Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De verdere banalisering en commercialisering van onze waarden: singles day (https://forum.politics.be/showthread.php?t=245950)

1000 miles 10 november 2018 10:16

De verdere banalisering en commercialisering van onze waarden: singles day
 
bron:https://www.hln.be/geld/consument/on...w.google.be%2F

Tot over enkele jaren kon men moeiteloos van hoogdag naar hoogdag toeleven, was er een vrij goede regelmaat in alle activiteiten.
Je kon "genieten" van deze eerder uitzonderlijke gebeurtenissen.
Elk dorp en stad had zijn jaarlijkse kermis, braderij, kerstshoppen (in december),...en dat was het..de rest was ernaartoe leven...

Tegenwoordig is alle bullshit goed om de mensen meer rond de oren te slaan..dag in dag uit....Halloween, Black Friday, nu singles day... zaken die totaal niets met onze cultuur te maken hebben, die letterijk opgeklopt worden tot evenement "om naar uit te kijken".
Ze worden uit hun context getrokken om ons mee murw te slaan in reclame in de media...met als enige doel om toch maar meer te verkopen (wat we ondertussen grotendeels doen, maar eerder in het buitenland..hoe ironisch).
Kerstproducten staan van in de zomer in de rekken, paasproducten worden na nieuwjaar reeds aangeprijsd en ga zo maar door....

Uiteindelijk hebben alle zogenoemde "marketeers " die o.a. de Vlerick Business School en Uniefs uitspuwen er voor gezorgd dat onze eigenheid en cultuur de grond ingeboord wordt ten voordele van platte commercie.

Er is bitter weinig originaliteit of meerwaarde bij het kopiëren van evenementen uit het buitenland en hier op de markt te gooien.. ongetwijfeld tegen wil en dank van een groot deel van de bevolking...maar ja...who cares wat de bevolking denkt..
Waar onze buurlanden nog belang aan hechten én wat hun natie onderscheid van de anderen is bij ons reeds lang met de grond gelijk gemaakt....het respect voor vaste waarden, voor de bevolking....
België een bananenrepubliek....?
Meer dan ooit zou ik zeggen...en dit wordt met deze zever van "singles day" nog maar eens bewezen.

fcal 10 november 2018 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles (Bericht 8854568)
bron:https://www.hln.be/geld/consument/on...w.google.be%2F

Tot over enkele jaren kon men moeiteloos van hoogdag naar hoogdag toeleven, was er een vrij goede regelmaat in alle activiteiten.
Je kon "genieten" van deze eerder uitzonderlijke gebeurtenissen.
Elk dorp en stad had zijn jaarlijkse kermis, braderij, kerstshoppen (in december),...en dat was het..de rest was ernaartoe leven...

Tegenwoordig is alle bullshit goed om de mensen meer rond de oren te slaan..dag in dag uit....Halloween, Black Friday, nu singles day... zaken die totaal niets met onze cultuur te maken hebben, die letterijk opgeklopt worden tot evenement "om naar uit te kijken".
Ze worden uit hun context getrokken om ons mee murw te slaan in reclame in de media...met als enige doel om toch maar meer te verkopen (wat we ondertussen grotendeels doen, maar eerder in het buitenland..hoe ironisch).
Kerstproducten staan van in de zomer in de rekken, paasproducten worden na nieuwjaar reeds aangeprijsd en ga zo maar door....

Uiteindelijk hebben alle zogenoemde "marketeers " die o.a. de Vlerick Business School en Uniefs uitspuwen er voor gezorgd dat onze eigenheid en cultuur de grond ingeboord wordt ten voordele van platte commercie.

Er is bitter weinig originaliteit of meerwaarde bij het kopiëren van evenementen uit het buitenland en hier op de markt te gooien.. ongetwijfeld tegen wil en dank van een groot deel van de bevolking...maar ja...who cares wat de bevolking denkt..
Waar onze buurlanden nog belang aan hechten én wat hun natie onderscheid van de anderen is bij ons reeds lang met de grond gelijk gemaakt....het respect voor vaste waarden, voor de bevolking....
België een bananenrepubliek....?
Meer dan ooit zou ik zeggen...en dit wordt met deze zever van "singles day" nog maar eens bewezen.

U hebt waarschijnlijk geen benul wat voor deerlijk lot "singles" of alleenstaanden beschoren is. Bezoek eens een asielcentrum en u zult meteen kunnen merken hoe de vele jonge mannen beknot worden in hun allesoverheersende naastenliefde. In de asociale maatschappij waarin ze terecht komen, worden ze geconfronteerd met racisme en discriminatie. Daarom is het goed dat er op 18 december een "Internationale Dag van de Migrant" bestaat en dat op 16 november een "Internationale Dag van de Verdraagzaamheid" georganiseerd wordt.

