli 2018 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8768200)
Hij hoeft dat niet te doen.

De vraag is vele malen groter dan het aanbod.

Dat is voor zijn winstgevendheid op dit ogenblik nu eenmaal een probleem hé.
Auto's zijn geen smartphones, hoe graag hij ook de Apple van de autoindustrie willen zijn.

Citaat:

Beter nog, hij kan wagens met marges verkopen die bijna ongezien zijn voor de sector.
Hij is er financieel toe verplicht of zijn verliezen zouden nog hoger liggen.

Het deel van de consumenten dat bereid is om meer dan €50000-80000 te spenderen is niet onuitputtelijk.
Buiten de hipsters kijken de meeste mensen verder dan alleen een wagen die geen 'vroem vroem' doet.

Citaat:

De klassieke producenten moeten allerhanden truken uitvoeren om de vraag aan te zwengelen: reclame, marketing, kortingen, promoties, extra opties, associaties met andere events en merken, enz.....
Ze kunnen dan ook hun aanbod erop afstemmen.

Hypochonder 28 juli 2018 16:09

Als het zo verder gaat dan wordt Tesla de grootste bubbel ooit in de geschiedenis van de automobiel.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be