Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Gsm-rekening niet betaald? Dan geen lening (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244585)

Universalia 6 augustus 2018 07:52

Gsm-rekening niet betaald? Dan geen lening
 
Gsm-rekening niet betaald? Dan geen lening ...

Citaat:

Wie zijn telefoon- of internetrekening niet betaalt, zal straks geen lening meer kunnen afsluiten. CD&V heeft daarover een wetsvoorstel klaar. “Zo voorkomen we dat wanbetalers zich steeds dieper in de schulden werken.”
Volgens cijfers van het Vlaams Centrum Schuldenlast zijn onbetaalde telecomfacturen de derde meest voorkomende soort schulden bij Vlaamse gezinnen.

De bedragen van de telecom diensten swingen in ons land dan ook de pan uit ten opzichte van de ons omringende landen de EU in het algemeen.

Kan nog 'leuk' worden. :roll:

De schoofzak 6 augustus 2018 08:22

Ik dacht eerst ook: wat een tsjevenstreek is dat hier weer.
Dat klinkt als het geven van een bijzondere macht aan de telefoonoperatoren.

Maar als je gans het artikel leest, dan moet je toegeven dat er iets heel sociaals achter zit.

Wie zijn gewoon telefoonabonnement niet betaalt, zal wel rap afgesloten worden. En dan neemt men een prepaid abonnement, en alles is ok.

Maar wat met wie enkele maanden achter staat met zijn 'pack' aan televisie-internet-telefoon ?
Dat blijken vogels voor de kat te zijn. Want die mensen zijn geneigd om leningen aan te gaan, die ze vanzelfsprekend niet kunnen afbetalen, zodat ze pas echt in een diepe put terecht komen.

Het moet, als maatschappij, de bedoeling zijn om mensen die in de put dreigen te komen, zo vlug als mogelijk tot de orde te roepen. Om orde op zaken te stellen.
Om uit die put te geraken.
Als er vroegdetectie is, dan zullen ze op een paar jaar uit die put zijn.
Als er laattijdig opgetreden wordt, dan kan het langer dan tien jaar miserie aan een stuk zijn.

ViveLaBelgique 6 augustus 2018 09:15

Eigenlijk zouden de telecommonopolisten + Orange ook omgekeerd dienen te werken. Ze zouden potentiële klanten dienen te screenen bij de de Nationale Bank of ze niet op de zwarte lijst staan. Als een potentiële klant een duur telecom-abbo wenst zouden ze ook dienen na te kijken of deze geen persoonlijke leningen heeft lopen voor allerlei doeleinden.

Micele 6 augustus 2018 11:12

Lijkt me heel logisch.

Micele 6 augustus 2018 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8773056)
Maar wat met wie enkele maanden achter staat met zijn 'pack' aan televisie-internet-telefoon ?

Wordt zoiets niet verplicht via een domicilering betaald? :?

Hebben die mensen geen bankrekening ofzo?

Of gaan ze altijd dieprood (dikwijls) en botsen aan hun kredietlimiet?

Tja... lijkt me normaal dat die geen lening krijgen van eenderwelke bank als ze hun normale behoeften nog niet eens kunnen betalen binnen redelijke termijn.

Of ze ergens anders bij uitzondering nog (sociaal) geld kunnen lenen om mss uit de put te geraken na ... ... ... beloofd te hebben is een andere discussie.

Universalia 6 augustus 2018 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8773056)
Ik dacht eerst ook: wat een tsjevenstreek is dat hier weer.
Dat klinkt als het geven van een bijzondere macht aan de telefoonoperatoren.

Maar als je gans het artikel leest, dan moet je toegeven dat er iets heel sociaals achter zit.

Wie zijn gewoon telefoonabonnement niet betaalt, zal wel rap afgesloten worden. En dan neemt men een prepaid abonnement, en alles is ok.

Maar wat met wie enkele maanden achter staat met zijn 'pack' aan televisie-internet-telefoon ?
Dat blijken vogels voor de kat te zijn. Want die mensen zijn geneigd om leningen aan te gaan, die ze vanzelfsprekend niet kunnen afbetalen, zodat ze pas echt in een diepe put terecht komen.

