Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Ex PVV-er wordt moslim. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247137)

Piero 5 februari 2019 10:20

Ex PVV-er wordt moslim.
 
Hij was begonnen een boek tégen de islam te schrijven, maar het liep anders. Tijdens het schtijven werd hij bekeerd.
De onverwachte bekering van Joram van Klaveren, voorheen protestants gereformeerd, blijkt het eindpunt te zijn van een lange zoektocht naar religieuze zingeving. Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat die begon op zijn twaalfde of dertiende, zegt Van Klaveren.

„Nee, ik heb niet de behoefte om mijn naam te veranderen. Ik heb ook niet het gevoel dat ik van God ben geswitcht. Verder ben ik vers van de pers, ik moet het me allemaal nog eigen maken. Tot nu toe was het vooral een rationele exercitie. Dus bidden moet ik nog oefenen. Alcohol, dat dronk ik sowieso al niet veel en ik at al voornamelijk kip. Ik ken nog maar twee soera’s [hoofdstukken van de Koran, red.], al-Fatiha en al-Ikhlaas, de kortste. Ik heb een werkje gekocht, het heet ‘Ik leer de Koran’ en het is eigenlijk voor kinderen tot 10 jaar, een leuk roze boekje.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/04...eggen-a3652823

Van Klaveren zegt in de islam te geloven op rationele gronden. De tekst van zijn boek wordt "droog" genoemd. Tja, wie zoekt zal vinden zei de Here Jezus. Wie weet wat zijn boek nog teweeg zal brengen bij de 'zoekers naar waarheid'?

TheFourHorsemen 5 februari 2019 10:58

Tja, wie gelooft in sprookjes is uiteraard ook extra vatbaar voor geloof in andere sprookjes.

Vette Pois(s)on 5 februari 2019 11:13

en nu maar schaapjes kelen

Het Verzet 5 februari 2019 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 8930954)
Tja, wie gelooft in sprookjes is uiteraard ook extra vatbaar voor geloof in andere sprookjes.

2
Voila, wanhopig op zoek naar iets om de leegte op te vullen.

maddox 5 februari 2019 13:03

Politicus. Heeft ie soms geld geroken in een bekering?
Of zit er een Aïsha'ke in zijn wenslijst?

Mindset 5 februari 2019 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Piero (Bericht 8930917)
Hij was begonnen een boek tégen de islam te schrijven, maar het liep anders. Tijdens het schtijven werd hij bekeerd.
De onverwachte bekering van Joram van Klaveren, voorheen protestants gereformeerd, blijkt het eindpunt te zijn van een lange zoektocht naar religieuze zingeving. Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat die begon op zijn twaalfde of dertiende, zegt Van Klaveren.

„Nee, ik heb niet de behoefte om mijn naam te veranderen. Ik heb ook niet het gevoel dat ik van God ben geswitcht. Verder ben ik vers van de pers, ik moet het me allemaal nog eigen maken. Tot nu toe was het vooral een rationele exercitie. Dus bidden moet ik nog oefenen. Alcohol, dat dronk ik sowieso al niet veel en ik at al voornamelijk kip. Ik ken nog maar twee soera’s [hoofdstukken van de Koran, red.], al-Fatiha en al-Ikhlaas, de kortste. Ik heb een werkje gekocht, het heet ‘Ik leer de Koran’ en het is eigenlijk voor kinderen tot 10 jaar, een leuk roze boekje.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/02/04...eggen-a3652823

Van Klaveren zegt in de islam te geloven op rationele gronden. De tekst van zijn boek wordt "droog" genoemd. Tja, wie zoekt zal vinden zei de Here Jezus. Wie weet wat zijn boek nog teweeg zal brengen bij de 'zoekers naar waarheid'?

1' verwarde man op zoek naar houvast en zingeving
2' wil Wilders een Peer stoven
3' wil indruk maken op moslima
4' oppurtunist die ergens geld geroken heeft. Reklamestunt
5' door IS bedreigd
6' wil carrière nieuw leven in blazen
7' wil gewoon opvallen
8'...

Piero 5 februari 2019 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mindset (Bericht 8931315)
1' verwarde man op zoek naar houvast en zingeving
2' wil Wilders een Peer stoven
3' wil indruk maken op moslima
4' oppurtunist die ergens geld geroken heeft. Reklamestunt
5' door IS bedreigd
6' wil carrière nieuw leven in blazen
7' wil gewoon opvallen
8'...

4 is heel goed mogelijk. Had al een jaar of meer geïnvesteerd in het boek met een andere opzet en wil dat terugverdienen. Of moest zijn uitgever zijn voorschot terugbetalen toen hij omzwaaide.

Roken deed hij al niet, en drinken matig, dus ook dat heeft hij economisch afgewogen. Maar misschien vergeet hij iets. Is hij al besneden?

Bovenbuur 6 februari 2019 18:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8931114)
Politicus. Heeft ie soms geld geroken in een bekering?

Hierbij wel de kanttekening dat hij als stagiair en als raadslid al bij zowel de ChristenUnie als bij de VVD gezeten had. Hij is blijkbaar niet heel honkvast. Geef het nog twintig jaar, wie weet wat dan zijn stroming is...

