Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Dure parkeerplaatsen voor vervuilende wagens... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246009)

Micele 14 november 2018 10:31

Dure parkeerplaatsen voor vervuilende wagens...
 
Helsinki 2017:
Citaat:

https://www.hel.fi/helsinki/en/maps-...oisten_alennus

Parking fees for low-emission cars

The City of Helsinki will grant a 50 percent discount on parking fees to low-emission passenger cars and light quadricycles run entirely by electricity. The discount applies to street parking in zones 1 and 2.
London 2018:
Citaat:

https://www.fleetnews.co.uk/news/car...arking-charges

City of London introduces emissions-based parking charges

15/08/2018
Antwerpen (dagpas?) enz... :-D

Info Europa: http://nl.urbanaccessregulations.eu/

praha 20 november 2018 22:55

Waarom zou je vervuilende auto's duurder laten parkeren dan 'schone' wagens ?
Dat houdt geen steek hé...ge wilt ze net zo snel niet langer laten rondrijden
Lijkt me eerder een verdoken vorm van extra taksen en.of belonen van diegenen die overschakelen naar een minder vervuilende auto

Wat denk je van het volgende ?
Gratis en eerst rechthebbende op een plek ...om ze vooral geen meter extra te laten bollen.

Micele 20 november 2018 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 8863771)
Lijkt me eerder een verdoken vorm van extra taksen en.of belonen van diegenen die overschakelen naar een minder vervuilende auto

Dat is de bedoeling.

Citaat:

The initiative is meant to incentivise motorists to make more environmentally friendly choices and improve air quality across the Square Mile, by reducing nitrogen oxides and harmful particulates.

Mambo 20 november 2018 23:52

Schone wagens op schone parkeerplaatsen met een schoon oplader.
Dat gaat niet gratis zijn.

Bach 21 november 2018 00:10

De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen.

De schoofzak 21 november 2018 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8863799)
De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen.

Gemeenschapsgerichte partijen voorzien voor zo'n dingen overgangsmaatregelen.
Verder moet ge eens nakijken welke verschillen in verkeerstaxen allerhande er zijn, tussen grotere (voor rijken dus) en kleinere (voor armen dus) wagens.

Ik kan er van meespreken met mijn 2.200 diesel.

Micele 21 november 2018 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8863799)
De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen.

Nog ene die excuses zoekt die er geen zijn.

Neen, diegene die een vuile nieuwe auto kopen of een ocassiewagen - voor de grootstad - worden niet beloond met een goedkopere parkeerplaats. :-P

Een reden te meer eens na te denken als je een nieuwe wagen koopt of een occasie. De volgende keer toch eens naar de cijfers kijken hoeveel die verbruikt en wat die allemaal uitstoot.

Daarvoor heb je hersenen meegekregen, en bovendien is er schoolplicht. lol.

Wat begrijp je niet aan dit tabelletje voor de stad Helsinki?

The criteria which are valid from the beginning of 2017 are presented in the following table.


1. Minstens euronorm 5 is al helemaal geen probleem, dat zijn wagens die ondertussen 9 jaar oud zijn:


2. max 100 g/CO2 is al wat moeilijker, dan beperkt men zich toch kleine lichte wagens, eerder stadswagens dus. Daarvoor die bepaalde kernstadsparkeerplaatsen.
maar ook 100 g/CO2 zijn er voldoende kleine wagens:
Hier tien stuk die 6 jaar oud zijn:
https://www.anwb.nl/binaries/content...n_anwb_def.pdf

fred vanhove 21 november 2018 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8863913)
Gemeenschapsgerichte partijen voorzien voor zo'n dingen overgangsmaatregelen.
Verder moet ge eens nakijken welke verschillen in verkeerstaxen allerhande er zijn, tussen grotere (voor rijken dus) en kleinere (voor armen dus) wagens.

Ik kan er van meespreken met mijn 2.200 diesel.

Rijke mensen betalen geen verkeerstaks. Die betaalt de gemeenschap voor hun. Allerlei fiscale constructies zijn daar voor opgezet. Of denk jij nu echt dat een bedrijfsleider taks gewoon uit eigen zak betaalt ?
Informeer U daarover eens bij uw gemeenschapspartij. In de Range Rover kringen van Brasschaat weten ze daar meer over;-)

Micele 21 november 2018 10:12

vervolg, ik heb in het totaal 37 wagenmodellen via de ANWB website gevonden die minstens 6 jaar oud zijn, euro 5 hebben en minder dan 100 g CO2 op papier hebben.

in de downloads pdf:

https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2012...-zuinige-autos

"Arme , of beter zuinige mensen" kopen vooral zuinige wagens die goedkoop zijn in onderhoud. Occassies ook. 37 stuks gevonden. :-P

Helaas moet ik de 22 sjoemeldiesels daarvan schrappen want de grens is daar 50 g/km CO2 dat kunnen enkel zeer zeldene dieselhybrides halen.