Wat is er op tegen dat er op 6 maart de "Werelddag van de logopedist(e)" plaats vindt? Onze koningin Mathilde is een logopediste, wil u haar beledigen?
Wat is er treffender dan dat er op 25 april de "Internationale Dag van de blinde Geleidehond" georganiseerd wordt of op 20 september de "Werelddag Dementie"? Enz ...

Zeus 10 november 2018 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles (Bericht 8854568)
bron:https://www.hln.be/geld/consument/on...w.google.be%2F

Tot over enkele jaren kon men moeiteloos van hoogdag naar hoogdag toeleven, was er een vrij goede regelmaat in alle activiteiten.
Je kon "genieten" van deze eerder uitzonderlijke gebeurtenissen.
Elk dorp en stad had zijn jaarlijkse kermis, braderij, kerstshoppen (in december),...en dat was het..de rest was ernaartoe leven...

Tegenwoordig is alle bullshit goed om de mensen meer rond de oren te slaan..dag in dag uit....Halloween, Black Friday, nu singles day... zaken die totaal niets met onze cultuur te maken hebben, die letterijk opgeklopt worden tot evenement "om naar uit te kijken".
Ze worden uit hun context getrokken om ons mee murw te slaan in reclame in de media...met als enige doel om toch maar meer te verkopen (wat we ondertussen grotendeels doen, maar eerder in het buitenland..hoe ironisch).
Kerstproducten staan van in de zomer in de rekken, paasproducten worden na nieuwjaar reeds aangeprijsd en ga zo maar door....

Uiteindelijk hebben alle zogenoemde "marketeers " die o.a. de Vlerick Business School en Uniefs uitspuwen er voor gezorgd dat onze eigenheid en cultuur de grond ingeboord wordt ten voordele van platte commercie.

Er is bitter weinig originaliteit of meerwaarde bij het kopiëren van evenementen uit het buitenland en hier op de markt te gooien.. ongetwijfeld tegen wil en dank van een groot deel van de bevolking...maar ja...who cares wat de bevolking denkt..
Waar onze buurlanden nog belang aan hechten én wat hun natie onderscheid van de anderen is bij ons reeds lang met de grond gelijk gemaakt....het respect voor vaste waarden, voor de bevolking....
België een bananenrepubliek....?

Meer dan ooit zou ik zeggen...en dit wordt met deze zever van "singles day" nog maar eens bewezen.

Alsof het overnemen van buitenlandse commerciële acties een louter Belgisch fenomeen is :roll: In de rest van Europa doen ze ook mee aan Singles Day, Black Friday of Cyber Monday.

En als die dingen al een bedreiging vormen voor uw eigenheid, tja...dan moet je je gaan afvragen of je cultuur wel iets waard was.

Xenophon 10 november 2018 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8854620)
Alsof het overnemen van buitenlandse commerciële acties een louter Belgisch fenomeen is :roll: In de rest van Europa doen ze ook mee aan Singles Day, Black Friday of Cyber Monday.

En als die dingen al een bedreiging vormen voor uw eigenheid, tja...dan moet je je gaan afvragen of je cultuur wel iets waard was.

Eén van uw kameraden, hm... Tavek denk ik, die wist ons deze week te vertellen dat die cultuur helemaal niet bestaat.

Dus er is wat tegenspraak, want als hij niet bestaat dan kan hij ook niet onder bedreiging vallen.

ViveLaBelgique 10 november 2018 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8854620)
Alsof het overnemen van buitenlandse commerciële acties een louter Belgisch fenomeen is :roll: In de rest van Europa doen ze ook mee aan Singles Day, Black Friday of Cyber Monday.

En als die dingen al een bedreiging vormen voor uw eigenheid, tja...dan moet je je gaan afvragen of je cultuur wel iets waard was.

Dit is de spijtige realiteit. Zelfs onze Sinterklaas is de zwarte piet en de allochtone Kerstman doet zijn intrede in de kleuren van een Amerikaans frisdrankmerk.

Boduo 10 november 2018 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8854781)
Dit is de spijtige realiteit. Zelfs onze Sinterklaas is de zwarte piet en de allochtone Kerstman doet zijn intrede in de kleuren van een Amerikaans frisdrankmerk.

Zelfs het voetbal is gecommercialiseerd...

Gipsy 10 november 2018 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 8854620)
Alsof het overnemen van buitenlandse commerciële acties een louter Belgisch fenomeen is :roll: In de rest van Europa doen ze ook mee aan Singles Day, Black Friday of Cyber Monday.

