Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ons onderwijs naar de dieperik. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246342)

andev 3 december 2018 10:45

Ons onderwijs naar de dieperik.
 
Citaat:

Tachtig procent van de Vlaamse leerkrachten is er stellig van overtuigd: het niveau van ons onderwijs tuimelt naar beneden. Eén op de zes leerkrachten spreekt zelfs van een sterke daling. Het is de ontnuchterende conclusie van de eerste aflevering in onze Grote Lerarenenquête, door onderzoeksbureau iVOX uitgevoerd in opdracht van Het Nieuwsblad. Liefst 2.920 leerkrachten vulden de bevraging in.
uit Nieuwsblad online
Een spijtige maar belangrijke evolutie in onze maatschappij die verder en later ook zijn gevolgen zal hebben...
Reeds van in de jaren zeventig is men beginnen knoeien met de "uitvinding" van het VSO (Vernieuwd Secondair Onderwijs). Het lesgeven dat zoveel mogelijk en liefst voortdurend in groepjes van vier leerlingen die rond twee banken zaten en toetsen en taken lekker al babbelend samen mochten oplossen. Het was voldoende dat er een tussen zat die het snapte en het oploste en de anderen konden het overschrijven. En de ganse groep kreeg de punten van diegene die het opgelost had. En dan had men het rapport zonder punten maar met zinnetjes "onvoldoende-voldoende-bijna goed enz"
Maak daar maar eens een gemiddelde van uit verschillende aspecten en toetsresultaten… Wat later werden de bestaande boeken en methodes naar de prullenmand verwezen die gedurende jaren waren opgebouwd en hun dienst hadden bewezen. Neen, de leerkracht kon beter zelf iets in elkaar knutselen en herbeginnen met nieuwe boekjes en handleidingen die door een of andere leerkracht in elkaar was geprutst, liefst met veel tekeningen en weinig tekst. En dan was er "de moderne wiskunde" met zijn verzamelingen. Ook al een stille dood gestorven enz enz enz
Na deze evolutie kwam de huidige multicul erbovenop met leerlingen die niet eens de taal begrepen die werd gesproken en ook zo maar alsof het niets is/was in het klasgebeuren moesten worden opgenomen...
Minder erg vanwege minder groot in omvang, maar toch ook weer een probleem hier en daar: leerlingen uit het bijzonder onderwijs die specifieke noden hebben zomaar in een klas van wellicht twintig of meer leerlingen zetten, en laat de leerkracht er maar zijn plan mee trekken! Arme leerkracht, arme leerling...
En dan hebben we het nog niet over de huidige mentaliteit van veel leerlingen en ouders die er zonder probleem een advocaat bij halen als hun kind niet krijgt wat het volgens hen zou moeten krijgen...
Er zullen wel meer leerkrachten rondlopen die het boeltje laten voor wat het is, zorgen dat hun leerlingen slagen zonder dat ze er teveel moeten voor doen en scholen die straks leerlingen afleveren die enkel kunnen schrijven in het taaltje dat ze voor hun gsm gebruiken en hun rekenmachientje uithalen om te weten hoeveel 8 x 9 is...
En hoe hard verschieten we niet bij het lezen van de mening van veel zoniet alle leerkrachten over hoe het zit met ons onderwijs nu...
Wie had dat durven denken nietwaar?

Zipper 3 december 2018 11:09

Het niveau vh onderwijs is dermate fors gezakt om ervoor te zorgen dat toch een minimum aan islamieten zouden slagen.

Anna List 3 december 2018 11:11

ik ben oud genoeg om niet alleen de kwaliteitsdaling te zien bij de leerlingen, maar ook diezelfde kwaliteitsdaling te hebben vastgesteld bij de leerkrachten.
ik zie niet in hoe deze negatieve spiraal nog makkelijk doorbroken kan worden.

Mambo 3 december 2018 11:17

Ik heb al vaak gezegd tegen mijn vrouw dat we te vroeg geboren zijn.
Nu schuiven die gasten steeds maar door naar het volgende alsof ze van vaseline gemaakt zijn.

