Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Groen: tankkaart weg in 2020, bedrijfswagens in 2022 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247587)

IJsboer 15 maart 2019 08:47

Groen: tankkaart weg in 2020, bedrijfswagens in 2022
 
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10107337.html

Bij mij weten is de Belg erg gesteld op vrijheid en onafhankelijkheid. Als je de bedrijfswagen afschaft gaan mensen niet zomaar overstappen op openbaar vervoer. Ze gaan dan, ondanks de meerprijs, misschien kiezen om als particulier een wagen te kopen, liefst dan tweedehands aan een scherpe prijs. Een oudere wagen die minder proper is uiteraard.

Het aantal mensen die een volledig electrische auto als particulier hebben aangeschaft ... ik kan ze niet op 1 hand tellen... zelfs niet op 1 vinger.

Wat denkt u?

Eyjafjallajökull 15 maart 2019 08:52

Denk dat er veel van hun kiespubliek over een firmawagen en tankkaart beschikken.

Niet zo slim dus :D

fox 15 maart 2019 09:03

Alé, groen gaat 80K jobs bijtoveren in Belgie door de lasten op arbeid te verhogen.

Hypochonder 15 maart 2019 09:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8963904)
Denk dat er veel van hun kiespubliek over een firmawagen en tankkaart beschikken.

Niet zo slim dus :D

Inderdaad. Anderzijds is hun kiespubliek wel door en door hypocriet, net zoals de partij zelf trouwens. Het groene kiespubliek redeneert zo: ik ben wel voor het milieu maar zo lang ik kan profiteren van de voordelen van een bedrijfswagen met tankkaart ben ik op dat vlak niet groen...

Ze zijn dus niet anders dan andere jonge of oude groene hypocrieten: het zijn de anderen die zich moeten aanpassen.

gertc 15 maart 2019 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8963904)
Denk dat er veel van hun kiespubliek over een firmawagen en tankkaart beschikken.

Niet zo slim dus :D

Dat weet ik niet. Traditioneel scoort Groen sterk bij leerkrachten en ambtenaren - met 0% firmawagens.

In het algemeen heeft ongeveer 10% van de werknemers een firmawagen. Dat betekent dat ongeveer 90% van de werknemers met het voorstel van Groen er op vooruitgaat. Een meer dan behoorlijke visvijver voor de verkiezingen...

Eyjafjallajökull 15 maart 2019 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8963967)
Dat weet ik niet. Traditioneel scoort Groen sterk bij leerkrachten en ambtenaren - met 0% firmawagens.

In het algemeen heeft ongeveer 10% van de werknemers een firmawagen. Dat betekent dat ongeveer 90% van de werknemers met het voorstel van Groen er op vooruitgaat. Een meer dan behoorlijke visvijver voor de verkiezingen...

Leerkrachten en ambtenaren ?

Waarom hoor ik dan steeds dat hun kiespubliek bestaat uit hogeropgeleiden ?

Anna List 15 maart 2019 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8963913)
Alé, groen gaat 80K jobs bijtoveren in Belgie door de lasten op arbeid te verhogen.

²
ze rekenen er blijkbaar op dat de werknemers met salariswagen, of hun verworven inkomen gaan laten vallen, of niet bij de vakbond zijn of zo ...

allemaal nogal belachelijk onrealistisch die voorstellen van Groen... laat het Rekenhof de kost van die voorstellen maar eens berekenen.

Anna List 15 maart 2019 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8963967)
Dat weet ik niet. Traditioneel scoort Groen sterk bij leerkrachten en ambtenaren - met 0% firmawagens.

In het algemeen heeft ongeveer 10% van de werknemers een firmawagen. Dat betekent dat ongeveer 90% van de werknemers met het voorstel van Groen er op vooruitgaat. Een meer dan behoorlijke visvijver voor de verkiezingen...

toch niet die leerkrachten die de klimaatmarsen mee organiseren?

want het beoordelen of een actie politiek is of niet wordt mee afgetoetst aan de organisatoren...

gertc 15 maart 2019 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 8963916)
Het groene kiespubliek redeneert zo: ik ben wel voor het milieu maar zo lang ik kan profiteren van de voordelen van een bedrijfswagen met tankkaart ben ik op dat vlak niet groen...

