Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Verbruik verdubbelt zelfs bij dieselwagens bij koud stadsverkeer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247243)

Micele 14 februari 2019 20:59

Verbruik verdubbelt zelfs bij dieselwagens bij koud stadsverkeer
 
Rijbereik halveert dus bij diesels bij koude motor en traag verkeer.

Bij een benzine is het verbruik dan 50% hoger.

Citaat:

http://www.profacility.be/piclib/bib...00000517NL.pdf

Nieuw onderzoek

VAB en VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) hebben het
verbruik en de uitstoot van de eerste gezinswagen die in drie verschillende
brandstofvarianten bestaat (Toyota Auris) getest in het gewone verkeer. VITO
bouwde in de testwagens speciale apparatuur in om continu metingen te doen naar verbruik, snelheid en locatie. Het testparcours startte in Antwerpen, liep over de E19 en eindigde in Brussel en werd afgelegd tijdens de ochtendspits. Emissies van NOx en fijn stof werden gesimuleerd.

CONCLUSIES VAN VAB

o De hybride wagen is de verbruikskampioen in stedelijk verkeer en tijdens de spits.

o De combinatie van een koude motor en druk stadverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen.

o Extra verbruik in spitsverkeer kan je temperen met eco-driving.

o De verdieselijking van de stadswagens vergroot het probleem van de zeer ongezonde stikstofoxiden.
Buiten met die vervuilende zuipkisten. :lol:

Citaat:

https://www.hln.be/nieuws/binnenland...eren~a8dfe83d/

Brusselse regering verbiedt dieselauto’s vanaf 2030 en wil op termijn “alle voertuigen op fossiele brandstoffen” weren

RVL HA 31 mei 2018 15u02 Bron: Belga

Mambo 14 februari 2019 21:12

Gelukkig zijn ze zeer snel warm

Micele 14 februari 2019 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8938882)
Gelukkig zijn ze zeer snel warm

Na 20 kilometer op de snelweg aan 120 kmh... :lol:

Citaat:

Sterkte van de diesel

Een dieselmotor presteert goed wanneer hij aan constante snelheid aan een laag toerental kan draaien. Zijn habitat is de snelweg buiten de spits. De dieselmotor bereikt wel minder snel zijn bedrijfstemperatuur en zijn optimaal verbruik. In stadsverkeer bereikt een diesel pas na 20 minuten zijn ideale bedrijfstemperatuur en op de snelweg na 10 minuten.
Dit verklaart waarom een dieselwagen absoluut niet geschikt is voor korte trajecten. Het verbruik en de uitstoot zijn dan opmerkelijk hoger.
Stel voor je moet maar 15 km rijden.

Bobke 14 februari 2019 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8938882)
Gelukkig zijn ze zeer snel warm

En tanken is in een wip klaar.

Micele 14 februari 2019 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8938900)
En tanken is in een wip klaar.

Een EV hoeft nooit niet te tanken. Geen tijdverlies.

Een EV kan laden tijdens een wip. :lol:

Micele 14 februari 2019 22:13

800.000 of meer per jaar die niet willen tanken als ze op reserve staan.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-run-fuel.html

Op een wip tanken? :lol:

Citaat:

Nearly a million motorists a year break down after risking near-empty fuel tanks.

Research shows the number running out of petrol or diesel has risen every year since 2011, when the figure was a third lower. Men made up most of the 827,000 who ignored the fuel warning light.

The study by insurer LV= found that one in four drivers think they can cover 40 miles or more in the red zone. But half of cars cannot manage that distance.

More than half of drivers admit to having driven on purpose past a petrol station when they needed to top up their tank ‘in the hope of finding cheaper fuel elsewhere’, says the LV= report.

More than two thirds of drivers say they never fill their tank to the top, with nearly one in three, 30 per cent, admitting to filling up by as little as £5 to get them by.

The report notes: ’Most say they are more concerned with traffic jams, heavy rain or getting lost, than they are running of out fuel’.

But there ca be an added price to pay says the LV=report as the driver can also be issued a Fixed Penalty Notice (FPN) in some locations if a breakdown was foreseeable – for example, running out of petrol, brake fluid, or oil.

There can also be added technical complications with some diesel engines requiring the pump to be re-started manually, said the AA.

John O’Roarke, managing director of LV= Road Rescue said: ‘Having to buy expensive motorway fuel can be frustrating, but if it saves you the stress of running out of petrol and potentially causing damage to your engine then it’s worth the cost’.

‘Being diligent with topping up soon after the light comes on will help to avoid the headache that a breakdown can bring.’

Kristof Piessens 14 februari 2019 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8938926)
Een EV hoeft nooit niet te tanken. Geen tijdverlies.

Een EV kan laden tijdens een wip. :lol:

Goschiminou, je refereert een brandstoffenwagen aan een EV wiens vermogen afneemt bij koude temperaturen en neemt ook het rijbereik af...bij het eerste is het verbruik misschien wel hoger maar is het rijbereik niet lager dan bij een EV...afgewogen is een EV nog steeds nadelig in de winter dan in de zomer of je moet een EV altijd binnen in een warme omgeving plaatsen zoals een garage bvb...ergens om het verlies in vermogen in koude temperaturen te kunnen verkleinen, heb dat ergens toch wel gelezen op een andere forum, tot 41 % bij sommige EV's van de meest bekende automerken.


Ik denk dat afname van vermogen uitging in het geval van starten en vertrekken in de open buitenlucht (buiten) maar lees niets over het effect tussen twee mogelijke uitgangspunten bij starten en vertrekken van een EV hieronder bedoeld buiten en/of binnen...???