In onze tijd...zou dat niet gepakt hebben.

Maar soit dat ze er hun plan mee trekken.

andev 3 december 2018 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8873739)
ik ben oud genoeg om niet alleen de kwaliteitsdaling te zien bij de leerlingen, maar ook diezelfde kwaliteitsdaling te hebben vastgesteld bij de leerkrachten.
ik zie niet in hoe deze negatieve spiraal nog makkelijk doorbroken kan worden.

Het een heeft het andere voor gevolg en dat zal nog erger worden naarmate men harder en harder zal moeten zoeken naar mensen die nog in het onderwijs willen staan...
Twintig uurtjes werken per week en drie maanden vakantie! Komaan: waar wachten ze op? Nu of nooit!

Tavek 3 december 2018 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8873739)
ik ben oud genoeg om niet alleen de kwaliteitsdaling te zien bij de leerlingen, maar ook diezelfde kwaliteitsdaling te hebben vastgesteld bij de leerkrachten.
ik zie niet in hoe deze negatieve spiraal nog makkelijk doorbroken kan worden.

Dit is een fenomeen dat we zien in de gehele maatschappij. Overal, ook bij bedrijven, is er een shift, weg van vakbekwaamheid en inhoudelijke kennis richting vorm en communicatie.

Waar vroeger de "expert" de dikbetaaldste functie was binnen een afdeling, zijn dat nu vooral de mangers en de business developers (verkopers). Grote projecten worden geleid door een projectmanager, waar vroeger een hoofdingenieur de baas was en werd bijgestaan door iemand die "het managen" op zich nam.

In het onderwijs is de vorm ook het belangrijkste geworden.

Eigenlijk is onze maatschappij gehighjacked door de dommeren.

Mambo 3 december 2018 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8873760)
Dit is een fenomeen dat we zien in de gehele maatschappij. Overal, ook bij bedrijven, is er een shift, weg van vakbekwaamheid en inhoudelijke kennis richting vorm en communicatie.

Waar vroeger de "expert" de dikbetaaldste functie was binnen een afdeling, zijn dat nu vooral de mangers en de business developers (verkopers). Grote projecten worden geleid door een projectmanager, waar vroeger een hoofdingenieur de baas was en werd bijgestaan door iemand die "het managen" op zich nam.

In het onderwijs is de vorm ook het belangrijkste geworden.

Eigenlijk is onze maatschappij gehighjacked door de dommeren.

Ons werk ook. :cry:

Universalia 3 december 2018 11:43

Zal het 'robotonderwijs' dit allemaal kunnen opvangen?

Robotonderwijs

Of dat een goede oplossing zou zijn daar heb ik géén idee van ondanks er al landen zijn waar men de robots gebruikt.

Japan set to deploy English-speaking robots to schools.

Met enkel een middelbaar diploma ben je snel niets meer.

's Ochtends naar de klas.

De metaalachtig klinkende stem van de robot groet de leerlingen en zegt: "Plug uw laptop in en lees de teksten en vul de vragen in."

"Als u dat gedaan hebt, alles opgelost heeft, klik de 'Any Key' om het naar mij door te sturen en het te verbeteren."

"De uitslag krijgt u later, en probeer de puntenlijsten niet te hacken of u ligt eruit!"

Dit geschreven zijnde zet ik het zonder enige aanwijsbare aanleiding maar op een jammerklachten. :|

fred vanhove 3 december 2018 12:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8873739)
ik ben oud genoeg om niet alleen de kwaliteitsdaling te zien bij de leerlingen, maar ook diezelfde kwaliteitsdaling te hebben vastgesteld bij de leerkrachten.
ik zie niet in hoe deze negatieve spiraal nog makkelijk doorbroken kan worden.

Onze meester Jan VD Berghe is de enige uitzondering:-)

fred vanhove 3 december 2018 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 8873753)
Het een heeft het andere voor gevolg en dat zal nog erger worden naarmate men harder en harder zal moeten zoeken naar mensen die nog in het onderwijs willen staan...
Twintig uurtjes werken per week en drie maanden vakantie! Komaan: waar wachten ze op? Nu of nooit!

