Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Slecht nieuws voor Guinevere (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247779)

Steben 26 maart 2019 18:31

Slecht nieuws voor Guinevere

Ik zag vandaag bij de bakker het volgende:

2 donkerharige moeders met bruine ogen en hun respectievelijke dochter die sprekend op hun moeder leken maar donkerblond waren met blauwe ogen.
O ja, de bakkerin heeft ook bruine ogen en donkerbruin haar en haar dochter heeft ook blauwe ogen en donkerblond haar.

Straf he.

pajoske 26 maart 2019 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8975590)
Ik zag vandaag bij de bakker het volgende:

2 donkerharige moeders met bruine ogen en hun respectievelijke dochter die sprekend op hun moeder leken maar donkerblond waren met blauwe ogen.
O ja, de bakkerin heeft ook bruine ogen en donkerbruin haar en haar dochter heeft ook blauwe ogen en donkerblond haar.

Straf he.

Neen waarom zou het?. 50 jaar geleden leerden we in de les biologie waarom dat perfect normaal is. Bij mijn kleinkind is dat ook. Pa en ma donker van haar en ogen. Kind is blond met blauwe ogen.

Tip: erfelijkheidsleer, recessief.

maddox 26 maart 2019 20:39

Islam en erfelijkheidsleer?

Bobke 26 maart 2019 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8975681)
Neen waarom zou het?. 50 jaar geleden leerden we in de les biologie waarom dat perfect normaal is. Bij mijn kleinkind is dat ook. Pa en ma donker van haar en ogen. Kind is blond met blauwe ogen.

Zeker van dat niemand een scheve schaats gereden heeft.
Ik dat dat zwart overheerste op blond.

Guinevere 26 maart 2019 20:59

Oooh... laster en eerroof! Steben, volgens mij loop je rond met foute fantasieën.

M'n dochter heeft weldegelijk ook donkerbruin haar en bruine ogen, net als papa en mama. Dus dat was niet ik bij de bakker. ;)

Voor het overige interesseren haar- en oogkleuren me niet echt hard. Zolang de schmink en haarverf maar goed zit.

pajoske 26 maart 2019 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 8975694)
Zeker van dat niemand een scheve schaats gereden heeft.
Ik dat dat zwart overheerste op blond.

Dat klopt.
Daarom dat mijn kinderen bruine ogen hebben. Van twee van mijn kinderen weet ik nu (door kleur ogen kinderen) dat ze ook drager zijn van het kenmerk blauw.
De partner met de bruine ogen is ook drager van het kenmerk blauw. En kan dit kenmerk doorgeven aan de kinderen.
Hun kinderen kunnen hebben met 1 kans op vier
a: bruin(pa)+bruin(ma)= bruine ogen.
b: bruin(pa)+blauw(ma)=bruine ogen.
c: blauw(pa)+bruin(ma)=bruine ogen.
d: blauw(pa)+bruin(ma)=blauwe ogen.

Allen combinatie d geeft kindern met blauwe ogen.

Maar 'b,c en d' zijn drager van kenmerk blauw en kunnen eventueel kinderen met blauwe ogen krijgen.
De kinderen van 'a' zullen altijd bruine ogen hebben.

Steben 26 maart 2019 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8975681)

straf he was sarcastisch he pajoske.
Guinevere ging er van uit dat uiteindelijk enkel donker haar en donkere ogen gaan overblijven.
Recessief =/= tijdelijk. Domininant =/= uiteindelijk enige.

Trouwens, de laatste onderzoeken hebben aangetoond dat 16 genencombinaties bepalend zijn voor oogkleur alleen. Dus niet 3 of 4.
Er wordt dus veel minder naast de pot gepist dan gedacht indien uitgaande van oogkleur.
Meer nog: lichte ogen zouden zijn verspreid na er bijna enkel (donker)bruine waren. Dus de genetica van groen, blauw en mix van van alles zit in de mens anders zou het er niet uitgekomen zijn.

Steben 26 maart 2019 22:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8975748)
Dat klopt.
Daarom dat mijn kinderen bruine ogen hebben. Van twee van mijn kinderen weet ik nu (door kleur ogen kinderen) dat ze ook drager zijn van het kenmerk blauw.
De partner met de bruine ogen is ook drager van het kenmerk blauw. En kan dit kenmerk doorgeven aan de kinderen.

