Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Voor het eerst meer e-fietsen verkocht dan normale (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247419)

Micele 1 maart 2019 23:49

Voor het eerst meer e-fietsen verkocht dan normale
 
Meer dan 1 miljoen fietsen verkocht in 2018 in Nederland.

De meeste fietsen waren electrisch.

Citaat:

https://www.ad.nl/economie/fietshand...bike~a7559960/

Fietshandel na recordjaar: ‘Nog een paar jaar en dan heeft iedereen een e-bike’
Nog nooit werden er voor zoveel geld nieuwe fietsen verkocht als in 2018. We gaven 1,2 miljard euro uit in de fietswinkel. We willen luxer, mooier en vooral elektrisch fietsen. De e-bike is nu zelfs populairder dan de stadsfiets. ,,Als jij een keer op een e-bike rijdt, wil je er ook een.”

Ton Voermans 01-03-19
...

Stadsfiets verslagen

Die scherpe prijsstijging is nagenoeg geheel te wijten aan de e-bike. Zowel de omzet uit e-bikes als het aantal verkochte exemplaren steeg in 2018 met zo’n veertig procent. 409.400 nieuwe elektrische fietsen verlieten de showrooms, tegen 294.000 in 2017. De accufiets is nu het meest verkochte type fiets van het land. Zelfs de aloude stadsfiets (34 procent marktaandeel) is voor het eerst ‘verslagen’. Fietsenbouwer Gazelle denkt dat de stadsfiets echter nooit helemaal zal verdwijnen. ,,Het aandeel e-bikes zal blijven groeien, maar de stadsfiets zal blijven bestaan voor specifieke doelgroepen. Denk aan de Swapfiets voor studenten”, zegt een woordvoerder van Gazelle.

,,Over een paar jaar heeft niemand het nog over een e-bike, en is een motor in je fiets het nieuwe normaal”, zegt Wouter Jager, voorzitter sectie fietsen van de RAI en directeur van de Accell Group (onder andere Batavus en Sparta). Het is elektrisch, elektrisch en elektrisch in de Batavus-fabriek in Heerenveen.

...

Leasefiets komt eraan

Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen in bezit van een nieuwe fiets gemiddeld zo’n 10 procent meer zakelijke en 27 procent meer privé kilometers op de fiets afleggen. De fietshandel krijgt in 2020 opnieuw een enorme groeispurt. Dan wordt de fietsleaseregeling van kracht. Wie een fiets leaset via de werkgever voor woon-werkverkeer krijgt dan een bijtelling van 7 procent voor het privégebruik. Dat komt neer op ongeveer een tientje per maand voor een nagelnieuwe fiets van een paar duizend euro. RAI Vereniging en BOVAG denken dat de zakelijke verkoop daardoor stijgt tot zo’n 150 duizend extra fietsen per jaar.

De schoofzak 2 maart 2019 10:25

In Perpignan in een fietsenwinkel werden gisteren op één dag drie elektrische fietsen verkocht.

Als ge begrijpt wat ik bedoel.

Anna List 2 maart 2019 10:28

Een ramp voor het milieu.

Henri1 2 maart 2019 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8952615)
Meer dan 1 miljoen fietsen verkocht in 2018 in Nederland.

De meeste fietsen waren electrisch.

Is dat dan een goede evolutie ?

Micele 2 maart 2019 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8952851)
Is dat dan een goede evolutie ?

Dat mensen steeds meer electrische fiets-kms afleggen en minder fossiele wagen-kms?

Citaat:

Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen in bezit van een nieuwe fiets gemiddeld zo’n 10 procent meer zakelijke en 27 procent meer privé kilometers op de fiets afleggen.
Wat denk je? ;-)

Zou dat ook de files in de spits wat kunnen verminderen?

Het is alleszins ietsje minder goed voor de centen van de extreem vervuilende Petrochemie.
Aan fietsen zitten ook weinig kunststoffen.

Het is wel nog ongezond fietsen in de buurt van al die fossiele voertuigen. Best fietswegen opzoeken ver van de roet- en NO2-canyons.

Blijkbaar is het nieuwe electrische rijden ook goed voor de economie in Nederland:
https://zerauto.nl/recordomzet-autov...ktrische-auto/

In plaats van 2 (versleten) fossiele wagens een deftige e-bike en een E-wagen. Moet kunnen. :-P

Universalia 2 maart 2019 11:47

Zijn die fietsen allemaal in orde bevonden om aan het verkeer te mogen, deelnemen?

Ik herinner mij nog levendig dat in een ver verleden uw fiets moest voorzien zijn van het nodige licht en reflectors op de spaken van de wielen in de pedalen.

Op huidig ogenblik zie je fietsen zonder licht zonder reflectoren waar in de meeste gevallen nog iemand met aan het rijden is die volledig donker gekleed is, die dus totaal niet opvalt als het iets donkerder is.

Veel type mountain-bikes die eigenlijk voor in het veld zijn en niet op de straat thuis horen.

Fietsplaat terug invoeren ... :rofl:


Bobke 2 maart 2019 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8952890)
Dat mensen steeds meer electrische fiets-kms afleggen en minder fossiele wagen-kms?

Nee, dat mensen minder met een gewone fiets rijden en dan op hun home trainer kruipen.

Micele 2 maart 2019 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8952915)
Nee, dat mensen minder met een gewone fiets rijden en dan op hun home trainer kruipen.

