Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   CO2-doelstelling verkeer halen hopeloze zaak. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=247965)

BigF 4 april 2019 14:25

CO2-doelstelling verkeer halen hopeloze zaak.
 
Bron

Hoe lang gaan ze nog met ons voeten rammelen?
Brandstof wordt duurder want wat willen we toch graag iets aan ons klimaat doen, wegenbelasting wordt duurder want we willen die dekselse CO2 uit de lucht, BIV op brandstofwagens maken we stilaan onbetaalbaar want die wagens stoten CO2 uit.

Allemaal niet om ons het geld uit de zakken te kloppen, nee, natuurlijk niet. Daar is het geen enkele politieker om te doen hoor. Ze willen dat we minder met de auto gaan rijden en meer het openbaar vervoer gebruiken. Want daar wordt het klimaat blij van.

Het is waarschijnlijk daardoor dat, hoewel ze langs alle kanten aan ons broek liggen trekken voor CO2-centen dat tegelijkertijd het budget voor openbaar vervoer blijkbaar met 13% gezakt is en dat het halen van de doelstellingen (die ze gebruiken om hun gelddrang te verantwoorden) in geen jaren gehaald gaan worden.

Kortom: we maken de mensen wijs dat ze met hun auto het klimaat naar de vernieling rijden, we maken het autogebruik om die reden stilaan onbetaalbaar maar zorgen wel dat het openbaar vervoer zo lamentabel blijft dat de burger wel met zijn auto moet blijven rijden.
Kassa!! Bubbels!! Polonaise!!

En nu de resultaten uitblijven gaat de politiek zich niet moeten verantwoorden bij de burger, neen, ze gaan hem vertellen dat hij nog wat harder zijn best moet doen. Er nog wat meer geld uitpersen. De klimaatbrossers (die ze desnoods zelf met bussen naar Brussel brengen) dwingen hen actie te ondernemen. Voor het klimaat natuurlijk en de toekomst van onze kindjes...
Kassa!! Bubbels!! Polonaise!!

En als ook daarna het klimaat niet gered is?
Kassa!! Bubbels!! Polonaise!!


Is er eigenlijk ergens 1 politieker die heel dat CO2-gedoe niet enkel en alleen maar als uitvlucht gebruikt om geld naar de staatskas of de rijke bovenlaag te sluizen?

En is er ergens 1 milieuactivist die gelooft dat heel die klimaatmarsen ook maar iets gaan uithalen? Dat ze, naast stijgende facturen, ook enig resultaat gaan hebben op gebied van klimaatopwarming?

Tavek 4 april 2019 14:27

Het probleem is net dat men maatregelen neemt die onvoldoende zwaar zijn om gedragsverandering te bewerkstelligen, maar wel optimaal de staatskas vullen.

Alweer een bewijs dat we met een falende overheid zitten.

Ik ben voorstander van de wortel ipv de stok: maar de alternatieven (EV's, Fietsen, openbaar vervoer, parkeerplekken bij stations, enz...) veel goedkoper.

Dat werkt. Zie noorwegen. Maar noorwegen heeft wel centen om dat te doen....

patrickve 4 april 2019 14:39

Er moet dan ook geen "gedragswijziging" zijn. Ik zeg niet dat men niet een beetje kan helpen, maar wij kunnen HIER niks doen aan het klimaat, omdat het voornamelijk door ontwikkelingslanden veroorzaakt wordt.

Het enige dat ons rest te doen is van trachten een technologisch en commercieel succesverhaal op te bouwen, om "propere techniek" aan ontwikkelingslanden te slijten op zo een competitieve manier, dat ze GINDER overgaan op ONZE klimaatsvriendelijke producten, dat WIJ daar rijk mee worden, en dat wij met die rijkdom, ons kunnen aanpassen aan de toch onvermijdelijke verandering die ze zullen veroorzaken.

Maw, het antwoord ligt hem enkel en alleen in het willen veroveren van de markt ginder met ongelofelijk goeie, competitieve klimaatsvriendelijke produkten. Als die trouwens GINDER al zo een succes hebben, zal dat hier ook het geval zijn.

Dat is het enige dat ECHT iets kan doen (naast hen gaan uitmoorden, maar die kans is, denk ik, al verkeken, we zijn niet sterk genoeg meer, we zijn geindoctrineerd om dat niet willen te doen, en ze gaan ginder ook niet zomaar voor de bijl willen gaan). Het gaat niet op tijd komen, maar het kan ons tenminste de rijkdom opleveren om ons aan een klimaatsverandering aan te passen.

Het DOMSTE wat we kunnen doen, is om HIER de consument te worden van klimaatsvriendelijke producten van ontwikkelingslanden die zij met veel CO2 zullen produceren en daar zelf ginder rijk mee worden. Dat stimuleren is onze ondergang.

Anna List 4 april 2019 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8983251)
Het probleem is net dat men maatregelen neemt die onvoldoende zwaar zijn om gedragsverandering te bewerkstelligen, maar wel optimaal de staatskas vullen.

