Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Trekvermogen oldtimer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246667)

Johan Daelemans 23 december 2018 13:16

Trekvermogen oldtimer
 
Ik overweeg een oldtimer Range Rover V8 benzine aan te schaffen, ik zou hem inschrijven als old-timer gezien de weinige kilometers die hij ook effectief zal worden gebruikt.

Nu weet ik niet of het trekvermogen onder O-plaat hetzelfde is als onder een niet-oldtimer inschrijving. Weet iemand hier meer over?

Hoe zit het bij gebruik in het buitenland?
Het is niet onmogelijk dat je heel de EU mag doorkruisen met 3500 kg aan je trekhaak en je pas aan de Belgische grens in overtreding komt te staan.

Steben 23 december 2018 13:18

O-plaat geeft veel meer restricties.
Ik zou het niet doen. Want wat wens je te omzeilen?
Taks en inschrijving is ook laag zonder O-plaat.
Geen normale verzekering en niet jaarlijks keuren is sowieso al af te wijzen gezien het gewenst gebruik. Kan je beter deftig op orde houden!

Anna List 23 december 2018 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8896340)
O-plaat geeft veel meer restricties.
Ik zou het niet doen. Want wat wens je te omzeilen?
Taks en inschrijving is ook laag zonder O-plaat.
Geen normale verzekering en niet jaarlijks keuren is sowieso al af te wijzen gezien het gewenst gebruik. Kan je beter deftig op orde houden!

In NL bestaat dat niet hé autokeuring.
Je gaat daar gewoon jaarlijks verplicht naar je garage en die kijkt je auto na en repareert hem ineens.
Logisch he...

Mambo 23 december 2018 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8896338)
Ik overweeg een oldtimer Range Rover V8 benzine aan te schaffen, ik zou hem inschrijven als old-timer gezien de weinige kilometers die hij ook effectief zal worden gebruikt.

Nu weet ik niet of het trekvermogen onder O-plaat hetzelfde is als onder een niet-oldtimer inschrijving. Weet iemand hier meer over?

Hoe zit het bij gebruik in het buitenland?
Het is niet onmogelijk dat je heel de EU mag doorkruisen met 3500 kg aan je trekhaak en je pas aan de Belgische grens in overtreding komt te staan.

Het trekvermogen blijft wel hetzelfde als wat op je papieren staat.
Maar met een O plaat mag je niet gebruiken om te werken of over de grens mee te gaan dacht ik.

Best eerst eens informeren.

Steben 23 december 2018 13:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8896361)
Maar met een O plaat mag je niet gebruiken om te werken of over de grens mee te gaan dacht ik.

klopt en vooral niet trekken

Citaat:

Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen. Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.

Johan Daelemans 23 december 2018 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8896340)
O-plaat geeft veel meer restricties.
Ik zou het niet doen. Want wat wens je te omzeilen?
Taks en inschrijving is ook laag zonder O-plaat.
Geen normale verzekering en niet jaarlijks keuren is sowieso al af te wijzen gezien het gewenst gebruik. Kan je beter deftig op orde houden!

Mogelijk doe ik wat verkeerd maar via een simulatie op het Vlaams belastingportaal kom ik aan 8.320,72€ voor de jaarlijkse verkeersbelasting.
Dit voor een 10 jaar oude tweedehands Range Rover 4,0 V8.
Zo'n bedrag om enkele weken in het jaar 'buiten' te komen is nogal aan de hoge kant.

Om onze 32 jaar oude Renault 5 heb ik een O-plaat gekoppeld aan een gewone verzekering en een keuring is nuttig voor mensen buiten het vakgebied. Hier zal me elke vakman gelijk geven, gevaarlijke slijtage weten wij sneller te detecteren dan de jaarlijkse keuring.

Johan Daelemans 23 december 2018 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8896348)
In NL bestaat dat niet hé autokeuring.
Je gaat daar gewoon jaarlijks verplicht naar je garage en die kijkt je auto na en repareert hem ineens.
Logisch he...

Hier zou dat niet werken. Nazicht en herstelling onder hetzelfde dak zou hier weer ongelooflijk misbruikt worden.
Neen, geef me dan maar ons Belgisch systeem.
Onafhankelijke keuring die geen 'voordeel' haalt uit dure herstellingen.

Johan Daelemans 23 december 2018 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8896361)
Het trekvermogen blijft wel hetzelfde als wat op je papieren staat.
Maar met een O plaat mag je niet gebruiken om te werken of over de grens mee te gaan dacht ik.

Best eerst eens informeren.

Die O-plaat dient niet om te werken, puur persoonlijke hobby.
Niet over de grens mogen gaan lijkt me, gezien de ontelbare oldtimer ritten die in het buitenland worden georganiseerd onmogelijk. Ik ga dat ook eens opzoeken.

