![]() |
Nieuwe auto kopen
Als zelfstandige wil ik voor het eerst een fatsoenlijke auto kopen. Nieuw
Enkele dingen die belangrijk zijn: - Hij moet lage CO2 uitstoot hebben, om op die manier voor een hoog percentage te kunnen inbrengen als beroepskost. Vervuilende wagens (130g CO2/km en meer) kunnen minder worden ingebracht dan wagens met minder dan 100g CO2/km. - minstens 100pk om zijn plan te kunnen trekken op de autosnelweg - zuinig in verbruik - betaalbare verzekering - goede restwaarde bij verkoop. Na 5 jaar wil ik doorverkopen want ik moet beroepskosten maken om de belastingdruk omlaag te krijgen Wat vinden jullie interessante auto's? En is het eigenlijk wel de moeite om 25-30 duizend euro in een auto te steken als eentje van 15000 je probleemloos overal brengt? Bvb een Citroën met 85-90 pk (niet geweldig maar het zou nog gaan), lage CO2 uitstoot dus voor 90% in te brengen, laag verbruik en kost maar 13000 via Cardoen. Maar geen idee wat ik daar na 5 jaar nog voor krijg. Ik zou ook kunnen gaan voor een betere auto van bvb 25000 euro. Meer kosten om in te brengen dus minder belasting betalen (grootste voordeel tov voor een goedkopere auto gaan). Maar het is maar de vraag wat je na 5 jaar nog voor zo'n auto krijgt |
Ik schreef het al eerder maar ik denk dat als je ergens de wagens die op een bepaald ogenblik op een snelweg rijden laat stoppen en vraagt aan de bestuurder(s) of het zijn eigen wagen is dat er niet veel zullen zijn die ja zullen zeggen of knikken.
Leasings en bedrijfswagens. Dit even terzijde zijnde: 'Mijn autoke is van mij punt' |
Voor rijplezier let op het koppel bij lage toeren.
Turbomotoren leveren meestal een vrij hoog koppel bij lagere toerentallen, benzine of turbo. Beter een nieuwe. |
Vanaf 2018: aftrek zoals vennootschap. Als het wetsontwerp definitief wet wordt, dan zal de regeling voor vennootschappen ook gelden voor eenmanszaken. Concreet zal dus vanaf 01.01.2018 de aftrek van de autokosten voor uw eenmanszaak ook variëren in functie van de CO2 -uitstoot, met een minimum van 50% en een maximum van 120%. Brandstofkosten blijven 75% aftrekbaar.
Concreet. Vanaf 2018 maakt het dus wél uit of u een vervuilende of milieuvriendelijke auto koopt. Het kantelpunt bevindt zich ter zake voor dieselwagens op een CO2 -uitstoot tussen 116 en 145 g. Voor benzinewagens is dat 126 tot 155 g. Die categorie van wagens komt nl. overeen met de huidige 75%-aftrek voor eenmanszaken, terwijl het aftrekpercentage begint te stijgen naargelang de CO2 -uitstoot lager is, maar vooral ook begint te dalen naargelang die CO2 -uitstoot hoger is. Vanaf 2020: invoering van aftrekformule. Dat komt er ook nog bij. Vanaf 2020 zullen nl. de aftrekpercentages, voor vennootschappen én voor eenmanszaken, nog eens naar beneden herzien worden aan de hand van een specifieke formule, nl. 120% - (0,5% x coëfficiënt x aantal g CO2 /km). Voor dieselauto’s is de coëfficiënt 1, terwijl die bv. voor een benzineauto 0,95 bedraagt. De aftrek is max. 100% en min. 50%, tenzij de CO2 -uitstoot hoger is dan 200 g/km, want dan zakt de aftrek naar 40%. Let op! ‘Fake’ of zgn. plug-inhybrides met een batterij kleiner dan 0,6 kWh per 100 kg autogewicht, worden vanaf 2020 fiscaal afgestraft, want dan telt de CO2 -uitstoot van de niet-hybrideversie. Is die er niet, dan geldt de CO2 -uitstoot van de hybride x 2,5. En dan heb je nog de voordelen alle aard belasting ook. Bottom line; een wagen is niet fiscaal in je voordeel nu Koop iets anders. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb bvb een lease plan laten uitwerken van zo'n 350 euro/maand, en na 5 jaar zou ik de auto voor 3000 euro van de bank kunnen overkopen. Vervolgens onmiddellijk verkopen voor 10 000. Ik zie niet echt wat de meerwaarde van leasen is tov zelf kopen en op 5 jaar afschrijven, en dan verkopen voor 10 000. Maar er moet een reden voor zijn en het zal iets met belasting te maken hebben |
Citaat:
Wel met comfort dat je geen voorschotten en zo moet betalen. Maar nogmaals, de zelfstandige koopt ofwel een goedkope wagen om die belasting op alle gebruik zo laag mogelijk te houden (1250€/j). Of koopt hem prive buiten de zaak ( de betere zelfstandige die wel kan denken) Of koopt een lichte vracht. ( beste) |
Je kan hem inderdaad ook prive kopen en jezelf een km vergoeding uitkeren uit je vennootschap ?
