Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Millenials zijn armoeizaaiers. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247073)

Anna List 29 januari 2019 09:44

Millenials zijn armoeizaaiers.

Wat gaan zij er eindelijk aan doen?

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190129_04138025

Citaat:

Millennials verschillen op minstens één domein

Zijn er echt zoveel verschillen tussen generaties X, Y en whatever? Eigenlijk is er alvast één verschil. En ja, it’s all about the money.

Over de (zogenaamde) verschillen tussen de generaties is al veel inkt gevloeid. Maar in werkelijkheid tonen ze veel gelijkenissen met eerdere generaties, ook in hun aankoopgedrag. Dat bevestigt recent onderzoek van de Amerikaanse Federal Reserve.
Toch zagen de onderzoekers bij millennials (de generatie geboren tussen ongeveer 1980 en 1995) één fundamenteel verschil: de beschikbare middelen. “De millennial beschikt over minder inkomsten, minder bezittingen en minder rijkdom dan eerdere generaties op dezelfde leeftijd”, klinkt het in het onderzoek.
Verschil van 27%
Wanneer je kijkt naar de werkelijke arbeidsinkomsten van een mannelijk gezinshoofd met een fulltimebaan, blijkt dat Generation X (geboren tussen 1965 en 1979) indertijd als jonge volwassene gemiddeld 18% meer financiële mogelijkheden had dan de millennial vandaag. De babyboomers konden zelfs op 27% meer inkomsten rekenen.
Door hun beperkte bestedingsbudget hebben de millennials verschillende sectoren onder druk gezet, erkent de Federal Reserve. Oftewel: ze werden gedwongen om bij hun consumptiebeslissingen kieskeuriger op te treden.

Jantje 29 januari 2019 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8925757)
Wat gaan zij er eindelijk aan doen?

Citaat:

Millennials verschillen op minstens één domein

Zijn er echt zoveel verschillen tussen generaties X, Y en whatever? Eigenlijk is er alvast één verschil. En ja, it’s all about the money.

Over de (zogenaamde) verschillen tussen de generaties is al veel inkt gevloeid. Maar in werkelijkheid tonen ze veel gelijkenissen met eerdere generaties, ook in hun aankoopgedrag. Dat bevestigt recent onderzoek van de Amerikaanse Federal Reserve.
Toch zagen de onderzoekers bij millennials (de generatie geboren tussen ongeveer 1980 en 1995) één fundamenteel verschil: de beschikbare middelen. “De millennial beschikt over minder inkomsten, minder bezittingen en minder rijkdom dan eerdere generaties op dezelfde leeftijd”, klinkt het in het onderzoek.
Verschil van 27%
Wanneer je kijkt naar de werkelijke arbeidsinkomsten van een mannelijk gezinshoofd met een fulltimebaan, blijkt dat Generation X (geboren tussen 1965 en 1979) indertijd als jonge volwassene gemiddeld 18% meer financiële mogelijkheden had dan de millennial vandaag. De babyboomers konden zelfs op 27% meer inkomsten rekenen.
Door hun beperkte bestedingsbudget hebben de millennials verschillende sectoren onder druk gezet, erkent de Federal Reserve. Oftewel: ze werden gedwongen om bij hun consumptiebeslissingen kieskeuriger op te treden.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20190129_04138025

Wel, daar ben ik dus helemaal niet zo zeker van.
Sommige zaken zoals benzine en diesel zijn zeker duurder geworden.
Maar als ik dan kijk naar andere zaken, zoals voeding en kledij waar de kostprijzen enorme zijn gedaalt.
Als je ziet dat men vandaag al een auto kan kopen voor 8 gemiddelde maandinkomsten en je daar in 1990 meer dan 12 gemiddelde maandlonen voor nodig had.

Maar ik geef toe, als ik mijn vaste kosten vergelijk kom ik nu zaken tegen die vroeger zelfs niet bestonden.
Toen ik 25 was, hadden wij geen GSM, geen Internet, geen TV-distributie.
Microgolfovens en al die andere moderne stroomverbruikers in de keuken.
Wij hadden dus al minder vaste kosten.
Daarnaast konden wij op ons 16de al gaan werken, maar was het ook gemakkelijker om als 16 jarige scholier aan een weekendjob te geraken.

