Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Fiets driver, 2019? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247875)

Jay-P. 1 april 2019 10:03

De Fiets driver, 2019?
 
OK, 't Is 1 April, maar vraagje:
Is onderstaand artikel uit de gazet er met de haren bij gesleurd, zwaar overdreven of pure realiteit vandaag?
Citaat:

“Ik had vandaag (zaterdag, nvdr.) een rustige fietstocht ingepland en wilde wat meepikken van het parcours van Gent-Wevelgem. In Ieper heb ik een stukje van de georganiseerde toertocht meegereden. Aan de Menenpoort kwam ik een groepje tegen en ik besliste om hen te volgen. Door Ieper rijden alleen bleek echter al een hele uitdaging: ze vlogen links en rechts iedereen voorbij en toen we op een grote baan kwamen, was het zo erg dat de meesten bijna twee rijvakken nodig hadden en auto’s in tegenovergestelde richting zelfs op de rem moesten gaan staan.”

“Eenmaal op de binnenbaantjes van Ieper kwam er verkeer vanuit de andere richting. De bestuurders van de wagens deden hun best om aan de kant te gaan, ze reden al half in de graskant en dan nog zijn er nog toeristen die het niet appreciëren en de wagen een dikke middelvinger geven. Ik denk toch nog altijd dat het van beide kanten moet komen en volgens mij deden de autobestuurders hun uiterste best om de toeristen te laten passeren.”

“Op een volgend kruispunt stond er geen seingever, maar ze vlogen de baan over zonder te kijken om dan te opmerking te geven dat het toch veiliger zou zijn als er een seingever zou staan... Beste wielertoeristen, gebruik je verstand en kijk eerst of het veilig is. Het is toch niet mogelijk om op elk kruispunt een vrijwilliger te plaatsen die het verkeer regelt. Jullie hebben al de luxe dat er enkele kruispunten afgezet worden door de seingevers. Vrijwilligers.”

“Alhoewel ik mij niet ingeschreven heb en alleen een kilometer of 50 op het parcours heb gereden, was ik toch zo vriendelijk om elke vrijwillige seingever te bedanken. Dat is het minste wat je kan doen, vind ik, want deze mensen offeren ook hun zaterdag op.”

“Ik ben inderdaad ook deels schuldig, want ik reed mee met die mensen. Maar ik heb me toch een paar keer laten uitzakken naar een andere groep omdat ik beschaamd was in hun plaats. Maar jammer genoeg kwam ik dit in elke groep tegen. En dan heb ik het nog niet gehad over sommige wannabe profrenners. Als er een bocht aankomt, duwen ze je lichtjes weg om zelf de bocht zo goed mogelijk aan te snijden. Staat er wat te veel wind, dan duwen ze je de graskant in om geen greintje wind te vangen.”

Sluikstorten

“Het volgende probleem, sluikstorten. Een energiereep, een gelletje, een peperkoek... Eenmaal ze verorberd zijn, vliegt de verpakking onherroepelijk de graskant in. Of als dat te ver is: gewoon de straat op. Stop je afval toch in je achterzak of onder je trui. Eenmaal thuis of aan de aankomst kan je alles gerust in de vuilnisbak gooien.”

“Als ik dit allemaal zo zie, begin ik stilaan beschaamd te worden om deze sport uit te oefenen. Ik durf amper nog te zeggen dat ik een recreatieve fietsen ben, want van sommige mensen krijg je al die blik van... nog zo één. Het is een prachtige hobby, je kan genieten van de omgeving en van het bij elkaar rijden, maar maak er toch geen wedstrijd van. Als je met deze ingesteldheid wil fietsen, is er maar één optie en dat is wedstrijden rijden. De straten zijn dan volledig verkeersvrij, je kan iemand in de wind zetten, tegenliggers zijn er niet en op elk kruispunt kom je wel een seingever tegen.”

Het besluit van de open brief: “Heb respect voor elkaar.”

