Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijpolitiek en stromingen (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=8)
-   -   How Fascism Works. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245058)

Dadeemelee 11 september 2018 12:01

How Fascism Works.

Voorlopig enkel het artikel in de Morgen gelezen.

https://www.demorgen.be/politiek/dit...isme-b023c002/

Interessant. Er wordt ook een lijst gegeven van tien mechanismen waarop fascisme steunt. Enkele ervan:

1. Mythisch verleden
3. Tegen intellectuelen
4. Weg met de realiteit

Schijnt spot-on volgens mij.

Ook een nogal opvallende epiloog 8O

Citaat:

Epiloog

Toen professor Stanley op Twitter zag dat De Morgen dit artikel zou publiceren, liet hij de auteur meteen weten dat hij misschien een aantal passages over de N-VA had moeten toevoegen aan zijn boek. Hij zou de situatie wat grondiger moeten bestuderen, zegt hij, maar hij vermoedt dat de N-VA een aantal van deze mechanismen gebruikt. Hij verwijst onder meer naar de manier waarop voorzitter Bart De Wever met de term ‘verlichting’ een ‘subtiele steek’ geeft aan ‘niet-westerse migranten’.

vanderzapig 11 september 2018 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8801877)

Interessant. Er wordt ook een lijst gegeven van tien mechanismen waarop fascisme steunt. Enkele ervan:

1. Mythisch verleden
3. Tegen intellectuelen
4. Weg met de realiteit

Het fascisme is weer helemaal terug van weggeweest. Maar de hysterische kliek onverdraagzamen van vandaag past deze keer de retorische truuk toe van iedereen die het niet met hen eens is uit te schelden voor "racist" en "fascist".

Bijna elke dag verschijnt er ergens wel een artikel waar dat van naaldje tot draadje wordt uitgelegd:

Liberals are the true heirs of the Nazi spirit

Left puts bigotry on a pedestal

Ik kan je ook het webmagazine Quillette van harte aanbevelen, Dadee. :-)

vanderzapig 11 september 2018 12:47

Citaat:

Hij verwijst onder meer naar de manier waarop voorzitter Bart De Wever met de term ‘verlichting’ een ‘subtiele steek’ geeft aan ‘niet-westerse migranten’.

Allemaal slachtoffers van de Verlichting.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Pandareus 11 september 2018 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8801877)

1. Mythisch verleden
3. Tegen intellectuelen
4. Weg met de realiteit

Ook een nogal opvallende epiloog 8O

Die prof moet ook niet overdrijven in politieke zuiverheid hee : als het gebruiken van de term 'verlichting' al moet verdacht gemaakt worden dan zijn we serieus aan het doortrappen denk ik...

Xenophon 11 september 2018 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 8802039)
Die prof moet ook niet overdrijven in politieke zuiverheid hee : als het gebruiken van de term 'verlichting' al moet verdacht gemaakt worden dan zijn we serieus aan het doortrappen denk ik...

Fascist.

Dadeemelee 11 september 2018 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig (Bericht 8801930)

Allemaal slachtoffers van de Verlichting.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hij zou nochtans beter eens een twitterconsulent in dienst nemen. Het was gisteren weer van dattum :(

Dadeemelee 11 september 2018 15:47

Citaat:

Het wordt een beetje te pas en te onpas gebruikt. Verlichting staat ook haaks op Identitaire Bewegingen die net zoals religies hun morele waarden willen opleggen aan andersdenkenden.

Wapper 11 september 2018 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8802101)
Het wordt een beetje te pas en te onpas gebruikt. Verlichting staat ook haaks op Identitaire Bewegingen die net zoals religies hun morele waarden willen opleggen aan andersdenkenden.

Het verbieden van Zwarte Piet, hoe moeten we dat kaderen, onder volksverheffing of zo?

marie daenen 11 september 2018 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8802244)
Het verbieden van Zwarte Piet, hoe moeten we dat kaderen, onder volksverheffing of zo?

Onze linkie-winkies willen dat we dat kaderen onder verlichting...

The Paulus Experience 11 september 2018 19:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 8802244)

Is dat verboden?

marie daenen 11 september 2018 19:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8802269)
Is dat verboden?

Ja want anders ben je een racist en verwerpelijk...
En dat is een doodzonde vandaag...

Nietzsche 11 september 2018 19:31

Citaat:

Denk je dat, ja?

Nietzsche 11 september 2018 19:32

Deze prof moet in een dwangbuis. Het kan niet gezond zijn om serieus te denken dat het gebruiken van de term 'verlichting' al verdacht is..

Dit lijkt een beetje op het 'zij die constant tegen homo's aantrappen, zijn vaak zelf homo'. In dit geval: zij die overal fascisme inzien, moeten misschien eens zelf een bruin hemd aantrekken.

Wapper 11 september 2018 19:38

Citaat:

Is dat verboden?

Heb ik dat ergens gezegd?

Dadeemelee 11 september 2018 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 8802279)
Deze prof moet in een dwangbuis. Het kan niet gezond zijn om serieus te denken dat het gebruiken van de term 'verlichting' al verdacht is..

Dit lijkt een beetje op het 'zij die constant tegen homo's aantrappen, zijn vaak zelf homo'. In dit geval: zij die overal fascisme inzien, moeten misschien eens zelf een bruin hemd aantrekken.

Het is voor buitenlanders (die prof dus)altijd gevaarlijk om politieke observaties te maken over landen waarmee ze niet zo vertrouwd zijn. De term verlichting is hier wel de jongste dagen door diverse partijen gebruikt met diverse interpretaties en connotatie.

Over de NVA heb ik al dikwijls gezegd dat het geen fascistische of racistische partij is, maar ze flirten er wel mee. Vooral door ‘flinke’ uitspraken in de media.
Gisteren heeft Francken bijvoorbeeld nogmaals aan een paar van zijn tweets moeten frutselen.

0-2 trouwens :)

Nietzsche 11 september 2018 20:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8802320)
Het is voor buitenlanders (die prof dus)altijd gevaarlijk om politieke observaties te maken over landen waarmee ze niet zo vertrouwd zijn. De term verlichting is hier wel de jongste dagen door diverse partijen gebruikt met diverse interpretaties en connotatie.

Over de NVA heb ik al dikwijls gezegd dat het geen fascistische of racistische partij is, maar ze flirten er wel mee. Vooral door ‘flinke’ uitspraken in de media.
Gisteren heeft Francken bijvoorbeeld nogmaals aan een paar van zijn tweets moeten frutselen.

Draag jij normaliter kleding?

Dadeemelee 11 september 2018 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 8802322)
Draag jij normaliter kleding?

In het openbaar wel.

Nietzsche 11 september 2018 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8802324)
In het openbaar wel.

Daar valt het masker...

Weet je wie ook kleding in het openbaar droeg? HITLER !

Wapper 11 september 2018 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8802320)

Allez, Francken krijgt weer eens de Zwarte Piet toegeschoven. (hint-hint)

Xenophon 11 september 2018 23:10

Citaat:

Is dat verboden?

Het is verdacht.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be