Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Houtkachels moeten tegen 2030 helft minder uitstoten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245648)

Blue Sky 22 oktober 2018 19:50

Houtkachels moeten tegen 2030 helft minder uitstoten

Hoog tijd dat men dit eens gaat aanpakken, al is aanpakken een groot woord aangezien het een CD&V maatregel is.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...oten~aeebe15c/

Bobke 22 oktober 2018 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8838401)
Hoog tijd dat men dit eens gaat aanpakken, al is aanpakken een groot woord aangezien het een CD&V maatregel is.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...oten~aeebe15c/

Waarom niet verbieden ?

Micele 22 oktober 2018 20:09

Tegen dan is de helft al dood.... :roll:

Blue Sky 22 oktober 2018 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8838412)
Waarom niet verbieden ?

Dat lijkt me dan weer te drastisch daar de houtkachel bij sommigen de enige bron van verwarming is. Doch ik ben het er wel mee eens dat men naar een verbod moet gaan van deze zonder 2e verbrandingskamer.

CD&V is altijd bezig met te sensibiliseren tot in het oneindige, doch een aanzienlijk deel steekt gewoon zijn middenvinger op naar de anderen in de maatschappij en zal je dus nooit kunnen sensibiliseren tot milieuvriendelijke alternatieven.

Dadeemelee 22 oktober 2018 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8838456)
Dat lijkt me dan weer te drastisch daar de houtkachel bij sommigen de enige bron van verwarming is. Doch ik ben het er wel mee eens dat men naar een verbod moet gaan van deze zonder 2e verbrandingskamer.

CD&V is altijd bezig met te sensibiliseren tot in het oneindige, doch een aanzienlijk deel steekt gewoon zijn middenvinger op naar de anderen in de maatschappij en zal je dus nooit kunnen sensibiliseren tot milieuvriendelijke alternatieven.

Je kan oop kachels op lpg kopen. Veeeeeel milieuvriendelijker.

Bach 22 oktober 2018 21:53

Mogen de rijken hun open haarden in hun kastelen houden? Het is toch typisch milieu maatregelen drie kenmerken te laten hebben:

1. De industrie dient er wel bij te varen (nieuwe kachels verkopen aan de bevolking, over de milieu kost van die productie gaan we het niet hebben natuurlijk)

2. De bevolking dient te betalen.

3. De rijken dienen te mogen blijven doen wat ze doen. Dus er dienen uitwegen voorzien te worden voor hen. Bv. Tegen betaling (een peulschil voor hen) mogen ze blijven vuurtje stoken in de tuin of open haarden hebben of met dikke diesels in de centrums van steden rond rijden...)

Dat is België. Of het nu links of rechts is die in de regering zitten.

Bobke 22 oktober 2018 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8838510)
Mogen de rijken hun open haarden in hun kastelen houden? Het is toch typisch milieu maatregelen drie kenmerken te laten hebben:

1. De industrie dient er wel bij te varen (nieuwe kachels verkopen aan de bevolking, over de milieu kost van die productie gaan we het niet hebben natuurlijk)

3. De rijken dienen te mogen blijven doen wat ze doen. Dus er dienen uitwegen voorzien te worden voor hen. Bv. Tegen betaling (een peulschil voor hen) mogen ze blijven vuurtje stoken in de tuin of open haarden hebben of met dikke diesels in de centrums van steden rond rijden...)

Natuurlijk, maar ze mogen hem niet aansteken.

Hypochonder 23 oktober 2018 06:04

Daar waar er in afgelegen gebieden een houtkachel de enige bron van verwarming is hoeft men nog niet direct te verbieden. Maar in dicht bevolkte en stedelijke gebieden waar allerlei nutsvoorzieningen zijn en waar houtkachels de lucht verpesten voor zeer veel volk moest er al lang een verbod zijn.

Bach 23 oktober 2018 06:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8838519)
Natuurlijk, maar ze mogen hem niet aansteken.

