![]() |
LED-spots extra.
Ik heb 12V LED-spots die aangesloten zijn op 2 opgespannen stalen kabels.
De kabels zijn aangesloten op een 12V transformator. Ik zou echter graag enkele spots meer op die kabel hangen. Nu heb ik nog zo'n ongebruikte set liggen dus die spots kan ik daarvoor gebruiken. Maar mijn vraag is; kan ik zonder problemen enkele spots bij hangen op die kabels of krijg ik dan problemen door overbelasting ofzo? Ik zou niet graag over enkele dagen mijn brandverzekering moeten aanspreken omdat de transfo overhit is geraakt. Is er een manier om te berekenen hoeveel spots zo'n transfo aankan? Of maakt dat niet uit en kan ik spots bijhangen zo veel ik wil? |
Voor alle duidelijkheid: het gaat om een vergelijkbaar systeem:
![]() |
Led zal wel gaan, dat verbrukt bijna niets. Kijk eens op de transfo hoeveel Watt er aan mag?(I=P/U)
|
Normaal staat aangegeven hoeveel VA de transfo kan leveren.
Tel het wattage van al uw lampen op, dat moet lager liggen dan de aanduiding VA. |
Hang daar gewoon een ballonnetje van 100 Watt.
|
Citaat:
|
Citaat:
het mysterie der elektriciteit, het laatste echte wonder in onze wereld! :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als het zo'n oud systeem met 3 halogeenspotjes was, heb je een 12V 15A of 20A transfo.
Da's minstens 180W beschikbaar. Een ferme LED lamp in een aanvaardbaar formaat is zo'n 12W, Je kan er dus 12 dikke jongens aanhangen. En eerder 20 als je met normaal formaat LED spotjes werkt. |
Let wel op met wisselspanning of gelijkspanning.
Groot verschil, zeker bij led's. |
Citaat:
Voor de elektronica die de spanningsregeling voor de LEDs doet wel. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb hier leds liggen van 12Volt DC. Led spots van 12 Volt zijn naar mijn weten ook altijd 12 V DC. Werk je met led strips, heb je ook 12V DC nodig hé. |
Citaat:
|
Altijd opletten met zo'n spots.
Zeker als je ze van de kerstman krijgt... ![]() ps: sorry.... De Winterman. :p |
Citaat:
|
Citaat:
![]() |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be