Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   De Bijbel en de vrouw (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245940)

Steben 9 november 2018 17:38

De Bijbel en de vrouw

Graag even aandacht voor deze voortreffelijk opsomming:

http://www.debijbelzegt.nl/vrouw.htm

harriechristus 10 november 2018 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8854234)

Ik krijg bij de link de boodschap: FORBIDDEN.

Als dat soms jouw bedoeling is?

Jan van den Berghe 10 november 2018 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8854234)

Hoe relevant is het uit de (historische) context trekken van bepaalde elementen uit de bijbel, vooral als je weet dat niet van toepassing zijn op jodendom en christendom?

reservespeler 10 november 2018 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8854681)
Hoe relevant is het uit de (historische) context trekken van bepaalde elementen uit de bijbel, vooral als je weet dat niet van toepassing zijn op jodendom en christendom?

Waren de joodse en christelijke mannen dan te dom?

Piero 10 november 2018 13:42

Citaat:

Hoe relevant is een reactie die kant nog wal raakt?

Jan van den Berghe 10 november 2018 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8854693)
Waren de joodse en christelijke mannen dan te dom?

Wie niet de begrijpt wat de bijbel is en hoe je die verzameling geschriften moet benaderen, kan niet tot begrip komen. Laat staan als je dan nog eens kleine stukjes tekst uit de context haalt.

harriechristus 10 november 2018 14:20

De vrouw was een zondares vanaf den beginne, aangezet door de Duivel die God zelf is.
God schiep de Vrouw zelf uit zijn zondige Geest.
De oude Bijbel is een patriarchaal en dictatoriaal boekwerk uit de oude tijd.
Beter lees de Nieuwe Bijbel van harriechristus, de enige die de waarheid weet.

Amen.

Aton 10 november 2018 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8854706)
Wie niet de begrijpt wat de bijbel is en hoe je die verzameling geschriften moet benaderen, kan niet tot begrip komen. Laat staan als je dan nog eens kleine stukjes tekst uit de context haalt.

Vooral de eerste kerkvaders waren daar meesters in.

Jan van den Berghe 10 november 2018 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 8854765)
Vooral de eerste kerkvaders waren daar meesters in.

De kerkvaders hadden altijd de eerlijkheid om de drieledige bijbeluitleg te kaderen. M.a.w. wat allegorisch werd gelezen, werd niet neergezet als contextueel lezen.

Steben 10 november 2018 14:51

Citaat:

Ja Jan, je weet maar al te goed dat de doelgroep van deze link te posten overduidelijk de modieuze islamhaters zijn. Deze maken van een geërodeerde berg een polder, terwijl het een grote heuvel is.

Jan van den Berghe 10 november 2018 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8854767)
Ja Jan, je weet maar al te goed dat de doelgroep van deze link te posten overduidelijk de modieuze islamhaters zijn. Deze maken van een geërodeerde berg een polder, terwijl het een grote heuvel is.

Ik ben ook geen vriend van de islam. Ik sta zelfs heel kritisch tegenover die religie. En waarom ook niet?

Steben 10 november 2018 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8854775)
Ik ben ook geen vriend van de islam. Ik sta zelfs heel kritisch tegenover die religie. En waarom ook niet?

Uiteraard, ik sta kritisch omdat het een religie is.
Maar het is een fabeltje om islam voor te stellen als niet interpreteerbaar in tegenstelling tot het christendom. De bijbel en de koran staan beide vol met compleet onaanvaardbare uitspraken en stellingen.

U noemt dat "toepassing" van het christendom. Ik noem dat slijtage, aanpassing en verzwakking. Er is niet zoiets als een intrinsiek imploderend karakter van de bijbel en een expansionistisch karakter van de koran. Dat is mainstream bij islamhaters. Integendeel, de koran staat - voor zover ik hier mag spreken in naam van geleerden in het thema - voller met contradicties dan de bijbel, grotendeels door slechte redactie en vertalingen.

Jan van den Berghe 10 november 2018 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8854785)
U noemt dat "toepassing" van het christendom. Ik noem dat slijtage, aanpassing en verzwakking. Er is niet zoiets als een intrinsiek imploderend karakter van de bijbel en een expansionistisch karakter van de koran. Dat is mainstream bij islamhaters. Integendeel, de koran staat - voor zover ik hier mag spreken in naam van geleerden in het thema - voller met contradicties dan de bijbel, grotendeels door slechte redactie en vertalingen.

Slijtage? Aanpassing? Verzwakking? Heel wat van de OT-regels (denk aan spijswetten) werden nooit door de christenen toegepast (of slechts door een onbeduidende minderheid).

Ik weet niet goed wie u eigenlijk bedoelt met "islamhaters".

Jan van den Berghe 10 november 2018 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8854785)
Uiteraard, ik sta kritisch omdat het een religie is.
Maar het is een fabeltje om islam voor te stellen als niet interpreteerbaar in tegenstelling tot het christendom. De bijbel en de koran staan beide vol met compleet onaanvaardbare uitspraken en stellingen.

De grote fout die men hierbij maakt, is de ontbreken van de context. Bijbel noch koran zweven in het luchtledige. Ze zijn ingebed in een bepaalde lezing. Dan moet men kijken naar de toepassing en hoe een bepaalde lezing mainstream is of niet.

Steben 10 november 2018 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8854797)
Slijtage? Aanpassing? Verzwakking? Heel wat van de OT-regels (denk aan spijswetten) werden nooit door de christenen toegepast (of slechts door een onbeduidende minderheid).

Maar wel joden.

Citaat:

Ik weet niet goed wie u eigenlijk bedoelt met "islamhaters".
Maar jawel. Alle met allergische schrikreacties als ze koran, islam en moslim lezen.

Jan van den Berghe 10 november 2018 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8854809)
Maar wel joden.

Welke Joden passen de strafbepalingen uit Numeri nog toe?

Jan van den Berghe 10 november 2018 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8854809)
Maar jawel. Alle met allergische schrikreacties als ze koran, islam en moslim lezen.

Als u vooroordelen wil bestrijden, begin dan niet met een ander. "Islamhater" vind ik weer zo'n belachelijk etiket dat eigenlijk maar één doel heeft: de discussie af te blokken.

Steben 10 november 2018 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8854825)
Welke Joden passen de strafbepalingen uit Numeri nog toe?

U schrijft "werden nooit door christenen" ik bedoel "werden wel door anderen"

Steben 10 november 2018 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8854829)
Als u vooroordelen wil bestrijden, begin dan niet met een ander. "Islamhater" vind ik weer zo'n belachelijk etiket dat eigenlijk maar één doel heeft: de discussie af te blokken.

Iemand die de islam haat is geen islamhater?
Iemand die schrik heeft is dat dan geen islamvrezer?

Jan van den Berghe 10 november 2018 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8854831)
U schrijft "werden nooit door christenen" ik bedoel "werden wel door anderen"

Geen enkele Joodse stroming past de strafbepalingen uit Numeri toe. Al eeuwen.

Daarom is het uit de context rukken van citaten (zowel binnen de bijbel als binnen de geloofsgemeenschap) een gebrek aan intellectuele eerlijkheid.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be