Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Analyse Vlaams Blok gemeenteraadsverkiezingen 2018 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245538)

Drukazz 15 oktober 2018 00:42

Analyse Vlaams Blok gemeenteraadsverkiezingen 2018

Dit waren de uitslagen in de 13 Vlaamse centrumsteden:
Turnhout: van 10,1% naar 17,5% = +7,4%
Aalst: van 10,8% naar 17,3% = +6,5%
Roeselare: van 9,1% naar 15% = +5,9%
Kortrijk: van 6,1% naar 12% = +5,9%
Sint-Niklaas: van 11,7% naar 17,1% = +5,4%
Oostende: van 7,7% naar 13,1% = +5,4%
Brugge: van 5,4% naar 9,2% = +3,8%
Hasselt: van 5,5% naar 8,3% = +2,8%
Gent: van 6,5% naar 7,8% = +1,3%
Mechelen: van 8,7% naar 9,6% = +0,9%
Antwerpen: van 10,2% naar 10,5% = +0,3%
Genk: van 9,3% naar 9,3% = +0,0%
Leuven: van 3,7% naar 3,6% = -0,1%

Verder nog steengoede scores neergezet in Stabroek (20,2%) , Schoten (20,7%) , Denderleeuw (26,2%) en Ninove (40,0%)

Na enkele verkiezingsnederlagen kon het Vlaams Blok deze boost goed gebruiken.

Het Vlaams Blok lijkt opnieuw in de lift te zitten door 2 redenen:
- De patriottische lente in het Westen (Trump, Brexit, Orban, Salvini etc)
- N-VA die door haar regeringsdeelname haar geloofwaardigheid wat is kwijtgeraakt.

Voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen volgend jaar lijkt minstens 10% halen mij een minimum om écht definitief terug te zijn.

cato 15 oktober 2018 04:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz (Bericht 8830824)

Verder nog steengoede scores neergezet in Stabroek (20,2%) , Schoten (20,7%) , Denderleeuw (26,2%) en Ninove (40,0%)

- N-VA die door haar regeringsdeelname haar geloofwaardigheid wat is kwijtgeraakt.

Voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen volgend jaar lijkt minstens 10% halen mij een minimum om écht definitief terug te zijn.

De vraag is of dit iets is om te vieren of te betreuren.

citaat De Groene:

In Fukuyama’s pas verschenen boek Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment speelt Trump dan ook een hoofdrol. De vastgoedman staat nu in het rijtje ‘hedendaagse leiders die een hekel hebben aan instituties die in een liberale democratie de macht van het individu inkaderen: rechtbanken, onafhankelijke media en onpartijdige bureaucratie’. Trump deelt deze dubieuze eregalerij volgens Fukuyama met Vladimir Poetin, Recep Tayyip Erdo?an, Viktor Orbán, Jaros?aw Kaczy?ski en Rodrigo Duterte. Hoe kan het dat het vermeende einde van de geschiedenis, waarin landen zich één voor één zouden bekeren tot de liberale democratie, heeft geresulteerd in een wereld vol autoritaire leiders?

‘Gedurende het grootste deel van de twintigste eeuw ging het in het Westen over economische vraagstukken’, zegt Fukuyama. ‘De politieke strijd was tussen arbeid en kapitaal en draaide om herverdeling. In deze eeuw hebben we de overstap gemaakt naar een strijd met identiteit als voornaamste inzet. Het gaat om wie je bent en tot welke groep je behoort. Veel van die identiteiten liggen al vast bij je geboorte, zoals etniciteit, ras en je genderoriëntatie. Andere identiteiten hangen samen met bijvoorbeeld natie of religie. Als gevolg valt de liberale samenleving uit elkaar in verschillende groepen, opgedeeld door onoverbrugbare scheidslijnen. Je kunt niet onderhandelen over identiteit.’

De strijd om liberale gelijkwaardigheid moet in deze eeuw dus niet veroverd worden op een dictatuur, maar op onze eigen inborst, meent Fukuyama. En om dat duidelijk te maken haalt hij opnieuw Nietzsche van stal. In Identity duikt de filosoof op als leverancier van het begrip ‘megalothymia’, dat zoveel betekent als de diepe behoefte om als superieur te worden gezien. Dat psychologisch motief botst met ‘isothymia’, oftewel de behoefte om door anderen als gelijkwaardig te worden gezien. Megalothymia, dat is de drijfveer van het opgeblazen individu dat zichzelf superieur waant en wegen zoekt om dat aan de wereld te bewijzen.

