![]() |
Fakkeltocht voor werk in Herentals
Fakkeltocht voor werk in de Kempen
Op vrijdagavond betoogden een 1000-tal vakbondsmilitanten uit de Kempen door de straten van Herentals om werk te eisen. De Kempen is een regio die hard getroffen wordt door ontslagen en sluitingen. De problemen op vlak van werkloosheid zijn er dan ook erg groot. Eerder werd ook reeds in Turnhout betoogd voor werk. De fakkeltocht in Herentals was een vervolg op die betoging. De betoging begon met een videoreportage op een groot scherm. De reportage was schokkend, ook al was het louter een collage van nieuwsuitzendingen over sluitingen en ontslagen in de regio. Het aantal ontslagen was echter indrukwekkend. Ook werd ingegaan op de arbeidsduurverlenging bij Siemens in Herentals, waar een uur langer gewerkt wordt (met loonsverhoging). Na enkele korte toespraken vertrok de fakkeltocht door de straten van Herentals. De betoging was sterk groen gekleurd, maar er waren ook een aantal ABVV-militanten. Er waren een aantal opvallende spandoeken. Zo had het ACV uit Mol-Balen-Dessel een spandoek waarop stond dat de werkloosheid in die drie gemeenten met 9% was gestegen en een niet mis te verstaan verwijt aan de regering: "Belofte maakt schuld. Beleid krijgt een dikke bult." Vanuit Turnhout was er een spandoek "Turnhout, centrum van de dopkaart", een verwijzing naar de afdankingen in de sector van de speelkaarten (Brepols). De betoging werd afgesloten met een covergroepje dat de betogers warm moest maken, terwijl inmiddels de eerste sneeuw uit de lucht viel. Alleszins was het opvallend dat er een strijdbare sfeer was, deze actie was dus zeker geen eindpunt, maar eerder een stap voor verdere mobilisaties. Op de betoging waren we aanwezig met een aantal LSP-leden om publiciteit te maken voor de jongerenmars voor werk op 19 maart in Brussel. In de Kempen zijn er reeds afspraken gemaakt met de jongerenorganisaties van de vakbonden om ook lokaal acties te ondernemen om te mobiliseren naar 19 maart. ![]() |
En wat is het actieplan van LSP om meer werk te verkrijgen ? Of is er geen actieplan van LSP ?
|
de markt zag zwart van het volk.
|
Citaat:
De actie in Herentals vond ik overigens erg geslaagd. Er was naar lokale normen heel veel volk op de betoging. |
Citaat:
|
Ik kan het niet laten om een theoretische berekening te maken.
We schatten op ongeveer 4.000.000 (zonder zelfstandigen) mensen die werken in België. Indien deze een 38 uren week zouden inruilen voor een 32 uren week hebben we omgerekend 32/38 * 4.000.000 = 4.750.000 mensen nodig. Dit is ongeveer 750.000 mensen extra. De uitleg klopt, puur theoretisch dan toch. Dit zou fantastisch zijn als deze nog de juiste kwalificaties hadden en ook de wil om te werken. Maar dat is dus een andere zaak. |
Citaat:
Hoe zou dat toch komen dat niemand de LSP en andere extreem-linkse sectes au sérieux neemt? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Uiteraard is het niet de logica van het patronaat maar daar kan ik niets aan doen. Het patronaat heeft een arbeidsreseve nodig om druk te kunnen uitoefenen op de lonen en het is in het Vlaams Belang dat er mensen zijn die om de 5 jaar een foertstem uitbrengen omdat ze nergens meer aan de bak raken of aan hun 50ste worden afgeschreven én hun frustratie afreageren op hun allochtone medemens (die hun werk ''afpakken''.) PS. Wat was het modelland in de jaren 90 in Europa. Yep Nederland. Welk land heeft de korste arbeidsduur van Europa. Yep Nederland. Het is zwart op wit bewezen dat de daling van de werkloosheid vooral een gevolg was van de verkorting en verdeling van de arbeidsduur. PS 2. Mocht het Blok ietwat een economisch programma hebben dat verder gaat dan ''ze'' pakken ons werk af en ''t 'is allemaal de schuld van de Walen'' dan wordt het tijd om daar eens mee naar buiten te komen. |
Citaat:
de vrije markt valt niet op één twee drie af te schaffen hoor. ik heb sympathie voor de sociale gedachte. altijd gehad. daarom is het goed dat jullie er nog zijn. als klein zweep-partijtje. ik weet ook dat er een sterke neoliberale stroming is bij het VB. mensen (�* la freddie -werk in 10 minuten- van gaever) die een bijna 19de eeuwse arbeidsethiek koesteren. fuck them. ik ben optimistisch. dat politieke partijen, die de kiezer als mest op hun akker menen te kunnen gebruiken, maar goed weten: HET VOLK wint altijd. wij gebruiken jullie. NIET andersom. want de partij die geen stemmen meer krijgt vliegt eruit. begrepen? |
Citaat:
|
Citaat:
Met de huidige staat van de technolgie kan een Belgische arbeider anno 2004 evenveel doen op 4 uur als een Russische anno 1927. Het is dus niet nodig om 16 uren te werken want wat zouden we doen met die geproduceerde goederen/diensten? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Beste, De enige reden waarom ik overuren klop is omdat er slechts een beperkt aantal Vlamingen in staat zijn mijn werk (ind. ingenieur) te verrichten, en het zijn er elk jaar minder die afstuderen.
Zodra een LSP-vuilniskarman kan bepalen hoeveel newton er op een stalen constructie mag gebracht worden zonder dat het spel kapotspringt, wil ik heus 6 uur per week afstaan (met behoud van loon weliswaar :D ) Daarentegen heb ik een beter idee, evenals mijn baas en zowat elk groot bedrijf hier gevestigd in België. We halen Indiers en Pakistanen naar hier :wink: . Zij zijn WEL geschoold met de nodige kennis, zelfs hoger dan mezelf. En ze werken voor minder. + ze dragen bij tot de multiculturele samenleving en bedrijven krijgen er zelfs subsidies voor. Begrijp je nu waarom ik vraag wie het gaat betalen? |
Enig welk beleid ten behoeve van onze eigen werklozen vereist dat er een migratiestop komt om dit brain-import fenomeen tegen te houden. Uiteraard heeft LSP dit vereenzelvigd met racisme, dus het gaat onmogelijk zijn dit nog te verkopen aan de achterban.
|
Citaat:
Ik heb niets tegen de aanwezigheid van buitenlandse ingenieurs zolang ze maar aan dezelfde loon-en arbeidsvoorwaarden tewerkgesteld zijn als hun Belgische collega's. Daarenboven denk ik niet dat er ooit een overschot kan zijn aan hoog-opgeleiden. Enfin in het huidig systeem misschien wel maar bon. ;) Wie betaalt het nu? Hoe meer mensen er aan het werk zijn hoe meer geld de staat over heeft om te investeren in produktievere zaken. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be