Je kunt perfect een firmawagen hebben én groen zijn op het vlak van mobiliteit.

Anna List 15 maart 2019 09:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8963989)
Je kunt perfect een firmawagen hebben én groen zijn op het vlak van mobiliteit.

dat zal toch niet voor elk segment salariswagen weggelegd zijn, die Nissan Leaf kost dubbel zo duur dan menig salariswagen ... da's een heel ander segment.
die Nissan Leaf zit op t niveau van bvb een BMW 3 ... wsl al een kleine minderheid van de salariswagens ...

maddox 15 maart 2019 09:44

Ik heb een tankkaart van't werk. 2 zelfs. 1 voor mijn persoonlijke wagen, en 1 voor de motorscooter.
Ik mag er onbeperkt mee tanken, puur voor privé gebruik.
Niet slecht he, voor een techniekerke.

En het beste van al, Groen mag op zijn kop staan draaien, zolang ze er niet in slagen brandstoffen of persoonlijk transport te verbieden, zal ik daar lekker gebruik van maken.

gertc 15 maart 2019 09:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8963974)
Leerkrachten en ambtenaren ?

Waarom hoor ik dan steeds dat hun kiespubliek bestaat uit hogeropgeleiden ?

Welke tegenspraak zie je? Leerkrachten en ambtenaren zijn hoger opgeleid dan de gemiddelde bevolking.

maddox 15 maart 2019 09:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8963995)
dat zal toch niet voor elk segment salariswagen weggelegd zijn, die Nissan Leaf kost dubbel zo duur dan menig salariswagen ... da's een heel ander segment.
die Nissan Leaf zit op t niveau van bvb een BMW 3 ... wsl al een kleine minderheid van de salariswagens ...

Of de €40k minibus op het platform van de Leaf, de eNV200. Rijden met het elektrische equivalent van Suzuki Carry... Met moeite in staat Antwerpen-Brussel-Antwerpen te doen

Anna List 15 maart 2019 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8963999)
Of de €40k minibus op het platform van de Leaf, de eNV200. Rijden met het elektrische equivalent van Suzuki Carry... Met moeite in staat Antwerpen-Brussel-Antwerpen te doen

maar de oneliner van de Groene debatfiche bekt wel vlot hé :

Citaat:

Je kunt perfect een firmawagen hebben én groen zijn op het vlak van mobiliteit.
nul realiteitszin echter.

elke keer als ik Calvo hoor, alleen maar oneliners en de realiteit verdraaien of gewoon liegen.

Eyjafjallajökull 15 maart 2019 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8963997)
Welke tegenspraak zie je? Leerkrachten en ambtenaren zijn hoger opgeleid dan de gemiddelde bevolking.

:-D

maddox 15 maart 2019 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8963997)
Welke tegenspraak zie je? Leerkrachten en ambtenaren zijn hoger opgeleid dan de gemiddelde bevolking.

La me niet lachen. Die leraren wel.
Maar ambtenaren. De hoofdmoot, de ambtenaren die effectief werk verzetten, de OCMW kuisploegen, de klusjesdiensten van de openbare instellingen en nog een hele hoop, die zijn over het algemeen even goed opgeleid als een enkeltalige rekkenvuller in een budgetsupermarkt. Hun loon is er dan ook naar.

Voorbeeld, een, categorie C met 38 jaar dienst haalt ongeveer €1700 per maand netto. Pensioenberekening, nog 7 jaar te werken, €1420 maand (een stuk beter dan het "privé equivalent, maar we spreken dan over €100 ofzo).

gertc 15 maart 2019 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8963995)
dat zal toch niet voor elk segment salariswagen weggelegd zijn, die Nissan Leaf kost dubbel zo duur dan menig salariswagen ... da's een heel ander segment.
die Nissan Leaf zit op t niveau van bvb een BMW 3 ... wsl al een kleine minderheid van de salariswagens ...

