Micele |
30 augustus 2018 12:33 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans
(Bericht 8791314)
Neen.
|
Ja.
Citaat:
https://www.demorgen.be/technologie/...ring-be0c7e7c/
Peperdure autoverzekeringen? Niet als u rijhulpsystemen aan boord heeft. Want minder kans op een botsing betekent minder kosten voor de verzekeraar.
U twijfelt om op het Autosalon die optionele slimme snufjes aan uw gloednieuwe wagen toe te voegen? Weet dan dat u ze in enkele jaren tijd kunt terugverdienen, want bij steeds meer verzekeraars geldt het principe 'hoe slimmer uw wagen, hoe goedkoper uw verzekering'.
"Verzekeringsmaatschappijen zijn volop aan het bekijken hoe ze rekening kunnen houden met de hulpmiddelen. Vroeger had je hooguit het ABS-remsysteem, nu heb je een breed gamma van veiligheidsopties die ook in steeds meer wagens voorkomen", zegt Wauthier Robyns van beroepsvereniging Assuralia. "Een premie is een weerspiegeling van de kans op een ongeval, vermenigvuldigd met de intensiteit van het ongeval. Als die technologische hulpmiddeltjes dus iets veranderen aan de frequentie of omvang van schadegevallen, is het logisch dat die daalt."
Bumper
Van de grote vijf - AG Insurance, Axa, Ethias, KBC en Belfius - bieden momenteel enkel de eerste twee kortingen voor slimme snufjes aan. Bij Axa komen zes rijhulpsystemen in aanmerking: parkeerhulp, dodehoeksignalisatie, rijstrookondersteuning, automatisch noodremsysteem, aandachtsassistent en proactieve snelheidsregelaar. "Als een voertuig een van die systemen heeft, krijgt de klant 7,5 procent korting, vanaf twee is dat 15 procent korting", zegt woordvoerder Gianni De Muynck. Buiten de Autosalonperiode is dat 5 en 10 procent. AG Insurance geeft 10 procent korting op de verzekeringspremie vanaf twee aanwezige systemen, Allianz doet het al bij eentje. En bij Baloise hangt de korting af van de techniek.
Mochten al die slimmigheden niet zo duur zijn, dan zouden de kortingen nog groter zijn. "Want een bumper van dertig jaar geleden is niet meer dezelfde als van vandaag", vertelt Robyns. "Als je nu eens botst, kost dat een verzekeraar een pak meer met die ingebouwde parkeersensoren. Voor een verzekeringsfirma is het dus de kunst om dat goed te berekenen en een evenwicht te vinden."
|
Verzekeringen registreren alle aangegeven blik-ongevallen, zelfs een kras of een blutsje.
Politie registreert maar heel zelden blikongevallen, en al helemaal niet als er geen tweede partij bij betrokken is.
Een Duitse studie spreekt die Nederlandse studie tegen.
Het is wel minder dan ze eerst gedacht hadden, maar er is wel degelijk een kleine vermindering in het aantal schadegevallen:
https://www.focus.de/auto/ratgeber/s...d_7238892.html
Schadehoogte is wat anders, autos met snufjes in de bumper hebben natuurlijk duurdere reparatiekosten.
Noodremsystemen worden zelfs verplicht, en zijn het al in bedrijfsvoertuigen sinds 2013*:
Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Precrash-systeem
Een precrash-systeem is een geautomatiseerd computersysteem in een auto speciaal ontwikkeld om de impact van een verkeersongeval te verminderen dan wel te voorkomen. Het staat ook bekend onder de namen forward collision warning systems en collision mitigation by braking. Afhankelijk van het soort systeem kan het een gebruiker waarschuwen, remmen klaarzetten of inschakelen, en stoelen aanpassen qua positie of sterkte om veelal te voorkomen dat er een kop-staartbotsing ontstaat met mogelijke gevolgen zoals whiplash.
In 2011 is aan de Europese Commissie de vraag gesteld of zij voornemens is om gebruik van dergelijke technieken EU-breed te stimuleren.[1] Hier is als antwoord op gegeven dat een verplichte montage van geavanceerde noodremsystemen in bedrijfsvoertuigen in aantocht is, een verplichting die op 1 november 2013* voor nieuwe voertuigtypen en op 1 november 2015 voor alle nieuwe voertuigen van kracht wordt.[2] Dit zou, in lijn met de effectbeoordeling, in de EU elk jaar ongeveer 5.000 mensenlevens kunnen redden en het aantal zwaargewonden met circa 50.000 kunnen verminderen.[3]
|
|