Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   ISA komt er nu ook écht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247783)

Vrijheideerst 26 maart 2019 21:32

ISA komt er nu ook écht
 
Big Brother in de praktijk. Vanaf 2022 moet het standaard op elke nieuwe wagen zitten, net zoals de zwarte doos.

Dat heeft "Europa" vandaag beslist annex bekend gemaakt.

https://tweakers.net/nieuws/150784/z...tos-in-eu.html

PeterCC 29 maart 2019 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8975735)
Big Brother in de praktijk. Vanaf 2022 moet het standaard op elke nieuwe wagen zitten, net zoals de zwarte doos.

Dat heeft "Europa" vandaag beslist annex bekend gemaakt.

https://tweakers.net/nieuws/150784/z...tos-in-eu.html

Die "snelheidsassistent" is geen ISA. En gelukkig maar.

Het systeem geeft de chauffeur "feedback die is gebaseerd op kaartinformatie en verkeersborden". Dat zou alleen gebeuren als de snelheidslimiet wordt overtreden.

Mijn auto heeft al zo een "snelheidsassistent". De GPS meldt me dan: "u rijdt te snel".
De oplossing is simpel: ik mute de stem en dan heb ik geen last meer van de "snelheidsassistent".

Een echte ISA beperkt uw snelheid tot de maximum toegelaten snelheid.
Een vreselijk systeem dat een mens tot waanzin brengt.

patrickve 30 maart 2019 06:13

Wat mij eraan stoort is dat dat wil zeggen dat elke auto "connected" is, of tenminste een ingebouwde GPS heeft. Dat is niet iets dat ik wil. Ik wil niet rijden met een auto die ingebouwde tracking heeft. Net zoals ik geen vork wil dat weet wat er in mijn bord ligt.
Ideaal gezien heb ik een auto die lokaal visueel verkeersborden herkent. Dat stoort mij niet. Maar een die weet waar ik ben, niet.

Het voordeel is wel natuurlijk, dat je nu je snelheidsboetes naar de constructeur kan sturen :-D

Tavek 30 maart 2019 09:25

Er is een zeer grote tweedehands markt met wagens die deze functie niet hebben :)

patrickve 30 maart 2019 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8978871)
Er is een zeer grote tweedehands markt met wagens die deze functie niet hebben :)

Als die nog gaan mogen rijden, natuurlijk.

Dadeemelee 30 maart 2019 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8978814)
Wat mij eraan stoort is dat dat wil zeggen dat elke auto "connected" is, of tenminste een ingebouwde GPS heeft. Dat is niet iets dat ik wil. Ik wil niet rijden met een auto die ingebouwde tracking heeft. Net zoals ik geen vork wil dat weet wat er in mijn bord ligt.
Ideaal gezien heb ik een auto die lokaal visueel verkeersborden herkent. Dat stoort mij niet. Maar een die weet waar ik ben, niet.

Het voordeel is wel natuurlijk, dat je nu je snelheidsboetes naar de constructeur kan sturen :-D

Dat lees ik toch niet. Een gps systeem betekent niet dat je connected bent. Dan zou je een abonnement moeten nemen voor in je auto.

Over het algemeen vind ik die maatregelen wel goed, ook de zwarte doos.

Maarja slimme en kwaadwillende jongens zullen dat wel weten te omzeilen.

patrickve 30 maart 2019 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8978964)
Dat lees ik toch niet. Een gps systeem betekent niet dat je connected bent. Dan zou je een abonnement moeten nemen voor in je auto.

Over het algemeen vind ik die maatregelen wel goed, ook de zwarte doos.

Maarja slimme en kwaadwillende jongens zullen dat wel weten te omzeilen.

Zolang men er lokaal controle over heeft, is dat wat mij betreft OK.

gertc 30 maart 2019 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8978964)
Dat lees ik toch niet. Een gps systeem betekent niet dat je connected bent. Dan zou je een abonnement moeten nemen voor in je auto.

