Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Dementie tegenhouden is mogelijk, de hersenen voorzien van voedsel en training (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247728)

Nr.10 24 maart 2019 01:43

Dementie tegenhouden is mogelijk, de hersenen voorzien van voedsel en training

Dementia is preventable through lifestyle
TEDx vanuit Venetië
Max Lugavere
2 nov 2018
Als iedereen straks 90 jaar haalt zal de helft van de mensen,
als de huidige tendens behouden blijft, lijden aan dementie.
Dat willen de meesten liever niet.
Daarom. Hou er rekening mee
en probeer NU rijk en goed te leven.

Libro 24 maart 2019 09:08

Zegt die ook iets over het gebruik van politieke fora?

Universalia 24 maart 2019 09:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 8973236)
Dementia is preventable through lifestyle
TEDx vanuit Venetië
Max Lugavere
2 nov 2018
Als iedereen straks 90 jaar haalt zal de helft van de mensen,
als de huidige tendens behouden blijft, lijden aan dementie.
Dat willen de meesten liever niet.
Daarom. Hou er rekening mee
en probeer NU rijk en goed te leven.

Er zijn best veel vormen van dementie, de éne al 'leuker' dan de andere.

Naast dementie zou u zich ook de vraag kunnen stellen, in deze duistere tijden, of iemand de 90 nog wel wil halen en mogelijk als dementerende door het leven wil gaan?

Naast dementie heb ik nog een ernstige vorm van negativisme en nihilisme maar dat moet al opgevallen zijn.

De 90 wil ik nog niet eens halen. :-D

reservespeler 24 maart 2019 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 8973304)
Er zijn best veel vormen van dementie, de éne al 'leuker' dan de andere.

Naast dementie zou u zich ook de vraag kunnen stellen, in deze duistere tijden, of iemand de 90 nog wel wil halen en mogelijk als dementerende door het leven wil gaan?

Naast dementie heb ik nog een ernstige vorm van negativisme en nihilisme maar dat moet al opgevallen zijn.

De 90 wil ik nog niet eens halen. :-D

Ik wil niet oud worden, ik wil jong blijven!

Universalia 24 maart 2019 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 8973327)
Ik wil niet oud worden, ik wil jong blijven!

Ik gun het u van harte om jong te blijven.

Een tante zaliger van mij wilde ook jong blijven en droeg op haar 90 ste nog steeds hippe kleding (flower power zonder drugs) en ze stond best leuk met het rode hoedje dat ze altijd op had, zelfs bouwvakkers op straat floten nog altijd als ze voorbij stapte. :rofl:

Een ander familielid, dat is dan weer iemand die een jonge geest in een ouder lichaam heeft 'steken'.

Toon Hermans zaliger zijn vader noemde men zelfs 'vaandel'.

;-)

Nr.10 24 maart 2019 20:21

De helft van dit forum zal dementerend worden.

kojak 24 maart 2019 20:29

Dementie tegenhouden kan je niet maar je kan het proces wel vertragen.

Via medicatie zou het ook kunnen, maar dat heeft dan weer meer bijwerkigen en is daar dus ook de reden voor waarom ze dit pas in een later stadium (eventueel) gaan voorschrijven.

Voorkomen doe je het best met voldoende lichaamsbeweging.
Maar tja, dat kost een inspanning en laat dat de grootste rem zijn.

Om dementie af te remmen zorg je het beste dat de hersenen zoveel mogelijk zuurstof blijven krijgen.
Lichaamsbeweging is daar het beste voor, en trouwens niet alleen voor dat.
Idem wat andere ouderdomskwaaltjes betreft.
Stramme gewrichten, artrose, etc...

Mambo 24 maart 2019 21:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 8973868)
De helft van dit forum zal dementerend worden.

Worden?

Nr.10 24 maart 2019 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8973902)
Worden?

U bedoelt ongetwijfeld dat u al een aantal gevallen in het oog hebt ;-)

kojak 24 maart 2019 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 8973987)
U bedoelt ongetwijfeld dat u al een aantal gevallen in het oog hebt ;-)

Ja, maar hij is blijkbaar vergeten de welke het waren. :lol: ;)

Mambo 24 maart 2019 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kojak (Bericht 8973994)
Ja, maar hij is blijkbaar vergeten de welke het waren. :lol: ;)

Over wat ging het nu ook alweer? :-P

kojak 24 maart 2019 23:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 8974002)
Over wat ging het nu ook alweer? :-P

:lol: ;)

orfeus5412 25 maart 2019 01:09

Coconut Oil as an Alzheimer's Treatment
Ketonen, MCT's weet je wel...

