![]() |
Onroerend goed
Hoe en waar kan ik de reële kostprijs legaal verkrijgen ? Bij welke instanties?
Graag tips Grote familie en ouders verkopen woning onder de geschatte prijs aan één kind , maar zij willen de reële verkoopsprijs niet meedelen aan andere kinderen . Is hun goed recht maar niet netjes, en willen dit weten betreft mogelijke toekomstige onderhoudsplicht van rusthuis. Alle tips en linken zijn welkom. dank U |
Bij de notaris.
Niet zeker dat die info publiek is. In elk geval kan de akte en ander getal vermelden dan de werkelijke prijs om problemen met de fiscus te voorkomen (indien er verkocht wordt onder de waarde) |
Als ze te fel onder marktprijs zakken gaat het vooral de fiscus zijn die er achter gaat in functie van de registratierechten.
Maar in princiepe denk ik niet dat je die prijs zomaar kan opvragen. Privacy en dergelijke. Kans is klein dat de notaris u die geeft. |
Kun je ergens nagaan wie eigenaar is , via internet (kadaster)
Mogelijk is er nog geen verkoop gebeurd en is er opstalrecht. |
Citaat:
|
Citaat:
Kost niet veel, en dan heb je iets in handen ook. |
Immo's schatten ook huizen denk ik.
|
Citaat:
En veel valt er niet te doen tegen een lage schatting. Tja beetje normaal zeker dat men het verkoopt tegen een prix forfait aan de kinderen? Wat doen die kinderen meestal? Niets geven en wachten op hun deel? Ouders zelfs verbieden te verkopen? Komt allemaal dagelijks voor. Nog wat van hun oren maken ook. |
Best koop je een godvergeten patattenveld, de kans is reëel dat het verkavelde bouwgrond wordt. Links en rechts wat smeergeld en dan ben je vertrokken.
|
Er is een schatting op gebeurd en boerderij is verkocht zonder hypotheek op,enkel niemand mag weten over hoeveel het gaat.Maar stel dat er later onderhoudsplicht is voor alle kinderen zijn ze dan niet verplicht alles openbaar te maken? Als er dan te weinig is voor betaald kan het bevoordeeld kind dan niet eerst over de brug komen voor onderhoudsplicht?
Kan die door tijd of verjaring dit ontlopen? |
Citaat:
|
Citaat:
Dat is voor u nu het belangrijkste. Schatting door een Immo kantoor heeft niet zo veel waarde. Geeft enkel een idee. Maw, er is een verschil tussen de gevraagde verkoopprijs en de reële waarde. Laat je het schatten door een erkende schatter, dan heb je de werkelijke waarde, of toch een die er dicht bij zal liggen. Citaat:
Volgens mij moet hij je dit wel zeggen, zeker in uw situatie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ga anders eens ten rade bij een notaris, die kan je er meer over vertellen. |
Citaat:
Erfgenamen zonder overlijden... :lol: |
Veel rechten heeft de TS niet. Ook al is hij de zoon/broer, hij is gewoon een derde t.a.v. de overeenkomst.
Enkel in geval van overlijden van de ouders kan er eventueel betwist worden dat de toenmalige verkoop een verdoken schenking was die verrekend moet worden. In die context kan hij de verkoopprijs wss wel laten opvragen. Tot die tijd vrees ik dat er niet veel aan te doen is. |
Citaat:
En in geval dat de ouders naar het rusthuis zouden moeten blijft de ts uiteraard even onderhoudsplichtig als het bevoordeelde kind. Eens de erfenis openvalt valt er eventueel één en ander te herzien. Onze kale zal er mogelijk anders over denken, niet gehinderd door enige juridische kennis echter... |
Citaat:
Nog nooit gehoord van een voortijdige gedeeltelijke verdeling van een nalatenschap ? Ik had je het nog gezegd... Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be