Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Klimaatmars wordt verplicht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247575)

Anna List 14 maart 2019 08:35

Klimaatmars wordt verplicht

Citaat:

Klimaatmars wordt verplichte buitenschoolse activiteit

Vandaag om 08:00 door Arthur De Meyer, Dieter Verschooren

Verschillende scholen verplichten hun leerlingen om vrijdag deel te nemen aan een ?*klimaatmars. De ?*onderwijskoepels juichen het toe en ook minister Hilde Crevits (CD&V) ziet er geen probleem in.

In 98 landen en op 1.325 plekken spijbelen scholieren vrijdag voor het klimaat. Dat spijbelen is al weken een heikel thema in het onderwijs. Maar vrijdag wordt de discussie omgegooid: verscheidene Vlaamse scholen organiseren die dag zelf marsen en betogingen, waardoor de deelname in veel gevallen verplicht is.
De onderwijskoepels zien daar geen graten in. ‘Wij volgen de regels’, zegt Nathalie Jennes, woordvoerder van GO!, de koepel van het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. ‘De ?*minister heeft verduidelijkt dat een manifestatie of mars toegelaten is als buitenschoolse activiteit. Al mag het geen politieke manifestatie worden.’
In Schooldirect, de nieuwsbrief van het ministerie van Onderwijs aan alle Vlaamse schooldirecties, maakte onderwijsminister Crevits de regels nog eens duidelijk: ‘Deelname aan de manifestatie is een extra muros-activiteit, ?*gekoppeld aan het pedagogische project, de onderwijsdoelen en het leerprogramma’, staat er. ‘Die regels zijn niet nieuw’, benadrukt haar woordvoerder. ‘Maar de scholen hadden heel wat vragen, vandaar dat we ze opnieuw hebben rondgestuurd.’
Niet alle ouders zijn daar gelukkig mee. ‘Deze marsen zijn politiek geïnstrueerd en de scholen gaan daarin mee’, luidde de kritiek. ‘Het klimaat is geen partijpolitiek, een klimaatmars hoeft dat ook niet te zijn’, reageert Pieter-Jan Crombez, woordvoerder van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. ‘Spijbelen is nooit oké, dus is het goed dat onze scholen zelf acties organiseren. De wetgeving laat dat toe.’

Weigeren is moeilijk

En wat met de leerlingen die niet willen meedoen? ‘Wettelijk kan een school hen verplichten deel te nemen’, zegt Crombez. ‘Een leerling kan alleen weigeren om aanwezig te zijn bij een buitenschoolse activiteit als die meerdere dagen in beslag neemt én het schoolreglement de deelname niet als verplicht omschrijft én de ouders of meerderjarige leerling tijdig de afwezigheid voor de activiteit motiveren. In dit geval hebben de scholen dus het recht om de leerlingen te verplichten deel te nemen.’
veel gekker hoeft het niet te worden in Vlaanderen :roll:

Jay-P. 14 maart 2019 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8962953)

Denk je?
Gij hebt nog niks gezien: Wacht maar tot ze ginder "onafhankelijk" worden! :-P

Bad Attila 14 maart 2019 09:00

Citaat:

"Een pedagogisch project"... :roll:

Eyjafjallajökull 14 maart 2019 09:26

Goed zo !

Komt de geloofwaardigheid enkel ten goede :roll:

Anna List 14 maart 2019 09:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8962983)
Goed zo !

Komt de geloofwaardigheid enkel ten goede :roll:

als je de cijfers zag ... van 35K deelnemers naar 14K en dan naar 7K voor de krokus ... ze moesten wel iets drastisch doen hé :lol:

The Paulus Experience 14 maart 2019 09:33

Citaat:

Aan het schuimen schatje? :-D

The Paulus Experience 14 maart 2019 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8962989)
als je de cijfers zag ... van 35K deelnemers naar 14K en dan naar 7K voor de krokus ... ze moesten wel iets drastisch doen hé :lol:

Anti migratie mars: 5000
Tweede editie: nvt

Wat ging het verkiezingsthema worden?
->Confederalisme :lol:

Bobke 14 maart 2019 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8962997)

Bij u ligt het er vingerdik op.:rofl:

The Paulus Experience 14 maart 2019 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8963007)
Bij u ligt het er vingerdik op.:rofl:

Stop dan met mij onder te schuimen he :lol:

Universalia 14 maart 2019 09:41

Citaat:

Ik vind dat niet kunnen, de verplichting tot deelnemen aan. :|

gertc 14 maart 2019 10:01

Ik had in een ander subforum al gereageerd.

Skobelev 14 maart 2019 10:01

't Moest stront regenen en vervolgens allemaal 't fleuris zodat de scholen voor twee weken dicht kunnen en de schooldirecties worden vervolgd voor indirecte slagen en verwondingen.

marie daenen 14 maart 2019 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8962997)

Ik dacht dat het de verantwoordelijke van de scholen waren die aan het schuimen zijn geslagen???

marie daenen 14 maart 2019 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8963010)
Ik vind dat niet kunnen, de verplichting tot deelnemen aan. :|

Democratie noemen onze linkiewinkies dat..., want alles waar zij achter staan dient democratisch verplicht te worden...

Guinevere 14 maart 2019 10:06

Citaat:

Dit is idd gek. Ben het voor een keer eens met u. Krijgen de leerlingen speciale les over klimaatproblemen ofzo? De leerlingen kunnen beter erover leren, oplossingen zoeken en innovatieve bedrijven bezoeken dan te marsen.

Maar ja, veel buitenschoolse activiteiten hebben weinig educatieve waarde.

alberto 14 maart 2019 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8963041)
't Moest stront regenen en vervolgens allemaal 't fleuris zodat de scholen voor twee weken dicht kunnen en de schooldirecties worden vervolgd voor indirecte slagen en verwondingen.

Eén ding staat nu wel vast voor mij, het klimaat kan mij vanaf nu gestolen worden, dat de zon maar rap begint te schijnen lekkere zuiderse temperaturen in Vlaanderen dat moeten ik hebben.

Elio di Supo 14 maart 2019 10:49

Vroeger schopten jeugdige rebellen tegen de schenen van het gezag. Nu dicteert het gezag waar jeugdige rebellen tegen moeten ageren.

Il faut le faire.

Elio di Supo 14 maart 2019 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience (Bericht 8963009)
Stop dan met mij onder te schuimen he :lol:

:lol:

Serieus, kerel. Al eens bijgehouden hoeveel keer ge dat woordje typt?

Anna List 14 maart 2019 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8963054)
Dit is idd gek. Ben het voor een keer eens met u. Krijgen de leerlingen speciale les over klimaatproblemen ofzo? De leerlingen kunnen beter erover leren, oplossingen zoeken en innovatieve bedrijven bezoeken dan te marsen.

Maar ja, veel buitenschoolse activiteiten hebben weinig educatieve waarde.

hoezo, voor één keer? :p

TREBRON 14 maart 2019 11:19

Mijn gasten GAAN NIET, PUNT; en dat de directie eens riskeert om ze een onwettige afwezigheid aan te smeren, want dan zet ik daar eens de puntjes op de i en daar gaan ze niet goed van zijn.Wat gaat het vervolg zijn, verplicht staken omdat de bus niet op tijd rijdt, omdat het te warm of te koud is? Voor de rest wel een dag voor het einde van de school in vakantie vertrekken, dat kan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be