Johan Daelemans 23 december 2018 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8896376)
klopt en vooral niet trekken

Dus een oldtimer trekker-oplegger combinatie zou niet meer op de openbare weg mogen? Lijkt me ook sterk.
Hoeveel WWII oldtimer jeeps zie je met hun aanhangwagen meedoen in reenactment events?

Johan Daelemans 23 december 2018 23:10

Toch zijn er enkele duidelijk gedefinieerde beperkingen. Nog steeds blijven oldtimers uitgesloten van bepaalde toepassingen:
• commercieel en professioneel gebruik;
• woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
• bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
• gebruik als werktuig of werkmiddel, alsook voor interventieopdrachten.


Geen enkele beperking is van toepassing.
Geen commercieel of professioneel gebruik.
Geen woon-werk en woon-schoolverkeer.
Bezoldigd vervoer
Wordt niet gebruikt als werktuig of werkmiddel.

Johan Daelemans 23 december 2018 23:21

Dit heb ik gevonden, informatie is wel al 5 jaar oud, een eeuwigheid in België gezien hier alles alle 5 minuten veranderd.

http://www.autoforum.be/forum/auto-a...30-jaar/page26

06/07/2013, 16:52
voor die mensen hier discussie hadden over die trekhaken, wel of niet, hier tekst van FBOV:
3. Mag ik een aanhangwagen of caravan trekken met mijn oldtimer ingeschreven met een O-plaat?
Ja dit is toegelaten.

4. Wat is het sleepgewicht van mijn oldtimer?
Tot op heden werd er geen sleepgewicht toegekend voor oldtimers ingeschreven met een O-plaat. De BFOV heeft tijdens de onderhandelingen steeds gepleit om een sleepgewicht toe te kennen aan deze oldtimers teneinde onnodige discussies te vermijden. Een voorakkoord bestaat erin om een sleepgewicht toe te kennen hetzij via :
- een bestaand PVG nummer
- de eventuele vermelding ervan op een identificatieplaatje
- het onderhouds- of handleidingboekje van het voertuig of zelfs aan de hand van aangetoonde documentatie
- een formule die toegepast wordt door de GOCA op basis van artikel 21 van het KB 15.03.1968

Momenteel wordt er gewerkt aan een nieuwe instructie om dit sleepgewicht te bepalen. Van zodra deze instructie in voege zal treden zullen we u hieromtrent zeker tijdig informeren.

Johan Daelemans 23 december 2018 23:30

Met de oldtimer rijden buiten België:

http://www.autoforum.be/forum/auto-a...-buiten-europa

"27/05/2015, 13:37
Een oldtimer gekeurde wagen heeft geen beperkingen om op vakantie mee te gaan. Enkel opletten dat de landen die je bezoekt op je verzekeringsbewijs staan."


Ook:

https://www.hln.be/reizen/drie-lande....google.com%2F

"Aan de grens met Duitsland en Nederland, rond het Drielandenpunt, doe je in één verlengd weekend drie landen aan. Dat kan op eigen houtje of met een gehuurde oldtimer waarmee je van hotel naar hotel tuft en onderweg zo vaak stopt als je wil."



En:

https://www.hln.be/regio/herentals/m...opa~a4ba50e5f/

Micele 24 december 2018 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8897031)
Mogelijk doe ik wat verkeerd maar via een simulatie op het Vlaams belastingportaal kom ik aan 8.320,72€ voor de jaarlijkse verkeersbelasting.
Dit voor een 10 jaar oude tweedehands Range Rover 4,0 V8.
Zo'n bedrag om enkele weken in het jaar 'buiten' te komen is nogal aan de hoge kant.

Je doet wat verkeerd, je neemt een wagen die geen oldtimer is, een oldtimer kan ook met gewone nr-plaat gereden worden, taks is idem verwaarloosbaar ~ 36,5 € zoals met O-plaat.
(zo lees ik de post van Steben)

https://ondernemingsdatabank.indicat...100601/related

Citaat:

http://www.oldtimerweb.be/informatie...oldtimers.aspx
Wettelijke beperkingen voor oldtimers

Voor oldtimers die jaarlijks naar de technische keuring gaan (gewone nummerplaat) zijn er geen beperkingen.

Johan Daelemans 24 december 2018 00:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8897070)
Je doet wat verkeerd, je neemt een wagen die geen oldtimer is, een oldtimer kan ook met normale nr-plaat gereden worden, taks is idem als met O-plaat.

Dat wist ik niet en uw antwoord heeft me heel wat wijzer gemaakt.
Eigenlijk is het helemaal niet meer nodig om een wagen op O-plaat te zetten.
Kan dat eigenlijk ook in de omgekeerde richting?
Een wagen die nu op O plaat staat opnieuw als gewoon voertuig inschrijven?
Ik heb helemaal geen bezwaar om jaarlijks naar de keuring te gaan.