Mannen willen niet meer naar het onderwijs en terecht. Het is genoeg dan één leerling(e) je wil kraken en iets uit haar mouw gaat schudden in de zin van de leraar wou me gisteren een kusje geven op de mond en je mag de rest van je leven vergeten. Mannelijke onderwijzers zijn meer dan een zeldzaamheid geworden.

Anna List 3 december 2018 12:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8873827)
Onze meester Jan VD Berghe is de enige uitzondering:-)

:rofl:

Libro 3 december 2018 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8873834)
Mannen willen niet meer naar het onderwijs en terecht. Het is genoeg dan één leerling(e) je wil kraken en iets uit haar mouw gaat schudden in de zin van de leraar wou me gisteren een kusje geven op de mond en je mag de rest van je leven vergeten. Mannelijke onderwijzers zijn meer dan een zeldzaamheid geworden.

Zelfs vrouwen zijn daar niet immuun voor, zie maar naar het wansmakelijke circus rond De Blokkendoos.

Anna List 3 december 2018 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 8873892)
Zelfs vrouwen zijn daar niet immuun voor, zie maar naar het wansmakelijke circus rond De Blokkendoos.

het heeft dan ook geen kloten met het onderwerp van deze topic of de realiteit te maken maar is louter persoonlijke seksuele frustratie.

vanderzapig 3 december 2018 13:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8873834)
Mannen willen niet meer naar het onderwijs en terecht. Het is genoeg dan één leerling(e) je wil kraken en iets uit haar mouw gaat schudden in de zin van de leraar wou me gisteren een kusje geven op de mond en je mag de rest van je leven vergeten. Mannelijke onderwijzers zijn meer dan een zeldzaamheid geworden.

Dat risico bestaat evenzeer in beroepen waar mannen beter vertegenwoordigd zijn.

Ik denk dat de daling in het aantal mannelijke leerkrachten eerder te maken heeft met de zogenaamde gender-equality paradox: de vaststelling dat hoe beter de kansengelijkheid van vrouwen en mannen is, hoe groter de verschillen tussen de geslachten wordt op het vlak van interesses en beroepskeuze.

Het Verzet 3 december 2018 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8873776)
Zal het 'robotonderwijs' dit allemaal kunnen opvangen?

Robotonderwijs

Of dat een goede oplossing zou zijn daar heb ik géén idee van ondanks er al landen zijn waar men de robots gebruikt.

Japan set to deploy English-speaking robots to schools.

Met enkel een middelbaar diploma ben je snel niets meer.

's Ochtends naar de klas.

De metaalachtig klinkende stem van de robot groet de leerlingen en zegt: "Plug uw laptop in en lees de teksten en vul de vragen in."

"Als u dat gedaan hebt, alles opgelost heeft, klik de 'Any Key' om het naar mij door te sturen en het te verbeteren."

"De uitslag krijgt u later, en probeer de puntenlijsten niet te hacken of u ligt eruit!"

Dit geschreven zijnde zet ik het zonder enige aanwijsbare aanleiding maar op een jammerklachten. :|

Vandersteen was een ziener!