Anna List 1 april 2019 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 8980239)
OK, 't Is 1 April, maar vraagje:
Is onderstaand artikel uit de gazet er met de haren bij gesleurd, zwaar overdreven of pure realiteit vandaag?

een raar verhaal, omdat die "Gent-Wevelgem voor wielertoeristen" een georganiseerde tourrit is...

normaal is het parcours daarbij vrij en zijn de kruispunten weldegelijk voorzien van vrijwilligers (je betaalt daar als deelnemer ook je bijdrage voor) ...
(zo maar een eindje meepikken zoals de schrijver is dus zwartrijden ;-) )

en ja, t is t één of t ander, ofwel vrijgemaakt parcours en seingevers aan elk kruispunt, ofwel niks ...

maar seingevers aan sommige kruispunten en niet aan andere ... da's vragen om ongevallen natuurlijk.

fox 1 april 2019 10:08

Heel zwaar overdreven. Deze open brief komt duidelijk van iemand die nog nooit een km op een koersfiets heeft gereden. Het is gewoon een gefrustreerde chauffeur die dit weekend waarschijnlijk een paar keer moeten wachten heeft omdat er een seingever stond die hem tegenhield met zijn wagen. Ik heb trouwens nog nooit geweten dat er op sommige plekken geen seingevers stonden bij ritten van het allooi Gent Wevelgem

vlijmscherp 1 april 2019 10:09

in groep durft iedereen wel wat meer, die (voornamelijk) mannen zijn ook meestal haantjes-de-voorste en zijn meestal rijk genoeg om eventuele boetes er met de glimlach bij te nemen.

maar ook niet gaan veralgemenen, ik denk nog altijd dat de overgrote groep van wielertoeristen brave burgers zijn die wel verstandig genoeg zijn om te weten dat ze niet alleen op de baan rijden.

Anna List 1 april 2019 10:09

PS de kritiek op het sluikstorten is terecht, en daar erger ik mij ook aan

al betert dit de laatste jaren wel.
fietsers worden bewuster ... en de meeste organisatoren plaatsen "drop zones"

vlijmscherp 1 april 2019 10:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8980250)
Heel zwaar overdreven. Deze open brief komt duidelijk van iemand die nog nooit een km op een koersfiets heeft gereden. Het is gewoon een gefrustreerde chauffeur die dit weekend waarschijnlijk een paar keer moeten wachten heeft omdat er een seingever stond die hem tegenhield met zijn wagen. Ik heb trouwens nog nooit geweten dat er op sommige plekken geen seingevers stonden bij ritten van het allooi Gent Wevelgem

die verhalen over groepen wielertoeristen die mensen van de baan rijden en racen op vluchtpaden langs Dender of Schelde zijn wel degelijk waar hoor.

Anna List 1 april 2019 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8980252)
in groep durft iedereen wel wat meer, die (voornamelijk) mannen zijn ook meestal haantjes-de-voorste en zijn meestal rijk genoeg om eventuele boetes er met de glimlach bij te nemen.

maar ook niet gaan veralgemenen, ik denk nog altijd dat de overgrote groep van wielertoeristen brave burgers zijn die wel verstandig genoeg zijn om te weten dat ze niet alleen op de baan rijden.

dat groepsgegeven is een raar ding
ik rijd zelden in een grotere groep dan 4 of 5 daardoor

uiteindelijk beslist de toevallige koptrekker(s) hoe een kruispunt benaderd wordt of er op de baan of op het fietspad gereden wordt e.d. meer ...

als die niet te snugger is of al te macho en zijn fysiek zo slecht is dat er al bijna geen zuurstof meer in zijn hersenen raakt ... dan krijg je heel gevaarlijke toestanden.

vaak ook semi verdoken competitiegedrag in zo'n groepen (terwijl iemand die serieus traint alleen zijn eigen doelstellingen, wattages en hartritme in t oog houdt maar soit ... veel prutsers dus.

