Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Diesel de deur uit gedaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245729)

Henri1 27 oktober 2018 11:30

Diesel de deur uit gedaan
 
Ik heb mijn diesel EURO verkocht en een benzinewagen gekocht.

De wagen was 9,5 jaar oud en was nog in zeer goede staat (optisch en technisch).
In het licht van meer en meer emissiezones hebben we er voor gekozen afscheid te nemen en een nieuw hoofdstuk te beginnen.

Jan van den Berghe 27 oktober 2018 11:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8842820)
Ik heb mijn diesel EURO verkocht en een benzinewagen gekocht.

De wagen was 9,5 jaar oud en was nog in zeer goede staat (optisch en technisch).
In het licht van meer en meer emissiezones hebben we er voor gekozen afscheid te nemen en een nieuw hoofdstuk te beginnen.

Alles hangt er natuurlijk van af in welke mate men de wagen gebruikt en voor welke doeleinden. Onze tien jaar oude gezinswagen (een diesel) houden we nog steeds. We gebruiken die bijna uitsluitend voor de lange afstanden.

maddox 27 oktober 2018 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8842828)
Alles hangt er natuurlijk van af in welke mate men de wagen gebruikt en voor welke doeleinden. Onze tien jaar oude gezinswagen (een diesel) houden we nog steeds. We gebruiken die bijna uitsluitend voor de lange afstanden.

Tof en aardig, maar als die 10 jaar oude diesel 10 jaar voldeed aan de "normale" normen toen, is het een Euro 5. (maar je kon toen nog euro4 nieuw kopen)
Ergo, binnen 6 jaar mag je deze wagen wel gaan vervangen, omdat je dan waarschijnlijk alleen maar in kleine dorpjes en snelwegen mag rijden.


Eneuh, voor effe naar de bakker te rijden , wie gebruikt er daar nu nog een wagen voor? Zulke holbewoners zouden ze tegen de muur moeten spijkeren.

Henri1 27 oktober 2018 11:48

Ter informatie, de nieuwe benzine is een EURO 6D-Temp.

fred vanhove 27 oktober 2018 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8842838)
Tof en aardig, maar als die 10 jaar oude diesel 10 jaar voldeed aan de "normale" normen toen, is het een Euro 5. (maar je kon toen nog euro4 nieuw kopen)
Ergo, binnen 6 jaar mag je deze wagen wel gaan vervangen, omdat je dan waarschijnlijk alleen maar in kleine dorpjes en snelwegen mag rijden.


Eneuh, voor effe naar de bakker te rijden , wie gebruikt er daar nu nog een wagen voor? Zulke holbewoners zouden ze tegen de muur moeten spijkeren.

In de groeilanden zowat iedereen. Daar wordt je bestempeld als een zwakzinnige als je 50 meter te voet gaat. Die landen kennen een economische groei van tegen de 10 % als U dat iets zegt:roll:
In veel landen beginnen de gouden jaren 60 van bij ons pas nu. De ongelijkheid die jaren in de wereld heeft bestaan gaan we nu de prijs voor betalen. Daar is genoeg voor gewaarschuwd.

PS Toen ik in de humaniora zat vonden we het wel wat grappig dat omzeggens alle chinezen met een fiets reden. Nu vinden Chinezen het grappig dat wij terug met de fiets beginnen (moeten) rijden.

fred vanhove 27 oktober 2018 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8842841)
Ter informatie, de nieuwe benzine is een EURO 6D-Temp.

Daar ben je wel voor een 2 tal jaren mee gerust;-)

Jan van den Berghe 27 oktober 2018 12:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8842838)
Eneuh, voor effe naar de bakker te rijden , wie gebruikt er daar nu nog een wagen voor? Zulke holbewoners zouden ze tegen de muur moeten spijkeren.

Bijna iedereen bij de bakker hier om de hoek. Dat is het merkwaardige patroon in België. Fietsen zijn er om te koersen, om in groep met wielertoeristen te rijden, maar blijkbaar niet om drie kilometer verder op zondag je brood of boterkoeken te halen.

maddox 27 oktober 2018 12:47

Dan moeten we nog veel muren volspijkeren met troglodieten nietwaar.

Steben 27 oktober 2018 12:51

Ik ga te voet naar de bakker.

