Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Zwarte Piet is er nog! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246066)

andev 17 november 2018 16:01

Zwarte Piet is er nog!

Citaat:

In heel Nederland zijn dit weekend demonstraties bij de aankomst van Sinterklaas. Tijdens de landelijke intocht zaterdag in de gemeente Zaanstad gaat het goed, maar op kleinere evenementen maakten sommigen duidelijk dat ze de aanwezigheid van anti-Zwart Piet-activisten niet op prijs wisten te stellen.

Kick Out Zwarte Piet (KOZP) mijdt dit jaar de landelijke intocht, maar gaat elders betogen. Zo vinden er onder meer demonstraties plaats in Den Haag, Rotterdam, Dokkum, Groningen, Eindhoven, Apeldoorn, Den Helder, Weesp en Maassluis. De actievoerders hebben speciale plekken toegewezen gekregen waar ze mogen staan.

In Groningen zorgde dat alvast voor problemen. Daar had een groep hooligans van de lokale voetbalploeg de plaats van de activisten ingepalmd. Ze daagden ook de politie uit, wat voor een grimmige sfeer zorgde. Ook in Eindhoven was er een gelijkaardig incident. Een twintigtal sympathisanten van KOZP werd opgewacht door zo'n 250 leden van de harde kern van voetbalploeg PSV.
uit DSonline
Inderdaad, goed dat men hier en daar en hopelijk dus ook in ons land onze vreemde indringers duidelijk maakt dat hun gezever over "zwarte pieten" voldoende is geweest...
Het is al meer dan wel dat men ze hier opvangt, de meesten volledig op onze kosten, ze moeten ons echt nog niet de wet komen stellen ook! Nog eens: er is zoveel in "hun landen" dat zou moeten veranderd worden, dat ze zich maar daar mee bezig houden! Misschien hoeven ze daarna niet meer "op de vlucht te slaan" en het hier komen verpesten.

Ke Nan 17 november 2018 16:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 8860378)
Inderdaad, goed dat men hier en daar en hopelijk dus ook in ons land onze vreemde indringers duidelijk maakt dat hun gezever over "zwarte pieten" voldoende is geweest...
Het is al meer dan wel dat men ze hier opvangt, de meesten volledig op onze kosten, ze moeten ons echt nog niet de wet komen stellen ook! Nog eens: er is zoveel in "hun landen" dat zou moeten veranderd worden, dat ze zich maar daar mee bezig houden! Misschien hoeven ze daarna niet meer "op de vlucht te slaan" en het hier komen verpesten.

Het ongenoegen over Zwarte Piet komt eigenlijk niet van 'nieuwe' inwijkelingen maar vooral uit een andere hoek. De koloniale perikelen van Nederland en België hebben ons opgezadeld met donkere Afrikaantjes hier ten lande. En die mensen maken nu terecht van hun oren.

Bobke 17 november 2018 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 8860453)
Het ongenoegen over Zwarte Piet komt eigenlijk niet van 'nieuwe' inwijkelingen maar vooral uit een andere hoek. De koloniale perikelen van Nederland en België hebben ons opgezadeld met donkere Afrikaantjes hier ten lande. En die mensen maken nu terecht van hun oren.

Waarom terecht ?
De geschiedenis is niet te herschrijven hoor.

Zipper 17 november 2018 18:12

Citaat:

Ik zou niet weten waarom terecht. Toen ik nog in Brussel woonde, ging een Congolese (toen nog Zaïrese, maar soit) buurman geheel vrijwillig voor Zwarte Piet "spelen" bij de lokale kruidenier.

dalibor 17 november 2018 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8860515)
Ik zou niet weten waarom terecht. Toen ik nog in Brussel woonde, ging een Congolese (toen nog Zaïrese, maar soit) buurman geheel vrijwillig voor Zwarte Piet "spelen" bij de lokale kruidenier.

Voor zover ik daar zicht op heb, komt de scherpe tegenstand eerder van de Afro-Caraïbische gemeenschap in Nederland dan van Afrikanen. Daardoor is het bij ons ook veel minder een discussie dan in Nederland.

Zonder me een expert terzake te noemen heb ik de indruk dat Afrikanen veel relaxter zijn in verband met zwarte piet dan mensen van Caraïbische origine.

Zipper 17 november 2018 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8860531)
Voor zover ik daar zicht op heb, komt de scherpe tegenstand eerder van de Afro-Caraïbische gemeenschap in Nederland dan van Afrikanen. Daardoor is het bij ons ook veel minder een discussie dan in Nederland.

Zonder me een expert terzake te noemen heb ik de indruk dat Afrikanen veel relaxter zijn in verband met zwarte piet dan mensen van Caraïbische origine.

Voor zover het ook geen islamieten zijn (Somalië, Senegal...), zijn zwarte Afrikanen de aangenaamste niet-Europese immigranten die ik ervaren heb in Brussel. Af en toe wat luidruchtig (die kunnen niet gewoon praten, dat is altijd half roepen), maar verder weinig problemen, dit itt islamieten.

Diego Raga 17 november 2018 19:17

Citaat:

Als ze dan toch zo van hun oren maken vanwege ‘koloniale perikelen’, waarom zeuren ze dan niet over de duizend jaar oudere zwarte slavenhandel door moslims, notabene mede ondersteund door zwarte stamhoofden, waar x-tig meer zwarte slachtoffers door zijn gevallen ?

praha 17 november 2018 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga (Bericht 8860586)
Als ze dan toch zo van hun oren maken vanwege ‘koloniale perikelen’, waarom zeuren ze dan niet over de duizend jaar oudere zwarte slavenhandel door moslims, notabene mede ondersteund door zwarte stamhoofden, waar x-tig meer zwarte slachtoffers door zijn gevallen ?