Dat is vandaag al. De meeste nieuwe auto's zijn uitgerust met een knop die in een noodgeval de hulpdiensten verwittigt. Dat systeem vereist per definitie een GPS om de locatie door te geven, en connectiviteit. En nee, dat systeem belt niet naar 112 (dat zou mogelijk zijn zonder sim kaart), maar naar een callcenter van je constructeur, met de ingebouwde sim.

Het betekent uiteraard niet dat je continue getracked wordt - maar de hardware zit al in je auto.

DewareJakob 30 maart 2019 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8978964)
Dat lees ik toch niet. Een gps systeem betekent niet dat je connected bent. Dan zou je een abonnement moeten nemen voor in je auto.

Over het algemeen vind ik die maatregelen wel goed, ook de zwarte doos.

Maarja slimme en kwaadwillende jongens zullen dat wel weten te omzeilen.

Iemand die rijdt zoals het hoort, en een 'zwarte doos' die enkel mag gebruikt worden om uitsluitsel te geven bij een ongeval of een misdaad, daar kan je toch geen probleem mee hebben.
Trouwens sommige merken hebben nu al auto's die continue in verbinding staan met de 'fabrikant' en eigenlijk op elk moment traceerbaar zijn.
En, Uw GPS in je auto... weet jij welke gegevens die nu al bijhoudt zonder dat we het weten?

DewareJakob 30 maart 2019 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8978992)
Dat is vandaag al. De meeste nieuwe auto's zijn uitgerust met een knop die in een noodgeval de hulpdiensten verwittigt. Dat systeem vereist per definitie een GPS om de locatie door te geven, en connectiviteit. En nee, dat systeem belt niet naar 112 (dat zou mogelijk zijn zonder sim kaart), maar naar een callcenter van je constructeur, met de ingebouwde sim.

Het betekent uiteraard niet dat je continue getracked wordt - maar de hardware zit al in je auto.

Je waart me net één minuutje voor.;-)

Vrijheideerst 30 maart 2019 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 8978649)
Die "snelheidsassistent" is geen ISA. En gelukkig maar.

Het systeem geeft de chauffeur "feedback die is gebaseerd op kaartinformatie en verkeersborden". Dat zou alleen gebeuren als de snelheidslimiet wordt overtreden.

Mijn auto heeft al zo een "snelheidsassistent". De GPS meldt me dan: "u rijdt te snel".
De oplossing is simpel: ik mute de stem en dan heb ik geen last meer van de "snelheidsassistent".

Een echte ISA beperkt uw snelheid tot de maximum toegelaten snelheid.
Een vreselijk systeem dat een mens tot waanzin brengt.

https://www.auto55.be/nieuws/31188-e...zer-vanaf-2022

Het kan het wél worden. :roll:

Dadeemelee 30 maart 2019 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8978989)
Zolang men er lokaal controle over heeft, is dat wat mij betreft OK.

Ja ik ook, maar dat is de vraag hé.

Dadeemelee 30 maart 2019 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door gertc (Bericht 8978992)
Dat is vandaag al. De meeste nieuwe auto's zijn uitgerust met een knop die in een noodgeval de hulpdiensten verwittigt. Dat systeem vereist per definitie een GPS om de locatie door te geven, en connectiviteit. En nee, dat systeem belt niet naar 112 (dat zou mogelijk zijn zonder sim kaart), maar naar een callcenter van je constructeur, met de ingebouwde sim.

Het betekent uiteraard niet dat je continue getracked wordt - maar de hardware zit al in je auto.

Ik weet dat het bestaat, maar dat roept toch vragen op.

Ik ben daar akkoord mee indien ik volledige controle heb op de data zoals voorzien in de GDPR wetgeving.

Dat betekent o.m.

- dat ik mijn uitdrukkelijke toestemming moet geven (niet enkele zinnetjes weggemoffeld in het aankoopcontract).
- dat ik ten allen tijde kan vragen om de data te vernietigen
- dat de data enkel gebruikt worden in geval van ongeval

PeterCC 31 maart 2019 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 8979031)

Ik weet het wel, het zou het kunnen worden. Er zijn er nogal wat die ervan dromen want het zou weet ik veel hoeveel miljoenen verkeersdoden besparen.