Zwitser 27 oktober 2018 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8842859)
In de groeilanden zowat iedereen. Daar wordt je bestempeld als een zwakzinnige als je 50 meter te voet gaat. Die landen kennen een economische groei van tegen de 10 % als U dat iets zegt:roll:
In veel landen beginnen de gouden jaren 60 van bij ons pas nu. De ongelijkheid die jaren in de wereld heeft bestaan gaan we nu de prijs voor betalen. Daar is genoeg voor gewaarschuwd.

PS Toen ik in de humaniora zat vonden we het wel wat grappig dat omzeggens alle chinezen met een fiets reden. Nu vinden Chinezen het grappig dat wij terug met de fiets beginnen (moeten) rijden.

De Chinesen rijden nog streeds hoofzakelijk met de fiets hoor...

In landen waar men alles op de auto gezet heeft stapt men daar nu ook van af. Zelfs de petroleumstaten zijn spoorwegen aan het aanleggen...

Mambo 27 oktober 2018 13:36

Ik heb geen hoeken met bakkers achter.

Maar ik wandel dagelijks met mijn hond.
En ik koop brood voor gans de week en steek dat in de diepvries. De bakker met goed brood zit een dorp verder.

Oma 27 oktober 2018 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8842820)
Ik heb mijn diesel EURO verkocht en een benzinewagen gekocht.

De wagen was 9,5 jaar oud en was nog in zeer goede staat (optisch en technisch).
In het licht van meer en meer emissiezones hebben we er voor gekozen afscheid te nemen en een nieuw hoofdstuk te beginnen.

Lood om oud ijzer, benzine is de volgende melkkoe en zal op termijn ook met een leugen de toegang tot lez verboden worden.
De politiek zal zoeken tot ze een stok vinden om de hond te slaan tot we met zn allen ons opnieuw met paard en kar, of enkel de benenwagen uit armoede, zullen moeten verplaatsen. Dat ziet een blinde zelfs nog wel aankomen.

fred vanhove 27 oktober 2018 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8842898)
Bijna iedereen bij de bakker hier om de hoek. Dat is het merkwaardige patroon in België. Fietsen zijn er om te koersen, om in groep met wielertoeristen te rijden, maar blijkbaar niet om drie kilometer verder op zondag je brood of boterkoeken te halen.

Zo is dat. Ik heb de tijd nog beetje gekend dat mensen in de week naar het werk fietsten en de zondag met de auto een ritje maakten. Nu rijden ze in de week overal naartoe met de auto en de zondag gaan ze met de fiets een ritje maken.

fred vanhove 27 oktober 2018 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 8842929)
De Chinesen rijden nog streeds hoofzakelijk met de fiets hoor...

In landen waar men alles op de auto gezet heeft stapt men daar nu ook van af. Zelfs de petroleumstaten zijn spoorwegen aan het aanleggen...

U dwaalt hoor. Echt waar.

In gans ZO Azië verkopen ze ieder jaar bijna 10 % meer auto's. Ik zie nergens een terugloop in de omzet.

Zelfs in Vlaanderen neemt het verkeer alleen maar toe. Ook hier steeds meer auto's ...steeds meer. Zelfs de auto's op zich worden steeds groter.

Alles wordt steeds groter meer en hoger. Ik heb het buiten af en toe een kort dipje nog nooit anders geweten in mijn (lange) leven.
Gebouwen worden hoge. Havens worden groter. Bedrijven worden groter. Schepen en vliegtuigen worden groter. Meer toeristen wereldwijd meer auto's meer vliegreizen. De economische groei is niet te stutten en zal meer dan waarschijnlijk ons ten gronde richten. Groeien is een obsessie geworden.

Wat betreft China en nog wat landen ;

China was in 2017 verantwoordelijk voor 30 procent van de wereldwijde verkoop van voertuigen - een stijging van 10 procent ten opzichte van 2007. De sterke toename van het autobezit heeft ook bijgedragen tot de verkeersopstoppingen in de belangrijkste Chinese steden.

En nog wat nieuws uit een land waar alles op de auto wordt gezet
Thailand is een autogek land. Dat blijkt maar weer nu voor het eerst in 5 jaar het aantal autoverkopen boven de 1 miljoen voertuigen uitkomt.

