![]() |
Eurosceptici besnuffelen elkaar om blok te vormen
Dit las ik in de standaard.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190108_04086832 Europa staat voor samenwerking over de grenzen heen maar degenen die tegen dergelijke samenwerking zijn zouden gaan samenwerken om deze samenwerking te bestrijden. Een beetje grappig nietwaar? Ik vraag me af of ze daarin gaan slagen of indien het nationalisme zal zegevieren. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik ben enerzijds voorstander van de EU maar anderzijds heb ik kritiek op de huidige vorm/werking. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik kijk bv argwanend naar de nieuwe maatregels voor (tegen?) de vrachtwagenchauffeurs. |
Citaat:
|
Citaat:
Als je naar het Belgische nationalisme kijk zouden ze wel eens gelijk kunnen hebben; maar daar ineens gelden die regels niet meer... |
Citaat:
Ik vrees echter dat ze te laat zijn voor de aanstaande verkiezingen. |
Je hebt nationalisten op elk mogelijk niveau, van straat over wijk, naar dorp, stadsdeel, stad, geogragische streek, politieke eenheid als provincie, gemeenschap/gewest, natie, EU en de VN.
Daar zitten onderling nogal eens spanningen op. Maar wat op uiterst rechts aan het gebeuren is, is uitermate interessant. Persoonlijk lijkt het me dat de actuele versnippering geen goede zaak is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Vergelijk het eens met een stad die plots de Vlaamse, federale en Europese overheid niet meer erkent en er zijn eigen regels op na houdt. Wat moet men doen? Teruggaan naar de middeleeuwse situatie waar men een hoge muur bouwt rond de stad en iedereen controleert die er binnen en buiten gaat? Een stad die voor de eigen verdedeging instaat en een eigen economie heeft? Het is natuurlijk gemakkelijk de nadelen te belichten van een systeem en het besef der voordelen te minimaliseren, daar zijn de nationalisten zeer goed in. |
Citaat:
|
Een constante in de geschiedenis: zodra een nieuw land ontstond, gaan ze het verheerlijken, gaan ze een volkslied uitvinden en een vlag ... en gaat het sacraal worden. Om de lieve eenheid. Maar de machthebbers bedoelen: om mijn macht te bestendigen.
Met andere woorden: met kweekt een nationalisme aan. Maar tegelijk demoniseert men elk ander nationalisme dat bedreigend is voor het bestaande land. Heel iets anders, en verfoeilijk, is imperialisme. Nationalisme ontaardt gemakkelijk in imperialisme. Bijvoorbeeld in Spanje, tegenover Catalonië. |
Citaat:
Waarom wil men geen migranten? Omdat die toch maar profiteren van de sociale zekerheid. Waarom wil men geen transfers naar Wallonië? Omdat men liever het geld zelf spendeert. Neen, nationalisten zijn evengoed materialisten, alleen, ze verheerlijken de voordelen van een strike scheiding en minimaliseren de nadelen ervan. |
Citaat:
|
Citaat:
Over x aantal jaren zal het hier ook zo worden. |
Citaat:
Ik zou liever een Europa hebben met een goede samenwerking tussen alle naties en sterke buitengrenzen, zodat een mens nog eens ergens naartoe kan gaan zonder de schrik van beroofd of gedood te worden. Liever een gewone man in België dan één van die rijke kerels in één van de landen die je opnoemt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be