Alweer een bewijs dat we met een falende overheid zitten.

Ik ben voorstander van de wortel ipv de stok: maar de alternatieven (EV's, Fietsen, openbaar vervoer, parkeerplekken bij stations, enz...) veel goedkoper.

Dat werkt. Zie noorwegen. Maar noorwegen heeft wel centen om dat te doen....

centen uit de olie-industrie :rofl:

patrickve 4 april 2019 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 8983261)
centen uit de olie-industrie :rofl:

Inderdaad. Noorwegen scoort trouwens vrij slecht op de uitstootschaal.
Nog slechter dan Belgie.

Tavek 4 april 2019 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8983262)
Inderdaad. Noorwegen scoort trouwens vrij slecht op de uitstootschaal.
Nog slechter dan Belgie.

Als je de uitstoot die bij haar olie productie hoort erbij telt, ja.

maddox 4 april 2019 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8983267)
Als je de uitstoot die bij haar olie productie hoort erbij telt, ja.

Die olie hebben ze nodig om die Tesla's te betalen nietwaar.

Eyjafjallajökull 4 april 2019 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8983267)
Als je de uitstoot die bij haar olie productie hoort erbij telt, ja.

Is er reden om die niet mee te tellen dan ?

Zucht 4 april 2019 15:40

De oplossing is om de nooit haalbare doelstellingen in de grondwet te verankeren zodat de staat er bovenop nog eens dwangsommen voor mag betalen.
(Waar die dwangsommen dan naartoe gaan is mij niet duidelijk. Youth for cimate misschien ? De reiskosten van Anuna betalen ?)

patrickve 4 april 2019 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 8983308)
De oplossing is om de nooit haalbare doelstellingen in de grondwet te verankeren zodat de staat er bovenop nog eens dwangsommen voor mag betalen.
(Waar die dwangsommen dan naartoe gaan is mij niet duidelijk. Youth for cimate misschien ? De reiskosten van Anuna betalen ?)

Naar Qatar.

Tavek 4 april 2019 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull (Bericht 8983300)
Is er reden om die niet mee te tellen dan ?

Dat hangt er vanaf hoe je rekent he.

De uitstoot van BE wordt berekend op basis van haar olieverbruik. Maar je mag dan Noorse olie niet meer in Noorwegen tellen, want dat wordt hier al geteld....

patrickve 4 april 2019 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8983315)
Dat hangt er vanaf hoe je rekent he.

De uitstoot van BE wordt berekend op basis van haar olieverbruik. Maar je mag dan Noorse olie niet meer in Noorwegen tellen, want dat wordt hier al geteld....

Ik vermoed dat de uitstoot van de ONTGINNING in Noorwegen wordt gerekend, en die van het opbranden in Belgie wordt gerekend.

De ontginning van olie is ook al erg "uitstotend", ook al zit daar de CO2 niet in die die olie bij haar klanten zal geven als die klanten die opgebruiken he.

Eyjafjallajökull 4 april 2019 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8983315)
Dat hangt er vanaf hoe je rekent he.

De uitstoot van BE wordt berekend op basis van haar olieverbruik. Maar je mag dan Noorse olie niet meer in Noorwegen tellen, want dat wordt hier al geteld....

Ok, helder.

patrickve 4 april 2019 16:10

Dit bevestigt een beetje wat ik schreef:

https://www.ssb.no/en/forskning/disc...ts=14de17b6918

Citaat:

Emissions from oil and gas extraction matter for the lifecycle emissions of fossil fuels, and account
for significant shares of domestic emissions in many fossil fuel exporting countries.

marie daenen 4 april 2019 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 8983251)
Het probleem is net dat men maatregelen neemt die onvoldoende zwaar zijn om gedragsverandering te bewerkstelligen, maar wel optimaal de staatskas vullen.

Alweer een bewijs dat we met een falende overheid zitten.

Ik ben voorstander van de wortel ipv de stok: maar de alternatieven (EV's, Fietsen, openbaar vervoer, parkeerplekken bij stations, enz...) veel goedkoper.

Dat werkt. Zie noorwegen. Maar noorwegen heeft wel centen om dat te doen....

En waarom heeft Noorwegen wel centen om dat te doen??? Hewel in Noorwegen hebben ze olie of gas of zoiets gevonden en die olie- gas-velden zijn niet in handen van grote kapitalistische bedrijven maar wel van de Noren zelf... Elke Noor heeft een jaarlijkse inkomst uit die winning...
Maar bij ons zijn ze zelfs zo slim om onze electriciteitsproduktie voor een appel en een ei te verkopen (zogezegd om ons deficiet wat te doen dalen) aan het buitenland zodat wij nu de hoogste prijzen van heel Europa betalen en zodat elke winter gedreigd wordt met een knock out...

En dan nu komen zagen over het veel te hoge CO2 gehalte en ter zelfde tijd dreigen met nieuwe steenkoolcentrales...

