Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Staart aanrijdingen file. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245144)

Johan Daelemans 17 september 2018 07:36

Staart aanrijdingen file.
 
Mogelijk heb ik niet alle feiten maar het lijkt alsof er zeer weinig bestelwagens achterop files inrijden, dit lijkt meer een probleem te zijn voor vrachtwagens.
Opmerkelijk gezien bestelwagens niet uitgerust zijn met begrenzers en de chauffeurs ook zonder problemen enkele dagen zonder rust achter het stuur mogen kruipen.
Waarom rijden blijkbaar, de veel strenger gecontroleerde vrachtwagens, vaker in op de staart van een file?

Anna List 17 september 2018 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8806876)
Mogelijk heb ik niet alle feiten maar het lijkt alsof er zeer weinig bestelwagens achterop files inrijden, dit lijkt meer een probleem te zijn voor vrachtwagens.
Opmerkelijk gezien bestelwagens niet uitgerust zijn met begrenzers en de chauffeurs ook zonder problemen enkele dagen zonder rust achter het stuur mogen kruipen.
Waarom rijden blijkbaar, de veel strenger gecontroleerde vrachtwagens, vaker in op de staart van een file?

mss hoor je die gewoon niet omdat de gevolgen minder dramatisch zijn?


nb de technologie is er, waarom is die automatische noodstop niet verplicht in elke vrachtwagen, bestelwagen, wagen???

Hypochonder 17 september 2018 07:48

Omdat vrachtwagens zo traag rijden hebben de chauffeurs niet genoeg aandacht voor hun werk: ze kijken op hun smartphone, ze kijken een film op hun laptop, ze lezen een boekje,... De cruise control staat op en hun automatisch remsysteem is uitgeschakeld want dat systeem vinden ze maar irritant omdat het dikwijls onnodig ingrijpt en omdat ze daardoor dikwijls niet dicht genoeg op hun voorligger kunnen rijden...

Dat zijn enkele van de redenen waarom er zo dikwijls op een file inrijden met doden en gewonden tot gevolg.

Het Verzet 17 september 2018 07:49

Ik denk dat dit ook deels komt omdat de remafstand van een beladen vrachtwagen veel langer is. Zolang dat er ondertussen wel al nen auto of 5-6 is tussengekropen.
Dat, of het was juist een spannend stuk in de film op de laptop.

Johan Daelemans 17 september 2018 07:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8806882)
mss hoor je die gewoon niet omdat de gevolgen minder dramatisch zijn?

Zou kunnen. Mogelijk rijden er ook veel meer vrachtwagens rond.


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8806882)
nb de technologie is er, waarom is die automatische noodstop niet verplicht in elke vrachtwagen, bestelwagen, wagen???

Mensen gaan vertrouwen op die systemen en doen vervolgens nog dommer dingen. Trouwens, die dingen zijn ook niet feilloos en remmen vraagt hoe dan ook een zekere afstand.
Ik vraag me af of al die nieuwe technologie de chauffeurs niet in slaap wiegt.

Johan Daelemans 17 september 2018 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8806890)
Dat, of het was juist een spannend stuk in de film op de laptop.

Ik heb ook dat vermoeden. Hoe minder handelingen je moet verrichten om je wagen te besturen, hoe meer tijd je hebt om andere dingen te doen.

Universalia 17 september 2018 07:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8806876)
Mogelijk heb ik niet alle feiten maar het lijkt alsof er zeer weinig bestelwagens achterop files inrijden, dit lijkt meer een probleem te zijn voor vrachtwagens.
Opmerkelijk gezien bestelwagens niet uitgerust zijn met begrenzers en de chauffeurs ook zonder problemen enkele dagen zonder rust achter het stuur mogen kruipen.
Waarom rijden blijkbaar, de veel strenger gecontroleerde vrachtwagens, vaker in op de staart van een file?

Met de meeste bestelwagens rijden ze ook veeeeeeeel te hard onder het mom van 'wij moeten ergens zijn/gaan leveren/gaan werken'

Afstellen tot op 130 km/u einde verhaal. :-o

p.s.

