Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Levenslange gevangenisstraf terug invoeren? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245744)

eno2 28 oktober 2018 11:07

Levenslange gevangenisstraf terug invoeren?

Alleen Nederland kent nog levenslange gevangenisstraf in Europa.
Ik heb me altijd blauw geergerd aan de democratie die de doodstraf afschaft (waar ik het mee eens ben) en die niet weet te vervangen door effectief levenslange gevangenisstraffen
Citaat:

Levenslange gevangenisstraf is in de meeste landen de hoogste straf die door een rechtbank kan worden opgelegd. Dit impliceert dat een veroordeelde gevangengezet wordt tot zijn levenseinde, maar de meeste landen kennen een regeling voor voorwaardelijke invrijheidstelling.[1] Alleen de doodstraf geldt als een zwaardere straf, maar die wordt in veel landen niet meer toegepast. Nederland is het enige land in de Europese Unie waar een levenslange gevangenisstraf ook daadwerkelijk levenslang betekent, al zijn ook in Nederland uitzonderingen mogelijk.

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft uitspraken gedaan waaruit blijkt dat het de tenuitvoerlegging van een levenslange gevangenisstraf als een inhumane behandeling ziet in de zin van artikel 3 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM), als er juridisch en feitelijk geen perspectief op invrijheidstelling wordt geboden.[2] Het Hof oordeelt dat de Europese lidstaten aan (levens)langgestraften perspectief moeten bieden door verlofmogelijkheden (indien verantwoord) en een beoordelingsmoment voor vroegtijdige invrijheidstelling.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Levens...evangenisstraf

Over die zogenaamde 'inhumane behandeling' valt wel een en ander te zeggen...

maddox 28 oktober 2018 11:51

Goed zot, levenslang iemand in een peperdure slechte hotelkamer duwen.

Als iemand dingen heeft uitgevreten die een levenslange verwijdering uit de maatschappij vergen, dan is het volgens mij een betere optie die veroordeeld misdadiger een keuze te geven.
1) Levenslange dwangarbeid.
2) Vrijwillige orgaandonatie.

reservespeler 28 oktober 2018 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8843531)

Als iemand dingen heeft uitgevreten die een levenslange verwijdering uit de maatschappij vergen, dan is het volgens mij een betere optie die veroordeeld misdadiger een keuze te geven.

Je kan hem natuurlijk ook vragen om zelf zijn straftijd te verkorten.
Is in zo'n gevallen (uitzichtloos) een klein beetje hulp ook wettig?

alice 28 oktober 2018 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8843536)

Tja...veel mensen horen gewoon niet in een gevangenis thuis. Je zou ze op boerderijen moeten zetten, een vak leren, voor jezelf zorgen, voor anderen zorgen..Nu leren ze eerder hun netwerk verbreden en hoe zinloos overleven is.
Kun je beter voor de wat ruimere levensstijl gaan.

Maar een ander gedeelte is gewoon gestoord. Die bovenkamer tikt niet zoals het moet. Ze blijven door hun gedrag een risico. Sociopaten, seks misdrijven, mensen en kinderhandel. Wat doe je daarmee? Loslaten? Geen goed plan dus ja, ter beschikking stellen van de staat zoals in Nederland wat hier internering is zou veel ruimer moeten zijn maar dan wel gekoppeld aan een menswaardig bestaan. met liefst werk en structuur. Een leven vanuit de basis. Maar nooit buiten de muren, levenslang vast.

maddox 28 oktober 2018 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8843536)

Wat denkt u wat vrijwillige orgaandonatie inhoud?

Hypochonder 28 oktober 2018 12:33

Vraag is of een levenslange gevangenisstraf meer afschrikt dan 30 jaar. In de VS heb je in sommige staten de doodstraf maar toch is er nergens meer misdaad en criminaliteit dan in de VS... Ik ben meer voor een verbod op kinderen kweken voor marginalen en ander genetische misbaksels.

dalibor 28 oktober 2018 12:35

Citaat:

Dan is het niet vrijwillig he.

maddox 28 oktober 2018 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8843573)
Dan is het niet vrijwillig he.