Blijft nog altijd 15 benzinemodellen over
10 : https://www.anwb.nl/binaries/content...n_anwb_def.pdf
+5 : https://www.anwb.nl/binaries/content...n_anwb_def.pdf

... en vooral ook spotgoedkope en zeer zuinige in verbruik en onderhoud.

(sjoemel) diesel is sowieso een ramp in koud stadsverkeer en korte ritten,verbruik en uitstoot verdubbelt.
https://www.link2fleet.be/vab-%C2%93...n-drama%C2%94/
details: http://www.profacility.be/piclib/bib...00000517NL.pdf

En veel extra kosten met reparaties (egr-klep en roetfilter), de risicokost bij een diesel bij korte verplaatsingen uitgelegd, reeds in 2006:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/b360143061222
details: https://www.vab.be/~/media/vab/files...sel.ashx?la=nl

- - - -


Ai ai het topic is alweer naar de knoppen, men begint weer over bedrijfswagens en salariswagens te lullen, het lievelingsonderwerp van de Vlaam. Particulieren bestaan namelijk niet in België. Doodgezwegen.

fox 21 november 2018 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8863935)
Rijke mensen betalen geen verkeerstaks. Die betaalt de gemeenschap voor hun. Allerlei fiscale constructies zijn daar voor opgezet. Of denk jij nu echt dat een bedrijfsleider taks gewoon uit eigen zak betaalt ?
Informeer U daarover eens bij uw gemeenschapspartij. In de Range Rover kringen van Brasschaat weten ze daar meer over;-)

Niet alleen de zijne, maar ook die van veel van zijn werknemers.

Blue Sky 21 november 2018 21:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8863799)
De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen.

Tja, ofwel trek je de rode kaart ofwel de groene.

Ik ben voorstander van de groene; iedereen gelijk voor de wet. Het is niet omdat de ene armer is dan de andere dat daardoor het recht zou krijgen toebedeeld om meer te mogen vervuilen ... Dat leidt helemaal nergens toe en is integendeel contraproductief.

Micele 21 november 2018 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8864606)
Tja, ofwel trek je de rode kaart ofwel de groene.

Ik ben voorstander van de groene; iedereen gelijk voor de wet. Het is niet omdat de ene armer is dan de andere dat daardoor het recht zou krijgen toebedeeld om meer te mogen vervuilen ... Dat leidt helemaal nergens toe en is integendeel contraproductief.

"Arme mensen" kopen zich kleine zuinige benzines, die vind je al onder 5000 € in occasie, nieuw onder 10.000 €, en daar mag men in elke LEZ mee binnen, men wordt zelfs beloond met goedkopere parkeerplaatsen volgens topic.

Bovendien het goedkoopste in onderhoudskosten, taksen, verzekering enz...

praha 21 november 2018 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8863793)
Schone wagens op schone parkeerplaatsen met een schoon oplader.
Dat gaat niet gratis zijn.

lol
Met een poetsvrouw die af en toe over laadpost met de stofdoek gaat om de fijne stofdeeltjes van al die vervuilers wat te verwijderen ;-)

praha 21 november 2018 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8863799)
De armeren die niet zomaar een nieuwe auto kunnen kopen dienen de milieuecrisis te betalen in neoliberale maatschappijen.

zo is dat

praha 21 november 2018 22:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 8863913)
Gemeenschapsgerichte partijen voorzien voor zo'n dingen overgangsmaatregelen.
Verder moet ge eens nakijken welke verschillen in verkeerstaxen allerhande er zijn, tussen grotere (voor rijken dus) en kleinere (voor armen dus) wagens.

Ik kan er van meespreken met mijn 2.200 diesel.

tjah .. ge zegt het zelf ergens h"
Die maatregel ( grotere cilinderauto -> zwaardere wagen & duurdere ) werkt als een tang op een varken als het diesels betreft.

praha 21 november 2018 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8864606)
Tja, ofwel trek je de rode kaart ofwel de groene.

Ik ben voorstander van de groene; iedereen gelijk voor de wet. Het is niet omdat de ene armer is dan de andere dat daardoor het recht zou krijgen toebedeeld om meer te mogen vervuilen ... Dat leidt helemaal nergens toe en is integendeel contraproductief.

... er zit anders zowat een hele regenboog tussen rood & groen zenne

Wat ik daarmee wil zeggen is als milieu ( een gezamenlijke bekommernis )de echte bekommernis is dan zorgt ge ervoor dat het arsenaal aan vervuilende wagens zo snel mogelijk wordt opgedoekt.
Wat ontraden en nog vele jaren wat geld innen door allerhande pestmaatregelen (die ge als minder financieel dragende partij bijna verplicht zijt de slikken -> er zijn nog van die voorbeelden : isolatie, zonnepanelen, etc) die dan moeten dienen om het zaakje (euheum) 'op te kuizen', de Europese boetes te betalen, innoveringen te doen naar heel schone technologie, etc zouden beter gebruikt worden als subsidies om iedereen zo snel mogelijk een paar treden hoger te zetten op die schone ladder.

