Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Ook regels voor fietsers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=244652)

fred vanhove 10 augustus 2018 09:41

Ook regels voor fietsers

Het wordt hoog tijd dat aan die far west toestanden met fietsers iets wordt gedaan. Onlangs was ik in Antwerpen en die fietsers kwamen daar van overal maar vooral van waar je het absoluut niet verwacht.Misschien dat autobestuurders uit Antwerpen daar meer mee vertrouwd zijn maar niet iedere automobilist is dat. Ik vond het een regelrecht ramp.
Die fietsers kunnen en mogen zich daar blijkbaar alles permitteren. Komt er nog eens bij dat ze meestal sneller rijden dan de auto's. Rem je net iets te laat voor ze slingeren ze je al vlug allerhande verwijten toe want zij zijn de allmachtigen op de weg en kunnen niks verkeerd doen.
De tijd dat een fietser 12 per uur rijdt is al lang gedaan. Ook die eenrichtingstraten waar plots zo'n would be Merckx aan 50 per uur invliegt tegenover de rij richting vind ik absurd. Hou als automobilist naast het verkeer maar eens al die tientallen verkeersbordjes in de gaten.Regels zouden moeten gelden en dezelfde zijn voor iedere verkeersdeelnemer. Het aantal ongevallen geven me geen ongelijk. Vind het opmerkelijk in een stad waar ze groen letterlijk uitspuwen. Of is die stad zo verdeeld dat iedere wijk zijn eigen regeltjes heeft ?
Ik vind Brussel een pak relaxter en logischer rijden.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180809_03656710

Micele 10 augustus 2018 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8776184)

Dat werd eens tijd.

Het fietsersclubje gaat steigeren...

Dadeemelee 10 augustus 2018 12:17

Citaat:

Het wordt hoog tijd dat aan die far west toestanden met fietsers iets wordt gedaan. Onlangs was ik in Antwerpen en die fietsers kwamen daar van overal maar vooral van waar je het absoluut niet verwacht.Misschien dat autobestuurders uit Antwerpen daar meer mee vertrouwd zijn maar niet iedere automobilist is dat. Ik vond het een regelrecht ramp.
Die fietsers kunnen en mogen zich daar blijkbaar alles permitteren. Komt er nog eens bij dat ze meestal sneller rijden dan de auto's. Rem je net iets te laat voor ze slingeren ze je al vlug allerhande verwijten toe want zij zijn de allmachtigen op de weg en kunnen niks verkeerd doen.
De tijd dat een fietser 12 per uur rijdt is al lang gedaan. Ook die eenrichtingstraten waar plots zo'n would be Merckx aan 50 per uur invliegt tegenover de rij richting vind ik absurd. Hou als automobilist naast het verkeer maar eens al die tientallen verkeersbordjes in de gaten.Regels zouden moeten gelden en dezelfde zijn voor iedere verkeersdeelnemer. Het aantal ongevallen geven me geen ongelijk. Vind het opmerkelijk in een stad waar ze groen letterlijk uitspuwen. Of is die stad zo verdeeld dat iedere wijk zijn eigen regeltjes heeft ?

Kom eens naar Leuven, daar ben je zelfs als voetganger niet veilig :)

fred vanhove 10 augustus 2018 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8776320)
Kom eens naar Leuven, daar ben je zelfs als voetganger niet veilig :)

Ook al meegemaakt. Je parkeert je auto stapt uit en wil aanbellen als daar zo'n vliegende Tom Boonen aan 50 per uur je bijna wegmaait. Tussen de stoep en de huizen moet noodzakelijker wijs zo'n race fietspad lopen.

Een fietsbel lijkt tegenwoordig niet meer te bestaan.

Die fietsers van vandaag rijden zo snel dan ze niet echt meer kunnen worden aanzien als zwakke weggebruikers het zijn eerder de sterke weggebruikers geworden.

Blue Sky 13 augustus 2018 08:15

De auto hoort niet thuis in de stad, dat is voornaamste oorzaak van conflicten. Dat ding neemt ontzettend veel plaats in op de weg, om te parkeren, is niet agiel of handig, vervoert doorgaan slechts een persoon, zorgt voor lawaai en vervuiling, verloedering, ...