Micele 24 december 2018 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8897074)
Dat wist ik niet en uw antwoord heeft me heel wat wijzer gemaakt.
Eigenlijk is het helemaal niet meer nodig om een wagen op O-plaat te zetten.
Kan dat eigenlijk ook in de omgekeerde richting?
Een wagen die nu op O plaat staat opnieuw als gewoon voertuig inschrijven?
Ik heb helemaal geen bezwaar om jaarlijks naar de keuring te gaan.

Dat kan zeker. (via de *verzekering nieuwe nr-plaat enz...)

Maar ondertussen moet men ook met een O-plaat naar een 2-jaarlijkse keuring:
http://www.goca.be/nl/p/vlaams-gewest

Het kan zijn dan je met een gewone nr-plaat een (veel) *hogere verzekering moet betalen, al nagevraagd?
https://gocar.be/nl/autonieuws/class...ijven-10362532

Classic car verzekering bestaat ook nog, als je twee wagens laat verzekeren bij dezelfde verzekeraar.

Mambo 24 december 2018 01:08

Een range rover classic kan vaak heel wat opbrengen.

Tenminste als ze niet teveel klassieke mankementemankementen meer hebben.

Tof project dat wel.

Mogelijks begin ik iets dat niet zo gekend is maar klassiekers wel in waarde verhoogd meestal.
Nml kleurcorrectie van de originele lak.
Die is door de jaren dof en verweerd en krasjes en steenslag. Ook pigmentatie van de lak.
Ik heb een manier dat er allemaal uit te halen in 4 handelingen .
Wat rest is de echte originele lak in gerestaureerde staat zonder beschadigingen. Lijkt nieuwe lak maar is het niet.

U moet weten dat oude lak meestal cellulose lak was. Vrij dik, meestal een beetje appelsien pel uitzicht. Er zat lood in.

Nu krijg je dat niet meer.
Maar voor klassiekers zeker heel veel meerwaarde.

Ratlooks en roest die men zo charmant patine wil noemen vind ik niks.
Dat is goed voor dateringen en luiaards.

Richtprijs 950€.

Bovenbuur 24 december 2018 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8897053)
Ook:


"Dat kan op eigen houtje of met een gehuurde oldtimer"

Maar die hebben dus geen oldtimer platen volgens de eerder geposte informatie, want die worden commercieel gebruikt.

reservespeler 24 december 2018 07:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8897031)
Mogelijk doe ik wat verkeerd maar via een simulatie op het Vlaams belastingportaal kom ik aan 8.320,72€ voor de jaarlijkse verkeersbelasting.
Dit voor een 10 jaar oude tweedehands Range Rover 4,0 V8.
Zo'n bedrag om enkele weken in het jaar 'buiten' te komen is nogal aan de hoge kant.

Om onze 32 jaar oude Renault 5 heb ik een O-plaat gekoppeld aan een gewone verzekering en een keuring is nuttig voor mensen buiten het vakgebied. Hier zal me elke vakman gelijk geven, gevaarlijke slijtage weten wij sneller te detecteren dan de jaarlijkse keuring.

Een range rover van 10 jaar is geen oldtimer.
En ja, mensen die met oldtimers bezig zijn, hebben deze oldtimer meermaals per jaar op de brug staan om alles na te zien.
Bij velen is het eerst de oldtimer en dan het gezin.

reservespeler 24 december 2018 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8897034)
Hier zou dat niet werken. Nazicht en herstelling onder hetzelfde dak zou hier weer ongelooflijk misbruikt worden.
Neen, geef me dan maar ons Belgisch systeem.
Onafhankelijke keuring die geen 'voordeel' haalt uit dure herstellingen.

Doordat ze er geen voordeel uithalen, gaat er al vlug nonchalant mee omgesprongen worden.
Wat heeft een nummerplaat bv. te maken met verkeersveiligheid? Nogtans zijn er heel veel nummerplaten afgekeurd omdat er een gaatje in geboord werd.

Het Nederlands systeem zit wel ietske anders in elkaar, vraag het maar eens na.

reservespeler 24 december 2018 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 8897041)
Dus een oldtimer trekker-oplegger combinatie zou niet meer op de openbare weg mogen? Lijkt me ook sterk.
Hoeveel WWII oldtimer jeeps zie je met hun aanhangwagen meedoen in reenactment events?

Natuurlijk mag je een aanhanger trekken.
Ik twijfel er echter aan of je hiermee betaalde opdrachten mee mag uitvoeren.


Een Taxi is hetzelfde, als oldtimer mag je er mensen mee vervoeren, dit moet echter gratis.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be