Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Willen jonge Belgen geen democratie meer? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245355)

Strandkruier 1 oktober 2018 10:46

Willen jonge Belgen geen democratie meer?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/10/01/first-voters/

Zeer opvallend bericht! Echter, ik geloof dat de VRT en Ivan De Vadder zich vergissen. 't Waren allemaal jonge mensen tussen 18 en 23 jaar die ondervraagd werden? En ze willen een "autoritaire leider?"
Och, ik herinner het me zelf nog van toen ik ook nog jong was: dat zijn allemaal mannekes of vrouwtjes die nog achter hun eerste wijf of vent aan 't zoeken zijn en voor de rest sociaal slechts terug te vinden zijn in cafés, festivals, dancings of jeugdverenigingen. Die moeten het vooral hebben van hun testosteron. Derhalve doen ze zichzelf ook voor als een performant iemand. Hoe jonger ze zijn, hoe extremer ze zijn in hun gedachten.
Maar dat verandert wel eens ze getrouwd zijn, zelf kinderen krijgen en zelf voor een huishouden moeten zorgen. Dan bekijken ze de zaken veel bezadigder en meer breeddenkend.
Zo werd het mij alvast destijds (40 jaar geleden!) al uitgelegd door een man van 28 jaar die zelf ook getrouwd was geraakt en zeven jaar eerder nog bij de Amada was geweest. Hij zag het na zijn huwelijk bij die partij niet meer zitten, zei hij tegen mij. Zijn nieuwe maatschappelijke status had zijn inzichten veranderd! En daar kwam hij ronduit voor uit.
De VRT mocht die enquête over 10 jaar nog eens herhalen, vind ik. Ik vermoed dan dat de uitslagen niet veel zullen verschillen met die van vandaag. De relevantie met de huidige verkiezingsstrijd is wellicht maar heel gering.

Norbert

TheFourHorsemen 1 oktober 2018 10:48

Ongelooflijk eigenlijk. Stemrecht en toch niet het minste besef wie de eigen gemeente bestuurt...

39% kent de naam van de burgemeester... Hoe kan die andere 61% in hemelsnaam het beleid van een stad beoordelen als ze niet eens weten welke partijen dit beleid voeren?

Wat heeft 'democratie' voor zin als minstens de helft van de stemmers niet voldoende kennis heeft om bewust voor een partij te kiezen?

Tavek 1 oktober 2018 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8819269)
Ongelooflijk eigenlijk. Stemrecht en toch niet het minste besef wie de eigen gemeente bestuurt...

39% kent de naam van de burgemeester... Hoe kan die andere 61% in hemelsnaam het beleid van een stad beoordelen als ze niet eens weten welke partijen dit beleid voeren?

Wat heeft 'democratie' voor zin als minstens de helft van de stemmers niet voldoende kennis heeft om bewust voor een partij te kiezen?

De ruk naar autoritaire figuren wordt veroorzaakt door de enorme incompetentie van de huidige generatie politici en het onbehaagelijke gevoel dat er leeft bij vooral de jongere generatie over hun toekomst.

Men vertrouwt de democratie niet meer om de grote uitdagingen die deze planeet kent aan te pakken: klimaat, migratie, (on)gelijkheid, armoede, veiligheid. Zaken waar ze in Brussel allemaal over palaveren maar niks over doen.

Ik zie dit somber in, omdat ik besef dat de Trumps en Orbans van de wereld nog veel slechter zijn, maargoed, men oogst wat men zaait.

Jay-P. 1 oktober 2018 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8819275)
De ruk naar autoritaire figuren wordt veroorzaakt door de enorme incompetentie van de huidige generatie politici en het onbehaagelijke gevoel dat er leeft bij vooral de jongere generatie over hun toekomst.
Men vertrouwt de democratie niet meer om de grote uitdagingen die deze planeet kent aan te pakken: klimaat, migratie, (on)gelijkheid, armoede, veiligheid. Zaken waar ze in Brussel allemaal over palaveren maar niks over doen.
Ik zie dit somber in, omdat ik besef dat de Trumps en Orbans van de wereld nog veel slechter zijn, maar goed, men oogst wat men zaait.

Allez, allez. 't Is niet zoooo erg. Stop met stemmen.
Alleen de Panda gaat je dat kwalijk nemen. :lol:

IJsboer 1 oktober 2018 11:23

Als opkomstplicht wordt afgeschaft, haalt CD&V de kiesdrempel niet meer.

subocaj 1 oktober 2018 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8819279)
Allez, allez. 't Is niet zoooo erg. Stop met stemmen.
Alleen de Panda gaat je dat kwalijk nemen. :lol:

Ze hebben niets liever, dan hebben ze geen gezeik meer met het samenstellen van hun lijsten.

Dan kunnen ze zelf hun politieke aristocratie laten overgaan van vader/moeder op zoon/dochter.

De nieuwe politieke adel.

Jay-P. 1 oktober 2018 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8819304)
Ze hebben niets liever, dan hebben ze geen gezeik meer met het samenstellen van hun lijsten.
Dan kunnen ze zelf hun politieke aristocratie laten overgaan van vader/moeder op zoon/dochter. De nieuwe politieke adel.

? razib ?

subocaj 1 oktober 2018 11:33

PVDA is kankerverwerkkend.