Dat vroeg ik niet. Blijkbaar heeft de TNO het niet over de home trainer kms. :roll:

probeer nog eens:

Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen in bezit van een nieuwe fiets gemiddeld zo’n 10 procent meer zakelijke en 27 procent meer privé kilometers op de fiets afleggen.

Micele 2 maart 2019 11:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8952911)
Zijn die fietsen allemaal in orde bevonden om aan het verkeer te mogen, deelnemen?

Ben jij wel in orde bevonden om aan het verkeer te mogen deelnemen?
Wanneer werd je de laatste keer onderzocht? :roll:

Bobke 2 maart 2019 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8952919)
Dat vroeg ik niet. Blijkbaar heeft de TNO het niet over de home trainer kms. :roll:

probeer nog eens:

Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen in bezit van een nieuwe fiets gemiddeld zo’n 10 procent meer zakelijke en 27 procent meer privé kilometers op de fiets afleggen.

Juist.

Micele 2 maart 2019 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8952930)
Juist.

Beide juist. Goed voor de gezondheid. Minder kosten voor de gezondheidskas.

En vooral je kunt de huisverwarming een graadje lager instellen, want je ligt niet meer in de luie zetel. :lol:

Citaat:

Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen in bezit van een nieuwe fiets gemiddeld zo’n 10 procent meer zakelijke en 27 procent meer privé kilometers op de fiets afleggen.
Dus ook minder zakelijke en privé kilometers met de wagen.

Bobke 2 maart 2019 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8952955)
Beide juist. Goed voor de gezondheid. Minder kosten voor de gezondheidskas.

En vooral je de kunt de huisverwarming een graadje lager instellen, want je ligt niet meer in de luie zetel. :lol:

Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen in bezit van een nieuwe fiets gemiddeld zo’n 10 procent meer zakelijke en 27 procent meer privé kilometers op de fiets afleggen.

Ook minder privé kilometers met de wagen.

Zijn gewone fietsen dan ongezond ?

Micele 2 maart 2019 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8952967)
Zijn gewone fietsen dan ongezond ?

Die zijn gezonder in de regel. Waarom?

We hebben thuis 3 gewone fietsen, maar we zijn ook beide op pensioen (nooit haast). Een E-fiets hebben we (voorlopig) niet nodig in plat Limburg.

Toeristisch rijden aan 15 kmh gaat gemakkelijker op een gewone lichte fiets, dan zie je iets meer van het landschap. Die is ook wendbaarder. E-fiets (gehuurd) hebben we al uitgeprobeerd op vakantie in Oostenrijk, bergop is dat keitof. Anders kom je doorgezweet aan op een terrasje.

Nog iets?

Bobke 2 maart 2019 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8952969)
Die zijn gezonder in de regel. Waarom?

We hebben thuis 3 gewone fietsen, maar we zijn ook beide op pensioen.

Nog iets?

Waarom 3 ?

Micele 2 maart 2019 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8952975)
Waarom 3 ?

Reserve, of als we eens bezoek hebben.

Waarom die off topic vragen?

Hoeveel fietsen heeft jouw huishouden en welke?

Bobke 2 maart 2019 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8952981)
Reserve, of als we eens bezoek hebben.

Waarom die off topic vragen?

Hoeveel fietsen heeft jouw huishouden en welke?

Eén electrische, aangeschaft op 73 jarige leeftijd.
Zoals bij de meeste bejaarden lukt het niet meer zo goed om veel km te fietsen.

Jan van den Berghe 2 maart 2019 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8952851)
Is dat dan een goede evolutie ?

Natuurlijk. Of hebt u liever dat al die mensen die trajecten die ze nu met (en dankzij) een elektrische fiets kunnen afleggen, misschien naar de wagen grijpen?

Jan van den Berghe 2 maart 2019 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8952911)
Zijn die fietsen allemaal in orde bevonden om aan het verkeer te mogen, deelnemen?

Ik herinner mij nog levendig dat in een ver verleden uw fiets moest voorzien zijn van het nodige licht en reflectors op de spaken van de wielen in de pedalen.

Op huidig ogenblik zie je fietsen zonder licht zonder reflectoren waar in de meeste gevallen nog iemand met aan het rijden is die volledig donker gekleed is, die dus totaal niet opvalt als het iets donkerder is.

Veel type mountain-bikes die eigenlijk voor in het veld zijn en niet op de straat thuis horen.

Fietsplaat terug invoeren ... :rofl:

De "fietsplaat" had niets met de technische aspecten van de fiets te maken. Je haalde het taksplaatje immers bij de gemeente(politie). Technische controle van de fiets was geen voorafgaandelijke verplichting of gebruik.

De wetgeving is trouwens duidelijk over de uitzonderingen die u beschrijft, net zoals de wetgeving voorziet om de zijreflectoren te vervangen door en reflecterende streep op de banden.

Jan van den Berghe 2 maart 2019 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8952915)
Nee, dat mensen minder met een gewone fiets rijden en dan op hun home trainer kruipen.

Dat lijkt me dan een win-winsituatie.

Jan van den Berghe 2 maart 2019 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8952975)
Waarom 3 ?

Met ons groot gezin hebben we er hier een heel arsenaal van. Niet alle fietsen zijn trouwens met hetzelfde doel gekocht. Sommige van onze jongens hebben én een stadsfiets én een mbt. Waarom niet? Met een stadsfiets ga je nu eenmaal niet in de bossen ravotten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be