Ten eerste - hoeveel procent van de elektrische wagens worden in België aan particulieren verkocht? Juist ja...
Ten tweede - ook met een 'gratis' dieselwagen voor de deur rijden de meeste mensen niet voor hun plezier. Ik ken een hoop mensen die zelf hun treinticket naar Brussel betalen om geen tijd te verliezen met hun firmawagen in de file. Of die met de fiets naar het werk komen, en de auto alleen gebruiken als het niet anders kan. En voor die verplaatsingen waar je niet zonder auto kan, is een recente goed onderhouden bedrijfswagen een stuk beter voor het milieu dan de gemiddelde privé-auto. Uiteraard zijn er ook anderen - maar het idee dat mensen veel minder auto gaan rijden door firmawagens aan te pakken is absurd. Er zal zeker wel een verschil zijn - maar in het kader van een klimaatplan is dit een belachelijk dure en inefficiënte maatregel.

Anna List 15 maart 2019 09:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8964014)
Ten eerste - hoeveel procent van de elektrische wagens worden in België aan particulieren verkocht? Juist ja...
Ten tweede - ook met een 'gratis' dieselwagen voor de deur rijden de meeste mensen niet voor hun plezier. Ik ken een hoop mensen die zelf hun treinticket naar Brussel betalen om geen tijd te verliezen met hun firmawagen in de file. Of die met de fiets naar het werk komen, en de auto alleen gebruiken als het niet anders kan. En voor die verplaatsingen waar je niet zonder auto kan, is een recente goed onderhouden bedrijfswagen een stuk beter voor het milieu dan de gemiddelde privé-auto. Uiteraard zijn er ook anderen - maar het idee dat mensen veel minder auto gaan rijden door firmawagens aan te pakken is absurd. Er zal zeker wel een verschil zijn - maar in het kader van een klimaatplan is dit een belachelijk dure en inefficiënte maatregel.

euhm, ik zie echt niet in wat uw reply met mijn post te maken heeft, echt niet.

een salariswagen is een deel van je loon
en een groene wagen kan je niet kopen in het segment van 90% van de salariswagens
dat was wat ik antwoordde op uw statement "Je kunt perfect een firmawagen hebben én groen zijn op het vlak van mobiliteit."

dat klopt dus niet.

bembem 15 maart 2019 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer (Bericht 8963902)
https://www.tijd.be/politiek-economi.../10107337.html

Bij mij weten is de Belg erg gesteld op vrijheid en onafhankelijkheid. Als je de bedrijfswagen afschaft gaan mensen niet zomaar overstappen op openbaar vervoer. Ze gaan dan, ondanks de meerprijs, misschien kiezen om als particulier een wagen te kopen, liefst dan tweedehands aan een scherpe prijs. Een oudere wagen die minder proper is uiteraard.

Het aantal mensen die een volledig electrische auto als particulier hebben aangeschaft ... ik kan ze niet op 1 hand tellen... zelfs niet op 1 vinger.

Wat denkt u?

Très bonne initiative :-D Mais oui! ;-);-)

De schoofzak 15 maart 2019 10:08

Ik word ook gewaar dat mijn collega's die nog niet met pensioen zijn, als ambtenaar, soms wel eens jaloers zijn op "die met een salariswagen'.

Nu, de eerste stap die de groensels willen doen, is het stopzetten van die tankkaart.
Wel, dat is een looninlevering van een aantal euro's.
Een werkgever die zijn beste personeel (we veronderstellen dat hij geen salariswagens geeft aan zijn slechtste personeel) niet wil kwijt spelen aan de concurrentie, gaat dat gat trachten dicht te rijden.
Is dat gat dicht gereden met één aanwerving minder, per 20 salariswagens? Voil?*, je hebt het gesnopen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be