Er zijn dus al 2 grote invloedrijke factoren in het spel; minder vaste kosten en vroeger kunnen beginnen sparen.

In grote woorden, wij leefde anders, hierdoor lagen onze uitgaven anders.

Tavek 29 januari 2019 10:59

Het zijn vooral de niet-noodzakelijke uitgaven die veel goedkoper zijn geworden. Telefonie, electronica, luxe artiekelen, reizen, enz....

De basisbehoeften zijn echt veel duurder geworden (wonen, onderwijs, geneeskundige zorg, voedsel, electriciteit en gas,water, enz....).

En daarom zie je ook dat de lagere inkomens en de uitkeringstrekkers "pijn" hebben: zij geven procentueel veel meer van hun inkomen uit aan basisbehoeften.

Anna List 29 januari 2019 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8925839)
Het zijn vooral de niet-noodzakelijke uitgaven die veel goedkoper zijn geworden. Telefonie, electronica, luxe artiekelen, reizen, enz....

De basisbehoeften zijn echt veel duurder geworden (wonen, onderwijs, geneeskundige zorg, voedsel, electriciteit en gas,water, enz....).

En daarom zie je ook dat de lagere inkomens en de uitkeringstrekkers "pijn" hebben: zij geven procentueel veel meer van hun inkomen uit aan basisbehoeften.

dat denk ik ook.

en daar gaat nu de kost van de klimaatmaatregelen nog bovenop komen.

Tavek 29 januari 2019 11:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8925843)
dat denk ik ook.

en daar gaat nu de kost van de klimaatmaatregelen nog bovenop komen.

Het systeem in Canada lijkt me billijk.

Belasting heffen op CO2 uitstoot (dus op aardgas, olieproducten, cement, enz....) maar die opbrengst ook integraal terugstorten (1/x deel van het totaal, x = aantal rechthebbenden).

Grotere vervuilers betalen meer, waardoor de kleine man eigenlijk er op vooruit gaat (want die krijgt relatief gezien meer terug). In alle scenarios is er incentive om minder uit te stoten.

Jantje 29 januari 2019 11:23

Citaat:

Daar heb ik toch mijn twijfels over.

Er word veel meer geld uitgegeven aan basisbehoeften.
Als ik naar het energieverbruik van sommige Millenials in de familie kijk, val ik vaak achterover van het verschieten.

Als ik rond kijk bij hen wat daar allemaal aan electronica staat de draaien voor niks, word ik gek.

Dadeemelee 29 januari 2019 11:29

Citaat:

Ja maar dat komt ook omdat die kwalitatief veel beter geworden zijn. Een huis zonder kookeiland en een ziekenhuis zonder NMR zijn niet meer up to date.

Tavek 29 januari 2019 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8925875)
Daar heb ik toch mijn twijfels over.

Er word veel meer geld uitgegeven aan basisbehoeften.
Als ik naar het energieverbruik van sommige Millenials in de familie kijk, val ik vaak achterover van het verschieten.

Als ik rond kijk bij hen wat daar allemaal aan electronica staat de draaien voor niks, word ik gek.

Nochtans verbruiken wij veel minder electriciteit dan pakweg mijn ouders 20 jaar geleden.

De toestellen zijn veel en veel zuiniger geworden.

Dadeemelee 29 januari 2019 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8925889)
Nochtans verbruiken wij veel minder electriciteit dan pakweg mijn ouders 20 jaar geleden.

En wat was het gevolg: de elektriciteitsmaatschappijen moesten de investeringen in oa zonnepanelen indirect financieren en verhoogden daarom hun tarieven.

Tavek 29 januari 2019 11:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8925899)
En wat was het gevolg: de elektriciteitsmaatschappijen moesten de investeringen in oa zonnepanelen indirect financieren en verhoogden daarom hun tarieven.

Die groene stroomcertificaten waren een misser van formaat.

Men had beter een eenmalige bonus op de aankoopprijs gegeven toen die dingen zo duur waren. Dan was er nu geen probleem meer.

Anna List 29 januari 2019 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8925905)

Men had beter een eenmalige bonus op de aankoopprijs gegeven toen die dingen zo duur waren. Dan was er nu geen probleem meer.

daar was toen al geen geld meer voor, vandaar het spreiden over 20 jaar van de kost van die stimuli ...