Bach 21 november 2018 23:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 8864606)
Tja, ofwel trek je de rode kaart ofwel de groene.

Ik ben voorstander van de groene; iedereen gelijk voor de wet. Het is niet omdat de ene armer is dan de andere dat daardoor het recht zou krijgen toebedeeld om meer te mogen vervuilen ... Dat leidt helemaal nergens toe en is integendeel contraproductief.

Het omgekeerde is het geval. Het soort van maatregelen dat groen bevoorkeurt laten steeds een achterpoortje voor degenen met veel geld om door te doen met hun vervuiling, om zich niet aan te hoeven passen. Heb je een dikke vervuilende diesel...geen nood. Je betaalt een peulschil per keer en je mag in de lage emisie zones rond rijden. Wil je als rijke vuurtje stoken. Geen probleem als je tuin groot genoeg is rond je estate (niet dat dat een zak uitmaakt voor het milieu). Heb je een open haard voor hele boomstronken en totaal inefficiënt maar wel gezellig. Geen probleem. Betaal gewoon de vergunning (die natuurlijk te zwaar zal wegen voor de arme) en je mag verder doen. Dus ja. De kleinste schouders dienen de zwaarste lasten te dragen en de rijken hebben geen stimulans om hun vervuilend gedrag te veranderen. Ze mogen legaal blijven verder doen en groen heeft daar geen probleem mee.

En natuurlijk kan men wel het milieu beschermen op een manier die de mensen niet in het zak zet en de staatskassen en zakken van de grootindustrieëlen vult. Bijvoorbeeld door de geprogrammeerde overbodigheid van producten aan te pakken. Bijvoorbeeld door limieten te zetten op nieuwe auto's die verkocht worden in plaats van de auto industrie te stimuleren via milieu maatregelen die de bevolking verplicht nieuwe autos te kopen. Enzovoort. Blijkbaar doet groen dat niet en dat zegt iets over hun luxe status.

Groen is de milieubox fase ook nooit ontgroeit.

praha 21 november 2018 23:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8864701)
"Arme mensen" kopen zich kleine zuinige benzines, die vind je al onder 5000 € in occasie, nieuw onder 10.000 €, en daar mag men in elke LEZ mee binnen, men wordt zelfs beloond met goedkopere parkeerplaatsen volgens topic.

Bovendien het goedkoopste in onderhoudskosten, taksen, verzekering enz...

Klopt allemaal .. maar je zal maar zitten met dien vervuilende diesel
Dus voor armere mensen is dat kiezen tussen cholera en de pest

In the end... als ge alle meer taksen, onderhoud, verbruik, etc bijeen telt dan had ge de knoop al lang moeten doorhakken...maar die grote som moet er wel liggen om dat te doen.
Da's nu eenmaal het triestige aan de hele zaak... 'armere mensen' dienen zichzelf vaak noodgedwongen nog wat armer te maken omdat ze niet draagkrachtig genoeg zijn voor een groter investering

praha 21 november 2018 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 8864744)
Het omgekeerde is het geval. Het soort van maatregelen dat groen bevoorkeurt laten steeds een achterpoortje voor degenen met veel geld om door te doen met hun vervuiling, om zich niet aan te hoeven passen. Heb je een dikke vervuilende diesel...geen nood. Je betaalt een peulschil per keer en je mag in de lage emisie zones rond rijden. Wil je als rijke vuurtje stoken. Geen probleem als je tuin groot genoeg is rond je estate (niet dat dat een zak uitmaakt voor het milieu). Heb je een open haard voor hele boomstronken en totaal inefficiënt maq wel gezellig. Geen probleem. Betaal gewoon de vergunning (die natuurlijk te zwaar zal wegen voor de arme) en je mag verder doen. Dus ja. De kleinste schouders dienen de zwaarste lasten te dragen en de rijken hebben geen stimulans om hun vervuilend gedrag te veranderen. En groen heeft daar geen probleem mee. Integendeel. Ze zouden nog een subsidie geven indien een dure Tesla koopt.

ja & neen

Het probleem stelt zich steeds dat als ge een gedrag wilt wijzigen door het financieel af te willen straffen dat diegenen die bijna genoodzaakt ( het zal maar je enigste verwarmingsbron zijn ) zijn dat gedrag te stellen het relatief zwaar gaan bezuren en diegenen die zowat alle alternatieven binnen bereik kunnen hebben maar dat gedrag stellen enkel omdat ze dat willen nauwelijks geraakt worden.

Bach 21 november 2018 23:34

Hoe wordt euronorm voor voertuigen bepaald? Is dat enkel de uitstoot of wordt rekening gehouden met bv cilinderinhoud?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be