![]() |
Staart aanrijdingen file.
Mogelijk heb ik niet alle feiten maar het lijkt alsof er zeer weinig bestelwagens achterop files inrijden, dit lijkt meer een probleem te zijn voor vrachtwagens.
Opmerkelijk gezien bestelwagens niet uitgerust zijn met begrenzers en de chauffeurs ook zonder problemen enkele dagen zonder rust achter het stuur mogen kruipen. Waarom rijden blijkbaar, de veel strenger gecontroleerde vrachtwagens, vaker in op de staart van een file? |
Citaat:
nb de technologie is er, waarom is die automatische noodstop niet verplicht in elke vrachtwagen, bestelwagen, wagen??? |
Omdat vrachtwagens zo traag rijden hebben de chauffeurs niet genoeg aandacht voor hun werk: ze kijken op hun smartphone, ze kijken een film op hun laptop, ze lezen een boekje,... De cruise control staat op en hun automatisch remsysteem is uitgeschakeld want dat systeem vinden ze maar irritant omdat het dikwijls onnodig ingrijpt en omdat ze daardoor dikwijls niet dicht genoeg op hun voorligger kunnen rijden...
Dat zijn enkele van de redenen waarom er zo dikwijls op een file inrijden met doden en gewonden tot gevolg. |
Ik denk dat dit ook deels komt omdat de remafstand van een beladen vrachtwagen veel langer is. Zolang dat er ondertussen wel al nen auto of 5-6 is tussengekropen.
Dat, of het was juist een spannend stuk in de film op de laptop. |
Citaat:
Citaat:
Ik vraag me af of al die nieuwe technologie de chauffeurs niet in slaap wiegt. |
Citaat:
|
Citaat:
Afstellen tot op 130 km/u einde verhaal. :-o p.s. De meeste nieuwe bestelwagens hebben ook geen ruiten meer aan de achterste deuren en de bestuurder moet gewoon gebruik maken van de meestal wel iets grotere spiegels aan de voordeuren. Als er zware regenval is, is dat best een gevaarlijke bedoening qua overzicht hebben of het ook niet hebben. (zelf al ondervonden) |
Die van ons zag vorige week een vrachtwagenchauffeur die, al rijdend, op zijn tablet, die op zijn stuurwiel lag, tokkelde...
|
Citaat:
|
Verplichte hardware-software kan dat oplossen.
2013 al getest, vandaag kan dat nog veel beter wegens snellere hardware: https://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY Enkele een noodremassistent is in 2015 verplicht geworden in Europa bij vrachtwagens boven 8 ton. Die vertraagt maar met 10 kmh, vanaf november 2018 zou dat een (wettelijke) vertraging van 20 kmh worden. Enkel voor nieuwe vrachtwagens... Ook dan kan er nog een dodelijke botsing plaatsvinden bij te korte afstand of als de bestuurder niet doorremt. Organisaties vragen voor een volledige stilstand, want bij secondenslaap helpt een assistent ook niet altijd rechttijdig. En de noodremassistent kan men ook manueel uitschakelen, dat zou ook onmogelijk gemaakt moeten worden bij de nieuwe technieken. Maar blijkbaar gaat het hier weer om geld... Dit artikel is geschreven nadat er binnen enkele dagen 8 doden vielen bij zware kopstaartongevallen op de Autobahn: Citaat:
|
Tegelijk lezen we:
Aantal verkeersdoden historisch laag http://www.standaard.be/cnt/dmf20180917_03749583 Wie geilt op gazetten met moord, brand en vreselijk accident, krijgt de overschot te zien. |
Citaat:
|
Citaat:
Niet zolang geleden ben ik er zelfs bijna tegen de omheining moeten voorbijsteken omdat die danig aan het slingeren gegaan was. Ik dacht dan, even doorduwen nu en er voorbij, op risico zelf beboet te worden. Maar dan is die boete meer welgekomen dan een doodskist dacht ik? 8O Stel dat je daar op de rechtbank een verklaring moet gaan voor afleggen: het waarom u even op het gas gaan staan bent? Zou er rekening gehouden worden met de levensgevaarlijke situatie op dat ovenblik? |
Ik probeer toch ook die vrachtwagens wat op afstand te houden
Zeker als die zo wat slingeren. Zijn ze moe of zat? Of met de gsm aan het spelen? Je weet het niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be