En als die dingen al een bedreiging vormen voor uw eigenheid, tja...dan moet je je gaan afvragen of je cultuur wel iets waard was.


In China is de beste verkoopsdag op de online platforms zoals Alibaba de topdag die alle records breekt.
https://www.theverge.com/2017/11/11/...y-cyber-monday

Guinevere 10 november 2018 21:21

Een cultuur is toch onderhevig aan veranderingen?
Bv. Sinterklaas, met de kadootjes en chocola etc, hoelang wordt dat in feite zo gevierd? En het bestaat nog steeds trouwens. Dat geldt ook voor braderijen, de jaarlijkse kermis, kerstshoppen,... En het ene is al wat commerciëler dan het andere, maar ik denk dat echt 'shoppen' niemand onderdeel van eender welke cultuur beschouwd.

Drosamadaris 11 november 2018 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles (Bericht 8854568)
bron:https://www.hln.be/geld/consument/on...w.google.be%2F

Tot over enkele jaren kon men moeiteloos van hoogdag naar hoogdag toeleven, was er een vrij goede regelmaat in alle activiteiten.
Je kon "genieten" van deze eerder uitzonderlijke gebeurtenissen.
Elk dorp en stad had zijn jaarlijkse kermis, braderij, kerstshoppen (in december),...en dat was het..de rest was ernaartoe leven...

Tegenwoordig is alle bullshit goed om de mensen meer rond de oren te slaan..dag in dag uit....Halloween, Black Friday, nu singles day... zaken die totaal niets met onze cultuur te maken hebben, die letterijk opgeklopt worden tot evenement "om naar uit te kijken".
Ze worden uit hun context getrokken om ons mee murw te slaan in reclame in de media...met als enige doel om toch maar meer te verkopen (wat we ondertussen grotendeels doen, maar eerder in het buitenland..hoe ironisch).
Kerstproducten staan van in de zomer in de rekken, paasproducten worden na nieuwjaar reeds aangeprijsd en ga zo maar door....

Uiteindelijk hebben alle zogenoemde "marketeers " die o.a. de Vlerick Business School en Uniefs uitspuwen er voor gezorgd dat onze eigenheid en cultuur de grond ingeboord wordt ten voordele van platte commercie.

Er is bitter weinig originaliteit of meerwaarde bij het kopiëren van evenementen uit het buitenland en hier op de markt te gooien.. ongetwijfeld tegen wil en dank van een groot deel van de bevolking...maar ja...who cares wat de bevolking denkt..
Waar onze buurlanden nog belang aan hechten én wat hun natie onderscheid van de anderen is bij ons reeds lang met de grond gelijk gemaakt....het respect voor vaste waarden, voor de bevolking....
België een bananenrepubliek....?
Meer dan ooit zou ik zeggen...en dit wordt met deze zever van "singles day" nog maar eens bewezen.

De jaarlijkse kermis? De braderij? Deel van cultuur en vaste waarden? :lol::lol::lol:

djimi 11 november 2018 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8855200)
Een cultuur is toch onderhevig aan veranderingen?
...

De ene al wat meer dan de andere.

Veel hangt af van de mate van openheid & flexibiliteit van de cultuur in kwestie, en de dragers ervan.

Ook de intensiteit en kwaliteit van de contacten met andere culturen speelt een rol, alsmede het algemene ontwikkelingsniveau binnen de cultuur die al dan niet aan veranderingen onderhevig zou zijn.

Gipsy 11 november 2018 11:07

Op zich vind ik Singles Day een schitterende reactie op het zeemzoete commerciële gedoe rond St Valentijn (unieke kans voor de vrouwen hun partner te pluimen), Pasen, Kerst, Nieuwjaar, Vaderdag, Moederdag etc waar vrijgezellen totaal uit de picture zijn. Dit is een reactie geweest die een ongekende navolging heeft gekregen.

Universalia 11 november 2018 11:22

Ik ben al jaar- en dag single maar ik voel mij nu niet direct genoodzaakt om dat te gaan 'vieren' met andere singles op de vrijgezellendag.

Gewoon het zoveelste commerciële gedoe.

Van mij mag dat, ik heb er geen probleem mee.

Het is een handel zoals vele feestdagen dat zijn.

Vlad 11 november 2018 11:36

Ik las deze week ergens dat singledag uit China komt overwaaien. Daar is die gecreëerd nadat de overheid vollebak op porno, seksspeeltjes (nepvagina's, sekspoppen, ...) en games is gaan inzetten door het teveel aan single mannen (éénkindpolitiek) en het daaruit volgende risico op revolutie.