Dadeemelee 29 januari 2019 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8925905)

Maar je hebt ook het feit dat de elektriciteitsproduktie 'beter' en ingewikkelder geworden is.
Vroeger was dat kolen opstoken zonder enige gaszuivering. Kost ook geld. En het gaat nog duurder worden, wees daar maar zeker van.

Jantje 29 januari 2019 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8925889)

Klopt, maar we hebben veel meer toestellen staan.
Je kan zelfs zeggen dat we een overdaad aan toestellen hebben staan.

Anna List 29 januari 2019 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8925910)

paard en kar vs auto argumentatie ... ja paard en kar was idd ecologischer.

Tavek 29 januari 2019 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8925910)

En dan nog, in absolute kWh, verbruiken we een pak minder.

Jantje 29 januari 2019 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8925909)
Maar je hebt ook het feit dat de elektriciteitsproduktie 'beter' en ingewikkelder geworden is.
Vroeger was dat kolen opstoken zonder enige gaszuivering. Kost ook geld. En het gaat nog duurder worden, wees daar maar zeker van.

De productie zelf is goedkoper geworden.
3/4 van de huidige facturen gaan zelfs niet naar de producenten en van dat 1/4 dat die krijgen, gaat er indirect nog eens een groot deel naar de overheden.

TV-verslaafde 29 januari 2019 11:50

Ik ben een zogezegde "millenial".

Probleem is dat veel van onze ouders ons hebben voorgelogen ivm je kan alles doen. Geld is niet belangrijk. Leraren hebben ons ook voorgelogen. En de multinationals/bazen hebben ons ook voorgelogen.

Waarom? Omdat het makkelijker is om je altijd mild op te stellen en soms niet strikt op te treden. Het moet soms...

Ik denk eigenlijk dat het 1 v d meest teleurgestelde generaties is. Teleurgesteld in de maatschappij. En als de realiteit begint door te dringen dan halen velen het niet. Vandaar die grote paniek onder de feministen. De realiteit stampt langs alle kanten op hun gezicht...en ze kunnen het niet aan... Gevolg: paniek.

Dadeemelee 29 januari 2019 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 8925919)
De productie zelf is goedkoper geworden.
3/4 van de huidige facturen gaan zelfs niet naar de producenten en van dat 1/4 dat die krijgen, gaat er indirect nog eens een groot deel naar de overheden.

We zitten nog maar aan een zeer klein percentage hernieuwbare energie. Er gaan nog enorme investeringen nodig zijn om tot een werkbaar produktiemodel te komen voor België.

Jantje 29 januari 2019 11:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8925917)
En dan nog, in absolute kWh, verbruiken we een pak minder.

Ja, en toch verbruiken we te veel voor overbodige luxe en word er veel verbruikt zonder dat we er ook maar iets aan hebben.
Als wij vandaag enkel de toestellen in huis zouden hebben, die onze ouders hadden toen we 20 waren, zouden we nog geen 20€ per maand aan stroom verbruiken.
Als wij vandaag zouden leven zoals onze ouders toen zijn 20 waren, zouden we zelfs nog minder verbruiken.
Vandaag besteden we het werk dat onze ouders zelf deden uit aan machines en computers.

Anna List 29 januari 2019 12:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde (Bericht 8925921)
Ik ben een zogezegde "millenial".

Probleem is dat veel van onze ouders ons hebben voorgelogen ivm je kan alles doen. Geld is niet belangrijk. Leraren hebben ons ook voorgelogen. En de multinationals/bazen hebben ons ook voorgelogen.

Waarom? Omdat het makkelijker is om je altijd mild op te stellen en soms niet strikt op te treden. Het moet soms...

Ik denk eigenlijk dat het 1 v d meest teleurgestelde generaties is. Teleurgesteld in de maatschappij. En als de realiteit begint door te dringen dan halen velen het niet. Vandaar die grote paniek onder de feministen. De realiteit stampt langs alle kanten op hun gezicht...en ze kunnen het niet aan... Gevolg: paniek.

bij mijn generatie noemden ze bovenstaand nog gewoon 'volwassen worden' denk ik zo.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be