Open haarden mogen wel meen ik, alhoewel ze het minste warmte creëren. Enfin. Sowieso liggen de kastelen veilig weg.

Bach 23 oktober 2018 06:26

Ik denk niet dat van houtkachels of auto's wegwerpartikelen te maken door de oude te verbieden de goede ecologische weg voorwaarts is. Binnen een paar jaren weer nieuwe normen en men kan weer een hoop kachels verkopen. En de oude laten weggooien. Waar is het idee van duurzaamheid?

Hypochonder 23 oktober 2018 06:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8838607)
Open haarden mogen wel meen ik, alhoewel ze het minste warmte creëren. Enfin. Sowieso liggen de kastelen veilig weg.

Open haarden stoten nog het meest stof van al uit.

Bach 23 oktober 2018 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8838631)
Open haarden stoten nog het meest stof van al uit.

Juist. Waarom worden die dan niet eerst aangepakt?..... Het is toch zo gezellig een paar boomstronken in zo'n kasteelhaard te duwen. Dat kunnen we niet verbieden he. Nee, we gaan het geld halen bij de armsten die nog een houtkacheltje hebben staan. Die gaan we verplichten tot een houtkachel die je op het electriciteitsnet dient aan te sluiten en lawaai maakt. En we noemen dat dan groene maatregelen.

Maar groene maatregelen die het de bevolking goedkoper maken (programmed obsolescence tegen gaan) dat lukt precies maar niet.

Het Verzet 23 oktober 2018 07:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8838611)
Ik denk niet dat van houtkachels of auto's wegwerpartikelen te maken door de oude te verbieden de goede ecologische weg voorwaarts is. Binnen een paar jaren weer nieuwe normen en men kan weer een hoop kachels verkopen. En de oude laten weggooien. Waar is het idee van duurzaamheid?

Hahaha, duurzaamheid. Da's een goei.

Nee, serieus,

Bobke 23 oktober 2018 08:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8838589)
Daar waar er in afgelegen gebieden een houtkachel de enige bron van verwarming is hoeft men nog niet direct te verbieden. Maar in dicht bevolkte en stedelijke gebieden waar allerlei nutsvoorzieningen zijn en waar houtkachels de lucht verpesten voor zeer veel volk moest er al lang een verbod zijn.

+1

Skobelev 23 oktober 2018 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8838589)

Moet ik mijn hout, van jaarlijks een 10-tal knotwilgen, dan in de tuin opstoken? Of naar het containerpark voeren?

Bobke 23 oktober 2018 08:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8838701)
Moet ik mijn hout, van jaarlijks een 10-tal knotwilgen, dan in de tuin opstoken? Of naar het containerpark voeren?

Naar het ccontainerpark voeren, de gemeentearbeiders nemen het wel mee om het thuis op te stoken.

araneus 23 oktober 2018 09:24

Ik hoorde gisteren op de radio dat ze ook een register zouden aanleggen van houtkachels en open haarden. Eens zo een register er is zal het niet lang duren vooraleer er een belasting op komt!

Micele 23 oktober 2018 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8838746)
Ik hoorde gisteren op de radio dat ze ook een register zouden aanleggen van houtkachels en open haarden. Eens zo een register er is zal het niet lang duren vooraleer er een belasting op komt!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Princi...vuiler_betaalt

Skobelev 23 oktober 2018 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 8838746)

Bon, dan gaat het achteraan op een grote hoop en de fik er in. ;-)

Blue Sky 23 oktober 2018 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8838510)

Wat de rijken of armen, de zwarten of homo's doen is irrelevant. Het gaat erom de vervuiling terug te dringen en het is hoog tijd dat men die kachels ook aanpakt. Nu reeds stoten ze 3 x zoveel stof uit als het verkeer.

Zoiets noemt men vooruitgang. In ons landje van oerconservatieve, onwetende en in hun gewoontes vastgeroeste burgers hebben nogal wat mensen het daar erg moeilijk mee.

Zie ook naar de reacties op het artikel. Huilen met de pet op.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be