![]() |
Verfransing Vlaamse Rand
Ik ben toch altijd teleurgesteld als ik dat soort artikels moet lezen.
https://www.hln.be/de-krant/kwart-ki...eren~a1a9cff0/ Citaat:
|
Enkele jaren terug werden er bezorgde vragen gesteld dat er zoveel Franstaligen uit de Vlaamse Rand in Vlaamse scholen zitten.
Nu luidt het weer dat ze teveel voor het Franstalig onderwijs kiezen. Wat zal het zijn jongens? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
die geen werk zullen vinden in de Vlaamse Rand. Na de Vlaamse onafhankelijkheid zullen die moeten kiezen , zich aanpassen en Nederlands leren of terug uitwijken naar Franstalig gebied. |
Rand? Je hoort al meer Frans in Aalst, Ninove en al wat er tussen ligt tot in Brussel, dan Nederlands. Vlaamse rand? Misschien is er in Damme nog een Vlaamse enclave over.
|
Citaat:
|
Citaat:
Oei, ik was het vergeten, volgens la Belgique, de francofonie en de brave, slaafse staatsvlamingen zijn het de Vlamingen die de extremisten zijn en het verdienen om verder kultureel uitgeroeid te worden... |
Als dan de enige zich als Vlaams profilerende partij die mag meespelen, ook nog eens de Vlaamse zaak onbeperkt in de diepvries steekt, moet je van verfransing niet verbaasd zijn.
Hopelijk gaan de Vlaamse ogen open en laten ze de valse kat in een zak staan bij de volgende verkiezingen. |
Citaat:
|
Citaat:
Of stem je blanco? Wat op hetzelfde neerkomt. |
Citaat:
Je hebt volkomen gelijk: een iet of wat normale ouder probeert zijn/haar kind(eren) de best mogelijke kansen te geven in het leven. Toch even opmerken dat niet ALLE Franstalige scholen in Brussel of Wallonië 'concentratiescholen' zijn. Er zijn hier bijvoorbeeld ook tamelijk prestigieuze ('katholieke') collèges. Het in die scholen verstrekte onderwijs is doorgaans wél van vrij hoge kwaliteit. Het zou dus interessant zijn te weten naar wélke scholen precies die Franstalige kinderen worden gestuurd. |
Citaat:
|
Citaat:
Hoe willen de Vlamingen nu de verfransing van de Rand tegenhouden als ze hun eigen huizen blijven verkopen aan de Franstaligen? De Vlamingen vechten voor hun taal tegen de Franstaligen, maar tegelijkertijd zwichten zij voor het geld van de Franstalige kopers van hun huizen. Wie weet geraakt het huis van de burgemeester van Dilbeek Willy Segers (N-VA) ooit nog niet op dezelfde manier in handen van een Franstalige. Norbert |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik geef toe veel veronderstellingen, maar grosso modo zal er wel iets van aan zijn. |
Citaat:
En je gaat voorbij aan wat ik aanbreng. Je hoort in de Vlaamse Rand net zo goed problematiseren over teveel Franstalige leerlingen in Vlaamse scholen. Als 25% van hen naar Franstalige scholen gaat, gaat 75% naar Vlaamse scholen. Is dat dan zo weinig? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ken in Brussel een paar joden die ,al dan niet ten onrechte, moslims echt haten. Maar ieder weekend gaan ze wel hun fruit en groenten inslaan bij die moslims want goedkoper:-):-) Money rules the world. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be