In de eerste negen maanden van 2018 steeg de verkoop van particuliere en bedrijfswagens met 20,3 procent naar 746.584 voertuigen, zo blijkt uit cijfers van Toyota, de grootste autofabrikant in Thailand.

De Federation of Thai Industries verwacht dat de verkoop voor het hele jaar 2018 boven de 1 miljoen uitkomt. De directeur van Nissan Motor Thailand denkt dat ook. Het consumentenvertrouwen verbetert nu er wat minder politieke onzekerheid is na de belofte dat er volgend jaar verkiezingen worden gehouden. Verwacht wordt dat de Thailand International Motor Expo die later dit jaar wordt gehouden, ook de verkoop zal stimuleren.

Mambo 27 oktober 2018 16:17

In ons land zijn er wel wat eigenaardigheden bezig.
Alle concessies of beter gezegd hoofdverdelers worden hier opgekocht door een paar hele grote groepen momenteel.
Zeker 2 Zweedse en 1 Chinese.

En ze krijgen geen keus dan te moeten verkopen aan hun.
Mes op de keel bij wijze van spreken.

maddox 27 oktober 2018 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8843071)
Zo is dat. Ik heb de tijd nog beetje gekend dat mensen in de week naar het werk fietsten en de zondag met de auto een ritje maakten. Nu rijden ze in de week overal naartoe met de auto en de zondag gaan ze met de fiets een ritje maken.

Je bent niet alleen. Voorbeeld.
Een "vrijgezellige" oom van me was de eerste in de familie met een eigen wagen.
En hij nam het op zich om met de jonge gezinnen van zijn broers en zussen dagtripjes te maken. Een dagje Blankenbergen, Kelchterhoef, zelfs educatieve trips naar het hellend Vlak van Ronquires (toen een technologisch hoogstandje, nu een verpieterd stuk beton in het midden van nergens), de stuwmeren in de Oostkantons enzoverder. Maar we konden toen wel in de wagen stappen, en er zeker van zijn dat de kilometers op de kaart, gecombineerd met de capaciteit van de wagen de tijd in beslag namen die elke vorm van logica aangaf.

Nu stap je op een weekendochtend in de wagen, en je moet al 's nachts rijden wil je hetzelfde resultaat halen.

Jan van den Berghe 27 oktober 2018 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8843269)
Je bent niet alleen. Voorbeeld.
Een "vrijgezellige" oom van me was de eerste in de familie met een eigen wagen.
En hij nam het op zich om met de jonge gezinnen van zijn broers en zussen dagtripjes te maken. Een dagje Blankenbergen, Kelchterhoef, zelfs educatieve trips naar het hellend Vlak van Ronquires (toen een technologisch hoogstandje, nu een verpieterd stuk beton in het midden van nergens), de stuwmeren in de Oostkantons enzoverder. Maar we konden toen wel in de wagen stappen, en er zeker van zijn dat de kilometers op de kaart, gecombineerd met de capaciteit van de wagen de tijd in beslag namen die elke vorm van logica aangaf.

Nu stap je op een weekendochtend in de wagen, en je moet al 's nachts rijden wil je hetzelfde resultaat halen.

Toen was uw oom natuurlijk zo goed als alleen op de weg...

Henri1 27 oktober 2018 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 8843014)
Lood om oud ijzer, benzine is de volgende melkkoe en zal op termijn ook met een leugen de toegang tot lez verboden worden.
De politiek zal zoeken tot ze een stok vinden om de hond te slaan tot we met zn allen ons opnieuw met paard en kar, of enkel de benenwagen uit armoede, zullen moeten verplaatsen. Dat ziet een blinde zelfs nog wel aankomen.

Er is op dit moment geen alternatief. De zogenaamde elektrische toekomst is geen volwaardig alternatief.

maddox 27 oktober 2018 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8843304)
Toen was uw oom natuurlijk zo goed als alleen op de weg...

Klopt, en werd er me geleerd dat er 9 000 000 Belgen waren , en 4,5 miljard mensen.

Jan van den Berghe 27 oktober 2018 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8843312)
Er is op dit moment geen alternatief. De zogenaamde elektrische toekomst is geen volwaardig alternatief.

Veel hangt uiteindelijk af van je persoonlijke mobiliteit. Daar de meeste mensen maar weinig kilometers doen, is een elektrische wagen ongetwijfel d een optie.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be