Skobelev 1 april 2019 10:23

Ga toch op een afgesloten cirquit rijden. Francorchamps of Zolder. Wielerterroristen/sluikstorters/hangbuikvarkens op een fiets.

vlijmscherp 1 april 2019 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8980259)
dat groepsgegeven is een raar ding
ik rijd zelden in een grotere groep dan 4 of 5 daardoor

uiteindelijk beslist de toevallige koptrekker(s) hoe een kruispunt benaderd wordt of er op de baan of op het fietspad gereden wordt e.d. meer ...

als die niet te snugger is of al te macho en zijn fysiek zo slecht is dat er al bijna geen zuurstof meer in zijn hersenen raakt ... dan krijg je heel gevaarlijke toestanden.

vaak ook semi verdoken competitiegedrag in zo'n groepen (terwijl iemand die serieus traint alleen zijn eigen doelstellingen, wattages en hartritme in t oog houdt maar soit ... veel prutsers dus.

het gedrag van een groep is soms zeer raar maar veel ligt inderdaad aan de leiders en hoeveel haantjes er in zitten.

Dat competitiegedrag krijg je er niet uit, adrenaline is zo verslavend....

Anna List 1 april 2019 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 8980282)
het gedrag van een groep is soms zeer raar maar veel ligt inderdaad aan de leiders en hoeveel haantjes er in zitten.

Dat competitiegedrag krijg je er niet uit, adrenaline is zo verslavend....

het gekke is dat het net de exemplaren zijn die niet goed getraind zijn die gevaar opleveren ... boven hun limiet, compleet in t rood en toch mee willen zijn ... ik wijd veel van die slechte beslissingen echt aan zuurstoftekort in de hersenen ...

dus doe mij maar toertjes met drie of max vier, dan blijft het rustig, veel betere trainingen ook.

vlijmscherp 1 april 2019 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8980287)
het gekke is dat het net de exemplaren zijn die niet goed getraind zijn die gevaar opleveren ... boven hun limiet, compleet in t rood en toch mee willen zijn ... ik wijd veel van die slechte beslissingen echt aan zuurstoftekort in de hersenen ...

dus doe mij maar toertjes met drie of max vier, dan blijft het rustig, veel betere trainingen ook.

absoluut! diegenen die goed getraind zijn en die vlot meekunnen, gaan zelden die domme dingen doen.

Jij behoort dus tot die meerderheid die het wel goed doet ;-)

Anna List 1 april 2019 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8980275)
Ga toch op een afgesloten cirquit rijden. Francorchamps of Zolder. Wielerterroristen/sluikstorters/hangbuikvarkens op een fiets.

idd ook een belangrijk punt : infrastructuur


Vlaanderen is wielersportland nummer één ... enorm veel en stijgend aantal liefhebbers ... en toch krijgen wielrenners geen infrastructuur ...

een uur of zes per weekend een aantal jaagpaden aan kanalen voorbehouden voor fietsers zou zelfs een oplossing zijn die geen geld kost.

het ligt toch weer aan de politici ze ...

Skobelev 1 april 2019 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8980293)
idd ook een belangrijk punt : infrastructuur


Vlaanderen is wielersportland nummer één ... enorm veel en stijgend aantal liefhebbers ... en toch krijgen wielrenners geen infrastructuur ...

een uur of zes per weekend een aantal jaagpaden aan kanalen voorbehouden voor fietsers zou zelfs een oplossing zijn die geen geld kost.

het ligt toch weer aan de politici ze ...

Waarom moet de gemeenschap weer opdraaien voor een hobby?

Anna List 1 april 2019 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8980301)
Waarom moet de gemeenschap weer opdraaien voor een hobby?

ik denk dat jij het begrip "gemeenschap" net ondergraaft en het hebt over "iedereen individu".

sport is gezond
meer mensen op de fiets is de enige korte termijnoplossing voor de files die we kunnen betalen
dus ja, 'de gemeenschap' wil dat promoten.

en bovenal een aantal jaagpaden een paar uur voorbehouden voor fietser, kost de gemeenschap niks.