De meeste nieuwe bestelwagens hebben ook geen ruiten meer aan de achterste deuren en de bestuurder moet gewoon gebruik maken van de meestal wel iets grotere spiegels aan de voordeuren.

Als er zware regenval is, is dat best een gevaarlijke bedoening qua overzicht hebben of het ook niet hebben. (zelf al ondervonden)

Skobelev 17 september 2018 08:13

Die van ons zag vorige week een vrachtwagenchauffeur die, al rijdend, op zijn tablet, die op zijn stuurwiel lag, tokkelde...

Johan Daelemans 17 september 2018 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8806896)
Afstellen tot op 130 km/u einde verhaal. :-o

Ik weet niet of bestelwagens <3500kg in Duitsland harder mogen dan 130 km/uur. In dat geval kan je alle buitenlandse bestelwagens al niet begrenzen.

Micele 17 september 2018 08:53

Verplichte hardware-software kan dat oplossen.

2013 al getest, vandaag kan dat nog veel beter wegens snellere hardware:

https://www.youtube.com/watch?v=ridS396W2BY

Enkele een noodremassistent is in 2015 verplicht geworden in Europa bij vrachtwagens boven 8 ton. Die vertraagt maar met 10 kmh, vanaf november 2018 zou dat een (wettelijke) vertraging van 20 kmh worden.
Enkel voor nieuwe vrachtwagens...

Ook dan kan er nog een dodelijke botsing plaatsvinden bij te korte afstand of als de bestuurder niet doorremt.

Organisaties vragen voor een volledige stilstand, want bij secondenslaap helpt een assistent ook niet altijd rechttijdig. En de noodremassistent kan men ook manueel uitschakelen, dat zou ook onmogelijk gemaakt moeten worden bij de nieuwe technieken.

Maar blijkbaar gaat het hier weer om geld...

Dit artikel is geschreven nadat er binnen enkele dagen 8 doden vielen bij zware kopstaartongevallen op de Autobahn:

Citaat:

https://www.zdf.de/nachrichten/heute...drauf-100.html

Lkw-Notbremsassistenten
- Voll in die Eisen statt hinten drauf

von Christian Thomann-Busse

Datum:
18.02.2018 18:00 Uhr

Acht Tote auf deutschen Autobahnen innerhalb weniger Tage - und jedes Mal waren es Lkw, die auf ein Stauende prallten. Notbremsassistenten hätten vielleicht Leben retten können.

...

Noch viele Lkw ohne Notbremsassistent unterwegs

Dass Lkw-Bremsassistenten in solchen Fällen effektiv eingreifen können, ist unzweifelhaft gut. Allerdings sind bislang verhältnismäßig wenig Lastwagen mit solchen Systemen ausgestattet. Erst seit 2015 besteht eine solche Ausstattungs-Pflicht für neue Lkw ab acht Tonnen in Europa. Bemerkenswertes Detail: Laut EU-Vorschrift müssen solche Systeme bislang das Fahrzeug auch gar nicht zum Stehen bringen. Aktuell ist eine Geschwindigkeitsverringerung um zehn Kilometer pro Stunde Pflicht. Ab November 2018 wird diese Anforderung für Neufahrzeuge auf 20 erhöht. Der 40-Tonner prallt dann, wenn der Assistent nur die Mindestanforderung erfüllt, mit Tempo 60 statt mit 80 aufs Stauende.

Nicht nur Wolfram Hell hält das für viel zu lasch – auch die Unfallexperten vom ADAC plädieren für schärfere gesetzliche Regelungen bei Lkw-Notbremsassistenten: "Ziel muss es sein, eine flächendeckende Ausstattung der Lkw mit effektiven Notbremsassistenten zur gesetzlichen Pflicht in Europa zu machen", heißt es beim ADAC, der ebenfalls fordert, "dass sich Notbremsassistenten grundsätzlich nicht abschalten lassen beziehungsweise nach manueller Deaktivierung selbstständig wieder zuschalten". Eine Forderung, hinter der auch Branchenakteure stehen. "Was technisch ausgereift ist, sollte auch verpflichtend eingebaut werden", sagt Frank Huster, Hauptgeschäftsführer vom Deutschen Speditions- und Logistikverband. "Dann kommt auch niemand auf die Idee, wegen ein paar Euro an der Sicherheit zu sparen."