Het moet, als maatschappij, de bedoeling zijn om mensen die in de put dreigen te komen, zo vlug als mogelijk tot de orde te roepen. Om orde op zaken te stellen.
Om uit die put te geraken.
Als er vroegdetectie is, dan zullen ze op een paar jaar uit die put zijn.
Als er laattijdig opgetreden wordt, dan kan het langer dan tien jaar miserie aan een stuk zijn.

Laatst hoorde ik nog van iemand die een kaartje zonder abbo van een warenhuis dat er een bericht verschenen was op zijn toestel dat blokletterde:

Citaat:

Volgens onze algemene voorwaarden zullen we uw mobile nummer moeten deactiveren indien u geen betalende oproep of SMS verstuurd binnen de 30 dagen.
Ik heb er geen idee van hoe ik dat moet inschatten daar ik er zelf geen gebruik van maak.

p.s.

De persoon in kwestie waar ik het van vernomen heb, daar weet ik van dat hij raar of zelden zijn telefoon ter hand zal nemen.

Hij gebruikt die gsm, maar mocht hij op de baan of thuis in een noodsituatie geraken toch maar iemand te kunnen opbellen dan. (hulpdienst, pechhulp)

Vlad 6 augustus 2018 11:32

Brood en spelen gaan voor op verantwoord leven.

fox 6 augustus 2018 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8773115)
Wordt zoiets niet verplicht via een domicilering betaald? :?

Hebben die mensen geen bankrekening ofzo?

Of gaan ze altijd dieprood (dikwijls) en botsen aan hun kredietlimiet?

Tja... lijkt me normaal dat die geen lening krijgen van eenderwelke bank als ze hun normale behoeften nog niet eens kunnen betalen binnen redelijke termijn.

Of ze ergens anders bij uitzondering nog (sociaal) geld kunnen lenen om mss uit de put te geraken na ... ... ... beloofd te hebben is een andere discussie.

Neen, dat is niet verplicht met domiciliering. Ik ben ooit eens een maand vergeten te betalen en los van de 10 euro aanmaningskosten, werd mij ook duidelijk gemaakt dat de diensten zouden opgeschort worden bij niet betaling binnen de 2 weken. Je kan dus helemaal geen maanden achter staan op uw telecomfactuur. Hoogstens 1 maand.

TheFourHorsemen 6 augustus 2018 12:34

Ik zou ook geen honderdduizenden euro's lenen aan iemand die er nog niet in slaagt gsm-rekeningen te betalen.

Dat is verdorie €15 per maand.

ViveLaBelgique 6 augustus 2018 12:46

.

De schoofzak 6 augustus 2018 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8773081)
Eigenlijk zouden de telecommonopolisten + Orange ook omgekeerd dienen te werken. Ze zouden potentiële klanten dienen te screenen bij de de Nationale Bank of ze niet op de zwarte lijst staan. Als een potentiële klant een duur telecom-abbo wenst zouden ze ook dienen na te kijken of deze geen persoonlijke leningen heeft lopen voor allerlei doeleinden.

Ik betaal 80 euro voor mijn pack.
Als elk bedrijf dat iets van 80 euro per maand wil verkopen, eerst langs die dienst in Brussel moet passeren ... dat wordt administratief zwaar.

Met dit voorstel zouden de operatoren enkel moeten seinen aan die dienst dat deze mr. of mevr. voor x maanden schulden heeft openstaan.
En die mr. of mevr. heeft daar alleen maar last van als hij/zij een nieuwe lening wil afsluiten.
Lijkt me niet direct een asociale maatregel te zijn waar ik voor naar Straatsburg zou trekken.

De schoofzak 6 augustus 2018 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8773115)
Wordt zoiets niet verplicht via een domicilering betaald? :?

Hebben die mensen geen bankrekening ofzo?

Of gaan ze altijd dieprood (dikwijls) en botsen aan hun kredietlimiet?
...