Nr.10 26 maart 2019 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8974048)

Een artikel in het nederlands.
Kokosolie tegen Alzheimer
17 jul 2013
Eindconclusie
Op basis van het bestaande onderzoek is het onwaarschijnlijk dat voedingssupplementen met caprinezuur een (groot) positief effect hebben op de ziekte van Alzheimer. Dat kokosolie effect heeft is nog minder waarschijnlijk. Twee eetlepels kokosolie bevatten namelijk 10x minder caprinezuur dan het onderzochte voedingssupplement. Bovendien kleven er nadelen aan het gebruik van kokosolie. Zo vergroot het de kans op hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten worden weer in verband gebracht met een grotere kans op dementie en een sneller verloop van de ziekte.

orfeus5412 26 maart 2019 01:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 8975067)
Een artikel in het nederlands.
Kokosolie tegen Alzheimer
17 jul 2013
Eindconclusie
Op basis van het bestaande onderzoek is het onwaarschijnlijk dat voedingssupplementen met caprinezuur een (groot) positief effect hebben op de ziekte van Alzheimer. Dat kokosolie effect heeft is nog minder waarschijnlijk. Twee eetlepels kokosolie bevatten namelijk 10x minder caprinezuur dan het onderzochte voedingssupplement. Bovendien kleven er nadelen aan het gebruik van kokosolie. Zo vergroot het de kans op hart- en vaatziekten. Hart- en vaatziekten worden weer in verband gebracht met een grotere kans op dementie en een sneller verloop van de ziekte.

Dank voor je reactie nr 10 - persoonlijk heb ik last van poly neuropathie en aangezien zenuwen omgeven zijn met een vettige "mantel"... heb ik het eens uitgeprobeerd. Mijn korte termijn geheugen werd beter en had minder last van evenwichtsstoornissen. De hogere calorische waarde van cocosolie doet je niet verdikken. (Medium Chain Triglicerydes oftewel MCT's).
Qua hart/vaatziekten is uiteraard voorzichtigheid geboden.
Next on my trial list : in vet oplosbare vitamine B1 (= Benfotiamine; echter ongekend in Be).

Nr.10 4 april 2019 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8975077)
Dank voor je reactie nr 10 - persoonlijk heb ik last van poly neuropathie en aangezien zenuwen omgeven zijn met een vettige "mantel"... heb ik het eens uitgeprobeerd. Mijn korte termijn geheugen werd beter en had minder last van evenwichtsstoornissen. De hogere calorische waarde van cocosolie doet je niet verdikken. (Medium Chain Triglicerydes oftewel MCT's).
Qua hart/vaatziekten is uiteraard voorzichtigheid geboden.
Next on my trial list : in vet oplosbare vitamine B1 (= Benfotiamine; echter ongekend in Be).

Evenzeer dank voor je reactie orfeus5412.

Nr.10 4 april 2019 21:24

Koor van mensen met dementie uit Bonheiden zingt voor paus
2 apr 2019
(...) Niet zomaar een groepje bewoners met dementie. Een tiental jaar geleden richtte pastor Filip Zutterman het Regenboogkoor op in het rusthuis, een contactkoor voor mensen met dementie plus familieleden en vrijwilligers. Hij had gemerkt dat zingen hen echt goed doet en meerdere velden in de hersenen tegelijk activeert:
  • emotie,
  • taal,
  • geheugen,
  • motoriek en
  • sociaal contact.
(...)

Mambo 4 april 2019 21:52

Ik heb eens iemand geweten met verstopte ader. Hij kon alleen nog kleine stapjes zetten.
Die dronk jenever de dag door en zijn bloed was zo dun dat zijn verstopping verdween.
En hij kon weer normaal stappen.

Bij dementie is dat ook zo.

Heel veel jenever drinken. 4 of 5 flessen per dag.
Wel niet goed voor uw lever maar kom.

Guinevere 4 april 2019 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 (Bericht 8974048)

Zou ik alvast nooit kunnen eten. Al uw voedsel dat naar kokos ruikt, bv. pasta, beeld je eens in. :? Ik gebruik dat enkel uitwendig (deep conditioner haren & op de huid).

orfeus5412 5 april 2019 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8983765)
Zou ik alvast nooit kunnen eten. Al uw voedsel dat naar kokos ruikt, bv. pasta, beeld je eens in. :? Ik gebruik dat enkel uitwendig (deep conditioner haren & op de huid).

Ik denk niet dat het de bedoeling is om dat in je voedsel te verwerken bij al dat het zeer fijne vetstof is. Alzheimer patienten nemen 's morgens en 's avonds een soeplepel.
Voor huid, haar en ook vinger/teennagels helpen uitwendige zalfjes, cremes en dergelijke niet zoveel. Beter is dat van binnenuit te verhelpen, meer bepaald met Collageen. Dat versoepeld je huid, en is goed voor gewrichten, pezen en ingewanden (lekkende darm).
Ook zinktabletten zijn goed voor haar en nagels...bij mannen verhogen die de sperma productie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be