Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Kristof Calvo: ‘Schaf senaat en provincies af’ (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246215)

Universalia 25 november 2018 21:45

Kristof Calvo: ‘Schaf senaat en provincies af’

Kristof Calvo: ‘Schaf senaat en provincies af’

Citaat:

‘Er zijn in dit land veel te veel beroepspolitici,’ zei Kristof Calvo (Groen) deze namiddag aan VTM Nieuws.
Citaat:

‘Na de volgende verkiezingen in 2019 moeten er heel wat mandaten en niveaus sneuvelen,’ zei Calvo vanmiddag
Het eerste wat ik dacht toen ik het artikel las was 'Roer géén str... (<- invuloefening) want ... :roll:

Libro 25 november 2018 22:11

Alleen spijtig dat 1)Groen indertijd tegen de afschaffing van de senaat heeft gestemd en 2)Calvo nu gewoon een voorstel van N-VA herkauwt (en Groen daarmee eigenlijk belachelijk maakt).

eno2 25 november 2018 22:14

Schaf België af.

Maar daar heeft de unitaire Calvo geen oortjes naar...

Hij zou eerder de deelparlementen afschaffen.

Als ik nog moest stemmen (ik heb de papieren niet aangevraagd) zou ik na decennnia mijn stem moeten verschuiven door die gast.

Universalia 25 november 2018 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8867698)
Alleen spijtig dat 1)Groen indertijd tegen de afschaffing van de senaat heeft gestemd en 2)Calvo nu gewoon een voorstel van N-VA herkauwt (en Groen daarmee eigenlijk belachelijk maakt).

Er moet iets zwaar op de maag gelegen hebben bij Calvo laten we daar alvast van uit gaan. :-)

Jan van den Berghe 26 november 2018 00:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8867698)

Dat klopt niet echt. Al vele jaren geleden heeft men vanuit Groen ook de omvorming van de provincies voorgesteld. Min of meer gelijktijdig met het voorstel van de N-VA. Die laatste partij wil de provincies eigenlijk gewoon afschaffen, terwijl er bij Groen het voorstel leeft om stads- en plattelandsgewesten te creëren.

Doomy 26 november 2018 05:40

Nog zo ene uit de provincie Antwerpen die eens gaat zeggen wat goed is voor de "boerkes" van West-Vlaanderen en Limburg. Heeft hij al ooit eens de mening van de Westvlamingen en Limburgers gevraagd? Zou hij het aandurven om hen in een referendum over de afschaffing van hun provincies te laten stemmen?

Veel kans dat die dit NIET willen. Al was het maar omdat ze voor hun streekontwikkeling vaak meer gehad hebben aan hun provinciebestuur dan aan de Vlaamse/Groot-Antwerpse en Belgische/Groot-Brusselse overheid die enkel maar in Antwerpen en Brussel zijn geïnteresseerd. Feit is dat N-VA -die de provincies wil afschaffen- het bij de laatste lokale verkiezingen erg slecht heeft gedaan in West-Vlaanderen. Daar ziet men hen teveel als de partij van Antwerpen, die wil hebben dat alles naar Antwerpen gaat.

Skobelev 26 november 2018 06:34

Senaat, ok, en schaf Calvo meteen ook maar af.

Vlad 26 november 2018 07:38

Calvo is een populist :rofl:

Steben 26 november 2018 10:48

Voor een groot stuk wel ja

TREBRON 26 november 2018 11:29

1) Calvo pikt ongegeneerd een idee van NV-A;
2) Calvo vind dat er teveel politiekers zijn.
3) Als er al teveel zijn, waarom wil hij er zelf één worden????????????????????????

De gemuilkorfde 26 november 2018 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Doomy (Bericht 8867781)
Nog zo ene uit de provincie Antwerpen die eens gaat zeggen wat goed is voor de "boerkes" van West-Vlaanderen en Limburg. Heeft hij al ooit eens de mening van de Westvlamingen en Limburgers gevraagd? Zou hij het aandurven om hen in een referendum over de afschaffing van hun provincies te laten stemmen?