Lol. Jij hebt niet veel ervaring met kanslozen of met zware sociale gevallen.
(ik maar een klein beetje: tijdje soort van vrijwilligerswerk gedaan, dossiers voorbereiden voor financiële hulp .. bla bla ..)

De schoofzak 6 augustus 2018 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8773121)
Laatst hoorde ik nog van iemand die een kaartje zonder abbo van een warenhuis dat er een bericht verschenen was op zijn toestel dat blokletterde:
...

Ik heb een jaar of tien een prepaid nummer bijgehouden, alleen maar om de nummer niet kwijt te spelen.
Ik meen me te herinneren dat iets van 5 euro per jaar spenderen, genoeg was.

De schoofzak 6 augustus 2018 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8773183)
Ik zou ook geen honderdduizenden euro's lenen aan iemand die er nog niet in slaagt gsm-rekeningen te betalen.

Dat is verdorie €15 per maand.

Mochten de banken, kredietinstellingen en handelszaken waar je op afbetaling iets kunt kopen, werken zoals jij het je voorstelt, dan zouden er inderdaad geen mensen zijn met schulden die moeten afbetaald worden met nieuwe leningen, omdat daarvoor leningen niet afbetaald konden worden dan door nieuwe leningen ... bla bla ...

De realiteit is rauw man. Zeer rauw.

TheFourHorsemen 6 augustus 2018 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8773272)
Mochten de banken, kredietinstellingen en handelszaken waar je op afbetaling iets kunt kopen, werken zoals jij het je voorstelt, dan zouden er inderdaad geen mensen zijn met schulden die moeten afbetaald worden met nieuwe leningen, omdat daarvoor leningen niet afbetaald konden worden dan door nieuwe leningen ... bla bla ...

De realiteit is rauw man. Zeer rauw.

U schuift de verantwoordelijkheid af naar de banken.

Het is de klant die ervoor kiest een lening aan te gaan die hij niet kan afbetalen.

De consument wordt al erg hard beschermd. Elk beetje eigen verantwoordelijkheid is blijkbaar uit den boze.

Micele 6 augustus 2018 16:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8773266)
Lol. Jij hebt niet veel ervaring met kanslozen of met zware sociale gevallen.
(ik maar een klein beetje: tijdje soort van vrijwilligerswerk gedaan, dossiers voorbereiden voor financiële hulp .. bla bla ..)

Ik neem aan dat ik niets gemist heb. ;-)

ViveLaBelgique 6 augustus 2018 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8773265)
Ik betaal 80 euro voor mijn pack.
Als elk bedrijf dat iets van 80 euro per maand wil verkopen, eerst langs die dienst in Brussel moet passeren ... dat wordt administratief zwaar.

Welkom in 2018.

Je moet niet naar Brussel om de zwarte lijst te raadplegen:

https://aci.nbb.be/my.policy

Universalia 6 augustus 2018 19:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8773349)
Welkom in 2018.

Je moet niet naar Brussel om de zwarte lijst te raadplegen:

https://aci.nbb.be/my.policy

Site die al iets ouder is? '2014 National Bank of Belgium. All rights reserved'

Misschien is deze 'leuker'

'Zwarte lijst' van wanbetalers

Raadpleging via het Internet (wel met eID in de aanslag)

Do have FUN! :cheer:

De schoofzak 6 augustus 2018 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8773303)
U schuift de verantwoordelijkheid af naar de banken.

Het is de klant die ervoor kiest een lening aan te gaan die hij niet kan afbetalen.

De consument wordt al erg hard beschermd. Elk beetje eigen verantwoordelijkheid is blijkbaar uit den boze.

Dat is een volledig verkeerde voorstelling van zaken zoals ik ze zie.
Je schuift helemaal het omgekeerde in mijn schoenen.

Ga dus maar gauw met een andere zijn kloten spelen.

De schoofzak 6 augustus 2018 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8773314)
Ik neem aan dat ik niets gemist heb. ;-)

Elke ervaring maakt je rijker.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be