https://www.groene.nl/artikel/we-lig...f5ea6-70886673

Vlad 15 oktober 2018 05:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8830832)
De vraag is of dit iets is om te vieren of te betreuren.

citaat De Groene:

In Fukuyama’s pas verschenen boek Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Resentment speelt Trump dan ook een hoofdrol. De vastgoedman staat nu in het rijtje ‘hedendaagse leiders die een hekel hebben aan instituties die in een liberale democratie de macht van het individu inkaderen: rechtbanken, onafhankelijke media en onpartijdige bureaucratie’. Trump deelt deze dubieuze eregalerij volgens Fukuyama met Vladimir Poetin, Recep Tayyip Erdo?an, Viktor Orbán, Jaros?aw Kaczy?ski en Rodrigo Duterte. Hoe kan het dat het vermeende einde van de geschiedenis, waarin landen zich één voor één zouden bekeren tot de liberale democratie, heeft geresulteerd in een wereld vol autoritaire leiders?

‘Gedurende het grootste deel van de twintigste eeuw ging het in het Westen over economische vraagstukken’, zegt Fukuyama. ‘De politieke strijd was tussen arbeid en kapitaal en draaide om herverdeling. In deze eeuw hebben we de overstap gemaakt naar een strijd met identiteit als voornaamste inzet. Het gaat om wie je bent en tot welke groep je behoort. Veel van die identiteiten liggen al vast bij je geboorte, zoals etniciteit, ras en je genderoriëntatie. Andere identiteiten hangen samen met bijvoorbeeld natie of religie. Als gevolg valt de liberale samenleving uit elkaar in verschillende groepen, opgedeeld door onoverbrugbare scheidslijnen. Je kunt niet onderhandelen over identiteit.’

De strijd om liberale gelijkwaardigheid moet in deze eeuw dus niet veroverd worden op een dictatuur, maar op onze eigen inborst, meent Fukuyama. En om dat duidelijk te maken haalt hij opnieuw Nietzsche van stal. In Identity duikt de filosoof op als leverancier van het begrip ‘megalothymia’, dat zoveel betekent als de diepe behoefte om als superieur te worden gezien. Dat psychologisch motief botst met ‘isothymia’, oftewel de behoefte om door anderen als gelijkwaardig te worden gezien. Megalothymia, dat is de drijfveer van het opgeblazen individu dat zichzelf superieur waant en wegen zoekt om dat aan de wereld te bewijzen.

https://www.groene.nl/artikel/we-lig...f5ea6-70886673

Dat ze het framen zoals ze willen. De waarheid is dat in het in de geschiedenis nog nooit gelukt is om serieus verschillende gemeenschappen in één land of rijk duurzaam samen te laten leven. De landen of rijken gaan eraan ten onder. De basis voor solidariteit en het vertrouwen verdwijnen, ongelijkheid groeit, normen en waarden verdwijnen door hun relativiteit, ... . Waar het echt om gaat mag niet worden benoemd. Het hele identiteitsdebat is schaduwspel, slaat op niets en dient maar om de boel nog wat te rekken. Het verschilt in niets van de nieuwe linkse mythologieën en verhalen waar men in moet geloven. Verzinsels, los van de werkelijkheid die ons uiteindelijk toch steeds zal overspoelen en verzuipen.

Wat het VB betreft : wat haalt het uit als ze in de hoek moeten blijven staan, vooral nu PVDA dat niet moet.

Jay-P. 15 oktober 2018 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8830835)
Dat ze het framen zoals ze willen. De waarheid is dat in het in de geschiedenis nog nooit gelukt is om serieus verschillende gemeenschappen in één land of rijk duurzaam samen te laten leven. De landen of rijken gaan eraan ten onder. De basis voor solidariteit en het vertrouwen verdwijnen, ongelijkheid groeit, normen en waarden verdwijnen door hun relativiteit, ... . Waar het echt om gaat mag niet worden benoemd. Het hele identiteitsdebat is schaduwspel, slaat op niets en dient maar om de boel nog wat te rekken. Het verschilt in niets van de nieuwe linkse mythologieën en verhalen waar men in moet geloven. Verzinsels, los van de werkelijkheid die ons uiteindelijk toch steeds zal overspoelen en verzuipen.

Wat het VB betreft : wat haalt het uit als ze in de hoek moeten blijven staan, vooral nu PVDA dat niet moet.

Alloo Kroket: Singapore.
Ooit van gehoord of ietwat te ver van je deur?

cato 15 oktober 2018 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8830835)

Voor het Vlaams nationalisme is er al een realistische partij het NVA.
Daarom is het VB overbodig voor jouw doelstelling.