En de zogezegde goegemeente ziet daar geen enkel probleem in ; de openbare toeters blijven stevast dezelfde onzin uitkramen...

Boduo 4 april 2019 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen (Bericht 8983355)
En waarom heeft Noorwegen wel centen om dat te doen??? Hewel in Noorwegen hebben ze olie of gas of zoiets gevonden en die olie- gas-velden zijn niet in handen van grote kapitalistische bedrijven maar wel van de Noren zelf... Elke Noor heeft een jaarlijkse inkomst uit die winning...
Maar bij ons zijn ze zelfs zo slim om onze electriciteitsproduktie voor een appel en een ei te verkopen (zogezegd om ons deficiet wat te doen dalen) aan het buitenland zodat wij nu de hoogste prijzen van heel Europa betalen en zodat elke winter gedreigd wordt met een knock out...

En dan nu komen zagen over het veel te hoge CO2 gehalte en ter zelfde tijd dreigen met nieuwe steenkoolcentrales...

En de zogezegde goegemeente ziet daar geen enkel probleem in ; de openbare toeters blijven stevast dezelfde onzin uitkramen...

Daarom: op 26 mei: gedenk die toeters !

Micele 4 april 2019 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8983262)
Inderdaad. Noorwegen scoort trouwens vrij slecht op de uitstootschaal.
Nog slechter dan Belgie.


Citaat:

CO2-doelstelling verkeer halen hopeloze zaak.
Niet voor Noorwegen, want die hebben de doelstelling "in het verkeer" al gehaald, zelfs 3 jaar eerder dan vooropgesteld.

Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i..._CO2_emissions

Effects on average fleet CO2 emissions

A 2009 European Union regulation set a mandatory average CO2 emissions target for new cars of 130 g/km, that were phased in between 2012 and 2015. A target of 95 g/km will apply from 2021. This regulation applies to the average fleet emissions of new passenger cars sold in the European Union and EEA member states. A car manufacturer who fails to comply has to pay an "excess emissions premium" for each car registered according with amount of g/km of exceedance. The average emissions level of a new car sold in 2017 was significantly below the 2015 target, at 118.5 grams of CO2 per km.[195] Norway achieved in 2016 the European target set for 2021, with average CO2 emissions for all new passenger cars registered in 2016 of 93 g/km, down 7 g/km from 2015.[196]

In order to reduce the country's greenhouse gas emissions, the Norwegian government pledged in 2012, among other measures, a target for the average fleet CO2 emission rate of new passenger cars of 85 g/km by 2020, 10 g/km lower than the European Commission's targets for 2021.[197][24]

As a result of its fast growing EV market penetration, average fleet CO2 emissions have been falling in Norway from month to month. Average CO2 emissions for all new passenger cars registered in 2017 was 82 g/km, down from 93 g/km in 2016, and below the government's target of 85 grams set for 2020. With all-electric cars accounting for just over 5% of the total stock of passenger cars registered at the end of 2017, Norway achieved its transportation emissions target three years before the pledged deadline.[23][24][25]

In September 2018, the average CO2 emissions from all first-time registered new passenger cars achieved a new record low of 55 g/km, down from 71 g/km in September 2017.[116] An explanation of the new records, among other things, is found in the record sales of all-electric cars that took place in September 2018, when for the first time ever, zero emissions cars stood for almost half of passenger car sales for a month (45.3%). Such a large number of electric cars caused a record low average fleet CO2 emissions.[116][198]
Dus men weet dan hoe het wel kan. :-)

Inschrijvingen maart 2019: 58,5 % Electrische voertuigen


patrickve 4 april 2019 21:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 8983666)
Niet voor Noorwegen, want die hebben de doelstelling "in het verkeer" al gehaald, zelfs 3 jaar eerder dan vooropgesteld.



Dus men weet dan hoe het wel kan. :-)

Behalve dat Noorwegen toch nog altijd boven de 8 ton CO2 per capita zit, bijna het dubbel van Frankrijk, he.

Maw, dat heeft allemaal niet zoveel invloed.

Micele 4 april 2019 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 8983695)
Behalve dat Noorwegen toch nog altijd boven de 8 ton CO2 per capita zit, bijna het dubbel van Frankrijk, he.

Maw, dat heeft allemaal niet zoveel invloed.

Daar heb ik geen idee van.

Dit topic gaat toch over verkeer?

Het verschil tussen Frankrijk en Noorwegen qua voertuigen:



https://www.jato.com/co2-emissions-r...ine-continues/

Volgens Noorse bron is het zelfs lager (jaar 2018)


maddox 4 april 2019 21:25

Als alle Noren met Hummer H1's zouden rijden, dan is hun invloed op het totaalplaatje nog steeds gering.

Als alle Indiërs met een Renault Twizzy gaan rijden, kunnen ze de steenkool voor hun elektriciteitscentrales niet meer aanslepen. En dat gaat wel een ferme invloed hebben.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be