Anna List |
15 januari 2019 15:10 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
(Bericht 8915483)
Als je denkt dat het Nederlandse systeem "responsabiliseert" heb ik nog een brug ergens die ik je kan verkopen.
Nederlandse studenten doen veelal een pak langer over hun studies, ondernemen vaker nevenactiviteiten & zijn veel sneller geneigd om vakken uit te stellen net omdat ze de kost er niet van dragen.
Ze kunnen aanspraak maken op een basisbeurs aangevuld met een studielening die hun levensonderhoud voorziet. Als je je collegegeld ook nog eens maandelijks betaald en in de lening past, voel je eigenlijk bitter weinig van de kost van het studeren: de terugbetaling is voor later aan bijzonder aantrekkelijke tarieven en termijnen.
Begin jaren 2000 heb ik behoorlijk wat Nederlanders gekend die toen 280 euro basisbeurs kregen en 420 euro bijleenden. Met die 700 euro per maand kwamen ze toe. En ze konden dat (toen) tot 10 jaar lang doen.
Er is in dat geval weinig motivatie om sneller te studeren. Belgen en andere buitenlanders die in Nederland studeerden en die zelf hun kosten moesten dragen (of hun ouders, maar dat is hetzelfde) deden beduidend minder lang over dezelfde studies. Wat de gemeenschap uiteraard veel minder kost (zo een 15k euro per jaar).
|
gezien het NL systeem een lening is, kost het de gemeenschap alleen de intrest van de uitstaande schuld, en zoals je weet is die vandaag nul of negatief.
en mijn ervaring is dat er in VL net meer vakken uitgesteld en meegenomen worden, er is in Vlaanderen geen student die nog het modeltraject aflegt.
maar in NL is diegene die de put maakt wel diegene die de schuld terugbetaalt, in tegenstelling tot in BE.
een heel asociaal systeem is dat BE systeem uiteraard, welke student gaat dit immers zijn ouders aandoen (15k per jaar schreef jij) als die denkt dat zij dat niet of moeilijk kunnen dragen??? vandaar ook dat BE de sociale kloof niet kan overbruggen en studeren in BE een klassenstrijd blijft. Wat uiteraard zonde is van al het talent dat zo weggepist wordt, want ik meen te mogen veronderstellen dat we daar toch al uit zijn? dat talent om te studeren niks te maken heeft met de economische status van je ouders???
hopla, Paulus kan mij weer neoliberaal noemen. ;-)
|