De schoofzak 17 september 2018 10:20

Tegelijk lezen we:
Aantal verkeersdoden historisch laag

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180917_03749583

Wie geilt op gazetten met moord, brand en vreselijk accident, krijgt de overschot te zien.

Universalia 17 september 2018 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8806909)
Ik weet niet of bestelwagens <3500kg in Duitsland harder mogen dan 130 km/uur. In dat geval kan je alle buitenlandse bestelwagens al niet begrenzen.

Ik doe de E17 en de E40 met de regelmaat van de klok en er zijn aardig wat bestelwagens die komen voorbijgevlogen tegen snelheden die ver boven de 120 km/u liggen.

Universalia 17 september 2018 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8806904)
Die van ons zag vorige week een vrachtwagenchauffeur die, al rijdend, op zijn tablet, die op zijn stuurwiel lag, tokkelde...

Maak ik regelmatig mee op de E17/E40 dat soort situaties. :-o

Niet zolang geleden ben ik er zelfs bijna tegen de omheining moeten voorbijsteken omdat die danig aan het slingeren gegaan was.

Ik dacht dan, even doorduwen nu en er voorbij, op risico zelf beboet te worden.

Maar dan is die boete meer welgekomen dan een doodskist dacht ik? 8O

Stel dat je daar op de rechtbank een verklaring moet gaan voor afleggen: het waarom u even op het gas gaan staan bent?

Zou er rekening gehouden worden met de levensgevaarlijke situatie op dat ovenblik?

Mambo 17 september 2018 11:09

Ik probeer toch ook die vrachtwagens wat op afstand te houden

Zeker als die zo wat slingeren.
Zijn ze moe of zat? Of met de gsm aan het spelen?
Je weet het niet.

Universalia 17 september 2018 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8807069)
Ik probeer toch ook die vrachtwagens wat op afstand te houden

Zeker als die zo wat slingeren.
Zijn ze moe of zat? Of met de gsm aan het spelen?
Je weet het niet.

Het is soms inderdaad een gevaarlijke gok om ze toch maar voorbij te steken.

Anna List 17 september 2018 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8806890)
Ik denk dat dit ook deels komt omdat de remafstand van een beladen vrachtwagen veel langer is. Zolang dat er ondertussen wel al nen auto of 5-6 is tussengekropen.
Dat, of het was juist een spannend stuk in de film op de laptop.

Die Adaptive remt niet voor voertuigen die sneller rijden hoor.

PORSCHE 19 september 2018 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8806888)
Omdat vrachtwagens zo traag rijden hebben de chauffeurs niet genoeg aandacht voor hun werk: ze kijken op hun smartphone, ze kijken een film op hun laptop, ze lezen een boekje,... De cruise control staat op en hun automatisch remsysteem is uitgeschakeld want dat systeem vinden ze maar irritant omdat het dikwijls onnodig ingrijpt en omdat ze daardoor dikwijls niet dicht genoeg op hun voorligger kunnen rijden...

Dat zijn enkele van de redenen waarom er zo dikwijls op een file inrijden met doden en gewonden tot gevolg.

99% van die chauffeurs zitten daar in hun marcelleke, bierbuik, zelfgerolde sigaret en broek op hun knieën. Porno aan het kijken en met hun ding aan het spelen. Of ze gaan uit verveling wat bumperkleven en zetten hun snelheidsbegrenzer even uit. Even haasje-over met een andere vrachtwagenchauffeur - paljas spelen. Het is en blijft een apart ras waar je best zo weinig mogelijk mee te maken wilt hebben.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be