| Pandareus |
20 september 2018 08:09 |
de Vlaamse Beweging lijdt aan institutionele slaapziekte
Leuke column van Bart Maddens, de huis ideoloog van de vlaamse beweging.
Citaat:
18/09/18 om 16:48 - Bijgewerkt om 16:45
'Verbod op boerkini's of onverdoofd slachten, is dat waar generaties flaminganten voor hebben gestreden?'
'De hele Vlaamse Beweging lijkt ten prooi gevallen aan een soort van institutionele slaapziekte', schrijft politicoloog Bart Maddens (KU Leuven). 'Ze is te zwak om het communautaire opnieuw op de agenda te plaatsen.'
Hoe komt het dat Dries Van Langenhove en consoorten niet over Vlaamse onafhankelijkheid spreken? Een journalist van Le Soir stelde me die vraag na het losbarsten van de Schild & Vrienden-affaire. Dat was me zelf ook al opgevallen. Het ging daar over identiteit, het traditionele gezin, weerbaarheid, gesloten grenzen, enzovoort. Maar nauwelijks over de klassieke communautaire eisen.
Dat fenomeen beperkt zich niet tot Schild en Vrienden. De hele Vlaamse Beweging lijkt ten prooi gevallen aan een soort van institutionele slaapziekte. Over confederalisme of onafhankelijkheid wordt amper nog gerept. Laat staan dat er naarstig wordt gewerkt aan lijstjes van bevoegdheden die bij een volgende staatshervorming moeten worden overgedragen. Het zijn tegenwoordig eerder de Belgischgezinden die zulke lijstjes maken. Maar dan wel met bevoegdheden om te herfederaliseren.
Zelfs een Vlaamsgezind vakblad als 't Pallieterke besteedt tegenwoordig beduidend minder aandacht aan communautaire thema's. Het is niet ik die dat zeg, maar wel hoofdredacteur Karl Van Camp. 'Wie door 't Pallieterke bladert, zal ook zien dat wij minder hebben geschreven over de Vlaamse zaak. Dat is niet het gevolg van een beleidslijn, het gebeurt spontaan', zei hij in april in Knack.
Hoofdoorzaak daarvan is natuurlijk de communautaire stilstand. Voor het eerst in de geschiedenis zijn het niet de unitaristen, maar wel de Vlaams-nationalisten zelf die de institutionele problemen onder de mat vegen. De N-VA houdt zich scrupuleus aan de communautaire omerta in de federale regering. Maar ook van de Vlaamse regering gaat geen enkele communautaire dynamiek uit, ook al wordt die geleid door een Vlaams-nationalist. Waar is de tijd dat Luc Van den Brande het Vlaamsgezinde tegenwicht vormde voor de Belgische Jean-Luc Dehaene? Vandaag schikt Geert Bourgeois zich in een ondergeschikte rol. Hij staat erbij en kijkt ernaar als Charles Michel op het Vlaamse terrein komt met zijn investeringsplan.
De Vlaamse Beweging zelf is te zwak om het communautaire opnieuw op de agenda te plaatsen. Dat komt deels omdat de N-VA de beweging heeft leeggezogen. De partij heeft tal van topspelers weggehaald om hen vervolgens werkloos op de bank te zetten. De N-VA is een gouden kooi voor flamingantisch talent.
Ook vroeger gebeurde het serieuze communautaire studiewerk niet in Vlaamsgezinde verenigingen, maar wel in de Vlaamsgezinde partijen en op hun kabinetten. Helaas is dat vandaag helemaal stilgevallen. 'Objectief V 2.0' leidt een wel heel obscuur bestaan in de catacomben van het N-VA partijhoofdkwartier. In die mate zelfs dat ook Geert Bourgeois er geen flauw benul van heeft waar dat centrum mee bezig is.
Enkel de oprichters van het oorspronkelijke Objectief V doen nog een inspanning om het communautaire debat te voeden. Hendrik Vuye en Veerle Wouters maken in hun boeken een vlijmscherpe diagnose van het Belgisch 'model'. Maar dit resoneert amper in de media, ook omdat de N-VA het thema doodzwijgt.
De communautaire moeheid kan volgens Vuye en Wouters bovendien niet los gezien worden van een toenemende obsessie met de Islam, ook binnen de Vlaamse Beweging. Flaminganten lijken hun actieterrein naar die religieuze breuklijn te verleggen. Daar is zeker iets van aan, en wordt ook bevestigd door het Schild & Vrienden-verhaal. Voor veel flaminganten lijkt er ineens iets veel belangrijkers op het spel te staan dat de Vlaamse autonomie, de transfers naar Wallonië, of zelfs de bescherming van het Nederlands. Dat is onze 'identiteit' en dat zijn onze westerse 'normen en waarden'.
Is het verdedigen van de Vlaamse identiteit trouwens niet de essentie van het Vlaams-nationalisme? Zo verdedigde de N-VA zich toen ze vorig jaar kritiek kreeg op de beslissing om het confederalisme te laten vallen als campagnethema. Niets aan de hand, want 'identiteit' is in wezen even communautair als 'confederalisme', toch?
Enkel de oprichters van het oorspronkelijke Objectief V doen nog een inspanning om het communautaire debat te voeden. Hendrik Vuye en Veerle Wouters maken in hun boeken een vlijmscherpe diagnose van het Belgisch 'model'. Maar dit resoneert amper in de media, ook omdat de N-VA het thema doodzwijgt.
De communautaire moeheid kan volgens Vuye en Wouters bovendien niet los gezien worden van een toenemende obsessie met de Islam, ook binnen de Vlaamse Beweging. Flaminganten lijken hun actieterrein naar die religieuze breuklijn te verleggen. Daar is zeker iets van aan, en wordt ook bevestigd door het Schild & Vrienden-verhaal. Voor veel flaminganten lijkt er ineens iets veel belangrijkers op het spel te staan dat de Vlaamse autonomie, de transfers naar Wallonië, of zelfs de bescherming van het Nederlands. Dat is onze 'identiteit' en dat zijn onze westerse 'normen en waarden'.
Is het verdedigen van de Vlaamse identiteit trouwens niet de essentie van het Vlaams-nationalisme? Zo verdedigde de N-VA zich toen ze vorig jaar kritiek kreeg op de beslissing om het confederalisme te laten vallen als campagnethema. Niets aan de hand, want 'identiteit' is in wezen even communautair als 'confederalisme', toch?
|
bron : https://www.knack.be/nieuws/belgie/v...n-1199365.html
Maddens was een absolute tegenstander van het toetreden van n-va tot deze coalitie onder de promesse van de communautaire shit op zolder te laten staan. Zijn stellingname nu kan dan ook geen verrassing vormen. Maar nu hakt hij ook al in op de vlaamse regering, op de persoon van Bourgeois, zelfs op de hele vlaamse beweging die hij lethargie verwijt.
Zijn meest stringente kritiek is dat het hele discours dat de vlaamsgezinden nu hanteren perfect inwisselbaar is door het woord 'vlaams' te vervangen door 'belgisch' met dezelfde strijdpunten en actiepunten.
|