Veel kans dat die dit NIET willen. Al was het maar omdat ze voor hun streekontwikkeling vaak meer gehad hebben aan hun provinciebestuur dan aan de Vlaamse/Groot-Antwerpse en Belgische/Groot-Brusselse overheid die enkel maar in Antwerpen en Brussel zijn geïnteresseerd. Feit is dat N-VA -die de provincies wil afschaffen- het bij de laatste lokale verkiezingen erg slecht heeft gedaan in West-Vlaanderen. Daar ziet men hen teveel als de partij van Antwerpen, die wil hebben dat alles naar Antwerpen gaat.

Ik ben West-Vlaming (geboren en getogen, op een boogscheut van Kortrijk).
Ik ben vóór de afschaffing van de provincies, en van de Senaat.
Er zijn teveel niveaus in België, er zijn teveel politici, en er zijn teveel politieke benoemingen.
Afschaffen die handel, en ook de subsidies aan de partijen mogen dan ferm teruggeschroefd worden.
Geef de politici een normale werkloosheidsvergoeding, en schaf die terugtredingsvergoeding af, die pipo's krijgen dat ook als ze vrijwillig weggaan!

Voila, nu heeft de mening van een West-Vlaming.

PS : ik heb deze keer Vlaams Belang (provincie), en ... Vooruit! (gemeente) gestemd.

Hypochonder 26 november 2018 11:43

Schaf Calvo en bij uitbreiding de hele linkse zooi in één beweging af aub. Zo doorzichtig als pompwater dit voorstel zo met de verkiezingen in aantocht. Calvo en zijn partij teren op dergelijke parlementen, instellingen en organismen dus wat zou dit gemeend zijn.

reservespeler 26 november 2018 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8867755)
Dat klopt niet echt. Al vele jaren geleden heeft men vanuit Groen ook de omvorming van de provincies voorgesteld. Min of meer gelijktijdig met het voorstel van de N-VA. Die laatste partij wil de provincies eigenlijk gewoon afschaffen, terwijl er bij Groen het voorstel leeft om stads- en plattelandsgewesten te creëren.

Dat laatste leeft er bij de N-VA ook.
Herinner u de vrijwillige fusies.

reservespeler 26 november 2018 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 8868006)
Ik ben West-Vlaming (geboren en getogen, op een boogscheut van Kortrijk).
Ik ben vóór de afschaffing van de provincies, en van de Senaat.
Er zijn teveel niveaus in België, er zijn teveel politici, en er zijn teveel politieke benoemingen.
Afschaffen die handel, en ook de subsidies aan de partijen mogen dan ferm teruggeschroefd worden.
Geef de politici een normale werkloosheidsvergoeding, en schaf die terugtredingsvergoeding af, die pipo's krijgen dat ook als ze vrijwillig weggaan!

Voila, nu heeft de mening van een West-Vlaming.

PS : ik heb deze keer Vlaams Belang (provincie), en ... Vooruit! (gemeente) gestemd.

Niet slim om op vooruit te stemmen.

Subsidies aan partijen mogen inderdaad veel minder, voorstel van de N-VA.
N-VA wilde de besparingen door de afslanking van de senaat in de staatskas houden, de andere partijen wilden dat verdelen onder de politieke partijen.

De gemuilkorfde 26 november 2018 12:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8868013)

Als N-VA in de meerderheid zit, en je bent niet echt tevreden met het beleid, en Vlaams Belang komt niet op, dan heb je zoveel mogelijkheden niet, hee.

Libro 26 november 2018 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 8868005)
1) Calvo pikt ongegeneerd een idee van NV-A;
2) Calvo vind dat er teveel politiekers zijn.
3) Als er al teveel zijn, waarom wil hij er zelf één worden????????????????????????

Één van de commentaren op zijn hersenscheet is net dat hij zelf een beroepspoliticus is.

Anna List 26 november 2018 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8868063)
Één van de commentaren op zijn hersenscheet is net dat hij zelf een beroepspoliticus is.

voor 400.000 € stopt m ook heb ik gehoord. ;-)

DewareJakob 26 november 2018 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8868063)

En ooit een (andere) job!

quercus 26 november 2018 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8868089)
En ooit een (andere) job!

Wat wil je. Hij heeft een diploma van "Master in de Politieke Communicatie". Dus een blablabla diploma.

Boduo 26 november 2018 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8868013)

Subsidies aan partijen mogen inderdaad veel minder, voorstel van de N-VA.
N-VA wilde de besparingen door de afslanking van de senaat in de staatskas houden, de andere partijen wilden dat verdelen onder de politieke partijen.

Zowel de senaat als de provincies afslanken

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be