Het is een eigen keuze.
Wat al meer is dan met de uitgevoerd doodstraf of echte levenslang.

Mambo 28 oktober 2018 13:32

Citaat:

Er zijn landen die organen van hun gedetineerden pakken.
Hebben ze een oog of nier nodig, stappen ze in een cel bij de passende donor en plukken ze een oog of nier
Tussendoor houden ze die levend om verse organen te hebben.

Ps...ze worden zelfs niet verdoofd.

En ze houden van volle cellen. Dus om het even wat ze plukken de mensen van straat en sluiten ze op.
Altijd schuldig.

De annex moet draaien.
Daar halen ze veel geld uit.

Denk dus maar eens na of je dit echt wilt.

Pps de ogen plukken ze met een soeplepel.

Mambo 28 oktober 2018 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8843548)
Tja...veel mensen horen gewoon niet in een gevangenis thuis. Je zou ze op boerderijen moeten zetten, een vak leren, voor jezelf zorgen, voor anderen zorgen..Nu leren ze eerder hun netwerk verbreden en hoe zinloos overleven is.
Kun je beter voor de wat ruimere levensstijl gaan.

Maar een ander gedeelte is gewoon gestoord. Die bovenkamer tikt niet zoals het moet. Ze blijven door hun gedrag een risico. Sociopaten, seks misdrijven, mensen en kinderhandel. Wat doe je daarmee? Loslaten? Geen goed plan dus ja, ter beschikking stellen van de staat zoals in Nederland wat hier internering is zou veel ruimer moeten zijn maar dan wel gekoppeld aan een menswaardig bestaan. met liefst werk en structuur. Een leven vanuit de basis. Maar nooit buiten de muren, levenslang vast.

België heeft boerderijen waar exclusief gevangenen werken.

En in andere gevangenissen veel werkhuizen waar ze in werken.

Mensen denken altijd dat het hotels zijn.

Waarom?
Zo dom?

alice 28 oktober 2018 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8843633)
België heeft boerderijen waar exclusief gevangenen werken.

En in andere gevangenissen veel werkhuizen waar ze in werken.

Mensen denken altijd dat het hotels zijn.

Waarom?
Zo dom?

Ik ben nog nooit in een gevangenis geweest, voor andere dan professionele redenen. ;-)
Dus waarom u dan onmiddellijk" dom" roept, begrijp ik niet. Wat ik zag waren bepaald geen boerderijen. Maar mocht u beter weten, vertel!

Een hotel? Dat zou ik het niet noemen, wel de kortste weg naar meer criminaliteit. Toch voor "economische" criminelen, waaronder druggebruikers. Die jongens die hun uitkering wat aanvullen...draaideurcriminelen.

Mambo 28 oktober 2018 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8843639)
Ik ben nog nooit in een gevangenis geweest, voor andere dan professionele redenen. ;-)
Dus waarom u dan onmiddellijk" dom" roept, begrijp ik niet. Wat ik zag waren bepaald geen boerderijen. Maar mocht u beter weten, vertel!

Een hotel? Dat zou ik het niet noemen, wel de kortste weg naar meer criminaliteit. Toch voor "economische" criminelen, waaronder druggebruikers. Die jongens die hun uitkering wat aanvullen...draaideurcriminelen.

Ik zeg "dom" want het is al een miljard keer uitgelegd hoe het zit.

En toch vallen we steeds in een soort repetive herhaling van alles wat het niet is.

Zo stilletjes aan begint het op " dom" te lijken.

alice 28 oktober 2018 15:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8843718)
Ik zeg "dom" want het is al een miljard keer uitgelegd hoe het zit.

En toch vallen we steeds in een soort repetive herhaling van alles wat het niet is.

Zo stilletjes aan begint het op " dom" te lijken.