Als je toch al iemand wil uitmaken probeer dan zonder fouten, nu is het gewoon belachelijk.

Jay-P. 1 oktober 2018 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8819313)
PVDA is kankerverwerkkend.
Als je toch al iemand wil uitmaken probeer dan zonder fouten, nu is het gewoon belachelijk.

No comment. :-D

Hypochonder 1 oktober 2018 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8819269)

Al eens gezien met wat jongeren tegenwoordig bezig zijn? Constant zitten ze op een smartphone te loeren om te zien wat anderen op sociale media posten en om zichzelf ook zo interessant mogelijk te maken op diezelfde sociale media. Rolmodellen zijn Kanye West en zijn hoer, kortom mensen die eigenlijk weinig of niks bewezen hebben maar toch zeer rijk zijn geworden met allerlei onnozeliteiten en onbenulligheden. Hun aandacht voor iets of iemand wordt bepaald door hoe flitsend en hoe cool het overkomt op het scherm van de smartphone en duurt meestal niet langer dan enkele seconden.

Sommige jongelingen kunnen hun dag niet beginnen zonder eerst een halve liter redbull of andere enerydrink achterover te kappen... Sommige leven op chips en redbull.

Ze zijn niet allemaal zo maar er zijn er toch veel.

Skobelev 1 oktober 2018 11:50

Waarom zou de jeugd met politiekers begaan zijn? Als er nu een soort is die geen respect verdient zijn het toch wel politiekers.
Eens politiekers zijn verkozen en ze op hun troon zitten zijn ze de betekenis van het woord "volksvertegenwoordiger" compleet vergeten en doen ze net het tegenovergestelde dan wat hun kiezers willen.

Xenophon 1 oktober 2018 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8819336)
Waarom zou de jeugd met politiekers begaan zijn? Als er nu een soort is die geen respect verdient zijn het toch wel politiekers.
Eens politiekers zijn verkozen en ze op hun troon zitten zijn ze de betekenis van het woord "volksvertegenwoordiger" compleet vergeten en doen ze net het tegenovergestelde dan wat hun kiezers willen.

Tja, de Belgische uitschot-politici zijn de slavenmentaliteit van de Vlaming gewoon.

Zipper 1 oktober 2018 12:01

Citaat:

politieke beslissingen worden allang, alleen nog in besloten kring van Partijbesturen genomen, waarna aan de "volksvertegenwoordigers" meegedeeld wordt of ze op groene dan wel de rode knop moeten drukken.

Skobelev 1 oktober 2018 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8819352)
politieke beslissingen worden allang, alleen nog in besloten kring van Partijbesturen genomen, waarna aan de "volksvertegenwoordigers" meegedeeld wordt of ze op groene dan wel de rode knop moeten drukken.

Het zijn bijgevolg geen volksvertegenwoordigers maar postjesparasieten.

Jay-P. 1 oktober 2018 12:05

Citaat:

En nu de hamvraag:
hoe legt ge dat uit aan de Panda en zijn sumpelen?

Knuppel 1 oktober 2018 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8819275)

Ik zie dit somber in, omdat ik besef dat de Trumps en Orbans van de wereld nog veel slechter zijn, maargoed, men oogst wat men zaait.

Over welke democratie heb je het? Een land dat zijn nummerieke meerderheid op allerlei manieren vergrendelt is geen democratie.
Het is de particratie waar de bevolking de buik van vol heeft. Niet alleen de jongeren. Niet alleen de jongeren zijn trouwens politieke analfabeten. De meeste mensen interesseren zich geen hol voor de politiek. Ze voelen instinctief dat ze er totaal geen vat op hebben. Geef ze eens ongelijk?

Dadeemelee 1 oktober 2018 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 8819298)
Als opkomstplicht wordt afgeschaft, haalt CD&V de kiesdrempel niet meer.

Ik betwijfel dat. Veel partijen zoals oa de CD&V zitten nu op hun harde kern. De vlottende (potentieel thuisblijvende) kiezers zitten momenteel bij de NVA, Groen en Pvda.

Jay-P. 1 oktober 2018 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel (Bericht 8819356)
Over welke democratie heb je het? Een land dat zijn nummerieke meerderheid op allerlei manieren vergrendelt is geen democratie.
Het is de particratie waar de bevolking de buik van vol heeft. Niet alleen de jongeren. Niet alleen de jongeren zijn trouwens politieke analfabeten. De meeste mensen interesseren zich geen hol voor de politiek. Ze voelen instinctief dat ze er totaal geen vat op hebben. Geef ze eens ongelijk?

Agget mowwet!
Gij en ik zijn de pertinente voorbeelden! :-D

Skobelev 1 oktober 2018 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8819355)
En nu de hamvraag:
hoe legt ge dat uit aan de Panda en zijn sumpelen?

Ik ben dat niet van plan. ;-)

^_^ 1 oktober 2018 12:33

Ze hebben het weer voor mekaar... :roll:

Het ENIGE antwoord op de vraag:"Ik denk dat democratie de beste staatsvorm is voor België", daar antwoordt 74% positief op.

Maar wat is het alternatieve antwoord?
-> Ik geloof niet in België
-> autoritaire leider nodig
-> macht bij de clerus of iets vanuit de religie
-> directe democratie via referenda
-> ...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be