Micele 14 februari 2019 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 8938933)
Goschiminou, je refereert een brandstoffenwagen aan een EV wiens vermogen afneemt bij koude temperaturen en neemt ook het rijbereik af...bij het eerste is het verbruik misschien wel hoger maar is het rijbereik niet lager dan bij een EV...afgewogen is een EV nog steeds nadelig in de winter dan in de zomer of je moet een EV altijd binnen in een warme omgeving plaatsen zoals een garage bvb...ergens om het verlies in vermogen in koude temperaturen te kunnen verkleinen, heb dat ergens toch wel gelezen op een andere forum, tot 41 % bij sommige EV's van de meest bekende automerken.


Ik denk dat afname van vermogen uitging in het geval van starten en vertrekken in de open buitenlucht (buiten) maar lees niets over het effect tussen twee mogelijke uitgangspunten bij starten en vertrekken van een EV hieronder bedoeld buiten en/of binnen...???

Je weet niet veel van EVs.
Vraag eens aan de Canadezen en Noorwegers.

Rijbereik?
Hoeveel rijbereik hebben al deze ICEs nog als ze zonder brandstof vallen? :lol:
https://www.dailymail.co.uk/news/art...-run-fuel.html

Bobke 14 februari 2019 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8938931)
800.000 of meer per jaar die niet willen tanken als ze op reserve staan.

https://www.dailymail.co.uk/news/art...-run-fuel.html

Op een wip tanken? :lol:

Is mij ook ooit overkomen.
Lukt wel met een jerrycan, u ook?

Micele 14 februari 2019 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8938936)
Is mij ook ooit overkomen.
Lukt wel met een jerrycan, u ook?

Ik neem nooit jerrycans mee, jij wel?

Bobke 14 februari 2019 22:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8938938)
Ik neem nooit jerrycans mee, jij wel?

Meestal zijn die gewoon ik een tankstation te koop.

Micele 14 februari 2019 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8938941)
Meestal zijn die gewoon ik een tankstation te koop.

Weet ik, en dat weten die 800.000 die zonder brandstof vallen ook. ;-)

Kristof Piessens 14 februari 2019 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8938935)
Je weet niet veel van EVs.
Vraag eens aan de Canadezen en Noorwegers.

Rijbereik?
Hoeveel rijbereik hebben al deze ICEs nog als ze zonder brandstof vallen? :lol:
https://www.dailymail.co.uk/news/art...-run-fuel.html

ocharme, de bluts met de bijl ontvangen, ice's of EV's tanken in feite niet maar toch betrekkelijk vergelijkbaar, ze hebben geen brandstoffen he...enkel maar batterijen en een rits aan aandrijvingsonderdelen die den elektriek verbruikt die opgeslagen ligt in de batterijen.

Bobke 14 februari 2019 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8938942)
Weet ik, en dat weten die 800.000 die zonder brandstof vallen ook. ;-)

Precies.
En wat doet u als er geen station te vinden is ?

Micele 14 februari 2019 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8938959)
Precies.
En wat doet u als er geen station te vinden is ?

Ik heb een navigatietoestel en ik weet precies waar de tankstations liggen. Jij niet?

Mijn navigatietoestel is een oude Becker bouwjaar 2004, met 4 CDs voor gans Europa.

Gewoon onderweg tankstations selecteren. De naam de richting en de afstand tot het tankstation wordt weergegeven.

Dat kunnen goedkope raamplakkers al vele jaren, of beter gewoon een smartphone-appje is genoeg, de smartphone hang je voor je op een simpel mechanisme (inpluggen als je langer onderweg bent)

https://www.autogids.be/autonieuws/m...ergeleken.html

Bobke 14 februari 2019 23:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8938967)
Ik heb een navigatietoestel en ik weet precies waar de tankstations liggen. Jij niet?

Mijn navigatietoestel is een oude Becker bouwjaar 2004, met 4 CDs voor gans Europa.

Gewoon onderweg tankstations selecteren. De naam de richting en de afstand tot het tankstation wordt weergegeven.

Nee, ik heb dat niet nodig.
Tankstations zijn overal te vinden.

Micele 14 februari 2019 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8938971)
Nee, ik heb dat niet nodig.
Tankstations zijn overal te vinden.

Klopt, dat zegden die 800.000 ook die zonder brandstof vielen. :-P

De helft reed het duur tankstation voorbij omdat ze dachten wat verder goedkoper te tanken.

Citaat:

More than half of drivers admit to having driven on purpose past a petrol station when they needed to top up their tank ‘in the hope of finding cheaper fuel elsewhere’, says the LV= report.

Bobke 14 februari 2019 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8938972)
Klopt, dat zegden die 800.000 ook die zonder brandstof vielen. :-P

Inderdaad, 800.000 EV rijden er nog niet rond en die hebben hun stopcontact bij.

Micele 14 februari 2019 23:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8938975)
Inderdaad, 800.000 EV rijden er nog niet rond en die hebben hun stopcontact bij.

Bron? :lol:

Ik heb nog een bron van 66 Nederlanders die zonder brandstof vielen op een zomer: (geregistreerd door de pechdienst, het kunnen er meer zijn)

Citaat:

https://www.hln.be/reizen/spaarzame-...egen~ad2894c7/

ANWB @ANWB
Op jacht naar goedkope benzine in Luxemburg strandde er in 2011 66 mensen met een lege tank langs de Belgische snelweg http://goo.gl/k57Qg

10:59 AM - Jul 12, 2012

Bobke 14 februari 2019 23:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8938976)
Bron? :lol:

Spa blauw.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be