Ik geloof daar geen ene moer van.
Ik heb die studie gelezen van de universiteit van Birmingham.
Met een ISA hebben mensen de neiging om continu plankgas te geven.

Dat spoort niet met het basisartikel over snelheid in het verkeer, artikel 10 van de wegcode. https://wegcode.be/wetteksten/sectie...code/168-art10

patrickve 31 maart 2019 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8978993)
En, Uw GPS in je auto... weet jij welke gegevens die nu al bijhoudt zonder dat we het weten?

Ik heb geen GPS in mijn auto. Ik gebruik mijn telefoon als ik een GPS functie wil. Ik wil geen connected bazaar. Niks van al die rommel. Behalve computers en telefoon komen er bij mij thuis geen connected dinges binnen, en ik wil nooit een auto die connected is, die electronica heeft om contact op te nemen waar ik geen controle over heb. Als die electronica er al in zou zitten, zou ik ze uitschakelen of herflashen.

Op mijn telefoon installeer ik enkel communautaire systemen, niks van de fabrikant (op de modem software na, daar kan je niet rond). Op mijn computer enkel linux. Ik wil geen communicatie toestellen waar ik de controle niet heb over wat er verteld wordt.

PeterCC 5 april 2019 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8979836)
(...) , en ik wil nooit een auto die connected is, die electronica heeft om contact op te nemen waar ik geen controle over heb. Als die electronica er al in zou zitten, zou ik ze uitschakelen of herflashen.
(...)

Dat zal moeilijk worden.
Mijn wagen, Mercedes C van 2018, heeft een eigen SIM-kaart en dat was trouwens ook al het geval in mijn vorige wagen, een Mercedes C van 2016.

Met die vorige had ik op een gegeven moment een technisch probleem dat verder rijden onmogelijk maakte.
Ik kan dan met een drukknop rechtstreeks de service contacteren. En dat verliep niet via mijn GSM.
Die kerel aan de andere kant van de lijn wist precies welke wagen ik had, wie ik was, waar ik stond en hoeveel km er op mijn teller stonden.

Ik weet niet welke andere gegevens er zo nog worden doorgegeven. Wellicht veel meer dan ik kan vermoeden.

Ik snap dat ook wel.
Al die gegevens geven de fabrikant een schat aan gegevens waaruit hij kan leren hoe mensen hun wagen echt gebruiken, bijvoorbeeld. Maar ook wat er voorafgegaan is aan zaken die slecht afgelopen zijn, zoals een ongeval.

Nu wellicht ondertussen al 15 jaar of langer geleden, introduceerde Renault de noodstop op haar modellen.
Ga je plots stevig op de rem dan gaat de wagen automatisch in een noodstop met maximale vertraging waarbij dan alle pinkers beginnen te knipperen.
Het is me bijgebleven dat die functie het resultaat was van jaren onderzoek van ongevallen waaruit gebleken was dat mensen de neiging hebben om gewoon niet hard genoeg te remmen van in het begin. Hadden ze dat wel gedaan dan hadden ze het ongeval kunnen vermijden.

Dergelijke inzichten kunnen nu veel sneller worden vastgesteld.

Svennies 5 april 2019 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 8978993)
Iemand die rijdt zoals het hoort, en een 'zwarte doos' die enkel mag gebruikt worden om uitsluitsel te geven bij een ongeval of een misdaad, daar kan je toch geen probleem mee hebben.
Trouwens sommige merken hebben nu al auto's die continue in verbinding staan met de 'fabrikant' en eigenlijk op elk moment traceerbaar zijn.
En, Uw GPS in je auto... weet jij welke gegevens die nu al bijhoudt zonder dat we het weten?

Die houdt meer bij dan je denkt....

Net zoals je boordcomputer waar men aan de data kan zien wat jou reacties waren nét voor een ongeval....

Bij volvo heet dat dan officieel dat men uit zulke data de nodige lessen kan nemen om de auto qua verkeersveiligheid te verbeteren....


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be