| Piero |
14 augustus 2018 22:20 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia
(Bericht 8779588)
|
Een ingenieur waarschuwde al twee jaar voor het gevaar van instorten maar dat werd genegeerd. De stalen pijler die grotendeels is ingestort, was al eerder gerepareerd. Een nederlndse vrachtwagenchaufeur die er vaak overheen is gereden merkte dat zijn wagen wiebelde als hij er op reed en hij wees op een nabijgelegen brug waar dat nog erger het geval is. Hij voelde zich altijd onveilig op die bruggen.
Een stalen brug als deze moet feitelijk honderd jaar kunnen standhouden zelfs zonder enig onderhoud. De oorzaak is dus een constructiefout, of beter een ontwerpfout. Op foto's is te zien dat grote delen van de gebroken pijler op knooppunten zijn afgebroken. Die knooppunten zijn dan verkeerd ontworoen en of verkeerd uitgevoerd en gelast.
Verder vind ik de starre ophanging van het wegdek verdacht. De vraag is hoe her stuk wegdek tussen de ophangpunten van twee pijlers gemonteerd is aan de delen die naar de pijlers worden getrokken. Hoe wordt uitzetting en krimp van de brugdekken bij temperatuursverschillen opgevangen? Als dat niet goed gaat treedt er materiaalmoeheid op. De ingenieurs zullen het hele geval in een computermodel moeten bouwen om te zien wat er precies gebeurd is. Toen deze brug werd ontworpen werkte men nog niet met computers. Maar nu kan men dat wel en kan men de materiaalspanningen in de gehele constructie zichtbaar maken bij verschillende belastingsgevallen. Het zal nog wel 6 maanden duren voordat de eerste resultaten van zo een onderzoek beschikbaar zijn.
Dat is zoiets als de put dempen als het kalf al verdronken is. De vraag is dan of de eigenaar van de brug een dergelijk modern onderzoek al eerder had moeten laten uitvoeren. Was hij gewaarschuwd en was hij competent om het beheer te voeren over de brug. Of was er geen budged voor gedegen theoretisch onderzoek van de constructie? Zijn er nog meer viaducten en bruggen onveilig?
En dan is dit natuurlijk een verantwoordelijkheid van de regering en van het staatshoofd. Die roepen luid dat de verantwoordelijken zullen boeten maar ze hebben boter op hun hoofd. Zij hebben de verantwoordelijken aangesteld. Leuk dat de italiaanse belastingdienst zopas grootschalige fraude bij de benzinestations heeft ontdekt, maar waar wordt dat belastinggeld vervolgens aan besteed? Niet aan veiligheid dus.
|