0.34 cent/km wordt geaccepteerd ? |
Citaat:
Wat zou je eigenlijk doen in mijn situatie? Jonge man (moet nog een huis kopen), met een jaarinkomen van momenteel rond de 70 000 euro bruto (100 000 - 30 000 voor huur, materiaal, klanten). Ik werk wel voor iemand. Als ik het zelf ga doen zal ik meer overhouden omdat ik geen huur moet betalen. Komend jaar ga ik evolueren naar iets tussen 80 en 90 000 bruto. Behalve de aankoop van de auto en het benzineverbruik heb ik weinig kosten om in te brengen, en dus word ik maw kapotbelast door vadertje staat. Ik zoek een nuttige aftrekpost maar kom momenteel niet veel verder dan opleidingskosten. Veel jonge mannelijke zelfstandigen kopen dure auto's als soort van jongensdroom, om toch maar kosten te maken. Ik vind dat dom omdat een auto van 50 000 euro over 10 jaar geen cent meer waard is. Maak je kosten, doe het dan voor iets dat op lange termijn rendeert (een gebouw bvb) Mijn ouders vinden dat ik op een fatsoenlijke duurzame auto van rond de 25 000 euro moet mikken. Afschrijven op 5 jaar dus 5000 euro per jaar in te brengen. Helpt wel wat om de belastingdruk omlaag te krijgen, maar toch niet voldoende |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Aankoopwaarde leaseauto (nieuw) wat er in dat pakket zit Is er kilometerbeperking ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat ge echt niet goed bezig zijt, hoor. (Cela n'engage que moi, he!) |
Citaat:
Eurosceptic heeft blijkbaar weinig kaas gegeten van dergelijke zaken maar dat wist ik al. Een goede boekhouder zou wonderen doen in plaats van alles te vragen op een forum |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wordt ook bestraft door de overheid (als ze er achter komen). Heeft ook veel nadelen voor de (schijn)zelfstandige. Ik zou wel willen weten hoeveel uren er gedraaid moeten worden om aan 100.000 euro of 70.000 (is me niet echt duidelijk) bruto te komen. Een zelfstandige (zoals ES) heeft een uurloon dat zich situeert tussen de 25 en 35 euro per uur (eerder aan de kan van € 25). Een kleine berekening leert me dat dit varieert tussen de twee en vierduizend uren / jaar. |
Citaat:
Jongeling (25 jaar) werkt bij een dakwerker. Baas roept de jongeman bij zich. Gesprek: Baas: "Ik ga stoppen met te werken met personeel. Vanaf nu huur ik nog enkel zelfstandigen in." Werknemer: "Wat moet ik dan doen? Ga je me ontslaan?" Baas:" Je kan natuurlijk zelfstandige worden en dan bij mij komen werken?" Werknemer: "Ik zelfstandige? Ik ken daar niets van? Ik kan daken maken, maar van papieren heb ik geen kaas gegeten? Mag ik me informeren?" Baas: "Natuurlijk mag je dat, ik geef je 30 euro per uur, verder heb je geen kosten, je mag met de bestelwagen blijven rijden en verder het materiaal dat er inzit gebruiken. Daar verandert niets aan." Zo kwam ik deze jongeman tegen aan den toog. Hij was natuurlijk verblind door die dertig euro per uur. Ik stelde hem de volgende vragen:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be