Het leukste van het verhaal is natuurlijk dat ik op basis hiervan uitspraken kan doen over de mentale staat van zowel PVV'ers als moslims.

Jan van den Berghe 6 februari 2019 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur (Bericht 8932424)
Hierbij wel de kanttekening dat hij als stagiair en als raadslid al bij zowel de ChristenUnie als bij de VVD gezeten had. Hij is blijkbaar niet heel honkvast. Geef het nog twintig jaar, wie weet wat dan zijn stroming is...

Het leukste van het verhaal is natuurlijk dat ik op basis hiervan uitspraken kan doen over de mentale staat van zowel PVV'ers als moslims.

Als u dat laatste doet, dan veralgemeent u. Dat is sowieso fout en leidt tot totaal verkeerde conclusies.

kojak 6 februari 2019 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8932548)
Als u dat laatste doet, dan veralgemeent u. Dat is sowieso fout en leidt tot totaal verkeerde conclusies.

:rofl:

Maar troost U.
Hier en daar zijn er wel uitzonderingen die de regel bevestigen.
Of jij daar bij zou horen, dat lijkt me wel sterk onwaarschijnlijk. ;)

Jan van den Berghe 6 februari 2019 22:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8932635)
:rofl:

Aha. Als er één drugsdealer in uw straat woont, mag ik dus concluderen dat alle inwoners drugdealers zijn. U incluis.

kojak 6 februari 2019 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8932636)
Aha. Als er één drugsdealer in uw straat woont, mag ik dus concluderen dat alle inwoners drugdealers zijn. U incluis.

Duidelijk de zere plek geraakt... :lol: :thumbsup:

Jan van den Berghe 6 februari 2019 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8932637)
Duidelijk de zere plek geraakt... :lol: :thumbsup:

Hoezo? Veralgemeningen zijn altijd fout. Als u het zich herinnert: ik heb hier al meermaals gesteld dat de veralgemening "moslim = terrorist" evenzeer fout is. En laat dit van een VB'er komen.

kojak 6 februari 2019 22:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8932639)
Hoezo? Veralgemeningen zijn altijd fout. Als u het zich herinnert: ik heb hier al meermaals gesteld dat de veralgemening "moslim = terrorist" evenzeer fout is. En laat dit van een VB'er komen.

Hij veralgemeent helemaal niet, hij zegt gewoon de waarheid.
Wat is daar nu mis mee ? :lol:

Jan van den Berghe 6 februari 2019 22:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8932643)
Hij veralgemeent helemaal niet, hij zegt gewoon de waarheid.
Wat is daar nu mis mee ? :lol:

Eén persoon uitvergroten tot een hele groep mensen. Dat is veralgemenen.

Terloops: al deel ik als christen zijn opvatting niet, toch koester ik het nodige respect voor de keuze van Van Kalveren. Beter dan het libertair denken van de PVV.

kojak 6 februari 2019 23:08

Moment...

Ben je nu een VB'er of een Christene ?
Beiden, dat is als een duiveltje in een wijwatervat hé. ;)


'...Een politieke partij die niet bepaald bekendstaat om haar liefdevolle christelijke waarden...'

't internet staat er vol van...
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170118_02681143

Eigenlijk heeft dat een naam, maar ik kan er niet dadelijk opkomen....

Jan van den Berghe 6 februari 2019 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8932667)
Moment...

Ben je nu een VB'er of een Christene ?
Beiden, dat is als een duiveltje in een wijwatervat hé. ;)


'...Een politieke partij die niet bepaald bekendstaat om haar liefdevolle christelijke waarden...'

't internet staat er vol van...
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170118_02681143

Eigenlijk heeft dat een naam, maar ik kan er niet dadelijk opkomen....

Ik denk dat sommigen niet echt meer weten wat "christelijke waarden" nu eigenlijk juist zijn. Sentimentalisme is het alvast niet, maar sommigen lijken daar wel heel sterk naar te neigen.

kojak 6 februari 2019 23:33

Ik heb zo de indruk dat jij het totaal niet weet. :lol:

Jan van den Berghe 6 februari 2019 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8932678)
Ik heb zo de indruk dat jij het totaal niet weet. :lol:

De christelijke waarden houden alvast niet in "we doen de grenzen open" of "iedere gelukzoeker uit Afrika is hier welkom" of "laat maar komen die migranten".

kojak 6 februari 2019 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8932683)
De christelijke waarden houden alvast niet in "we doen de grenzen open" of "iedere gelukzoeker uit Afrika is hier welkom" of "laat maar komen die migranten".


U draait rond de pot, want daar gaat het hier niet om en dat weet je maar al te goed.
U ontwijkt (weer) de kèrn van het probleem en dat heb ik al vermeld in mijn vorige posting.

'...Een politieke partij die niet bepaald bekendstaat om haar liefdevolle christelijke waarden...'
( en van de rest ga ik nog zwijgen... )

U mag dat proberen te ontkennen of te weerleggen, maar dat zal je niet lukken vrees ik.
U heeft U ware gelaat nu getoond, en U mag er fier op zijn ! :thumbsup:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be