andev |
3 december 2018 10:45 |
Ons onderwijs naar de dieperik.
Citaat:
Tachtig procent van de Vlaamse leerkrachten is er stellig van overtuigd: het niveau van ons onderwijs tuimelt naar beneden. Eén op de zes leerkrachten spreekt zelfs van een sterke daling. Het is de ontnuchterende conclusie van de eerste aflevering in onze Grote Lerarenenquête, door onderzoeksbureau iVOX uitgevoerd in opdracht van Het Nieuwsblad. Liefst 2.920 leerkrachten vulden de bevraging in.
uit Nieuwsblad online
|
Een spijtige maar belangrijke evolutie in onze maatschappij die verder en later ook zijn gevolgen zal hebben...
Reeds van in de jaren zeventig is men beginnen knoeien met de "uitvinding" van het VSO (Vernieuwd Secondair Onderwijs). Het lesgeven dat zoveel mogelijk en liefst voortdurend in groepjes van vier leerlingen die rond twee banken zaten en toetsen en taken lekker al babbelend samen mochten oplossen. Het was voldoende dat er een tussen zat die het snapte en het oploste en de anderen konden het overschrijven. En de ganse groep kreeg de punten van diegene die het opgelost had. En dan had men het rapport zonder punten maar met zinnetjes "onvoldoende-voldoende-bijna goed enz"
Maak daar maar eens een gemiddelde van uit verschillende aspecten en toetsresultaten… Wat later werden de bestaande boeken en methodes naar de prullenmand verwezen die gedurende jaren waren opgebouwd en hun dienst hadden bewezen. Neen, de leerkracht kon beter zelf iets in elkaar knutselen en herbeginnen met nieuwe boekjes en handleidingen die door een of andere leerkracht in elkaar was geprutst, liefst met veel tekeningen en weinig tekst. En dan was er "de moderne wiskunde" met zijn verzamelingen. Ook al een stille dood gestorven enz enz enz
Na deze evolutie kwam de huidige multicul erbovenop met leerlingen die niet eens de taal begrepen die werd gesproken en ook zo maar alsof het niets is/was in het klasgebeuren moesten worden opgenomen...
Minder erg vanwege minder groot in omvang, maar toch ook weer een probleem hier en daar: leerlingen uit het bijzonder onderwijs die specifieke noden hebben zomaar in een klas van wellicht twintig of meer leerlingen zetten, en laat de leerkracht er maar zijn plan mee trekken! Arme leerkracht, arme leerling...
En dan hebben we het nog niet over de huidige mentaliteit van veel leerlingen en ouders die er zonder probleem een advocaat bij halen als hun kind niet krijgt wat het volgens hen zou moeten krijgen...
Er zullen wel meer leerkrachten rondlopen die het boeltje laten voor wat het is, zorgen dat hun leerlingen slagen zonder dat ze er teveel moeten voor doen en scholen die straks leerlingen afleveren die enkel kunnen schrijven in het taaltje dat ze voor hun gsm gebruiken en hun rekenmachientje uithalen om te weten hoeveel 8 x 9 is...
En hoe hard verschieten we niet bij het lezen van de mening van veel zoniet alle leerkrachten over hoe het zit met ons onderwijs nu...
Wie had dat durven denken nietwaar?
|