Ik kan me niet herinneren ooit over die onderwerp het met u gehad te hebben, maar prima hoor, ik noteer dan dat volgens u een gevangenis een soort happy and funnyfarm is?
Dat daar nog iemand weg wilt;-)

Mambo 28 oktober 2018 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8843728)
Ik kan me niet herinneren ooit over die onderwerp het met u gehad te hebben, maar prima hoor, ik noteer dan dat volgens u een gevangenis een soort happy and funnyfarm is?
Dat daar nog iemand weg wilt;-)

Nee nu draait u alles om.

Xenophon 28 oktober 2018 15:26

Gevangenen moeten afzien, er is teveel luxe in de gevangenis.

Ik heb zelfs eens gehoord dat als ze geld hebben ze een TV toestel kunnen huren van de gevangenis om naar te kijken.

alice 28 oktober 2018 15:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8843736)
Nee nu draait u alles om.

Echt? Hoezo?

alice 28 oktober 2018 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8843751)
Gevangenen moeten afzien, er is teveel luxe in de gevangenis.

Ik heb zelfs eens gehoord dat als ze geld hebben ze een TV toestel kunnen huren van de gevangenis om naar te kijken.

Ik vind dat je daarvoor niet zou moeten betalen.
En het idee dat op water en brood zetten helpt is wat achterhaald. Denk dat je beter van het moment gebruik maakt om hen te leren vissen. Waarmee ik bedoel, voor zichzelf zorgen .

Xenophon 28 oktober 2018 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8843756)
Ik vind dat je daarvoor niet zou moeten betalen.
En het idee dat op water en brood zetten helpt is wat achterhaald. Denk dat je beter van het moment gebruik maakt om hen te leren vissen. Waarmee ik bedoel, voor zichzelf zorgen .

Ik denk dat je zou verschieten wat voor een commerce er allemaal voorvalt in de gevangenis.
TV, huren of kopen, al naar gelang de gevangenis.
Tandpasta, kopen of geen tandpasta.
Scheerschuim, scheermesjes, shampoo en dergelijke meer, kopen of niet scheren.

Krijgen doe je niets, kopen kan alles. Van Playstation tot desktop of laptop, muziekinstallaties allerhande enzovoort.

En het is allemaal maar een beetje duurder dan in de winkel.

Waarom denk je dat de boekhouding van de gevangenis volledig zwart is?

alice 28 oktober 2018 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8843776)
Ik denk dat je zou verschieten wat voor een commerce er allemaal voorvalt in de gevangenis.
TV, huren of kopen, al naar gelang de gevangenis.
Tandpasta, kopen of geen tandpasta.
Scheerschuim, scheermesjes, shampoo en dergelijke meer, kopen of niet scheren.

Krijgen doe je niets, kopen kan alles. Van Playstation tot desktop of laptop, muziekinstallaties allerhande enzovoort.

En het is allemaal maar een beetje duurder dan in de winkel.

Waarom denk je dat de boekhouding van de gevangenis volledig zwart is?

Geen idee of een gevangenis ene zwarte boekhouding heeft, maar dat je basiszaken, en een tv is dan geen luxe vind ik, moet betalen vind ik niet kloppen. Dat je moet erken wel, geef ze het minimumloon voor halve dagen werk en voor de rest iets leren!

Anders het veld op met een bol aan je been en patatten rooien! ;-)

Xenophon 28 oktober 2018 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8843782)
Geen idee of een gevangenis ene zwarte boekhouding heeft, maar dat je basiszaken, en een tv is dan geen luxe vind ik, moet betalen vind ik niet kloppen. Dat je moet erken wel, geef ze het minimumloon voor halve dagen werk en voor de rest iets leren!

Anders het veld op met een bol aan je been en patatten rooien! ;-)

Leren? Daar is geen geld voor.

Minimumloon? Mensen in de gevangenis werken de hele week lang voor een paar €.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be