Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Zorgverleners moeten geen Nederlands spreken volgens CD&V, Open Vld en SPa (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247940)

Witte Kaproen 3 april 2019 16:51

Zorgverleners moeten geen Nederlands spreken volgens CD&V, Open Vld en SPa

Vanmiddag in de Kamer;

Yoleen Van Camp (N-VA)

"Wie vindt dit ook schandalig?

In het parlement werd de nieuwe wet gestemd met vereisten waaraan zorgverleners moeten voldoen om hier patiënten te mogen verzorgen,
zonder taalvereiste.:roll:

Voor de N-VA is het logisch en een basisvoorwaarde dat onze zorgverleners de taal van onze patiënten ook moeten kennen, maar daar willen de andere

partijen (Open VLD, CD&V, sp.a) :roll:niet in meegaan.

Mijn wetsvoorstel en amendement om de taalkennis op te leggen,
werd botweg weggestemd door hen!:roll:"

Voor deze Belgicisten kunnen Nederlands onkundige zorgverleners rustig verder Vlaamse patiënten behandel zonder Nederlands te kennen.

Henri1 3 april 2019 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8982452)
Vanmiddag in de Kamer;

Yoleen Van Camp (N-VA)

"Wie vindt dit ook schandalig?

In het parlement werd de nieuwe wet gestemd met vereisten waaraan zorgverleners moeten voldoen om hier patiënten te mogen verzorgen,
zonder taalvereiste.:roll:

Voor de N-VA is het logisch en een basisvoorwaarde dat onze zorgverleners de taal van onze patiënten ook moeten kennen, maar daar willen de andere

partijen (Open VLD, CD&V, sp.a) :roll:niet in meegaan.

Mijn wetsvoorstel en amendement om de taalkennis op te leggen,
werd botweg weggestemd door hen!:roll:"

Voor deze Belgicisten kunnen Nederlands onkundige zorgverleners rustig verder Vlaamse patiënten behandel zonder Nederlands te kennen.

Ik vind het niet schandalig, en ik ben blijkbaar niet alleen. De meerderheid vindt het niet schandalig zoals u zelf poneerde.

Witte Kaproen 3 april 2019 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 8982458)
Ik vind het niet schandalig, en ik ben blijkbaar niet alleen. De meerderheid vindt het niet schandalig zoals u zelf poneerde.

Tot U zelf door een Bulgaarse verpleegster onder handen genomen wordt,zeker.:roll:

Zipper 3 april 2019 17:08

Citaat:

het enige wat gij wel schandalig zou vinden, is dat de Vlaamse miljardenstroom naar het zieltogende Wallonië zou stoppen. Dat Vlamingen sterven door de schuld van Nederlands-onkundige zorgverleners, is volgens u niet meer dan "quantité négligeable" :roll:

TREBRON 3 april 2019 17:21

Zou er nog één kliniek in Brussel zijn waar er nog Nederlandstaligen werken??? Ik ben er al in 3 geweest en zonder frans geraakt ge nog aan geen afspraak met een arts.

Xenophon 3 april 2019 17:25

Citaat:

Dus enkel Nederlandstalige verpleegsters/verplegers in Wallonie is geen enkel probleem?

Knap Henri, Wallonie is heel verdraagzaam.

Zipper 3 april 2019 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 8982470)
Zou er nog één kliniek in Brussel zijn waar er nog Nederlandstaligen werken??? Ik ben er al in 3 geweest en zonder frans geraakt ge nog aan geen afspraak met een arts.

UZ in Jette zal de enige zijn. Maar Franstaligen worden daar wel in het frans geholpen.

Witte Kaproen 3 april 2019 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 8982480)
UZ in Jette zal de enige zijn. Maar Franstaligen worden daar wel in het frans geholpen.

Het is dan ook het Ziekenhuis van een Vlaamse Universiteit, de VUB.

Hier kunnen Nederlandstalige patiënten steeds in het Nederlands terecht en Franstalige patiënten steeds in het Frans .
Zoals het in Brussel overal zou moeten zijn .

De ziekenhuizen van de Franstalige universiteiten daarentegen

Erasmus van de ULB

en Saint Luc van de UCL

vegen vierkantig hun voeten aan het Nederlands.

Een echte schande ,die door de Belgicisten natuurlijk zal vergoelijkt worden .

