Jantje |
29 januari 2019 10:45 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List
(Bericht 8925757)
Wat gaan zij er eindelijk aan doen?
Citaat:
Millennials verschillen op minstens één domein
Zijn er echt zoveel verschillen tussen generaties X, Y en whatever? Eigenlijk is er alvast één verschil. En ja, it’s all about the money.
Over de (zogenaamde) verschillen tussen de generaties is al veel inkt gevloeid. Maar in werkelijkheid tonen ze veel gelijkenissen met eerdere generaties, ook in hun aankoopgedrag. Dat bevestigt recent onderzoek van de Amerikaanse Federal Reserve.
Toch zagen de onderzoekers bij millennials (de generatie geboren tussen ongeveer 1980 en 1995) één fundamenteel verschil: de beschikbare middelen. “De millennial beschikt over minder inkomsten, minder bezittingen en minder rijkdom dan eerdere generaties op dezelfde leeftijd”, klinkt het in het onderzoek.
Verschil van 27%
Wanneer je kijkt naar de werkelijke arbeidsinkomsten van een mannelijk gezinshoofd met een fulltimebaan, blijkt dat Generation X (geboren tussen 1965 en 1979) indertijd als jonge volwassene gemiddeld 18% meer financiële mogelijkheden had dan de millennial vandaag. De babyboomers konden zelfs op 27% meer inkomsten rekenen.
Door hun beperkte bestedingsbudget hebben de millennials verschillende sectoren onder druk gezet, erkent de Federal Reserve. Oftewel: ze werden gedwongen om bij hun consumptiebeslissingen kieskeuriger op te treden.
|
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190129_04138025
|
Wel, daar ben ik dus helemaal niet zo zeker van.
Sommige zaken zoals benzine en diesel zijn zeker duurder geworden.
Maar als ik dan kijk naar andere zaken, zoals voeding en kledij waar de kostprijzen enorme zijn gedaalt.
Als je ziet dat men vandaag al een auto kan kopen voor 8 gemiddelde maandinkomsten en je daar in 1990 meer dan 12 gemiddelde maandlonen voor nodig had.
Maar ik geef toe, als ik mijn vaste kosten vergelijk kom ik nu zaken tegen die vroeger zelfs niet bestonden.
Toen ik 25 was, hadden wij geen GSM, geen Internet, geen TV-distributie.
Microgolfovens en al die andere moderne stroomverbruikers in de keuken.
Wij hadden dus al minder vaste kosten.
Daarnaast konden wij op ons 16de al gaan werken, maar was het ook gemakkelijker om als 16 jarige scholier aan een weekendjob te geraken.
Er zijn dus al 2 grote invloedrijke factoren in het spel; minder vaste kosten en vroeger kunnen beginnen sparen.
In grote woorden, wij leefde anders, hierdoor lagen onze uitgaven anders.
|