Niet verwonderlijk dat u ook Brussel noemt als zijnde daar minder problemen, want Brussel is zowat het toppunt van auto-idiotie waarbij drukken verkeerwegen dwars door het centrum gaan. Daar de fiets nemen, is je eigen leven op het spel zetten.

Openbaar vervoer, fiets en te voet zijn de manieren om de mobiliteit in steden te organiseren.

Vele Belgen bekijken echter alles met hun auto-bril op en willen dit blijkbaar maar niet inzien.

Bobke 13 augustus 2018 08:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8778198)
De auto hoort niet thuis in de stad, dat is voornaamste oorzaak van conflicten. Dat ding neemt ontzettend veel plaats in op de weg, om te parkeren, is niet agiel of handig, vervoert doorgaan slechts een persoon, zorgt voor lawaai en vervuiling, verloedering, ...

Niet verwonderlijk dat u ook Brussel noemt als zijnde daar minder problemen, want Brussel is zowat het toppunt van auto-idiotie waarbij drukken verkeerwegen dwars door het centrum gaan. Daar de fiets nemen, is je eigen leven op het spel zetten.

Openbaar vervoer, fiets en te voet zijn de manieren om de mobiliteit in steden te organiseren.

Vele Belgen bekijken echter alles met hun auto-bril op en willen dit blijkbaar maar niet inzien.

Neemt niet weg dat veel fietsers de verkeersregels aan hun laarts lappen.

fred vanhove 13 augustus 2018 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8778213)

Klopt. Hun pakkans is dan ook veel minder groot.

De schoofzak 13 augustus 2018 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8778198)
De auto hoort niet thuis in de stad, dat is
....

De auto hoort wel thuis in de stad.
Hij hoort daar niet alleen thuis, maar wel degelijk tesamen met andere vervoersmodi.

De fiets hoort ook thuis in de stad.
Meestal niet op de voetpaden ... bla bla ... maar wel degelijk tesamen met de andere vervoersmodi.

En inderdaad: naast automobielterroristen hebben we de laatste tijd ook zeer veel last van wielerterroristen. En dat zijn niet alleen amateurs-wielrenners, maar zelfs ook bomma's op hun elektrische fietsen.

cookie monster 14 augustus 2018 10:34

Citaat:

Absoluut zelfs , op voetpaden + aldaar in de verkeerde richting ,
fietsen in de verkeerde richting , zelfs waar ze maar in 1 richting mogen !!
Fietsen dwars op het voetpad parkeren , of meerdere tegen de winkelraam
en alzo bijna geen plaats laten voor voetgangers !!
En waar ik helemaal schijt van krijg:
bromfietsen op het voetpad , zelfs in een 1-richtingsstraat voor fietsers !!
Zijn ze letterlijk pissed off als je hen daarover aanspreekt !!

metten 14 augustus 2018 15:33

Citaat:

Groene Van Besien geeft het goede voorbeeld!

https://atv.be/nieuws/commotie-rond-...ad-rijdt-53536

kojak 14 augustus 2018 20:45

Citaat:

Hier hebben ze jaren lang steen en been geklaagd dat er geen fietspaden waren.
Nu zijn er fietspaden, en, en .... ze blijven op de baan rijden.

Ik kan best begrijpen dat het zwakke weggebruikers zijn, maar ook voor hen geldt het verkeersreglement.
Ik trek geen partij voor gelijk wie, want ik doe ook de 3.
Te voet, met de fiets, en met de wagen.
Gewoon elkaar wat respecteren in het verkeer, ook de 'spelregels' volgen, en 90% van de problemen zijn opgelost. En dat geldt voor de 3 partijen.
Maar dat is blijkbaar te moeilijk in ons landje....

DewareJakob 14 augustus 2018 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door metten (Bericht 8779425)
Groene Van Besien geeft het goede voorbeeld!

Zoals altijd...:-(

Vlad 17 augustus 2018 14:26

Volgens Kennis is het veilig fietsen in Antwerpen. Ook voor kinderen. Het is de linkse medemens die een sfeertje creƫert. :rofl:

Volgens mij heeft hij wat teveel mandaten aangenomen en leeft hij enkel nog in de papieren.

:roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be