Mindset 3 december 2018 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 8873711)
Een spijtige maar belangrijke evolutie in onze maatschappij die verder en later ook zijn gevolgen zal hebben...
Reeds van in de jaren zeventig is men beginnen knoeien met de "uitvinding" van het VSO (Vernieuwd Secondair Onderwijs). Het lesgeven dat zoveel mogelijk en liefst voortdurend in groepjes van vier leerlingen die rond twee banken zaten en toetsen en taken lekker al babbelend samen mochten oplossen. Het was voldoende dat er een tussen zat die het snapte en het oploste en de anderen konden het overschrijven. En de ganse groep kreeg de punten van diegene die het opgelost had. En dan had men het rapport zonder punten maar met zinnetjes "onvoldoende-voldoende-bijna goed enz"
Maak daar maar eens een gemiddelde van uit verschillende aspecten en toetsresultaten… Wat later werden de bestaande boeken en methodes naar de prullenmand verwezen die gedurende jaren waren opgebouwd en hun dienst hadden bewezen. Neen, de leerkracht kon beter zelf iets in elkaar knutselen en herbeginnen met nieuwe boekjes en handleidingen die door een of andere leerkracht in elkaar was geprutst, liefst met veel tekeningen en weinig tekst. En dan was er "de moderne wiskunde" met zijn verzamelingen. Ook al een stille dood gestorven enz enz enz
Na deze evolutie kwam de huidige multicul erbovenop met leerlingen die niet eens de taal begrepen die werd gesproken en ook zo maar alsof het niets is/was in het klasgebeuren moesten worden opgenomen...
Minder erg vanwege minder groot in omvang, maar toch ook weer een probleem hier en daar: leerlingen uit het bijzonder onderwijs die specifieke noden hebben zomaar in een klas van wellicht twintig of meer leerlingen zetten, en laat de leerkracht er maar zijn plan mee trekken! Arme leerkracht, arme leerling...
En dan hebben we het nog niet over de huidige mentaliteit van veel leerlingen en ouders die er zonder probleem een advocaat bij halen als hun kind niet krijgt wat het volgens hen zou moeten krijgen...
Er zullen wel meer leerkrachten rondlopen die het boeltje laten voor wat het is, zorgen dat hun leerlingen slagen zonder dat ze er teveel moeten voor doen en scholen die straks leerlingen afleveren die enkel kunnen schrijven in het taaltje dat ze voor hun gsm gebruiken en hun rekenmachientje uithalen om te weten hoeveel 8 x 9 is...
En hoe hard verschieten we niet bij het lezen van de mening van veel zoniet alle leerkrachten over hoe het zit met ons onderwijs nu...
Wie had dat durven denken nietwaar?

Ik ben ervan overtuigd Dat met kinderen moskeeen bezoeken een grote meerwaarde heeft inde handhaving van de onderwijskwaliteit. Mantras vanbuiten leren als multicul is goed en islam is vrede ipv latijn en darwin is toch een positieve ontwikkeling..

Hypochonder 3 december 2018 14:14

De sossen en de tsjeven hebben ons onderwijs, ooit bij het beste ter wereld, de dieperik in geholpen. Hun zuilen en hun politieke partijen zijn daar namelijk zeer goed mee gebaat: domkoppen zijn makkelijker om de tuin te leiden en stemmen dus makkelijker op dergelijke partijen.

fred vanhove 3 december 2018 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8873894)
het heeft dan ook geen kloten met het onderwerp van deze topic of de realiteit te maken maar is louter persoonlijke seksuele frustratie.

Toch wel. Al meerdere malen werd het belang geuit om naast vrouwelijke leerkrachten een minimum aan mannelijke leerkrachten te hebben. En de hier aangehaalde reden is zeker één van de redenen waarom nog zo weinig mannen de stap naar het onderwijs zetten of het onderwijs al heel vlug achter zich laten.

Anna List 3 december 2018 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 8873988)
Toch wel. Al meerdere malen werd het belang geuit om naast vrouwelijke leerkrachten een minimum aan mannelijke leerkrachten te hebben. En de hier aangehaalde reden is zeker één van de redenen waarom nog zo weinig mannen de stap naar het onderwijs zetten of het onderwijs al heel vlug achter zich laten.

vermits gij die reden hier aan haalt (als enige), gaat ge daar zeker een bron voor hebben ...

fred vanhove 3 december 2018 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8873991)
vermits gij die reden hier aan haalt (als enige), gaat ge daar zeker een bron voor hebben ...

Enige ? Ja want op dit forum posten wel honderden verschillende mensen per dag iets :-D:-D. Altijd 10 dezelfde en zonder U en ik nog 8.

Ja die bronnen zijn mensen die ik zelf sprak en op zeker moment vonden dat ze beter uit dat onderwijs stapten wegens te link.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/gref1lae

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180404_03445284

https://www.aob.nl/nieuws/vals-besch...an-aanranding/


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be