Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Verkeersbelasting daar zijn ze weer. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247409)

Universalia 1 maart 2019 07:49

Verkeersbelasting daar zijn ze weer.
 
Verkeersbelasting daar zijn ze weer.

U heeft het wellicht al in uw brievenbus zien verschijnen de jaarlijkse betaling voor verkeersbelasting.

Voor zij die er zich vragen over stellen ...

Jaarlijkse verkeersbelasting voor personenwagens, lichte vrachtwagens en aanverwanten.

Verkeersbelasting berekenen voor auto’s (Vlaanderen, data 2019)

FOD verkeersbelasting.

Eventueel mogelijke vrijstellingen.

:|

Henri1 2 maart 2019 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8951456)
Verkeersbelasting daar zijn ze weer.

U heeft het wellicht al in uw brievenbus zien verschijnen de jaarlijkse betaling voor verkeersbelasting.

Voor zij die er zich vragen over stellen ...

Jaarlijkse verkeersbelasting voor personenwagens, lichte vrachtwagens en aanverwanten.

Verkeersbelasting berekenen voor auto’s (Vlaanderen, data 2019)

FOD verkeersbelasting.

Eventueel mogelijke vrijstellingen.

:|

Wij betalen braaf, zoals gewoonlijk.

Dient om onze pensioenen te kunnen betalen.

reservespeler 2 maart 2019 11:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8952854)
Wij betalen braaf, zoals gewoonlijk.

Dient om onze pensioenen te kunnen betalen.

Leg dat eens uit.


Moesten wij dat Waals aanhangsel niet hebben, dan ...

Henri1 2 maart 2019 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8952878)
Leg dat eens uit.


Moesten wij dat Waals aanhangsel niet hebben, dan ...

U wil er weer een Walen afkak-draad van maken ?

Micele 2 maart 2019 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8951456)
Verkeersbelasting daar zijn ze weer.

U heeft het wellicht al in uw brievenbus zien verschijnen de jaarlijkse betaling voor verkeersbelasting.

Voor zij die er zich vragen over stellen ...

Jaarlijkse verkeersbelasting voor personenwagens, lichte vrachtwagens en aanverwanten.

Verkeersbelasting berekenen voor auto’s (Vlaanderen, data 2019)

FOD verkeersbelasting.

Eventueel mogelijke vrijstellingen.

:|

Ik sponsor al een tijdje niet meer of zeer weinig. 30-jarige wagen en kleine wagen, tesamen ~ 180€ per jaar. Onlangs hebben ze nog het wegdek vernieuwd.
Aja op de drie fietsen betalen we niets. :-P

chris k 2 maart 2019 14:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8952949)
Ik sponsor al een tijdje niet meer of zeer weinig. 30-jarige wagen en kleine wagen, tesamen ~ 180€ per jaar. Onlangs hebben ze nog het wegdek vernieuwd.
Aja op de drie fietsen betalen we niets. :-P

Vroeger moest je wel jaarlijks betalen voor de fiets ....het kan nog altijd terugkomen .

Jan van den Berghe 2 maart 2019 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 8953171)
Vroeger moest je wel jaarlijks betalen voor de fiets ....het kan nog altijd terugkomen .

De belastingen kostte de overheid meer dan ze opbracht. Dat was een van de redenen om ze af te schaffen.

chris k 2 maart 2019 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8953177)
De belastingen kostte de overheid meer dan ze opbracht. Dat was een van de redenen om ze af te schaffen.

als ze de prijs opdrijven zoals ze gewoonlijk doen is het wel rendabel ....en niet zoals vroeger "elk jaar een nieuw en duur ijzeren nummerplaatje" op je velo of brommer vijzen

Jan van den Berghe 2 maart 2019 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 8953180)
als ze de prijs opdrijven zoals ze gewoonlijk doen is het wel rendabel ....en niet zoals vroeger "elk jaar een nieuw en duur ijzeren nummerplaatje" op je velo of brommer vijzen

Om welke reden zou je een veilig en gezond alternatief voor de vervuilende auto belasten?

Micele 2 maart 2019 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 8953171)
Vroeger moest je wel jaarlijks betalen voor de fiets ....het kan nog altijd terugkomen .

Sidder en beef... :roll:

chris k 2 maart 2019 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8953184)
Om welke reden zou je een veilig en gezond alternatief voor de vervuilende auto belasten?

Voor nieuwe leesbare verkeersborden ( in braille ? of met geluid) voor sommige fietsers.....er zijn er nog steeds die denken dat ze overal mogen fietsen .