ViveLaBelgique 3 april 2019 18:24

Gelieve wakker te worden. Het is 2019. Er is geen enkel "rusthuis" of verzorgingstehuis dat niet noodgedwongen beroep doet op zorgpersoneel dat het Nederlands niet machtig is.

Dit nijpend tekort aan zorgpersoneel ga je niet oplossen door nog meer voorwaarden op te leggen.

Steben 3 april 2019 18:35

Uiteraard ben ik voorstander van kennis Nederlands als eigenschap van een zorgverlener.
Ik vrees echter dat de realiteit verre van het beeld is van een aanschuifrij geschikte perfect Nederlandstalige zorgverleners en een "enkele halve terrorist die onmiddelllijk gekozen wordt door de cultuurmarxistische elite".

Bad Attila 3 april 2019 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 8982463)
Tot U zelf door een Bulgaarse verpleegster onder handen genomen wordt,zeker.:roll:

Behalve wanneer de patiënt zelf Bulgaar is, uiteraard.

Bad Attila 3 april 2019 18:46

Citaat:

Sint-Jan in hartje Brussel. Verleden jaar helemaal in het Nederlands geholpen.

Dadeemelee 3 april 2019 19:25

Zorgverleners = verpleegsters/ers?

Ik heb het grootste respect voor die mensen, maar blijkbaar zijn er niet genoeg.

En dan moeten we de tering naar de nering zetten, net zoals we de kerncentrales tegen de wet in nog gaan moeten openhouden.

Pragmatisme is de naam.

DucDEnghien 3 april 2019 19:32

Citaat:

Hier heb je een link naar de artsen van "Cliniques de l'Europe".
Daar kan je best in het Nederlands geholpen worden.

https://www.cliniquesdeleurope.be/nl...-zorgverleners

fcal 3 april 2019 19:33

Mijn neef, die nu in Australië werkt als A1-verpleger, diende als bewijs dat ie voldoende Engels kende eerst twee jaar in Groot-Brittannië (Cambridge) te werken.

Dadeemelee 3 april 2019 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 8982570)
Hier heb je een link naar de artsen van "Cliniques de l'Europe".
Daar kan je best in het Nederlands geholpen worden.

https://www.cliniquesdeleurope.be/nl...-zorgverleners

De kwaliteit van de ziekenhuizen in Brussel is iets waar ik ook mijn twijfel over heb. Ben een tijdje geleden met iemand naar de Spoed van St. Luc gereden.
Dat was een bordeel. Twee receptionisten die wat zaten over ik weet niet wat te praten terwijl de persoon die ik bracht stond te kronkelen van de pijn.

Dan is het in het UZ Leuven toch heel wat anders. Heel professioneel daar.

Henri1 3 april 2019 19:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 8982477)
Dus enkel Nederlandstalige verpleegsters/verplegers in Wallonie is geen enkel probleem?

Knap Henri, Wallonie is heel verdraagzaam.

Ik heb daar geen probleem mee.

ViveLaBelgique 3 april 2019 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 8982564)
Zorgverleners = verpleegsters/ers?

Zorgkundigen zijn lager gekwalificeerd dan verpleegkundigen. Zorgverleners is volgens mij een heel ruim begrip waar ook nog therapeuten, doctors, assistenten, vrijwilligers en ondersteunend personeel onder vallen.

Witte Kaproen 3 april 2019 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 8982508)
Gelieve wakker te worden. Het is 2019. Er is geen enkel "rusthuis" of verzorgingstehuis dat niet noodgedwongen beroep doet op zorgpersoneel dat het Nederlands niet machtig is.

Dit nijpend tekort aan zorgpersoneel ga je niet oplossen door nog meer voorwaarden op te leggen.

Dit nijpend zorgtekort zou je ook kunnen oplossen door het zorgpersoneel meer te betalen in Vlaanderen

Met 16 miljard € per jaar kom je al een heel eind.

Maar ja de Belgicisten storten dit bedrag liever in de bodemloze Waalse put.

Witte Kaproen 3 april 2019 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 8982513)
Behalve wanneer de patiënt zelf Bulgaar is, uiteraard.

Ha, ik wist niet dat Henri ,Bulgaar is.

Henrikovitsj dus :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be