Eurosceptic |
25 oktober 2018 11:44 |
Trouwen in gemeenschap van goederen
Even wat vragen over het volgende stukje
Citaat:
Erg vereenvoudigd kan men zeggen dat het wettelijk stelsel door vier basisregels geregeerd wordt:
EIGEN zijn:
alle goederen die men bezit vòòr het huwelijk.
Bijvoorbeeld: De auto van de man, zijn spaarrekening;
De bouwgrond die de man aankocht vòòr het huwelijk.
Het erfdeel dat de vrouw reeds bezit ingevolge het overlijden van haar vader vòòr het huwelijk; het kapsalon dat zij reeds uitbaat bij het aangaan van het huwelijk.
Ook eigen blijven de schulden die men vòòr het aangaan van het huwelijk reeds heeft.
EIGEN zijn:
alle goederen verworven via een nalatenschap of via een schenking.
Ook de schulden ten laste van erfenissen of schenkingen, zijn eigen schulden in het wettelijk stelsel.
GEMEENSCHAPPELIJK zijn:
alle inkomsten. Zowel beroepsinkomsten (lonen, wedden, werkloosheidsuitkeringen, ...) als inkomsten uit eigen goederen.
Voorbeelden van inkomsten uit eigen goederen zijn:
De huurgelden van een eigen woning, b.v. van de woning die geërfd werd.
De intresten van obligaties die men reeds voor het huwelijk bezat.
GEMEENSCHAPPELIJK zijn:
alle goederen waarvan niet kan bewezen worden dat ze eigen zijn van één der echtgenoten.
Alle gemeenschappelijke goederen vormen samen het gemeenschappelijk vermogen.
Hoe bewijzen de echtgenoten die gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel welke goederen tot hun eigen vermogen behoren?
Hierboven werd gezegd dat goederen waarvan de echtgenoten niet kunnen bewijzen dat ze eigen zijn, geacht worden tot de huwelijksgemeenschap te behoren.
Wenst men iets voor zich te houden, dan moet men kunnen bewijzen dat het een eigen goed is.
Het bewijs dat iets van de man dan wel van de vrouw is, zal vooral van belang zijn bij echtscheiding.
Bij echtscheiding worden de gemeenschappelijke goederen verdeeld.
Goederen die eigen zijn aan één der echtgenoten hoeven niet verdeeld te worden. Elk der echtgenoten behoudt zijn eigen goederen.
Ook als schuldeisers van één der echtgenoten beslag komen leggen, kan het van groot belang zijn dat men kan aantonen welke goederen van de andere echtgenoot zijn.
Tenslotte is het ook van belang bij het overlijden van één der partners.
De eigen goederen van de overleden echtgenoot vererven aan zijn of haar erfgenamen.
De gemeenschappelijke goederen moeten - in principe - in gelijke helften verdeeld worden tussen de erfgenamen van de eerstgestorvene en de langstlevende echtgenoot.
Bewijsregels
Het is daarom belangrijk dat men kan bewijzen dat goederen eigen zijn.
Het zijn de bewijsregels die bepalen hoe de echtgenoten kunnen bewijzen welke goederen hen eigen zijn en welke hen beiden toebehoren.
|
Dus..
Mijn vriendin bezat een woning voor het huwelijk. In het stelsel van gemeenschap van goederen, wordt die woning gezien als haar eigen bezit. Komt er ooit een scheiding, dan is het van haar.
Erfdeel verworven voor het huwelijk is ook van haar. Erft ze erna en komt er een scheiding, dan niet meer?
"Eigen zijn alle goederen verworven via nalatenschap of schenking"
Ik heb geen idee of voor het huwelijk of na het huwelijk hier van toepassing is.
Mijn ouders kunnen me bijvoorbeeld een woning nalaten, maar dat zal na mijn huwelijk zijn. Als er ooit iets gebeurt, blijft dat van mij of wordt het een gemeenschappelijk goed? En als het van mij is en ik het verhuur, is dat dan een gemeenschappelijke bron van inkomsten of eigen bron van inkomsten?
Ik zou een gekregen woning ook kunnen verkopen. Geen idee of die dan gezien wordt als een gemeenschappelijk goed of eigen goed
En dan het meest belangrijke..
Stel we kopen een woning van 250 000 euro. Die voor 80% betaald is met mijn inkomen. Komt er ooit een scheiding, dan is het 50/50?
|