Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Gebedsruimtes (https://forum.politics.be/showthread.php?t=246891)

andev 10 januari 2019 17:24

Gebedsruimtes

Citaat:

De UGent gaat op alle locaties in de loop van komend jaar ‘prikkelarme’ ruimtes creëren. Dat staat in het nieuwe diversiteitsplan van de universiteit. Op die plekken moeten studenten en medewerkers zich even kunnen bezinnen of in alle gemak kunnen bidden.
‘We kregen vragen van de moslimgemeenschap, maar evengoed van mensen met autisme’, zegt vicerector Mieke Van Herreweghe. De maatregel is een van de veertig actiepunten uit het nieuwe plan, dat de raad van bestuur in principe vrijdag goedkeurt.
Laagdrempelig
Ook de andere Vlaamse universiteiten - behalve de vrijzinnige VUB - hebben één of meerdere stille ruimtes, maar de UGent gaat een stapje verder door die op elke site te voorzien. ‘We willen laagdrempelig zijn’, zegt Van Herreweghe.
Vraag is of iedereen de plannen positief zal onthalen, klinkt het. In het verleden had Siegfried Bracke (N-VA), lid van het bestuurscollege van de UGent, al kritiek toen er embryonale ideeën waren om zulke ruimtes in te richten. ‘Gebedsruimtes passen niet bij het profiel van de universiteit’, zei hij toen.
Weer een stapje bij richting moslims? Wie anders moet er een paar keren per dag of zo op zijn tapijtje gaan zitten om te bidden tot een ingebeelde "god"? Waarom was dat vroeger niet nodig voor onze eigen katholieken? En waarom sleurt men er nu de "mensen met autisme" ook bij?
Klinkt gemakkelijker dan toegeven dat het vooral in het kraam van de moslims past?
Prikkelarme ruimtes? Grapjassen...

Xenophon 10 januari 2019 17:41

Als autist protesteer ik bij deze, ik wil niet op een hoop gesmeten worden met- of vergeleken worden met gelovigen.

Bovenbuur 10 januari 2019 17:48

Bij "ons" was er volgens mij een extra bordje gebedsruimte of stilteruimte op de deur geplakt van het hok met het bed. In een onderzoeksgebouw gebeurt er nog weleens iets dat langer dan 12 uur duurt, dus die ruimte bestond al sinds het begin. Geen idee hoe lang dat tweede bordje er al hing, maar gezien het relatief dicht bij de bible belt was, met veel internationaal personeel en een nog vrij nieuw gebouw, waarschijnlijk ook al sinds de bouw.

De schoofzak 10 januari 2019 17:56

De drang naar poco drijft sommigen tot het verlies van hun zinnen.

Elio di Supo 11 januari 2019 07:53

Gewoon het begrip "prikkelarme ruimte" ....

Kan men tegenwoordig dan werkelijk niets meer aan?

Het Verzet 11 januari 2019 08:02

Mag men daar als rasta dan toepen gaan smoren?

alice 11 januari 2019 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet (Bericht 8911653)
Mag men daar als rasta dan toepen gaan smoren?

Zou mogelijk moeten zijn...maar sinds wanneer hebben studenten een " prikkelarme ruimte " nodig? Moet je bidden tijdens lesuren? Is dat een voorbereiding op de arbeidsmarkt, of komen in bedrijven binnenkort ook " prikkelvrije ruimtes" voor personeel wat met quota is opgelegd?

Kweenie hoor...lijkt dat "gebedsruimtes" door de stort geramd worden.

subocaj 11 januari 2019 16:06

Het begint met Hansje en Grietje en daarna met het kindeke Jezus in een kribbe. Ik vraag me af waarom er ook maar 1 cent subsidie naar religies gaat.

Voor wanneer de scheiding van kerk en staat?

Xenophon 11 januari 2019 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door subocaj (Bericht 8912044)
Het begint met Hansje en Grietje en daarna met het kindeke Jezus in een kribbe. Ik vraag me af waarom er ook maar 1 cent subsidie naar religies gaat.

Voor wanneer de scheiding van kerk en staat?

Niet overdrijven hé, wat is het volgende, dat het Belgische gerecht eindelijk gaat optreden tegen pedofiele priesters?

Zucht 11 januari 2019 16:43

Als een fakir dan ook eens wil mediteren kan hij niet naar de prikkelarme kamer. Ik vind dat pure discriminatie.

Het Verzet 11 januari 2019 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door alice (Bericht 8911993)
Zou mogelijk moeten zijn...maar sinds wanneer hebben studenten een " prikkelarme ruimte " nodig? Moet je bidden tijdens lesuren? Is dat een voorbereiding op de arbeidsmarkt, of komen in bedrijven binnenkort ook " prikkelvrije ruimtes" voor personeel wat met quota is opgelegd?

Kweenie hoor...lijkt dat "gebedsruimtes" door de stort geramd worden.

Mij lijkt het dat die van de pot gerukte identity politics vanuit Disneyland meer en meer ook hier hun intrede beginnen doen.

patrickve 11 januari 2019 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8912109)
Als een fakir dan ook eens wil mediteren kan hij niet naar de prikkelarme kamer. Ik vind dat pure discriminatie.

:lol:

No Apologies 14 januari 2019 13:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 8911078)
Weer een stapje bij richting moslims? Wie anders moet er een paar keren per dag of zo op zijn tapijtje gaan zitten om te bidden tot een ingebeelde "god"? Waarom was dat vroeger niet nodig voor onze eigen katholieken? En waarom sleurt men er nu de "mensen met autisme" ook bij?
Klinkt gemakkelijker dan toegeven dat het vooral in het kraam van de moslims past?
Prikkelarme ruimtes? Grapjassen...

Hopelijk hebben ze er aan gedacht aparte ruimtes voor mannen en vrouwen te voorzien.

Anna List 14 januari 2019 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8911106)
Als autist protesteer ik bij deze, ik wil niet op een hoop gesmeten worden met- of vergeleken worden met gelovigen.

gaan ze die autisten in één ruimte steken met al die mensen die hun schoenen uittrekken?

wat een wreedaardige kwelling.

TheFourHorsemen 14 januari 2019 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8911106)

Terecht.

De enige reden waarom men autisten vermeldt is omdat ze willen verbloemen dat het in werkelijkheid gaat om een islamitische gebedsruimte. Men wil koste wat kost moslimstudenten aantrekken.

andev 14 januari 2019 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door No Apologies (Bericht 8914395)
Hopelijk hebben ze er aan gedacht aparte ruimtes voor mannen en vrouwen te voorzien.

Misschien denken ze er al aan dat "later" meisjes en vrouwen toch geen onderwijs meer zullen van doen hebben...

andev 14 januari 2019 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8914472)
Terecht.

De enige reden waarom men autisten vermeldt is omdat ze willen verbloemen dat het in werkelijkheid gaat om een islamitische gebedsruimte. Men wil koste wat kost moslimstudenten aantrekken.

Hopelijk zullen ze genoeg moslimstudenten vinden die klaar zijn om die hogere studies te volgen! Of misschien zal men de eisen in verhouding aanpassen...

Lof der Zotheid 14 januari 2019 18:20

Ik wil een extra prikkelarme ruimte van bezinning, waar ik mijn spaghetti bolonese kan eten, terwijl ik met Het Spaghettimonster communiceer. Natuurlijk moet de prikkelarme ruimte van bezinning ook aangepast zijn aan de afmetingen van mijn vergiet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be