Vlad 15 oktober 2018 08:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8830874)

Dat is een dictatuur, een stadstaat, die nog maar één generatie bestaat.

Anna List 15 oktober 2018 08:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 8830951)
Voor het Vlaams nationalisme is er al een realistische partij het NVA.
Daarom is het VB overbodig voor jouw doelstelling.

ik schreef het al,

wie in 2012 had durven voorspellen dat er in 2018 op het verkiezingsfeestje van Groen evenveel leeuwenvlaggen gingen wapperen als op dat van N-VA, die zou voor zot verklaard zijn geworden.

nochtans is dat exact wat we zagen gisteren.

en daarom is VB noodzakelijk.

ViveLaBelgique 15 oktober 2018 08:33

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...n-va~ad0f56e8/

Van Grieken reikt de N-VA de hand om samen te besturen waar het kan. “Op veel plekken zien we dat zowel het Vlaams Belang als N-VA samen vooruitgaan. In bijna 20 gemeentes kunnen we samen een meerderheid vormen, en de kiezer een echt en rechts Vlaams beleid geven”, zei hij. “Maar als N-VA voor links of CD&V kiest, dan zullen zij daarvoor de prijs betalen in 2019", waarschuwde Van Grieken.

Van Grieken beschrijft het beleid dat het Vlaams Belang wil voeren als links. Dit blijkt echter niet uit hun verkiezingsprogramma. Daar wordt vooral een pleidooi gehouden voor meer overheidsgeld voor sociale gevallen.

Anna List 15 oktober 2018 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8830990)
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...n-va~ad0f56e8/

Van Grieken reikt de N-VA de hand om samen te besturen waar het kan. “Op veel plekken zien we dat zowel het Vlaams Belang als N-VA samen vooruitgaan. In bijna 20 gemeentes kunnen we samen een meerderheid vormen, en de kiezer een echt en rechts Vlaams beleid geven”, zei hij. “Maar als N-VA voor links of CD&V kiest, dan zullen zij daarvoor de prijs betalen in 2019", waarschuwde Van Grieken.

Van Grieken beschrijft het beleid dat het Vlaams Belang wil voeren als links. Dit blijkt echter niet uit hun verkiezingsprogramma. Daar wordt vooral een pleidooi gehouden voor meer overheidsgeld voor sociale gevallen.

je hebt in se gelijk hoor, maar dat is voor de betere liefhebber, want toch blijven de hele Vlaamse media en alle politicologen VB als uiterst rechts wegzetten. de grootste hoop van de kiezende burger zal zo ver dus niet mee zijn.

en daarom denk ik dat de eindanalyse van Tom Van Grieken wel klopt : "Maar als N-VA voor links of CD&V kiest, dan zullen zij daarvoor de prijs betalen in 2019"

Het Oosten 15 oktober 2018 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drukazz (Bericht 8830824)

- N-VA die door haar regeringsdeelname haar geloofwaardigheid wat is kwijtgeraakt
.

Tja, als het VB de vorige verkiezingen zo plat gewalst werd als een vijg, is het maar normaal dat ze nu wat dikker zijn geworden.

Zoals ik vroeger reeds zei: een normale uitslag voor het VB schommelt tussen de 10%-14%. Dan zitten ze op een normale score. Moest het VB nu in mei een score van 16% halen en hoger, dan pas hebben ze goed geboerd.

vanderzapig 15 oktober 2018 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8830874)

Laten we eens kijken wat Lee Kuan Yew, de vader der natie, daarover te zeggen heeft.

Citaat:

“I have to speak candidly to be of value, but I do not wish to offend the Muslim community.

“I think we were progressing very nicely until the surge of Islam came, and if you asked me for my observations, the other communities have easier integration - friends, intermarriages and so on, Indians with Chinese, Chinese with Indians - than Muslims. That’s the result of the surge from the Arab states.”

He added: “I would say today, we can integrate all religions and races except Islam.”

He also said: “I think the Muslims socially do not cause any trouble, but they are distinct and separate.”

Mr lee then went on to speak of how his own generation of politicians who worked with him had integrated well, including sitting down and eating together. He said: “But now, you go to schools with Malay and Chinese, there’s a halal and non-halal segment and so too, the universities. And they tend to sit separately so as not to be contaminated. All that becomes a social divide.”