Skobelev 1 april 2019 10:48

Moet men de openbare weg dan ook vrijmaken voor rally- en F1-piloten? Zeg maar de E-40 een paar uur per week? Motorcrossers die de bermen mogen gebruiken voor hun hobby?

fox 1 april 2019 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 8980301)
Waarom moet de gemeenschap weer opdraaien voor een hobby?

Mensen aan het sporten krijgen is goed om de kost van sociale zekerheid binnen de perken te houden. Het heeft niet alleen fysische voordelen maar ook psychische. Investeren in de gezondheid van uw bevolking is een goeie zaak.

fox 1 april 2019 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8980306)
ik denk dat jij het begrip "gemeenschap" net ondergraaft en het hebt over "iedereen individu".

sport is gezond
meer mensen op de fiets is de enige korte termijnoplossing voor de files die we kunnen betalen
dus ja, 'de gemeenschap' wil dat promoten.

en bovenal een aantal jaagpaden een paar uur voorbehouden voor fietser, kost de gemeenschap niks.

Dat is helemaal niet nodig. Je moet gewoon fietspaden hebben die goed genoeg zijn. Onlangs hebben ze hier in de buurt een nieuwe asfaltlaag op de weg gelegd. 1 strookje hebben ze overgeslagen. Het fietspad van een halve meter langs beide kanten van de weg.... Hallucinant en dan vragen ze zich af waarom er op die weg meer en meer fietsers op de rijbaan rijden ipv op het fietspad....Ik probeer altijd het fietspad aan te houden, maar soms is het niet mogelijk omdat het soms nog erger gesteld is met de fietspaden in Vlaanderen dan met het bos van Wallers.

Anna List 1 april 2019 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8980315)
Dat is helemaal niet nodig. Je moet gewoon fietspaden hebben die goed genoeg zijn. Onlangs hebben ze hier in de buurt een nieuwe asfaltlaag op de weg gelegd. 1 strookje hebben ze overgeslagen. Het fietspad van een halve meter langs beide kanten van de weg.... Hallucinant en dan vragen ze zich af waarom er op die weg meer en meer fietsers op de rijbaan rijden ipv op het fietspad....Ik probeer altijd het fietspad aan te houden, maar soms is het niet mogelijk omdat het soms nog erger gesteld is met de fietspaden in Vlaanderen dan met het bos van Wallers.

ik fiets gewoon niet meer in BE ze ... om aangenaam, veilig en zonder zorgen te fietsen, moet je in Nederland zijn.

fox 1 april 2019 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8980316)
ik fiets gewoon niet meer in BE ze ... om aangenaam, veilig en zonder zorgen te fietsen, moet je in Nederland zijn.

Nederland is te ver voor mij. Ik mis gewoon goeie fietspaden voor de opbouw van het seizoen. Maart-april. Vanaf mei heb ik minder problemen want dan rij ik toch gewoon in en rond oudenaarde.

Skobelev 1 april 2019 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 8980311)
Mensen aan het sporten krijgen is goed om de kost van sociale zekerheid binnen de perken te houden. Het heeft niet alleen fysische voordelen maar ook psychische. Investeren in de gezondheid van uw bevolking is een goeie zaak.

Was het hem om de fysieke gezondheid van de bevolking te doen, de regering zou kunnen beginnen met rookwaren uit de handel te nemen, dat zou meer impact hebben. (Pas op, voor mij hoeft ook dat niet, laat iedereen er maar zelf voor kiezen of hij al dan niet vergiftigd wil worden.)
Maar....
Een land dat er in het verleden in slaagde zijn bewoners bewust aan radioactieve fall-out bloot te stellen, met de boodschap dat er niets aan de hand is, vertrouw ik toch ook vandaag nog niet als het op volksgezondheid aankomt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be