Micele 2 maart 2019 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 8953248)
Voor nieuwe leesbare verkeersborden ( in braille ? of met geluid) voor sommige fietsers.....er zijn er nog steeds die denken dat ze overal mogen fietsen .

Borden willen lezen? Dan zou de verkeerstaks voor autos niet meer betaalbaar worden. lol.

Jan van den Berghe 2 maart 2019 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 8953248)
Voor nieuwe leesbare verkeersborden ( in braille ? of met geluid) voor sommige fietsers.....er zijn er nog steeds die denken dat ze overal mogen fietsen .

Net zoals er automobilisten zijn die ook denken dat de wegcode niet voor hen geldt.

Of anders gezegd: verkeersovertredingen zijn geen exclusief terrein van de fietsers. Heus niet.

chris k 2 maart 2019 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8953258)
Net zoals er automobilisten zijn die ook denken dat de wegcode niet voor hen geldt.

Of anders gezegd: verkeersovertredingen zijn geen exclusief terrein van de fietsers. Heus niet.

of verdwijnpalen kan gebruiken voor velo's en auto's en tegen andere terroristen

PeterCC 2 maart 2019 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8953184)
Om welke reden zou je een veilig en gezond alternatief voor de vervuilende auto belasten?

Omdat je als fietser gebruik maakt van eigen infrastructuur, fietspaden en fietssnelwegen. Het aanleggen en onderhoud ervan kost geld.
Dat geld moet ergens vandaan komen. Het is redelijk om als fietser een bijdrage in die kost te dragen.

Het hoeft niet zo extreem te zijn als bij autoverkeer dat jaarlijks, wat is het, 10 - 15 keer de kost betaalt van aanleg en onderhoud van het wegennet, maar het mag een bijdrage zijn die minstens de kosten compenseert.

Het geeft de fietser ook een argument in handen om de vraag naar betere infrastructuur te ondersteunen.

Jan van den Berghe 2 maart 2019 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 8953481)
Omdat je als fietser gebruik maakt van eigen infrastructuur, fietspaden en fietssnelwegen. Het aanleggen en onderhoud ervan kost geld.
Dat geld moet ergens vandaan komen. Het is redelijk om als fietser een bijdrage in die kost te dragen.

We dragen daar al voor bij: onze belastingen. Of dacht u dat de wegenbelasting die u en ik als eigenaar van een wagen betalen, volstaat om de kost te dekken van aanleg en onderhoud van wegen en kunstwerken?

PeterCC 2 maart 2019 22:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 8953496)
We dragen daar al voor bij: onze belastingen. Of dacht u dat de wegenbelasting die u en ik als eigenaar van een wagen betalen, volstaat om de kost te dekken van aanleg en onderhoud van wegen en kunstwerken?

Ik denk dat je mijn reactie niet goed gelezen hebt.
De belastingen die de autogebruikers betalen zijn minstens het tienvoud van de kost van aanleg en onderhoud van wegen en kunstwerken.
Je kan de belastingsopbrengst terugvinden op deze site: https://www.febiac.be/public/statist...FID=23&lang=NL en scroll dan naar D: fiscaliteit en open de excel file.

Mambo 2 maart 2019 22:21

Gemiddeld kostte de aanleg van een fietspad in 2011 323.738,54 euro per km. Opvallend is dat de gemiddelde kostprijs van een fietspad in Oost-Vlaanderen 132.698,50 euro per km bedraagt en in West-Vlaanderen 567.403,90 euro per km ofwel vier keer zoveel.


Niet voor het een of ander, maar ik vind dat bijzonder duur.

Anna List 2 maart 2019 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8953598)
Gemiddeld kostte de aanleg van een fietspad in 2011 323.738,54 euro per km. Opvallend is dat de gemiddelde kostprijs van een fietspad in Oost-Vlaanderen 132.698,50 euro per km bedraagt en in West-Vlaanderen 567.403,90 euro per km ofwel vier keer zoveel.


Niet voor het een of ander, maar ik vind dat bijzonder duur.

Zit de prijs van onteigening daar inbegrepen?

Hypochonder 3 maart 2019 06:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8952888)
U wil er weer een Walen afkak-draad van maken ?

Dat komt omdat er op alles wat we betalen in Vlaanderen een deel daarvan naar de bodemloze put genaamd WalloBrux gaat.

Dit kan niet genoeg benadrukt en herhaald worden.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be