Misschien omdat er geen soortgelijk jaarlijks evenement is vanuit de moslimgemeenschap die dat 'promoot'* ?

* Allez zo zien of voelen blijkbaar de tegenstanders dat

Eerlijk gezegd vind ik dat gewoon een potje gezever over een fictief (zoals die hier wordt opgedragen) personage die geïnspireerd is op de bisschop Nicolaas van Myra maar waarvan de vormgeving mede ontstaan is in een eerder koloniaal verleden.

trouwens islamieten met een kleurke zouden meer reden hebben :
"De kledingstijl is mogelijk gebaseerd op werkkleding van 16e-eeuwse Moorse pages die in Spanje werkzaam waren als bedienden."

"De zak en roede zijn accessoires die eerder door Sinterklaas ingezet werden"
De Sint is niet doorheen de hele geschiedenis de grote kindervriend geweest

praha 17 november 2018 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8860499)
Waarom terecht ?
De geschiedenis is niet te herschrijven hoor.

Juist ja

In feite is het gewoonweg belachelijk.
Van iemand die bekommerd is vanwege de racistische symboliek of het lot van de zwarten tijdens de slavernij motieven maar wie het zelf nooit aan de lijve heeft mogen ondervinden zou nét belang hechten aan iets dat ons blijvend doet herinneren

DewareJakob 17 november 2018 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 8860604)
Misschien omdat er geen soortgelijk jaarlijks evenement is vanuit de moslimgemeenschap die dat 'promoot'* ?

Eerlijk gezegd vind ik dat gewoon een potje gezever over een fictief (zoals die hier wordt opgedragen) personage die geïnspireerd is op de bisschop Nicolaas van Myra maar waarvan de vormgeving mede ontstaan is in een eerder koloniaal verleden.

"De kledingstijl is mogelijk gebaseerd op werkkleding van 16e-eeuwse Moorse pages die in Spanje werkzaam waren als bedienden."

wie een hond wil slaan, vindt altijd wel een stok.
Misschien moet het sprookje de wolf en de zeven geitjes ook eens herbekeken worden. Zou ook kunnen refereren naar onkiese zaken die in sommige middens blijkbaar gangbaar zijn. Wie is de wolf? Wie zijn de geitjes?..

praha 17 november 2018 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8860611)
Misschien moet het sprookje de wolf en de zeven geitjes ook eens herbekeken worden. Zou ook kunnen refereren naar onkiese zaken die in sommige middens blijkbaar gangbaar zijn. Wie is de wolf? Wie zijn de geitjes?..

juist ja

Volgens mij is heel dat boek boek van de gebroeders Grimm ( is het een verhaal van hen btw ? ) niet zo koosjer... het racisme en vrouwenhaat alsmede de de seksuele toespelingen druipen ervan af.

Gewoon verbieden dien handel ;-)

Bobke 17 november 2018 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8860611)

Waarschijnlijk is dat het geval bij alle sprookjes.
Sneeuwwitje, het meisje met de zwavelstokjes, klein duimpje ........

DewareJakob 17 november 2018 20:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8860617)

Een reden om sprookjes te verbieden?

Bobke 17 november 2018 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8860622)
Een reden om sprookjes te verbieden?

Vooral de sprookje waarin God de hoofdrol speelt ?

praha 17 november 2018 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8860617)

ja sorry hé maar zeg nu zelf die titels spreken toch voor zichzelf

sneeuwwitje en de zeven dwergen ? :? -> dat gaat duidelijk over een cocaïnesletje dat zich even laat pakken voor een volgend lijntje ;-)
het meisje met de zwavelstokjes ? :? & klein duimpje ? -> dat spreekt voor zich hé

Gewoon verbieden dien handel.
En dat men dat dan ooit aan kinderen heeft voorgelezen vlak voor het slapengaan.... niet moeilijk dat onze maatschappij zo decadent is geworden

praha 17 november 2018 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8860628)
Vooral de sprookje waarin God de hoofdrol speelt ?

Ja... dan nog liever een heks die twee kinderen wilt braden in de oven
Tenslotte kan je dat ook niet zo kwalijk noemen ...ze zat al maanden op een dieet van giftige paddenstoelen wegens iets beter

Bobke 17 november 2018 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 8860634)
Ja... dan nog liever een heks die twee kinderen wilt braden in de oven
Tenslotte kan je dat ook niet zo kwalijk noemen ...ze zat al maanden op een dieet van giftige paddenstoelen wegens iets beter

:lol:
Hoewel, de kinderen moorden tenminste elkaar niet uit.

Diego Raga 18 november 2018 16:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 8860604)

Ok, maar los van dat jaarlijkse kinderfeest zie ik uitsluitend kritiek op blanke slavenhandelaars/kolonisten, terwijl er in alle talen wordt gezwegen over de bijdrage daarvan door moslims en zwarten zelf.
Ik vind dat hedendaagse progressieve stilzwijgen over de Moorse en zwarte partners in crime dan ook discriminerend, tov die laatste groepen. ;-)

Jan van den Berghe 18 november 2018 17:17

Citaat:

Hoezo? Wat is er terecht aan hun opmerking? Waaruit blijkt dat de folklore met zwarte piet een racistische uiting zou zijn tegenover de huidige zwarten (van wie er bij mijn weten ook een flink deel gewoon werden geadopteerd werden en niets te maken hebben met welk koloniaal verleden dan ook)?

Jan van den Berghe 18 november 2018 17:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 8860531)

Ik denk dat het sterk overdreven is om een hele gemeenschap dat aan te wrijven. Het gaat maar om een deel van die mensen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be