Maar 'b,c en d' zijn drager van kenmerk blauw en kunnen eventueel kinderen met blauwe ogen krijgen.

Dat is de mendeliaanse methode. Die in berekeningsmethode juist is, maar te simpel. De huidige stand van zaken geeft niet dergelijke bipolaire combinaties maar hexadecimaal (16 genen).
Mendeliaanse tabellen geven geen inzicht in hazelogen, grijs, amber, etc....
Zo is er ook een onderscheid in "bruin" varianten. Waarbij twee personen dezelfde ogen lijken te hebben, maar andere allellen. Er is dus niet enkel "dominant bruin" maar ook "niet dominant bruin".

Steben 26 maart 2019 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere (Bericht 8975707)
Oooh... laster en eerroof! Steben, volgens mij loop je rond met foute fantasieën.

M'n dochter heeft weldegelijk ook donkerbruin haar en bruine ogen, net als papa en mama. Dus dat was niet ik bij de bakker. ;)

:lol: Dat is het meest voorkomende en dus logische. Maar niet het uiteindelijke enige einde na 1000den jaren voortplanting.

Citaat:

Voor het overige interesseren haar- en oogkleuren me niet echt hard. Zolang de schmink en haarverf maar goed zit.
Of de lenzen om foute blauwe ogen te camoufleren? :lol:
Je hebt weldegelijk beweerd dat uiteindelijk de wereld genetisch tot bruine ogen en donker haar zal leiden.

Tavek 27 maart 2019 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 8975748)
Dat klopt.

Hier is alles blauw. Mijn ganse familie heeft blauwe ogen. Ouders, tantes, nonkels, neven, nichten, ikzelf, mijn vrouw (er op gekozen eh...neen, toeval eerder), mijn kinderen.....

Demper 27 maart 2019 01:04

Guinystar haar man heeft zich laten onderzeiken in een homobar.

Jay-P. 27 maart 2019 01:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8975826)
Hier is alles blauw. Mijn ganse familie heeft blauwe ogen. Ouders, tantes, nonkels, neven, nichten, ikzelf, mijn vrouw (er op gekozen eh...neen, toeval eerder), mijn kinderen.....

8O Oei, ik voel nattigheid dan...:lol:

Elio di Supo 27 maart 2019 06:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 8975840)
Guinystar haar man heeft zich laten onderzeiken in een homobar.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8975849)
8O Oei, ik voel nattigheid dan...:lol:

Anna List 27 maart 2019 08:07

:lolabove:

:rofl:

ga maar een doucheke pakken Jay Pee ! :p

maddox 27 maart 2019 08:46

Citaat:

Nu nog afgeraken van die zenuwtrek in de rechterarm?

Steben 27 maart 2019 10:12

Citaat:

Alle bruinogigen kan je gemakkelijk een blauw ogen geven.

Anna List 27 maart 2019 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 8975969)
Alle bruinogigen kan je gemakkelijk een blauw ogen geven.

:lol:

Tavek 27 maart 2019 21:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 8975912)
Nu nog afgeraken van die zenuwtrek in de rechterarm?

Mijn grootouders hebben in de concentratiekampen gezeten.

Neen dus.

Blauwe ogen zijn karakteristiek voor Centraal, West- en Noord Europeanen.

"Ariers" hebben dat geclaimd, helaas, maar het is zeker geen kenmerk uniek aan hun.

maddox 27 maart 2019 21:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8976625)
Mijn grootouders hebben in de concentratiekampen gezeten.

Bij mij alleen de grootvader langs vaders kant, maar die is uit zijn wachttoren gekukeld.
Citaat:

Neen dus.

Blauwe ogen zijn karakteristiek voor Centraal, West- en Noord Europeanen.

"Ariers" hebben dat geclaimd, helaas, maar het is zeker geen kenmerk uniek aan hun.
Het is dan ook een arbitrair kenmerk, dat geen verschil zou mogen maken indien eugenetica praktisch toegepast zou worden.

Mambo 27 maart 2019 21:40

Bij mij veranderd dat al eens.
Soms wat rode ogen en staalgrijsblauwgroenachtigzilverachtig met zo een zwart bolletje in die al eens open en toe gaat.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be