He added that the result was a “veil” across peoples. Asked what Muslims in Singapore needed to do to integrate, he replied: “Be less strict on Islamic observances and say ‘Okay, I’ll eat with you.’”
http://quadrant.org.au/opinion/qed/2...m-integration/

Ik val in herhaling, maar zoals ik al eerder daarover zei:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig (Bericht 8463058)
Welnu, zoals oud-premier Lee getuigt, zelfs in een land waar iedereen strikt in de pas moet lopen op straffe van ophanging of stokslagen vertikt de 15% moslimminderheid het om zich te integreren met de andere culturen in de samenleving.

Hoe kan je dan verwachten dat moslims zich ooit gaan integreren in de liberale democratieën van West-Europa, met hun slappe handhavingsbeleid?

Dat oud-premier Lee het nodig vond om op het einde van zijn leven de moslims er als groep uit te pikken, was niet omdat hij voor de lol eens iedereen tegen elkaar wou opzetten, maar omdat hij vond dat er qua islam een serieuze vlieg in de soep zit. En dat dit probleem bij ongewijzigd beleid kan escaleren.

Jay-P. 15 oktober 2018 09:39

LKY is niet voor niets zowat een der enige politici die ik min of meer acceptabel vind/vond. [Maar ok, wie ben ik].
Toch veel meer dan bvb. Mandela in mijn ogen. En zijn stelling op het einde van zijn leven bewees dat hij wist dat zijn opvolgers (zoon) niet echt van hetzelfde kaliber waren/zijn.
Is sindsdien bewezen. (zie hun familiaal gezeik sinds.)

Mijn persoonlijke ingesteldheid is simpel: geen probleem met leven in een gemeenschap met verschillende varieteiten (en tieten)... maar: niet opgelegd door big bro/sis.
't Kan alleen werken als het natuurlijk gebeurde.
Vergeet de rest.

Anna List 15 oktober 2018 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8831097)
LKY is niet voor niets zowat een der enige politici die ik min of meer acceptabel vind/vond. [Maar ok, wie ben ik].
Toch veel meer dan bvb. Mandela in mijn ogen. En zijn stelling op het einde van zijn leven bewees dat hij wist dat zijn opvolgers (zoon) niet echt van hetzelfde kaliber waren/zijn.
Is sindsdien bewezen. (zie hun familiaal gezeik sinds.)

Mijn persoonlijke ingesteldheid is simpel: geen probleem met leven in een gemeenschap met verschillende varieteiten (en tieten)... maar: niet opgelegd door big bro/sis.
't Kan alleen werken als het natuurlijk gebeurde.
Vergeet de rest.

dan toch scheuren maar? :-)

Jay-P. 15 oktober 2018 09:42

Merde, van de analyse van de blokkers zijn we 6/7 uur in de Singaporese toekomst beland. Gaat dat me een banpunt kosten?

Jay-P. 15 oktober 2018 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8831098)
dan toch scheuren maar? :-)

Kan me niet schelen: ik drink geen melk!

PS: was toch een goeike. Respect, maar niteveel.

Anna List 15 oktober 2018 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8831101)
Kan me niet schelen: ik drink geen melk!

:lol:

:cheer: herenigen met de grootste melkfabriek ter wereld! :cheer:

DewareJakob 15 oktober 2018 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8830971)
Dat is een dictatuur, een stadstaat, die nog maar één generatie bestaat.

Inderdaad. Zoals destijds Joegoslavië, onder druk van de dictator, een beetje later...

ViveLaBelgique 15 oktober 2018 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8830998)
je hebt in se gelijk hoor, maar dat is voor de betere liefhebber, want toch blijven de hele Vlaamse media en alle politicologen VB als uiterst rechts wegzetten. de grootste hoop van de kiezende burger zal zo ver dus niet mee zijn.

en daarom denk ik dat de eindanalyse van Tom Van Grieken wel klopt : "Maar als N-VA voor links of CD&V kiest, dan zullen zij daarvoor de prijs betalen in 2019"

Ik neem aan dat Van Grieken met zijn 'links' doelt op Sp.a & PVDA. Rekent hij Groen ook bij zijn 'links' ?

Anna List 15 oktober 2018 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8831109)
Ik neem aan dat Van Grieken met zijn 'links' doelt op Sp.a & PVDA. Rekent hij Groen ook bij zijn 'links' ?

ik neem logischerwijze aan dat Van Grieken daarmee idd Sp-a, Groen en PVDA bedoelt.

ViveLaBelgique 15 oktober 2018 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 8831001)
Tja, als het VB de vorige verkiezingen zo plat gewalst werd als een vijg, is het maar normaal dat ze nu wat dikker zijn geworden.

Niet echt. Remember LDD ? Enkel JM DD blijft van dit succes over.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be