Gipsy 11 november 2018 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8855493)
Ik las deze week ergens dat singledag uit China komt overwaaien. Daar is die gecreëerd nadat de overheid vollebak op porno, seksspeeltjes (nepvagina's, sekspoppen, ...) en games is gaan inzetten door het teveel aan single mannen (éénkindpolitiek) en het daaruit volgende risico op revolutie.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland...-day~a417650b/

Zolang het maar opbrengt.

TREBRON 11 november 2018 14:35

Hetzelfde als met voetbal. Vroeger was er een "voetbalseizoen". Nu moet er alle weken een match voor het zoveelste Championsding gespeeld worden.
Geld , geld en nog eens meer geld moet er binnenkomen al moeten we voor elke dag een feest voorzien worden..………

Vlad 11 november 2018 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 8855590)

Ik sla twee dingen door elkaar heb ik de indruk (of onze media brengen fakenews).

dpg 11 november 2018 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 1000 miles (Bericht 8854568)
bron:https://www.hln.be/geld/consument/on...w.google.be%2F

Tot over enkele jaren kon men moeiteloos van hoogdag naar hoogdag toeleven, was er een vrij goede regelmaat in alle activiteiten.
Je kon "genieten" van deze eerder uitzonderlijke gebeurtenissen.
Elk dorp en stad had zijn jaarlijkse kermis, braderij, kerstshoppen (in december),...en dat was het..de rest was ernaartoe leven...

Tegenwoordig is alle bullshit goed om de mensen meer rond de oren te slaan..dag in dag uit....Halloween, Black Friday, nu singles day... zaken die totaal niets met onze cultuur te maken hebben, die letterijk opgeklopt worden tot evenement "om naar uit te kijken".
Ze worden uit hun context getrokken om ons mee murw te slaan in reclame in de media...met als enige doel om toch maar meer te verkopen (wat we ondertussen grotendeels doen, maar eerder in het buitenland..hoe ironisch).
Kerstproducten staan van in de zomer in de rekken, paasproducten worden na nieuwjaar reeds aangeprijsd en ga zo maar door....

Uiteindelijk hebben alle zogenoemde "marketeers " die o.a. de Vlerick Business School en Uniefs uitspuwen er voor gezorgd dat onze eigenheid en cultuur de grond ingeboord wordt ten voordele van platte commercie.

Er is bitter weinig originaliteit of meerwaarde bij het kopiëren van evenementen uit het buitenland en hier op de markt te gooien.. ongetwijfeld tegen wil en dank van een groot deel van de bevolking...maar ja...who cares wat de bevolking denkt..
Waar onze buurlanden nog belang aan hechten én wat hun natie onderscheid van de anderen is bij ons reeds lang met de grond gelijk gemaakt....het respect voor vaste waarden, voor de bevolking....
België een bananenrepubliek....?
Meer dan ooit zou ik zeggen...en dit wordt met deze zever van "singles day" nog maar eens bewezen.

Je bent de kerstmarkten vergeten :-D :-D :-D

dpg 11 november 2018 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8854647)
Eén van uw kameraden, hm... Tavek denk ik, die wist ons deze week te vertellen dat die cultuur helemaal niet bestaat.

Dus er is wat tegenspraak, want als hij niet bestaat dan kan hij ook niet onder bedreiging vallen.

Alleen gaten kunt ge vullen, en gezien er geen "vlaamsche cultuur" bestaat, is dat gat alleen nog goed om met import cultuur te vinden.

Gipsy 11 november 2018 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 8855851)
Ik sla twee dingen door elkaar heb ik de indruk (of onze media brengen fakenews).

Het laatste waar de Chinezen aan denken is een revolutie. Ze zijn veel te druk bezig om te profiteren van de materialistische geneugten. Op alle gebieden is China het land ter wereld waar het grootste verbruikers en groei potentieel zit. Weze het auto's, luxeproducten, reizen, eender welk verbruik of product. China is nummer één en ze houden van Westerse producten. De beste klanten nu in de Parijse luxewinkels, mode, juwelen, alle duurste producten zijn de Chinezen. Revolutie pourquoi? Ook voor de minder begoede Chinezen is de koopkracht drastisch toegenomen. Men hoeft maar een shopping straat in China af te lopen om te zien hoe iedereen koopt en consumeert.

djimi 11 november 2018 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 8855859)
Alleen gaten kunt ge vullen, en gezien er geen "vlaamsche cultuur" bestaat, is dat gat alleen nog goed om met import cultuur te vinden.

Zou u zo goed willen zijn de wetenschappelijke studie(s) waarvan dat de conclusie is hier te publiceren, of er op z'n minst een internetlink naar op te geven?

Dank bij voorbaat,

"djimi"


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be